Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازیگر فرخ "پس از باران" ۲۰ سال بعد از پخش، اعتقاد دارد "مثل همان سال‌ها هنوز مرا با این نام صدا می‌زنند و این نشان از رازهای ماندگاری این سریال‌ دارد." - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، قسمت آخرِ سریال "اغما" آخرین باری بود که جهانگیر الماسی را مخاطب در تلویزیون می‌دید، البته جسته و گریخته در مثل کار "خروج" حاتمی‌کیا و یا سریال چندقسمتی "دریا نزدیک است" حضور داشته است اما دیگر نقشِ ماندگاری از این بازیگر در عرصه سینما و تلویزیون ثبت نشد، بازیگری که در این سال‌ها کارهای ماندگاری همچون "در چشم باد" و "پس از باران" را در تلویزیون از خودش به یادگار گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندی پیش سریال "در چشم باد" پخش شد و این شب‌ها "پس از باران" را تلویزیون روی آنتن برده است و کنار چند نوستالژی دیگر کاستی‌های سریال‌سازی که تک‌وتوک سریال خوبی این شب‌ها روی آنتن شبکه‌هایش دارد، از نظر مردم و در نگاهِ نظرسنجی سازمان صداوسیما بارها این حقیقت را نشان می‌دهد. زمانی که سریال طنزی روی آنتن می‌رود و مردم بعد از چند قسمت از روی نارضایتی به‌سراغ سریال‌های قدیمی مثل "پایتخت" می‌رود و یا از میان کارهای درام،  سیما "پس از باران" را انتخاب می‌کند این‌ها نشان از بازی‌های خوب، فیلمنامه درست و کارگردانی از روی اندیشه و توجه دارد.

یکی از بازیگرهایی که بیشتر از کارهای دم‌دستی ترجیح داده است در کارهای فاخر و ماندگار حضور پیدا کند جهانگیر الماسی است، او حتی این روزها کاری ندارد و به‌گونه‌ای خانه‌نشین واقعی است، چرا که به‌تعبیرِ خودش کارش فقط بازیگری و نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است. این‌که چرا خبری از این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در مجموعه‌های رسانه ملی نیست حتماً بی‌ربط به استفاده یک‌سری از بازیگرانِ‌ خاص یا به‌قولِ برخی پیشکسوتان نیمه‌حرفه‌ای‌ها و یا واژه بهتر، غیرحرفه‌ای‌‎ها نیست.

من منتقد نقش‌های یک‌وجبه‌ام!

به‌سراغ جهانگیر الماسی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون رفتیم که هم دلیلِ خانه‌نشینی و کم‌کاری‌اش در سیما و سینما را جویا شویم و هم دلیلِ ماندگاری یک سریال بعد از 20 سال پخش را بپرسیم.

الماسی در ابتدای صحبت‌هایش به نقش‌های یک‌وجبه، یک روز بازی و چند سکانس نقش‌آفرینی، واکنش نشان داد و همچون مابقی پیشکسوتان کاربلد که چنین نقش‌هایی به آن‌ها پیشنهاد می‌شود انتقاد داشت، زیرا عمده بازیگران پیشکسوت این طور می‌گویند که پول‌هایی می‌گیرند تا نقش بدهند و دنبالِ کیفیت نیستند، به همین خاطر است این روزها در تلویزیون و سینما به بازیگران کاربلد و عمدتاً پیشکسوت، کارهای کمتری می‌رسد، یا در اکثر اوقات از کار بیکار می‌‌شوند.

او بعد از مدت‌ها کم‌پیدایی شب گذشته با سریال "پس از باران" که 20 سال از پخش آن می‌گذرد، در قابِ سیما دیده شد، بازیگری که نقش منفی داستان را بازی می‌کند و از آن موقع تاکنون کنار خیلی از آثارش، او را به فرخِ پس از باران می‌شناسند. او خیلی بیکار هم نبوده و در خانه‌نشینی طرح‌هایی را نوشته و ارائه هم داده است اما هنوز پاسخی نگرفته است.

