Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب ملی «پایی که جا ماند» خاطرات خود نوشت «سیدناصر حسینی پور» جانباز گچسارانی است که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان یک روایت استثنایی از حوادث تکان دهنده‌ اسارتگاه‌ های رژیم بعث عراق تعبیر شده، به چاپ هفتاد و یکم رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در گچساران، کتاب ملی «پایی که جا ماند» یادداشت‌ های روزانه «سید ناصر حسینی‌ پور» از زندان‌ های مخفی عراق است؛ سید ناصر چهارده ساله بود که به جبهه می‌ رود و شانزده ساله است که در آخرین روزهای جنگ، در جزیره مجنون به اسارت بعثی ها در می‌ آید؛ در حالی که دیده‌بان است و در واحد اطلاعات فعالیت می‌ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی اسیر می‌شود یک پایش تقریباً قطع شده و به رگ و پوستی بند بوده است، با این حال تصمیم می‌گیرد در دوره اسارت باز هم دیده‌بان اتفاقات و حوادث آن دوران سخت باشد، اما این بار بدون دوربین و دکل. او دیده‌ ها و شنیده‌ هایش را در کاغذهای کوچکی که از حاشیه روزنامه‌ ها و کتاب‌ های ارسالی سازمان مجاهدین خلق جمع‌آوری کرده است، با رمز می‌نویسد و در لوله عصایش جاسازی می‌ کند.

حسینی‌ پور در شهریور ۱۳۶۹، در بیمارستان ۱۷ تموز، این یادداشت‌ ها را در دفتر کوچکی می‌نویسد و در میان بانداژ پای مجروحش به ایران می‌آورد، وی به روایت اتفاقاتی که در جبهه و دوره اسارت گذرانده پرداخته است، همچنین به شهادت همرزمانش، رفتار خشونت‌ آمیز عراقی‌ ها با اسرای ایرانی و حتی اسیران مجروح از جمله خود او (مثل شلیک دو گلوله به پاهای مجروحش)، عدم رسیدگی به مجروحیت شدید پایش تا جایی که پایش عفونت می‌ کند و کرم‌ ها روی همه بدنش به حرکت درمی‌ آیند و در نهایت عراقی‌ ها پایش را قطع می‌ کنند و جلوی پیشرفت عفونت گرفته می‌ شود.

او در بازداشتگاه‌های مختلف مورد ضرب و شتم قرار می‌ گیرد و بازجویی می‌ شود ولی هرگز به عقایدش پشت نمی‌ کند، در آبان ۱۳۶۶، در سالگرد شهادت برادرش، «سید هدایت‌ الله»، می‌داند که خانواده برای هر دوی آنها مراسم برگزار کرده‌اند. چند روز مانده به آزادی‌اش می‌ شنود که بازرسان سازمان صلیب سرخ قرار است برای نام‌نویسی آنها آمده اند.

بنابراین سید ناصر جزو 20 هزار اسیر ایرانی در تکریت است که مفقود‌الاثر و از حقوق اسیر جنگی بی‌بهره‌اند، روز پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۶۹، اتوبوسی سید ناصر و اسرای دیگر را به فرودگاه بغداد می‌برد و آنجا سوار هواپیما شده و عازم ایران می‌شوند.

این کتاب در ابتدا در 23 صفحه به‌ صورت خلاصه و رمزگونه و با چند کد و کلمه کوتاه در دوران اسارت این نویسنده، به‌ صورت مخفیانه نوشته و بعد از آزادی وی، براساس تاریخ، کدها و جمله‌ های کوتاه که هر کدام گرای خاطره و اتفاق خاصی بوده، بازنویسی شده است به طوری که توانسته است خاطرات 187 روز  از 808 روز اسارت را به تحریر درآورد.

وی نام این دفترچه را «تقلب‌ های زندان» گذاشته بود، در پایین صفحه اول به طعنه جمله‌ای از صدام درباره اسرای ایرانی نوشته شده است: «الاسرای ایرانی ضیوف من الاعراق» یعنی اسیران ایرانی در عراق مهمان‌ هستند. نویسنده این جمله را به این دلیل نوشته بود که اگر روزی دفترچه‌ اش به دست نگهبانان عراقی افتاد با دیدن این جمله صدام کاری با او و دفترچه نداشته باشند، در این متن دستنویس نام صدام از آخر به اول نوشته شده است؛ یعنی مادص.

در قسمت پایانی کتاب تصاویری از 23 صفحه دفترچه جیبی که نویسنده از عراق آورده، ضمیمه شده است. رهبر معظم انقلاب  در سال 91 دست نوشته‌ای بر این کتاب نگاشتند و به درستی به اهمیت این کتاب ارزشمند که به روایت استثنایی از حوادث هولناک اسرای ایرانی پرداخته، تاکید کردند. متن تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این کتاب بدین شرح است:

 بسمه تعالی

تاکنون هیچ کتابی نخوانده و هیچ سخنی نشنیده‌ام که صحنه‌ های اسارت مردان ما در چنگال نامردمان بعثی عراق را، آن‌ چنان که در این کتاب است به تصویر کشیده باشد. این یک روایت استثنایی از حوادث تکان‌ دهنده‌ای است که از سویی صبر و پایداری و عظمت روحی جوانمردان ما را، و از سویی دیگر پستی و خباثت و قساوت نظامیان و گماشتگان صدام را، جزء به جزء و کلمه به کلمه در برابر چشم و دل خواننده می‌ گذارد و او را مبهوت می‌ کند. احساس خواننده از یک سو شگفتی و تحسین و احساس عزت است، و از سویی دیگر: غم و خشم و نفرت. 2/6/1391

 

            پایان پیام/630

منبع: شبستان

کلیدواژه: اسرای ایرانی سید ناصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۳۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنون گل هفتاد متری شهاب زاهدی!

