Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@15:29:27 GMT

صنعت چرم کشور در انتظار توسعه فناوری

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۷۵۷۵۰

صنعت چرم کشور در انتظار توسعه فناوری

‎آنطور که در تاریخچه صنعت چرم ایران آمده است، هنرمندان و  طراحان خوش ذوق و زحمتکش کشورمان از گذشته های دور تاکنون با تولید محصولات ارزشمند چرمی مانند کفش، کیف، کمربند ،  دستکش و پوشاک گنجینه بزرگی از خلاقیت ها و ابتکارات را به ارمغان آورده که تلفیق این صنعت با فناوری و امکانات فنی روز می تواند دست برتری برای فتح بازارهای جهانی به شمار رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


‎ این مثل که «هنر نزد ایرانیان است و بس»، تمثیلی بی دلیل و تهی از پشتوانه نیست، هنرمندانی که شاهکارهای آنان در معماری ها، خلق انواع اثر هنری و صنایع دستی مانند فرش و چرم برای جهانیان جلوه های زیبا به یادگار گذاشته اند.
‎اینکه محصولات متنوع چرمی ایرانی در بازارهای داخلی و حتی خارجی  خودنمایی می کند حاصل زحمات و دستان پینه بسته ای است که هنوز به شکل تام فناوری به کمک آنان نیامده است.
‎ به گواه تاریخ ، مرغوبیت و زیبایی محصولات چرمی ایران از زمان های دور در دنیا رقیب نداشته، اما این صنعت به دلیل نبود حمایت های کافی هنوز روی دستان پینه بسته می چرخد و گویا هنوز حمایتی جدی برای تلفیق ذوق هنری با فناوری روز وجود ندارد.  
‎با اینکه چند صباحی است که برخی سرمایه گذاران ، دارایی های خود را برای تحرک بخشی به صنعت چرم کشور روی دست گرفته و به این بخش آمده اند اما هنوز برای دوری گزینی از روش های سنتی فاصله ها  است.
‎در این میان محدودیت امکانات فنی و محرومیت از فناوری روز سبب شده تا بخشی از پوست و چرمکشور به صورت خام صادرات شود و با شکلی فانتزی و قیمت چندبرابری به سرزمین مادری باز گردد.
‎ طی چند دهه اخیر کاهش سرمایه گذاری ها در بحث استفاده از فناوری در صنعت چرم، این صنعت مهم کشور را با چالش جدی ناشی از عقب ماندگی در فناوری روز و کمرنگ شدن رقابت در بازار صادرات رو به رو کرده است، این چالش در شرایطی خودنمایی می کند که با معضل حاد خام فروشی چرم  مواجه هستیم.
‎با این اوصاف خام فروشی چرم ضمن از دست دادن سرمایه های ملی، برای کشورهای دیگر فرصت های شغلی فراوانی ایجاد کرد و در عوض هنرمندان صنعتگران داخلی که سال های زیادی در تولید محصولات چرمی تجربه کسب کرده اند نمی توانند تجارب را به آینده سازان بسپارند یا توفیقی برای تلفیق هنر و فناوری به دست نیاورند.
‎بیم ها و امیدهای فعالان صنعت چرم  
‎پای صحبت های فعالان اقتصادی صنعت چرم که می نشینید فرازهایی از بیم و امید از سفره دل ها بیرون می آید، بیم از خام فروشی ، محدودیت فناوری ، خستگی و کهولت سن بسیاری از هنرمندان و نبودحمایت های لازم برای رونق بخشی به صنعت چرم .
‎پیکار سرسختانه هنرمندان و صنعتگران در روزهای پر رقیب جهانی؛ گویی که هنوز در رقابت بین ماشین و دست، خلاقیت، گوی سبقت را ربوده اما دستان پینه بسته تا کی باید جور این خلاقیت ها را بکشند.

با این اوصاف اگرچه صنعتگران عرصه چرم روزهای دشواری دارند اما تلاش خستگی ناپذیر آنان حکایت از امید برای آینده بهتر و اتصال به فناوری دارد.

