Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین‌زاده ضمن تشریح برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی گفت: شهرداری‌ها باید نسبت به پرداخت نیم درصد درآمد خود به کتابخانه‌های اقدام کنند و باید نگاه عمیق‌تری به کتاب و کتابخوانی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «عباس حسین‌زاده» ظهر امروز (شنبه ۲۴ آبان) در نشست خبری ویدئو کنفرانسی با اصحاب رسانه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، ضمن گرامیداشت این هفته اظهار کرد: بیست و هشتمین دوره کتاب، کتابخوانی و کتابدار با شعار دانایی و مانایی از امروز تا ۳۰ آبان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سرپرست اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان اینکه به شاخص‌های کتابخانه‌ها اشاره کرد و افزود: شاخص اول از لحاظ تعداد کتابخانه‌ها است که در حال حاضر در مجموع ۲۲۱ باب کتابخانه در خوزستان موجود بوده و از این تعداد ۱۸۰ باب نهادی و ۴۱ باب مشارکتی است.

 

وی با اشاره به اینکه به ازای هر ۲۵ هزار نفر در خوزستان ۱.۱۷ کتابخانه در استان داریم که مساحت زیربنای آنها به ۹۶ هزار و ۴۸۳ مترمربع می‌رسد اضافه کرد: شاخص دوم فضای سرانه کتابخانه‌ای است که در خوزستان به ازای هر ۱۰۰ نفر ۲ متر و ۱۰ سانتی‌متر مربع فضای سرانه کتابخانه‌ای وجود دارد.

 

حسین‌زاده شاخص سوم را تعداد کتاب در استان دانست و با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۶۲۶ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های خوزستان موجود است تصریح کرد: شاخص چهارم تعداد اعضای کتابخانه‌ها است که در خوزستان ۱۲۳ و ۷۱۸ نفر عضو کتابخانه‌ها بوده و به عباراتی به ازای هر ۱۰۰ نفر در استان، سه نفر عضو نهاد کتابخانه‌ها هستند.

 

وی با تاکید بر توزیع متناسب زیرساختی کتابخانه‌ها عنوان کرد: در طول چهار سال اخیر ۱۶ کتابخانه با زیربنای ۶ هزار و ۶۵ متر زیربنا با اعتبار ۱۰۶ میلیارد ریال در ۱۲ شهرستان شامل پنج روستا، پنج منطقه کم‌برخوردار و ۲ شهرستان به بهره‌برداری رسید اما تنها ۱۲ سانتی مترمربع به سرانه فضای کتابخانه‌ای استان اضافه کرد.

 

سرپرست اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان اینکه در چهار سال اخیر با صرف ۲۱ میلیارد ریال هزینه حدود ۴۱ باب کتابخانه ترمیم و بهسازی شد ابراز کرد: ۲ پروژه آماده کلنگ‌زنی در شهرستان‌های شوش و شوشتر داریم و در کنار آن چهار پروژه احداث کتابخانه مرکزی آزادگان، شوشتر، اندیمشک و کارون در دستور کار است که هر کدام تا مراحلی پیشرفت داشته‌اند.

 

وی با اشاره به طرح «اهدای کتاب اهدای زندگی» توسط خوزستان به نهاد کشور تاکید کرد: این طرح از طرف خوزستان به نهاد کشور ارائه و پس از تایید به صورت بخش‌نامه به دیگر استان‌ها ابلاغ شد که در خوزستان از اول تا ۱۷ اسفند ۳۵ هزار نسخه کتاب جمع‌آوری شده است.

 

حسین‌زاده خاطر نشان کرد: میزان تزریقی‌های کتاب از اوایل سال جاری و همچنین اهدایی حدود ۱۹۱ هزار نسخه کتاب بوده که تعدادی از آنها در اختیار هشت کتابخانه زندان استان قرار گرفته است.

 

وی به طرح کتاب دیجیتال اشاره کرد و گفت: این طرح در دانشگاه شهید مدرس تهران در حال بررسی است تا تمام کتابخانه‌ها در این پلات فرم قرار بگیرند؛ این طرح در فاز مطالعاتی است و استاندار خوزستان اعتبار خوبی را برای این موضوع در استان در نظر گرفته است.

 

سرپرست اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان بخش کودک و تبدیل آنها را به کتابخوان‌های حرفه‌ای را مهم تلقی کرد و ادامه داد: در خوزستان ۱۸۴ کتابخانه برای خدمات‌دهی به کودکان و بیش از ۳۵۲ هزار کتاب در بخش کودکان وجود دارد چراکه کودکان ۲۰ درصد از اعضا یاستان را تشکیل می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه ۴۱ روستا دارای کتابخانه بوده و حدود ۲۴۰ روستا با جمعیت بیش از یک هزار نفر از داشتن کتابخانه محروم هستند اذعان کرد: در ایام کرونا برنامه‌های زیادی تدارک دیده شده که در بخش تولید و محتوا ۲ نفر از کارکنان کتابخانه‌های استان از شهرستان‌های اندیمشک و آبادان حائز رتبه برتر شدند.