به گزارش ورزش سه، ستاره ایرانی تیم آویسپا فوکوئوکا این‌بار با یک شوت از راه دور از فاصله ۷۰ متری باعث اولین پیروزی تیمش در ۵ مسابقه گذشته شد. گلی که برای پذیرایی از ده هزار هوادار آویسپا در پرتماشاگرترین بازی فصل در نظر گرفته شده بود؛ گلی که وب‌سایت‌های ژاپنی آن را گل شگفت‌انگیز و ناگهانی یاد می‌کنند.

ویدئو: 331742

او در دقیقه ۲۲ بازی توپ را از دایکی ماتسوکا دریافت کرد و آن را به سمت چپ برد و از داخل زمین خودی و در شرایطی که زاویه او نسبت به دروازه نیز چندان مناسب نبود، با یک ضربه بلند پای چپ سریع توپ را وارد دروازه گامبا اوساکا کرد. زاهدی می‌گوید: در طول یک مسابقه همیشه مراقب موقعیت دروازه‌بان‌ها هستم.

گل تاریخی زاهدی به سرعت قاب شده و در اولین تمرین به او تحویل داده شده است

این توپ از بالای سر دروازه‌بان حریف که متعجبانه صحنه را نگاه می‌کرد، گذشت و پس از برخورد به زمین در محوطه شش قدم به درون دروازه مکیده شد؛ صحنه‌ای که به معنای رقم خوردن ششمین گل شهاب زاهدی در هشتمین بازی‌اش در جی لیگ بود. با در نظر داشتن این نکته که هیچوقت در فوتبال هیچ گل آسانی وجود ندارد (البته این یکی از سخت‌ترین‌ها بود).

سرمربی آویسپا درباره این گل می‌گوید: این یک گل باورنکردنی بود و من به جز شهاب از بازیکنان خط دفاعی خودم هم تشکر می‌کنم که با دفاع خوب، این گل را تبدیل به نقطه عطف مسابقه کردند.

تصویری از تمرین امروز. شهاب شاد و خوشحال و امیدوار به گلزنیهای متوالی است.

فوکوئوکا در پنج بازی اخیر خود شکست نخورده اما در چهار بازی قبلی فقط به مساوی رضایت داده بود که با تک گل شهاب، اولین برد خود را در پنج بازی به دست آورد و حالا آنها به دنبال دومین برد متوالی هستند؛ چیزی که انگیزه شهاب زاهدی در اولین تمرین بعد از پیروزی تیمش مقابل گامبا اوساکا بود.

او قبل از بازی خانگی آویسپا مقابل کاوازاکی در هفته آینده گفت: رده‌بندی نهایی مهم‌ترین چیز است و ما می‌خواهیم در بازی خانگی نقاط قوت خود را نشان بدهیم.

بعد از برد نقابل گامبا اوساکا آنها برای اولین به رتبه نهم جدول صعود کرده‌اند و این فضایی عالی را در باشگاه به وجود آورده است. زاهدی درباره این گل می‌گوید: عالی بود، چون تماشاگران زیادی آمده بود.

او ادامه می‌دهد: راه درازی در پیش داریم و باید بهتر از اینها عمل کنیم.

جی لیگ یک لیگ نسبتا برابر و شلوغ است. آنها با تیم رده ششمی توکیو تنها سه امتیاز اختلاف دارند و بازی بعدی آنها مقابل کاوازاکی می‌تواند به صعود جالب‌تری در تیم منجر بشود. سرمربی تیم همچنان به حمایت هواداران امیدوار است. او می‌گوید: به ورزشگاه بیایید و بازی را هیجان‌انگیزتر کنید.

البته شهاب زاهدی هم آنجا خواهد بود؛ بازیکنی که می‌خواهد هفتمین گل خود را در جی لیگ به ثمر‌ برساند و شاید هم بیشتر. مهاجمی که دور دنیا را چرخیده و دومین تلاشش برای حضور در شرق آسیا به موفقیتی بزرگ ختم شده است. بار قبلی اف سی سئول به بهانه‌ای عجیب او را نخواست و شاید آنها با دیدن مهارت مهاجم بلند قامت و خوش اخلاق ایرانی از آن تصمیم عجولانه پشیمان شده باشند.

دیگر خبرها

  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • ترجمه عکس و متن «فصل‌های درون» منتشر شد
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • شیفتگانِ آن عارفِ عاشق/ ایرانیان زیادی مرید و دلبسته امام صادق بودند، از عطار و بایزید بسطامی تا جابر ابن حیان
  • جنون گل هفتاد متری شهاب زاهدی!
  • روایت اسارت؛ از پیروزی اسرای ایرانی بر فرماندهان عراقی تا جرزنی بعثی‌ها