‎سرمایه گذاران و صنعتگران براین باورند که مجال برای رقابت وجود دارد و اندکی همت و حمایت می خواهد که می توان به دوران شکوفایی صنعت چرم ایران در بازارهای جهانی بالید، صنعتی که هزاران فرصت شغلی در دل آن نهفته و با پشتیبانی مالی و فناوری می توان آن را در بام بازارهای دنیا دید.
‎آنچه سبب شده تا فعالان عرصه چرم کشور و البرز به دیده نگران به آن بنگرند صادرات پوست گوسفند ایرانی است با وجود مرغوبیت در پس محدودیت های امکاناتی روانه بازارهای اروپا و آسیا می شود. 
‎آنطور که آنان می گویند، پوست گوسفند ایرانی بیشترین محموله های چرم خام‌ صادراتی است که پس از زدودن پشم و کنسرو کردن با اسید و نمک به صورت سالامبور تامین کننده  مواد اولیه کارخانه های چرم  ترکیه، ایتالیا، بنگلادش ، هند و سایر کشور است.
‎چرم خام گوسفندی ایران مرغوب ترین چرم در دنیا محسوب می شود که به صنعت چرم کشورهای هدف صادرات رونق بخشیده و ضمن خلق ارزش افزوده ، اشتغال آفرین شده است.
‎روی دیگر غبطه فعالان عرصه چرم کشور و البرز ، حضور قدرتمند رقبا در بازارهای جهانی آن هم با مواد اولیه چرمی ایرانی است.
‎رفع مشکل خام فروشی درگرو دستیابی به فناوری روز
‎رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم البرز دلیل صادرات بخش قابل توجهی از چرم خام مرغوب کشور با قیمت نازل را ناشی از نبود برنامه مناسب جهت استفاده از ماشین آلات پیشرفته در صنعت چرم دانست.
‎یدالله مالمیر ، حمایت و همیاری دولت  را مهمترین خواسته فعالان عرصه چرم کشور و البرز برای هموار کردن مسیر تولید و استفاده از فناوری روز می داند و می گوید: اگر ذوق و هنر ایرانی سوار بر فناوری روز شودبا محصولاتی بسیار ارزشمند بازارهای جهانی  را فتح خواهیم کرد.
‎وی از چرم گوسفندی ایران به عنوان بهترین چرم دنیا نام برد و گفت: دنبه بزرگ موجب مرغوبیت پوست گوسفند ایرانی شده  و به همین دلیل چرم ایران از لحاظ کیفیت و ظرافت در دنیا نظیر ندارد.
مالمیر تاکید کرد که صنایع کشور کشور و البرز باید به ماشین آلات و تجهیزات نوین مجهز شود تا بتوان ظرفیت تولید محصولات چرمی را چند برابر کرد و از خام فروشی چرم جلوگیری به عمل آورد.

‎واردات چرم فرآوری شده با قیمت چندبرابری 
‎مالمیر گفت: ضعف در فناوری و کم توجهی در حمایت از صنعت چرم به مرزی رسیده است که چرم خام صادراتی ما پس از تولید به محصول با چند برابر قیمت وارد کشورمان می شود و این چالش حاد در شرایطی است که مواد اولیه صنایع چرم به وفور در داخل کشور وجود دارد.
‎وی  مهمترین تقاضای فعالان صنعت چرم را تجهیز صنایع چرم به فناوری نوین ذکرکرد و افزود: از دولت انتظار داریم با حمایت از این صنعت بستر برای بهره گیری از تکنولوژی روز با هدف رهایی از معضل خام فروشی چرم فراهم نماید.