حضور فعال بازیکنان بازنشسته در سینما و تلویزیون

گلایه‌های بسیار دارد اما انتقادها و صحبت‌هایش از جنسِ دیده شدن و خودنمایی نیست، خودش می‌گوید: بسیار دغدغه‌مندِ عرصه هنر و هنرمندی‌ام. ما باید به‌فکرِ کارهای فاخر و ماندگار و بالا بردن سطح فرهنگ جامعه باشیم نه اینکه همه اتفاقات فرهنگی و هنری‌مان را وابسته سلبریتی‌ها کنیم. چرا باید امروز شاهد حضور فعال بازیکنان بازنشسته فوتبال که به‌قدر کفایت درآمد از راه فوتبال داشته‌اند، باشیم و بازیگرانی با وجود سال‌ها کار و تخصص، کماکان بیکار بمانند؟ این گلایه‌ها و انتقادات را بارها داشته‌ام، چون نگرانِ تلاش‌هایی‌ام که خیلی از پیشکسوتان و کاربلدهای این حوزه برای تعالی فرهنگ و هنرمان به خرج داده‌اند.

هالیوود این‌طور نیست!

جهانگیر الماسی از روزگاری گلایه می‌کند که کارگردانی با خانواده‌اش در سریال‌های چندین میلیاردی خانگی حضور پیدا می‌کند، دستمزدهای آن‌چنانی ردوبدل می‌شود و چندی بعد تصویر او و خانواده‌اش را روی بیلبورد تبلیغاتی می‌بینیم؛ آیا او دلبسته هنر است؛ ماجرا چیست؟ ماجرای آن همان نگرانی است که از سطحی شدن ذائقه مخاطبین و جامعه خبر می‌دهد.
این بازیگر پیشکسوت می‌گوید: هالیوود این‌طور نیست؛ آن‌ها کار طراحی می‌کنند برای جبران کاستی‌های مدیریتی‌شان و تصویری از مملکت‌شان نشان می‌دهند که به‌دردِ وزارت دفاع‌، خارجه و اهدافشان می‌خورد، به‌قولی ظرفیت ایجاد می‌کنند اما اینجا از ایده‌آل‌ها و توانمندی‌ها و قوت‌ها کمتر گفته می‌شود.

من مغازه ندارم مثل عده‌ای؛ مستأجرم

وی در پاسخ به این سؤال که "چرا با وجود این‌همه توانمندی، همواره در دنیای سینما و تلویزیون دیده نمی‌شوید و به‌تعبیری در خانه‌نشینی به‌سر می‌برید؟"، تأکید کرد: چون کار دیگری به‌غیر از بازیگری، کارگردانی و یا نویسندگی، ندارم. من مغازه ندارم مثل عده‌ای و مستأجرم. من زمانی خودم به‌دنبال گرفتن خانه مسکونی برای بازیگران رفتم اما جالب است بدانید خودم چندی پیش برای درست کردن کارهای بیمه‌ام به‌همراه تورج منصوری رفتم بیمه‌ام را درست کنند، چقدر رفتیم و آمدیم و توهین‌های مناسبات اداری را به‌جان خریدم به من گفتند 14 سال سابقه بیمه دارم. آن شخص کارمند بیمه که کارهای ما را رسیدگی می‌کرد خنده‌اش گرفت و به من گفت "شما فیلمی بازی کردید که من به دنیا نیامده بودم."

الماسی افزود: خیلی سال کارمند تلویزیون بودم و یا سوابق دیگر دارم از دست‌اندرکاران امر خواستم سابقه مرا بدهند و یا سربازی‌ام را جزو بیمه‌ام قرار دهند تا 20ساله بتوانم بازنشسته شوم اما اتفاقی نیفتاده است. نه‌تنها بیمه نیستیم بلکه هر سه ماه یک بار هم باید پول بیمه را بپردازیم، این‌ها جزو مشکلاتی است که امثال آن بسیارند، درگیر این مشکلاتند.