 

حسین‌زاده با اشاره به اینکه همچنین برگزاری دهمین جشنواره کتاب رضوی نیز در استان با استقبال گسترده بیش از ۳۰ هزار نفر، ۱۸۳ نفر برگزیده شدند اضافه کرد: برگزاری پویش نقاشی «ما کرونا را شکست می‌دهیم» با شرکت ۷۷۰ نفر و برگزاری محفل قیصر امین پور از دیگر برنامه‌های ایام کرونا بود‌.

 

وی از اخد مجوز بازگشایی کتابخانه‌ها خبر داد و تصریح کرد: طبق دستور ستاد ملی کرونا کتابخانه‌ها در حد عضوگیری و امانت‌دهی کتاب با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خواهند داشت.

 

سرپرست اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان در خصوص برنامه‌های هفته کتاب بیان کرد: عضویت رایگان در کتابخانه‌ها در این هفته، برنامه بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی، مسابقه تربیت چه چیزی نیست در بخش بزرگسالان، نشست نویسندگان بومی، نشست تخصصی کتابخوان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و نقد و بررسی کتاب «گفتگو با سایه» از جمله این برنامه‌ها است.

 

وی خاطر نشان کرد: پویش امواج کارون در سه بخش کودکان شامل بازی جهان کودک، بخش نوجوانان پویش شاهنامه خوانی با ضبط و ارسال آثار و شعرخوانی با گویش محلی از دیگر برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی است.

 

حسین‌زاده به چالش ورزشکاران کتابخوان اشاره کرد و توضیح داد: این چالش با همکاری هیئت ورزش‌های همگانی انجام و شامل معرفی کتاب توسط ورزشکان در حوزه فعالیت خود را شامل می‌شود.

 

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شبستان مبنی بر قانون پرداخت نیم درصد از در آمد شهرداری‌ها به نهاد کتابخانه‌ها ابراز کرد: طبق ماده ۶ شهرداری‌ها مکلف هستند تا نیم درصد از درآمد خود را به نهاد کتابخانه‌های شهر پرداخت کنند که مشکلات عدیده‌ای در این خصوص داشتیم زیرا شهرداری‌ها باید بدانند که این موضوع قانون است و باید انجام شود.

 

سرپرست اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان یاد آور شد: شهرداری اهواز، در این زمینه مبلغ ناچیزی را پرداخت کرده است که باید نگاه عمیق‌تری به کتاب و کتابخوانی داشته باشد و به این قانون توجه ویژه کند.

 

پایان پیام/679

منبع: شبستان

کلیدواژه: عباس حسین زاده هفته کتاب و کتابخوانی کتابخانه های عمومی هفته کتاب و کتابخوانی شهرداری ها حسین زاده برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۳۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ورزش استان یزد با همکاری تمامی نهاد‌ها

مصطفی زارع زاده رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با حضور در اداره کل ورزش و جوانان استان یزد با زهیرحاجی حسینی مدیرکل  ورزش و جوانان استان یزد و معاونین این اداره دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار که نارگانی معاون توسعه ورزش، راجی معاون توسعه منابع و پشتیبانی، آزاده دهقان معاون توسعه ورزش بانوان و شیر مدیر روابط عمومی این اداره کل و ربانی معاون ورزشی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری نیز حضور داشتند، بر تعامل و همکاری هرچه نزدیک‌تر این دو نهاد تاکید شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد در این نشست گفت: سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری بازوی قوی برای ماست و تعامل و همکاری دو این دو نهاد ثمرات زیادی در توسعه ورزش و اشاعه فرهنگ در جامعه خواهد داشت.

حاجی حسینی افزود: فرهنگ و ورزش دو مقوله جدانشدنی هستند که باید به هردو آنها توجه شود و ما نیز تلاشمان اشاعه فرهنگ و اخلاق در بین ورزشکاران و جامعه ورزش است.

وی بیان داشت: خوشبختانه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد به خوبی در زمینه توسعه ورزش در شهر یزد تلاش داشته و المپیاد محلات رویداد مهم ورزشی است که شور، نشاط و پویایی در محلات ایجاد کرده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد اظهار داشت: برای توسعه هرچه بهتر ورزش و فرهنگ سازی ورزش کردن در جامعه باید تعامل و همکاری در بین دستگاه‌ها و نهاد برقرار باشد و امیدواریم با تعامل و همکاری بیش از پیش با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بتوانیم گام‌های خوبی در پیشرفت ورزش در سال جدید برداریم و رویداد‌های بزرگی را برگزار کنیم. 

زارع زاده رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد هم در این نشست گفت: قطعا ورزش یکی از مقوله‌های مهم جامعه است که آمادگی این را داریم تا همکاری و تعامل همه جانبه‌ای باهم داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد
  • حضور انتشارات نگاه با ۲ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب
  • سی‌وچهار دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در یک نگاه
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • پیشرفت ورزش استان یزد با همکاری تمامی نهاد‌ها