ضرورت همکاری نزدیک صنعت و دانشگاه

عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم استان البرز نیز در این گفت و گو ضرورت همکاری نزدیک اساتید و پژوهشگران دانشگاه ها و بخش صنعت در تولید محصولات مرغوب را حرکتی موثر در حضور فعال در بازارهای صادراتی عنوان کرد.
‎جلال حسینی خواه گفت: تا زمانی که محصولات تولیدی ما از لحاظ کیفیت و جذابیت قابل رقابت در بازار صادرات نباشد هرگز به عنوان صادر کننده موفق مطرح نخواهیم شد.
‎وی تصریح کرد: در بحث صادرات باید با کار شناسی دقیق و بهره گیری از نظر سنجی ها محصولاتی را تولید و راهی بازار مصرف کنیم که با تقاضا و سلیقه مشتریان همخوانی و مطابقت داشته باشد.
‎حسینی خواه جذابیت همراه با کیفیت را ۲ فاکتور مهم در جذب مشتریان دائمی ذکر کرد و گفت: برای دستیابی به این فاکتور ها توجه خاص به مرغوبیت مواد اولیه و استفاده از طراحان نخبه و خلاق به ویژه در تولید محصولات چرمی و انواع پوشاک ضروری است.
‎عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم‌ البرز به دولت پیشنهاد کرد برای رفع چالش خام فروشی چرم ارائه تسهیلات کم بهره با هدف استفاده صنعت چرم از تکنولوژی روز دنیا را با اولویت ویژه در دستور کار قرار دهد تا ضمن حضور دائمی محصولات چرمی در بازار صادرات جهانی در جهش تولید، ایجاد اشتغال و پویایی اقتصاد جامعه گام مهمی برداشته شود.
‎تحول در صنعت چرم نیازمند به روز رسانی دانش فنی است
‎مدیر رسته چرم و کفش کشور نیز با تاکید بر اهمیت فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای ، به روز شدن دانش فنی به ویژه در بحث طراحی در صنعت چرم را حرکتی موثر در تولید محصولات با کیفیت و حضور دائمی در بازار های داخلی و خارجی عنوان کرد.
‎آرش منصوری گفت: در شرایطی که اقتصاد کشور با مشکلات عدیده ناشی از تحریم ها مواجه است، ضروری است صنایع کشور با یاری گرفتن از اساتید دانشگاه ها و پژوهشگران شرکت های دانش بنیان رهایی از وابستگی ها و توسعه صادرات  را در دستور کار قرار دهند.
‎وی تصریح کرد:  ایجاد تعامل بین صنعت و دانشگاه  به طور قطع حرکت در توسعه صنعت را سرعت می بخشد و بستر مناسبی را برای اشتغال زایی و رشد و پویایی اقتصاد جامعه فراهم می آورد.
‎وی اظهار داشت: با وجود حرکت های مثبت در تعامل میان دانشگاه و صنعت طی سال های اخیر، همچنان فاصله  زیاد بین فعالان اقتصادی و دانشگاهیان به عنوان یک چالش در مسیر رشد اقتصاد کشور خودنمایی می کند

رفع گره های تولیدی در اولویت کاری است

‎معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز رشد و پویایی اقتصاد را مستلزم‌ فاصله گرفتن  از اتکا به درآمد های نفت دانست و گفت : ظرفیت های فراوانی در بخش های مختلف از جمله صنعت چرم در کشور و استان وجود دارد که در البرز رفع گره های تولیدی در اولویت قرار گرفته است.
‎جهانگیر شاهمرادی بیان داشت: در البرز برای هریک از  بخش های تولید، صنعت و کشاورزی  کارگروهایی تشکیل شده و در دل  هر یک از این کارگروه ها کمیته های فنی فعال است تا ضمن رفع موانع و مشکلات بسترهای های لازم جهت رونق اقتصاد استان مهیا شود.

وی بیان داشت: تولید کنندگان مختلف از جمله در عرصه چرم و نساجی می توانند نیازهای خود را در کارگروه های مربوطه استان  اعلام تا بررسی شود.

‎استان البرز دارای بیش از۴۰ واحد صنعتی فعال در زمینه  تولیدچرم طبیعی و مصنوعی است که بخشی از این محصولات به کشورهای مختلف جهان صادر می شود.
‎استان های تهران ، آذربایجان شرقی ، البرز، همدان و اصفهان از تولیدکنندگان عمده محصولات چرمی کشور هستند که استان البرز  در رتبه چهارم  تولید محصولات چرمی ایران قرار دارد.

برچسب‌ها پوست مصنوعی جهش تولید اشتغال زایی استان البرز صادرات غیر نفتی پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پوست مصنوعی جهش تولید اشتغال زایی استان البرز صادرات غیر نفتی پوست مصنوعی جهش تولید اشتغال زایی استان البرز صادرات غیر نفتی اخبار کنکور تولید محصولات چرمی تولید محصولات بازارهای جهانی خام فروشی چرم کشور و البرز استان البرز صنعت چرم مواد اولیه چرمی ایران فناوری روز چرم کشور چرم خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۵۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: صنعت غذایی کشور عمدتا وارداتی است و از دانش فنی و تکنولوژی داخلی در حد مطلوب استفاده نمی‌شود؛ این در حالی است که کشور ما توان داخلی خوبی در حوزه صنعت غذا دارد .

فرشته حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه فردا، ۱۳ اردیبهشت نخستین رویداد ملی فبین‌فود با همکاری جهاددانشگاهی خراسان رضوی و معاونت علمی ریاست‌جمهوری در مشهد برگزار می‌شود، اظهار کرد: هدف از برگزاری این رویداد ارتقای سطح فناوری در حوزه صنایع غذایی کشور است. با توجه به اینکه رویکرد جهاد دانشگاهی توسعه پژوهش‌های فناوری‌محور کاربردی است و با هدف کمک کردن به حل مسائل کلان کشور گام برمی‌دارد، پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی کار در حوزه امنیت غذایی را به عنوان هدف خود قرار داده و در طی سال‌های اخیر تمامی فعالیت‌های پژوهشی خود را با هدف کمک به امنیت غذایی کشور هم‌راستا کرده است.