ماشین‌های چندمیلیاردی وسطِ مشکلات مردم

این بازیگر پیشکسوت با اشاره به ماشین‌های چندمیلیاردی برخی از هنرمندان، تأکید کرد: من واقعاً آزرده می‌شوم می‌بینم کودک، نوجوان و حتی جوان و میانسالی تا کمر خم می‌شوند در سطل‌های زباله تا غذای روزانه‌شان را بردارند، از طرفی هنرمندی با "فِراری" در همان مسیرها تردد می‌کند و یا هنرمندان دیگری در این روزهای دست‌تنگی مردم که به شهرستان‌ها می‌رویم برای پروژه فیلمبرداری، اتومبیل‌های چندین‌میلیاردی می‌بینیم که سوار می‌شوند و برای همین مردم، قیافه هم می‌گیرند، از تهیه‌کننده دولتی بگیر تا فرد هنرمند! برای اینکه تعریف‌شان از حرفه ما پست و حقیر است.

وی خاطرنشان کرد: تعریفِ آن‌ها از هنر، صنعت است، همان نکته‌ای که 25 سال مبارزه کردیم که صنعت ربطی به هنر ندارد و مرا مؤاخذه می‌کردند. می‌گفتم این فیلم‌هایی که در تلویزیون ساخته می‌شود فیلم‌هایی است که پشتِ آن اندیشه‌ها و پژوهش‌ها و نکات اخلاقی و انسانی نهفته است. اما امروز می‌بینیم نه‌تنها به این مسیر رفته است بلکه این فضای مجازی و فالوورهاست که معیار جایگاه هنر و هنرمندی شده است.

جهانگیر الماسی در نقش فرخِ سریال "پس از باران"

چرا "پس از باران" را ادامه نمی‌دهیم؟

الماسی بعد از گلایه‌ها و صحبت‌های تکان‌دهنده‌اش درباره فرهنگ و هنر، درباره سریال‌سازی در گذشته و ماندگار شدن کارهایی مثل "پس از باران" بعد از 20 سال پخش، تصریح کرد: من اعتقاد دارم کارهایی مثل "پس از باران" که مردم دوست دارند یا حتی "در چشم باد" باید تکرار شوند یا نسخه‌های جدیدی از آن‌ها ساخته شود. چطور برخی از کارها چندفصله می‌شوند این نوع کارها هم باید در نسخه‌های جدید ساخته و دیده شوند.

رمز ماندگاری این سریال‌ها بعد از 20 سال پخش

وی افزود: رمز ماندگاری این سریال‌ها اولاً در پژوهش و تحقیق و فیلمنامه خوب آن‌ها وجود دارد و ثانیاً قهرمانی که به‌درستی ساخته می‌شود و این روزها کمتر در سریال‌هایمان به این وجوه پرداخته می‌شود. فرصت گرانقدری برای تلویزیون وجود دارد که این روزها بیشتر مردم تلویزیون را نگاه می‌کنند با توجه به اینکه تئاتر و سینما تعطیل است و باید مدیران صداوسیما بیشتر به این نکته توجه کنند.

جهانگیر الماسی چطور بازیگر فرخ شد؟

الماسی درباره این موضوع که چطور شد بازیگر نقش "فرخ" سریال پس از باران شد، گفت: 20 سال از پخش این سریال می‌گذرد اما هنوز مردم مرا می‌بینند از آن سریال یاد می‌کنند، سریالی که بعد از فیلم "حبوط" احمدرضا معتمدی که نقش ابلیس را بازی می‌کردم اتفاق افتاد. در روزهایی که این ترس برای نقش‌های منفی وجود داشت که از حوصله و جذابیت مردم خارج نشود، گفتم "نقش منفی بازی می‌کنم تا ببینم بازتاب مردم چگونه است". فیلمنامه را آقای عفیفه به من دادند و اتفاقاً سعید سلطانی برگشت و گفت "تستی کنیم ببینیم این شخصیت چطور درمی‌آید" و من همان لحظه پذیرفتم، قرارداد امضا کردم و قیمت هم نگذاشتم.

