Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، شیوع بیماری کووید ۱۹ که از اواخر سال گذشته شروع شد و همچنان نیز در حال گسترش است، وضعیت را روز به روز وخیم‌تر کرده بطوریکه برای مقابله با آن، از سوی جامعه علمی و پزشکی کشور بصورت مستمر از شهروندان درخواست می‌شود تا دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک را از زمان خروج از خانه تا برگشت رعایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک متخصص رادیوتراپی آنکولوژی در اصفهان معتقد است که در شرایط کنونی که شیوع کرونا و میزان مرگ و میر ناشی از آن در حال افزایش است باید زدن ماسک در صدر  رعایت دیگر پروتکل‌های بهداشتی شهروندان قرار بگیرد.

پوریا عادلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه آحاد جامعه باید بطور قطع از ماسک استفاده کنند زیرا این اقدام نه‌تنها برای حفاظت خود فرد بلکه برای حفاظت از سایرین در مقابل شیوع ویروس انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک می‌تواند بطور قابل توجهی خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهد، گفت: استفاده صحیح از ماسک بدان معناست که در صورت عطسه، سُرفه یا صحبت فرد، قطرات ریز تنفسی او نمی‌تواند از منافذ ماسک عبور کند در غیر این صورت ترشحات منتشر شده از دهان یا بینی براحتی می‌تواند دیگران را نیز به بیماری کووید ۱۹ مبتلا سازد.

دبیر کمیسیون رسانه و روابط عمومی سازمان نظام پزشکی اصفهان افزود: استفاده از ماسک اعم از ماسک ساده یا جراحی، یکی از اقدامات پیشگیرانه‌ای است که می‌تواند شیوع برخی از بیماری‌های ویروسی تنفسی از جمله کووید ۱۹ را محدود کند.

وی مهمترین راه پیشگیری از ویروس کرونا را "خودمراقبتی" دانست و گفت: بهترین راه خودمراقبتی نیز استفاده از ماسک است، زیرا ویروس کرونا از طریق ذرات تنفسی انتقال پیدا می‌کند و بدلیل قدرت بالای سرایتش براحتی به افراد دیگری که در فاصله کمتر از ۲ متر قرار دارند، منتقل می‌شود.

عادلی افزود: باتوجه به شیوع گسترده کرونا و احتمال ناقل بودن بسیاری از افراد، بهترین توصیه این است که همه شهروندان از ماسک استفاده کنند تا در صورت ناقل بودن، ناخواسته باعث انتشار ویروس در جامعه نشوند.

وی راهبرد فعلی پیشگیری و کنترل این بیماری را استفاده از ماسک در خارج از خانه دانست و گفت: همه مردم هم باید به این موضوع حساس باشند و در مقابل سلامت یکدیگر، احساس مسوولیت کنند.

با این حال و برغم همه این توصیه‌های موکد کارشناسان و مسوولان، هنور هم برخی از شهروندان اصفهان به بهانه‌های واهی یا از زدن ماسک خودداری می‌کنند یا آن را بطور ناصحیح و فقط برای حفظ ظاهر روی بینی و دهان خود قرار می‌دهند.

بر اساس آخرین آمار رسمی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون بیش از ۷۱۵ هزار نفر از هموطنان بطور قطعی به کرونا مبتلا شده‌ که از بین آنها بیش از ۳۹ هزار نفر جان باخته‌اند و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

همچنین از ابتدای شیوع کووید ۱۹ تا پایان مهر امسال بیش از ۴۲ هزار بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری شده‌اند که از بین آنها بیش از چهار هزار و ۶۰۰ نفر جان باخته‌اند.

در زمان حاضر نیز بیش از ۲ هزار بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری هستند.

با وجود توصیه موکد وزارت بهداشت برای مهار موج جدید ویروس کرونا از طریق استفاده از ماسک که استفاده صحیح از آن حتی تا ۱۰۰ درصد نیز از امکان انتشار ویروس در جامعه کاسته می‌شود بازهم کم نیستند شهروندانی که این توصیه‌ها را جدی نمی‌گیرند و بر اثر تساهل خود، بلای جان خویش و دیگران می‌شوند.