وی اضافه کرد: در حوزه امنیت غذایی پژوهش‌های زیادی انجام شده که بسیاری از آن‌ها به مرحله کاربرد نرسیده‌ که این ناشی از عدم ریسک‌پذیری صنعت غذا در حوزه نوآوری است، این صنعت به دلیل بالا بودن هزینه‌ها و عدم اتکا به دانش داخلی حاضر به انجام ریسک نیست و همان رویه قابل پیش‌بینی را ادامه می‌دهد. برای ارزان و آسان کردن هزینه‌های نوآوری ضروری است تا حاکمیت در این حوزه ورود پیدا کرده تا هزینه ریسک برای بخش خصوصی کاهش یابد.

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: صنعت غذایی کشور عمدتا وارداتی است و از دانش فنی و تکنولوژی داخلی در حد مطلوب استفاده نمی‌شود. این در حالی است که کشور ما توان داخلی خوبی در حوزه صنعت غذا دارد و دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها دانش فنی خوبی را تولید می‌کنند، اما متاسفانه این دانش فنی به صنعت راه نمی‌یابد. به منظور حل این مشکل، زیرساخت‌های حمایتی توسط دولت ارائه شده و یکی از این زیرساخت‌ها که توسط معاونت علمی ریاست جمهوری به وجود آمده، توسعه و ایجاد آزمایشگاه‌های ساخت سریع (فب‌لب) است که می‌تواند تاثیر بالایی در بهبود و ارتقای صنعت غذایی کشور داشته باشد.

حسینی افزود: پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی به عنوان مرکزی علمی که بیش از ۳۰ سال سابقه در حوزه صنعت غذا دارد، در این زمینه وارد شده و حلقه‌ای از بازیگران این طرح را تشکیل می‌دهد. در این خصوص زیرساخت‌های مطلوبی در پژوهشکده وجود دارد که به عنوان فب‌لب تخصصی با پژوهشگران به اشتراک گذاشته می‌شود. یکی از دلایلی که جهاددانشگاهی برای اجرای این طرح انتخاب شده، این است که این نهاد در سطح کشور شبکه عظیم و گسترده‌ای دارد و در سابقه کارهای شبکه‌ای خود نتایج خوبی را ارائه داده است.

وی تاکید کرد: من به عنوان یک پژوهشگر معتقد هستم که انجام چنین کار جدیدی نباید به صنعت و پژوهشگر صدمه‌ای وارد کند، بلکه باید نهادی در این امر واسطه شود و حمایت خود را در جهت تسهیل‌گری برای هر دو طرف پژوهشگر و صنعت به ارمغان بیاورد. بنابراین جهاددانشگاهی به عنوان نهادی که زیرساخت‌های مناسب، نیروی انسانی ماهر و... دارد و از چالش‌های صنعت نیز آگاه است، در این طرح وارد شده و حمایت خود را آغار کرده است، خصوصا که صنعت توان مالی و انسانی مناسبی را ندارد و به تنهایی نمی‌تواند در این حوزه وارد شود.

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه کار گروهی از دو جنبه اقتصادی و فرهنگی دارای اهمیت است، گفت: یکی از ضعف‌های ما کار گروهی است و باید توجه کنیم که اگر تمامی بخش‌های دخیل در حل یک مسئله دست به دست هم بدهند، نتیجه کار بسیار مطلوب و خوب ارائه می‌شود و فرهنگ کار گروهی در میان جامعه رواج پیدا می‌کند. حضرت علی(ع) نیز در این خصوص فرموده‌اند: «دست خدا با جمعیّت است». بنابراین رویداد فبین‌فود از این جهت کاری فرهنگی هم محسوب می‌شود و در راستای ترویج فرهنگ کار گروهی تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • یزد قطب تولید ماشین آلات نساجی می‌شود
  • هدف‌گذاری تبدیل یزد به قطب تولید ماشین‌آلات نساجی
  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه
  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری رقم می‌خورد
  • بازتعریف نقش جهاد دانشگاهی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور
  • زنجیره تولید دارو در البرز باید توسعه یابد
  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی