Web Analytics Made Easy - Statcounter

دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه احتمال می‌دهد علت مرگ این پلنگ، مسمومیت حاد توسط قرص برنج بوده باشد گفت: از صفرا، کبد، روده‌ها، محتویات داخل معده و ادرار پلنگ نمونه‌گیری شده و منتظر آماده شدن نتایج آزمایش هستیم.

خبرگزاری میزان- ماده پلنگ جوانی که صبح روز پنجشنبه بی‌حرکت در نزدیکی روستای بندبن واقع در پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه مشاهده شده و برای درمان به پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری منتقل شده بود ساعاتی پیش تلف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهرنگ اکرامی، دامپزشک معتمد اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران پس از کالبدگشایی لاشه این پلنگ به میزان گفت: این پلنگ دچار خونریزی داخلی نشده بود: مخاط‌ها و غدد لنفاوی و روده‌ها وضعیت طبیعی داشتند. مقداری غذا در روده حیوان بود که نشان می‌داد حیوان اخیرا تغذیه کرده. دیواره معده التهاب کمی داشت اما نای حیوان پرخون و ملتهب بود. عروق هم پرخون بودند اما در محوطه بطنی خونریزی مشاهده نشد.

 

وی افزود: ریه‌های این پلنگ نکروز و سیاه شده و به شدت پرخون بودند. تهوع در زمان مسمومیت با سمومی نظیر قرص برنج که خاصیت تصعید دارند و اسپیراسیون در زمان استفراغ می‌تواند شدت آسیب به بافت های ریه را چند برابر افزایش داده و نکروز های وسیعی ایجاد کند.

اکرامی اضافه کرد: در لاشه این پلنگ هرجا که ریه با دیواره قفسه صدری تماس بود التهاب وجود داشت که این نشان دهنده نشت ماده‌ای از داخل ریه به بیرون است. برای این وضعیت امکان مسمومیت با سمومی که خاصیت تصعید دارند مثل قرص برنج وجود دارد.

این دامپزشک ادامه داد: زمانی که این پلنگ را برای بیهوشی دارت می‌کردیم متوجه خروج خون‌آبه از بینی حیوان شدم که این هم می‌تواند نشانه‌ای از درگیری مجاری سیستم تنفسی بر اثر مسمومیت با قرص برنج باشد. ماده فعالی که وارد بدن شده و خودش را داخل ریه نشان داده است.

اکرامی با بیان اینکه احتمال می‌دهد علت مرگ این پلنگ، مسمومیت حاد توسط قرص برنج بوده باشد گفت: از صفرا، کبد، روده‌ها، محتویات داخل معده و ادرار پلنگ نمونه‌گیری شده و منتظر آماده شدن نتایج آزمایش هستیم.

اینکه آیا بومیان منطقه بندبن برای جلوگیری از آسیب پلنگ به دام‌هایشان از طعمه مسموم با قرص برنج استفاده کرده‌اند یا نه پرسشی است که پاسخ آن پس از اعلام نتایج آزمایش روی نمونه‌های گرفته شده از این پلنگ مشخص خواهد شد.

به گزارش میزان، صبح روز پنجشنبه بود که یک ماده پلنگ حدودا ۵ ساله در نزدیکی روستای بندبن واقع در پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه کیاسر توسط مردم محلی مشاهده شد. در پی گزارش مردم، ماموران حفاظت محیط زیست مازندران به همراه دامپزشک به منطقه اعزام شده و با پلنگی بی‌حرکت مواجه شدند که حتی نسبت به رفتار تهاجمی سگ‌های گله در اطرافش هم واکنشی نشان نمی‌داد.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: پلنگ شکار حیات وحش

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: پلنگ شکار حیات وحش قرص برنج حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۲۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان

 به گزارش تابناک، جواد ستوده در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: محیط‌بانان شهرستان فریمان، حین گشت و پایش منطقه تحت مدیریت سازمان، لاشه یک قلاده پلنگ در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان را پیدا کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست فریمان اظهار کرد: در بررسی‌های مقدماتی محیط‌بانان، نشانه‌ای از تیراندازی روی لاشه پلنگ دیده نشده است.

ستوده عنوان کرد: علت مرگ پلنگ هنوز مشخص نیست و برای بیان دقیق علت مرگ و کالبد شکافی، لاشه به اداره حفاظت محیط‌زیست منتقل و ضمن نمونه‌برداری با همکاری دامپزشکی علت مرگ مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

منطقه شکار ممنوع کلیلاق به وسعت ۴۱ هزار و ۷۳ هکتار در حوزه سه شهرستان فریمان، زاوه و تربت‌جام قرار دارد.

حضور گونه‌های ارزشمندی همچون قوچ و میش، کل و بز، پلنگ و نیز تراکم پوشش گیاهی از درختان کهنسال اورس، گواهی بر پتانسیل‌های غنی در منطقه است که محلی برای زیست، ذخایر ارزشمند ژنتیکی و تنوع مطلوب زیستی به شمار می‌رود این منطقه در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان فریمان در استان خراسان رضوی واقع شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
 

دیگر خبرها

  • پلنگ صورتی عضله‌ای: این شخصیت دیگر خنده دار نیست! (عکس)
  • فوتشال در مازندران؛ فوتبال در گل و شُل شالیزار
  • (عکس) کار عجیب و هنرمندانه برنجکار تایلندی برای جذب گردشگر
  • مشاهده پلنگ در جوار شهر شاهرود+ فیلم
  • فصل نشا با چاشنی فوتشال در مازندران
  • مشاهده پلنگ در جوار شهر شاهرود
  • تصاویر | نشاء برنج در گیلان
  • جزئیات جدید از حادثه مرگبار مسمومیت الکلی پزشکان در مهمانی | پای ماده‌ی دیگر وسط آمد!
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است