Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@00:10:37 GMT

شاه؛ مهره پیاده آمریکا در «کمپ دیوید»

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۷۴۳۵۹

شاه؛ مهره پیاده آمریکا در «کمپ دیوید»

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، معاهده کمپ‌دیوید، جرقه آغاز سازش رژیم‌های مرتجع عربی با صهیونیست‌ها و خیانت به آرمان‌های مسلمانان سراسر جهان بود؛ آرمانی که قدس را به عنوان نخستین قبله، بخشی جدایی‌ناپذیر از جهان اسلام می‌داند.

معمولاً هنگامی که از معاهده کمپ‌دیوید سخن به میان می‌آوریم، توجه مخاطبان به سه ضلع اصلی این معاهده، یعنی کارتر، سادات و بگین، یا به عبارت بهتر، آمریکا، مصر و رژیم صهیونیستی جلب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما کمتر به حواشی و مقدمات این قرارداد ننگین که ضربه‌ای سنگین به جبهه مبارزه با صهیونیسم وارد کرد، توجه داریم. رسیدن به توافقی مانند کمپ‌دیوید، با توجه به جوّ حاکم بر کشور‌های اسلامی و تلاش‌های نافرجامی که پیش از آن، جمال عبدالناصر برای عقب‌راندن رژیم صهیونیستی از اراضی اشغالی انجام داد، کار ساده‌ای نبود و می‌توانست تبعات سنگینی برای مصر داشته‌باشد.

سران کشور‌های عربی و اسلامی، با وجود وابستگی‌های فراوانی که به غرب داشتند، از واکنش افکار عمومی جامعه خود بیمناک بودند و چاره‌ای جز موضع گرفتن در برابر این اقدام، پیش روی آن‌ها نبود. بنابراین، آمریکا باید با هر روش ممکن به سادات که پس از مرگ جمال عبدالناصر به ریاست‌جمهوری مصر رسیده و توانسته بود در نبرد صحرای سینا، به موفقیت‌هایی در برابر نظامیان صهیونیست دست پیدا کند، اطمینان خاطر می‌داد که تاوان این سازش برای حکومت او، سخت و غیرقابل جبران نخواهد بود.

درست در همین مرحله از طرح سازش است که محمدرضا پهلوی، به عنوان مهره اصلی آمریکا در خاورمیانه، به ایفای نقشی راهبردی مأمور می‌شود؛ نقشی که در واقع اساس معاهده کمپ‌دیوید بر آن استوار و باعث افزایش تمایل مصر برای انعقاد این قرارداد شد؛ نقشی که ما کمتر از آن شنیده یا خوانده‌ایم.

آغاز فرایند ۵ ساله سازش

چالش جدی میان شاه و حکومت مصر، از سال ۱۳۳۹ و در پی اعتراض شدید ناصر به رابطه محمدرضا پهلوی با رژیم صهیونیستی آغاز شد. قطع روابط سیاسی تا سال ۱۳۵۰، یعنی کمتر از یک‌سال بعد از مرگ ناصر، ادامه پیدا کرد.

با روی کار آمدن سادات و همراهی و گرایش او به آمریکا، وضعیت رابطه پهلوی با مصر، تغییر اساسی کرد. شاه روابط صمیمانه‌ای با سادات داشت و او را «برادر محبوب خود» خطاب می‌کرد. محمدرضا پهلوی با پرداخت وام یک میلیارد دلاری به دولت مصر، در اردیبهشت سال ۱۳۵۳، رابطه با سادات را وارد فاز جدیدی کرد.

تردیدی نیست که مدیریت این ارتباط، بر اساس همان دکترینی بود که آمریکایی‌ها برای تثبیت موقعیت رژیم صهیونیستی و نیز، مقابله با پیشرفت کمونیسم در منطقه، مدّ نظر داشتند. سران کاخ‌سفید به شاه توصیه کرده‌بودند که در برابر پیشرفت کمونیسم در منطقه، نقش فعال‌تری ایفا کند.

بیشتر بخوانید

17 شهریور 57 در تهران چه گذشت؟

شکل‌گرفتن جبهه ضدکمونیستی در خاورمیانه، با محوریت رژیم پهلوی، یک فایده دیگر هم برای آمریکایی‌ها داشت؛ این رویکرد از توجه ملت‌های منطقه به تکاپو‌های صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی می‌کاست و مجال مناسبی برای توسعه‌طلبی آن‌ها فراهم می‌کرد.

در حالی که عراق روابط گسترده‌ای را با شوروی برقرار کرده‌بود، جدا کردن مصر از جبهه شرق و وصل‌کردن آن به بلوک غرب و آمریکا، به عنوان وظیفه راهبردی شاه تعریف شد. موضوع میانجیگری او برای برقراری ارتباط میان مصر و رژیم صهیونیستی، از اردیبهشت سال ۱۳۵۲ و دقیقاً یک‌سال قبل از اعطای وام از سوی ایران به مصر آغاز شد.

گلدا مایر، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی، محرمانه به تهران آمد و در کاخ نیاوران با شاه به رایزنی و گفتگو برای اجرای این طرح پرداخت. مایر بعد‌ها در خاطراتش به تشریح توافق با شاه در آن دیدار و روندی که برای سازش در پیش گرفته شده‌بود، اشاره کرد. در تیرماه سال ۱۳۵۲، دو ماه بعد از گفتگو‌های محرمانه کاخ نیاوران، شاه به آمریکا رفت و با نیکسون، رئیس‌جمهوروقت این کشور و هنری کیسینجر به تبادل نظر پرداخت. با این حال، آن‌ها هنوز نگران واکنش سادات به این طرح بودند.