آرزوی همکاری با داود میرباقری در سریال  "سلمان فارسی"

وی در خصوص همکاری با داود میرباقری در سریال "سلمان فارسی" تأکید کرد: خیلی دوست دارم با داود میرباقری کار کنم، چون میرباقری اتفاق مهمی را برای درام در تلویزیون و سینما رقم زده است. هیچ‌کس به این توجه نکرده است که او زبان فارسی را نجات داد. خیلی مهم است مدتی ایرانی‌ها عادت کرده بودند نمایش قدیمی در کارهایشان با آن کتابت فارسی نشان دهند و او در "مختارنامه" و برخی از کارهای دیگرش این مرزبندی را شکست. من یادم است بازیگر ما دیالوگ می‌گفت معنای دیالوگ خودش را نمی‌دانست. اگر او پیشنهاد کند در سریال "سلمان فارسی" بروم با تمایل کامل می‌روم و افتخار می‌کنم این اتفاق بیفتد چون به‌لحاظ شناختی درام را به‌طورکامل می‌شناسد و شعور و شناختش در درام‌سازی را تحسین می‌کنم.

دوست دارم مجری برنامه‌ تلویزیونی شوم

الماسی در پایان با اشاره به اجرای برنامه‌اش در تلویزیون خاطرنشان کرد: از تلویزیون انتظار دارم تلویزیون باشد و از سینما انتظار دارم سینما باشد. من آن‌قدر دوست دارم برنامه‌ای به من اعتماد کنند و برنامه‌ای برای حوزه فرهنگ داشته باشم و حتماً می‌توانم این کار را به‌درستی پیش ببرم.

ماجرای نصب تندیس "برهنه" در کیش چیست؟/ دعوتِ تلویزیون برای رفتن به کیش در کرونا!سریال انگلیسی، مجموعه جدید تلویزیوندوبلورها، سریال جنگی خارجی به تلویزیون آوردند/ چالش برنامه تهرانگردی با اتوبوسِ 2 طبقه روباز

انتهای پیام/+

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رسانه ملی تلویزیون سریال رسانه ملی تلویزیون سریال جهانگیر الماسی پس از باران سریال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۴۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پوران درخشنده، مهدی سجاده‌چی، محمود اربابی، رضا حیدرنژاد، مهدی احمدی، هومان فاضل، علی مؤذنی، مصطفی رستگاری، محمد باقر قهرمانی و حجت الاسلام و المسلمین حسین رحیم‌زاده ده نفر عضو هیئت انتخاب این رویداد استارت آپی هستند که قرار است آثار منتخب آنرا تعیین کنند.

در معرفی فعالیت‌های هنری این افراد چنین آمده است:


پوران درخشنده:
فیلمساز، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان ایرانی متولد کرمانشاه است که از سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را آغاز نمود و در دانشگاه صدا و سیما با گرایش کارگردانی تحصیل کرد. از نمونه آثار او می‌توان به پرنده کوچک خوشبختی، زیر سقف دودی، بچه‌های ابدی و شمعی در باد اشاره کرد.

مهدی سجاده‌چی:
فیلمنامه‌نویسِ سینما و تلویزیون، متولد تهران در سال ۱۳۴۰ است. وی کار فیلمنامه نویسی در سینما را از سال ۱۳۶۸ با «پاتال و آرزو‌های کوچک» با همکاری «مسعود کرامتی» آغاز کرد و در ادامه فیلمنامه آثار دیگری همچون سوفی و دیوانه، روز سوم، قاعده بازی و هفت سنگ را نیز نوشت. سجاده‌چی در حال حاضر رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران است.

محمود اربابی:
مدرس دانشگاه و نویسنده سینما و تلویزیون است. از مهم‌ترین آثار او فیلم زندگی با چشمان بسته و فیلم حکایت عاشقی است.

رضا حیدرنژاد:
متولد تبریز در سال ۱۳۳۳ است و فعالیت‌های سینمایی خود را از سال ۱۳۵۲ آغاز کرد. او فارغ‌التحصیل سینما از مجتمع دانشگاهی هنر و همچنین مدرس کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی است. نویسندگی فیلم سینمایی روی خط مرگ برعهده او بوده است.