یکی از شهروندان اصفهانی در حالی که با فرزندش بدون استفاده از ماسک در حال خرید میوه است در پاسخ به خبرنگار ایرنا، دلیل استفاده نکردنش از ماسک را حضورش در فضای باز عنوان می‌کند.

این شهروند که خود را توسلی معرفی کرد، مدعی است: هنوز هیچیک از مسوولان در باره اینکه این ویروس بصورت عادی در هوا هم وجود دارد، مطلبی اعلام نکرده است و ضرورتی برای استفاده از آن وجود ندارد.

شهروند دیگری با هویت منصورزاده در حالی که ماسک خود را به زیر بینی کشیده و در یک اغذیه فروشی در حال سفارش غذاست هم دلیل استفاده نادرستش از ماسک را امکان نرسیدن صدایش به فروشنده عنوان کرد و گفت: من در زمان صحبت کردن، ماسک خود را پایین می‌کشم.

او نیز با این بهانه که وجود ماسک مانع رد و بدل شدن صداست از این رفتار ضروری بهداشتی سرپیچی می‌کند.

تعدادی از جوانان که در گوشه‌ای از یک خیابان اصفهان با فاصله نزدیک با یکدیگر و بدون استفاده از ماسک در حال مصاحبت هستند نیز علت نزدن ماسک را سیستم ایمنی قوی بدن خود عنوان و به این امر نیز افتخار می‌کنند که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند.

مهیار یکی از این جوانان در اثنای سخنانش به درگذشت مادربزرگش بدلیل کرونا اشاره می‌کند ولی نمی‌پذیرد که شاید خود او ناقل ویروس مرگبار به مادربزرگش بوده و هم اینک نیز ممکن است دوستانش را هم در آلوده کند.

مهین اکبری، فروشنده یک مغازه لوازم بهداشتی نیز که ماسک خود را روی پیشخوان قرار داده است در باره علت بی‌مبالاتی خود و خطرات ناشی از آن گفت: دیگر از نفس کشیدن با ماسک در فضای بسته خسته شده‌ام و نفسم گرفته می‌شود.

کریم‌زاده راننده یک پراید مسافرکش نیز که ماسک خود را روی لاله گوشش آویزان کرده است هم گفت: من گاهی ماسک خود را برمی‌دارم تا مسافریابی کنم اما دوباره آن را می‌زنم ولی در مجموع از ترس تذکر پلیس از ماسک استفاده می‌کنم.

این رفتارهای پرخطر برخی از شهروندان در حالیست که اصفهان با رشد چشمگیر مبتلایان به کرونا و تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها در هفته‌های اخیر مواجه بوده و مسوولان و پزشکان، یکی از مهمترین دلایل آن را کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح جامعه بویژه تنزل استفاده از ماسک عنوان می‌کنند.

استاندار اصفهان هم بارها با تاکید بر ضرورت استفاده همگانی از ماسک گفته است: باید همه ماسک بزنیم و از چراغ قرمز ماسک نزدن گذر نکنیم زیرا آنچه اکنون باعث نگرانی است درصد پایین استفاده از ماسک در این استان است.

عباس رضایی، استفاده نکردن از ماسک توسط مردم را دلیل افزایش مبتلایان به کرونا در استان اصفهان عنوان کرد و  افزود: در آستانه فصل سرما با استفاده از ماسک می‌توان از ویروس آنفلوآنزا و کرونا جلوگیری کرد.

اکنون اصفهان مانند ۲۴ استان دیگر کشور از وضعیت نامطلوبآمار فزاینده ابتلای افراد به ویروس کرونا و بیماران بستری در مراکز درمانی برخوردار است و محدودیت‌های کسر ساعت کار مشاغل تا ساعت ۱۸ در ۱۰ شهرستان این استان نیز در حال اجراست معهذا به اعتقاد صاحبنظران، تا مادامی که رفتارهای پیشگیرانه خاصه استفاده از ماسک بعنوان یک اقدام محتوم در کردارهای همگانی آحاد جامعه وجهه همت قرار نگیرد، شاید دیگر اقدامات نیز چندان نافع و مفید به فایده نباشد. 

برچسب‌ها ویروس کرونا ماسک اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ماسک اصفهان ویروس کرونا ماسک اصفهان اخبار کنکور استفاده از ماسک ویروس کرونا ماسک خود کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۴۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غول جدید ماهواره‌ای به رقابت با ایلان ماسک می‌رود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، شرکت ماهواره‌ای «اس‌ای‌اس» (SES) برای رقابت بهتر با ماهواره‌های استارلینک شرکت فضایی اسپیس‌ایکس، شرکت ماهواره‌ای اینتل‌ست را سال آینده به قیمت ۳.۱ میلیارد دلار خریداری می‌کند.

این دو شرکت به تازگی اعلام کردند که اس‌ای‌اس مستقر در لوکزامبورگ، شرکت چندملیتی اینتل‌ست مستقر در ویرجینیا را طبق قرارداد منعقده شده خریداری می‌کند و انتظار می‌رود این قرارداد نهایتا سال آینده اجرا شود.

شرکت اس‌ای‌اس خدمات ماهواره‌ای خود را به سازما‌‌‌ن‌های دولتی، کانال‌های تلویزیونی، ایستگاه‌های رادیویی و همچنین به مخاطبان خصوصی در سراسر جهان ارائه می‌دهد.

عادل الصالح، مدیر عامل این شرکت با ارائه توضیحاتی شرح داد: در صنعت ارتباطات ماهواره‌ای رو به توسعه و رقابتی، این معامله شبکه فضایی چند مداری، مجموعه طیف، زیرساخت‌های زمینی در سراسر جهان، قابلیت‌های عرضه به بازار و مشخصات مالی ما را گسترش می دهد.

هر دو شرکت، ماهواره‌های ارتباطی را در مدار زمین ایستا، که در ۲۲۲۳۶ مایل (۳۵۷۸۵ کیلومتر) بالای زمین قرار دارد، مستقر می‌کنند. اس‌ای‌اس یک صورت فلکی ماهواره‌ای را نیز در مدار متوسط زمین در ارتفاع حدود ۸ هزار کیلومتری مستقر کرده، با این حال رقابت شدیدتری برای خدمات ارائه شده توسط ماهواره‌های اینترنتی وجود دارد، به ویژه اینکه استارلینک در مدار پایینی زمین قرار گرفته است.

طبق این توافق، اس‌ای‌اس سهام شرکت اینتل‌ست را خریداری کرده و به این ترتیب به یکی از بزرگترین شرکت‌های ماهواره در جهان تبدیل می‌شود. این توافق نشان از اهمیت رقابت و رشد در صنعت ماهواره‌ای دارد و می‌تواند منجر به بهبود خدمات و پوشش ماهواره‌ای در سراسر دنیا شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • ‌آبگرفتگی معابر فولادشهر، معضل پس از باران
  • غول جدید ماهواره‌ای به رقابت با ایلان ماسک می‌رود
  • برای رفع اشکال کارت منزلت شهروندی چه کار کنیم؟+ نشانی مراکز
  • جزئیات تشییع پیکر شهدای تازه تفحص شده اصفهانی
  • گزارشی از دانش آموز اصفهانی به مناسبت گرامیداشت روز معلم + فیلم
  • برای رفع مشکلات شهروندان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد
  • عزیمت مادران و دختران اصفهانی برای تجدید پیمان با سردار دل‌ها به کرمان
  • بارش شدید باران در راه است / لزوم توجه شهروندان به هشدارها
  • ملاقات آی شو اسپید با ری میستریو و گرفتن ماسک ویژه از اسطوره WWE / فیلم