معجزه دلار‌های نفتی شاه!

فرایند جلب نظر سادات، با اعطای وام یک میلیارد دلاری شاه به او، در سال ۱۳۵۳ آغاز شد. با روی کار آمدن کارتر در سال ۱۳۵۶، شرایط آن‌قدر مناسب شده‌بود که مرحله آشکار طرح کلید بخورد. سادات از حمایت آمریکا کاملاً اطمینان داشت و علاوه بر آن، محمدرضا پهلوی توانسته‌بود سادات را برای پیوستن به نقشه ضد نفوذ کمونیسم که شامل سازش با رژیم صهیونیستی هم می‌شد، راضی کند.

«کریستین اِمری» در کتاب «سیاست خارجی آمریکا و انقلاب ایران»، نقل‌قولی از برژینسکی را آورده‌است که شاید بتواند بخشی از نقش کلیدی شاه را در ماجرای «کمپ دیوید» نشان دهد. برژینسکی که وقایع سال ۱۳۵۷ ایران را به دقت پیگیری می‌کرد، معتقد بود که آمریکا باید مراقب وضعیت شاه در ایران باشد، چرا که اگر «کوچک‌ترین مشکلی برای او که یکی از حامیان فرایند صلح بود اتفاق می‌افتاد، آن‌گاه سادات چطور می‌توانست به وعده‌های حمایتی کارتر اعتماد کند؟»

به دیگر سخن، آمریکایی‌ها محمدرضا پهلوی را مهم‌ترین مهره خود در انعقاد قرارداد کمپ‌دیوید میان سادات و رژیم صهیونیستی می‌دانستند؛ او مهره پیاده کارتر در بازی شطرنجی بود که باید میراث مسلمانان جهان را بر باد می‌داد؛ قرارداد کمپ‌دیوید، در ۲۶ شهریور ۱۳۵۷، میان رژیم صهیونیستی و انور سادات به امضا رسید.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محمدرضا پهلوی معاهده کمپ دیوید رژیم صهیونیستی محمدرضا پهلوی کمپ دیوید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۴۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحصن دانشجویان ایتالیا در همبستگی با فلسطین+ فیلم

همزمان با ادامه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، دانشجویان دانشگاه ایتالیایی بولونیا برای اعلام همبستگی خود با فلسطین چادر زده و تحصن کردند.

براساس گزارش القدس العربی، رسانه‌های محلی روز یکشنبه گزارش دادند که دانشجویان ایتالیایی به جنبش دانشجویی در حمایت از فلسطین که در دانشگاه‌های برجسته آمریکا راه اندازی شده بود، پیوستند.

دانشجویان دانشگاه بولونیا حدود ۲۰ چادر را در میدان اسکارولی، مقابل دفتر مرکزی دانشگاه برپا کردند. آنها با برافراشتن پرچم‌های فلسطین و بنری با مضمون «قیام دانشجویی»، از بقیه دانشگاه‌های ایتالیا برای پیوستن به جنبش دعوت کردند.

ایتالیا اخیرا شاهد تظاهرات دانشجویان در شهر‌های مختلف بود که از دانشگاه‌هایشان خواستند تا توافق‌نامه‌های همکاری دانشگاهی با رژیم صهیونیستی را متوقف کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در ۱۸ آوریل، دانشجویان و دانشگاهیان که جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را محکوم می‌کردند، در محوطه دانشگاه کلمبیا در نیویورک تحصن کردند و از دولت بایدن خواستند که همکاری دانشگاهی خود را با دانشگاه‌های صهیونیستی متوقف کند و سرمایه‌گذاری‌های خود را در شرکت‌های حامی از اشغال سرزمین‌های فلسطینی پس بگیرد. 

با دخالت نیرو‌های پلیس و دستگیری هزاران معترض در دانشگاه‌های آمریکا، وضعیت خشم از رژیم صهیونیستی گسترش یافت و تظاهرات به دانشگاه‌های کشور‌هایی مانند فرانسه، انگلیس، آلمان، کانادا و هند سرایت کرد که همگی شاهد تظاهرات در حمایت از همتایان خود در دانشگاه‌های آمریکایی، و خواستار توقف جنگ در غزه و تحریم شرکت‌های عرضه کننده سلاح به اسرائیل هستند.

اسرائیل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ جنگی ویرانگر را علیه غزه به راه انداخته است که ده‌ها هزار شهید و مجروح که بیشتر آنها کودک و زن هستند، ویرانی عظیم و قحطی که جان کودکان و سالمندان را گرفته است، بر جای گذاشته است.

 اسرائیل با وجود صدور قطعنامه آتش بس فوری توسط شورای امنیت و علیرغم حضور در دادگاه بین المللی دادگستری به اتهام ارتکاب نسل کشی، به جنگ خود ادامه می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • شرط‌بندی ضد انقلاب روی مهره سوخته اسرائیل
  • رهبر انقلاب: اگر کمک آمریکا نبود رژیم صهیونیستی قدرت این رفتارهای وحشیانه را داشت؟
  • تحصن دانشجویان ایتالیا در همبستگی با فلسطین+ فیلم
  • مختصات نظم جدید منطقه
  • اثرات مقاومت در آن سوی آتلانتیک
  • گفتگوی وزیر جنگ آمریکا با همتای اسرائیلی خود درباره رفح
  • تصمیم بزرگ دیوید بکام؛ مسی و رونالدو در یک تیم!
  • اسرائیل قوانین آمریکا را در غزه نقض می‌کند
  • آمریکا قربانی اسرائیل می‌شود؟
  • ۳ مساله تاثیر گذار بر تحولات منطقه