مهدی احمدی:
متولد آذر ۱۳۴۵ در تهران، سینما و تلویزیون است. او فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر است. نقاشی را از سال ۱۳۶۳ شروع کرد و تا کنون در بیشتر از سی نمایشگاه نقاشی شرکت داشته‌است.

هومان فاضل:
فارغ التحصیل رشته تئاتر و نویسنده و کارگردان مجموعه‌های رنگین کمان، حرف آخر، ماجرا‌های قلقلی، ذره بین، جنگ کتاب و نویسنده فیلمنامه مجموعه «نامه‌های بالدار» است. یکی از مهم‌ترین کار‌های او فعالیت در سریال آسمان من به کارگردانی محمدرضا آهنج و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر سودابه بیضایی، الهام چرخنده، ویدا جوان و حمیدرضا عطایی است.

علی موذنی:
وی متولد تهران سال ۱۳۳۷ است. لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران دارد و از جمله نویسندگانی است که کار نوشتن را به شکل حرفه‌ای دنبال می‌کند. وی در عرصه داستان کوتاه، رمان، داستان بلند، نمایشنامه و فیلمنامه قلم می‌زند. در حوزه فیلم‌سازی نیز شش تله‌فیلم برای تلویزیون ساخته‌است.

مصطفی رستگاری:
متولد ۱۳۵۷ تهران و دارای دکترای فلسفه هنر است. از جمله آثار او می‌توان به نویسندگی فیلم سینمایی "چهل سالگی"، "لطفاً بدون گناه"، "به یاد بیاور" و آثار ویدئویی"ما هنوز زنده‌ایم"، "بلند گریه کن"، "تن‌ها خودت مانده‌ای"، "بالا بلند" و سریال "به دنیا بگویید بایستد" و "لیلی کجاست" اشاره کرد.

محمدباقر قهرمانی:
او متولد تهران و کارشناسی فیلمنامه نویسی رادیو تلویزیونی، کارشناسی ارشد رادیو و تلویزیون و دکترای تئاتر و فیلم است. عضویت در گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای سیاستگذاری مرکز تئاتر مولوی، کمیته بررسی رشته تئاتر کودک و نوجوان، معاون روابط بین الملل دانشگاه تهران و سرپرست دانشکده هنر‌های نمایشی و موسیقی از جمله سوابق علمی و اجرایی او است.

حسین رحیم‌زاده:
تحصیل در حوزه علمیه قم، مدرس علوم قرآنی و نهج‌البلاغه، دارای سابقه مدیریت و مشاوره و کارشناسی گروه‌های برنامه ساز تلویزیونی و فیلم و سریال در صدا و سیما و عضویت در شورای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سوابق حجت الاسلام حسین رحیم زاده است.

گفتنی است رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی با هدف کمک به ارتقای کمی‌و کیفی فیلمنامه نویسی، شناسایی و معرفی ایده‌های خلاقانه در فیلمنامه‌نویسی، معرفی استعداد‌های فیلمنامه نویسی در سطح کشور و زمینه سازی برای حضور و تبادل دانش و تجربه نیرو‌های خلاق و مستعد کشور خرداد ماه سال جاری در تهران و توسط پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازیگران جدید سریال «سلمان فارسی» مشخص شدند
  • «سلمان فارسی» یک پروژه جریان ساز است/ پخش سریال در ۱۴۰۵
  • میرباقری: تلاش می‌کنیم «سلمان فارسی» را ۱۴۰۵ به پخش برسانیم
  • بازیگر قدیمی سینما به کما رفت + عکس
  • کتاب بنیه فیلمساز را قوی می‌کند/ حتما به نمایشگاه کتاب تهران می‌روم
  • بدهکاری سینما و تلویزیون به روز معلم
  • تصویری دیده نشده از علی انصاریان در پشت صحنه یک فیلم
  • فیلم | ماجرای کم شدن لول های تریاک در سریال آینه عبرت | مواد مخدر مصرفی آتقی واقعی بود!
  • اعضای هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند