Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

 روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به تصمیم جدید رژیم صهیونیستی برای اجرای یکی از بزرگترین طرح‌های اشغال در قدس، از نقش امارات در آن پرده برداشت و نوشت این طرح ۲۰۰ هزار متر مربع مساحت دارد و اسرائیلی‌ها آن را انقلابی در بخش شرقی قدس می‌دانند و می‌گویند ۱۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح صنعتی و تجاری، آثار تاریخی محله‌های عربی را در قدس تهدید می‌کند و صد‌ها ساکن قدس را از درآمدهایشان محروم خواهد کرد، اما حقیقت این طرح چیست و بازو‌های اختاپوسی امارات در ارتباط با سرمایه‌گذاری در این طرح به کجا رسیده‌اند؟

پنج ماه پیش بود که شهرداری قدس یکی از بزرگترین طرح‌های شهرک‌سازی‌ را با هدف تبدیل محله‌های عربی به یک مرکز فناوری و صنعتی و تجاری شبیه به منطقه صنعتی در خلیج سان فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای آمریکا معروف به سیلیکون ولی (دره سیلیکون) مطرح کرد.

هدف از این طرح نیز به گفته موشه لیئون، شهردار اسرائیلی قدس، در مصاحبه با روزنامه اسرائیل الیوم، ایجاد بیش از ۱۰ هزار فرصت شغلی برای ساکنان این منطقه و حومه آن و سوق دادن شرکت‌های فناوری برای سرمایه‌گذاری در این طرح است که شامل تعدادی مراکز تجاری و گردشگری مانند هتل و ... است. او همچنین از تقویت اعتماد بین ساکنان مناطق فلسطینی با شهرداری و کابینه اسرائیل سخن گفت و افزود به همین سبب شهرداری برای مناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی در مدارس قدس برای آنکه پاسخگوی بازار کار در این طرح باشد تلاش می‌کند. البته این ادعای لیئون است که به داشتن گرایش‌های راستگرایانه افراطی شهرت دارد.

این طرح جزو پنج طرح مطرح شده برای توسعه قدس (صهیونیستی کردن) و کاهش شکاف‌ها بین غرب و شرق آن است که با هزینه حدود ۷۰۰ میلیون دلار اجرا خواهد شد. لیئون همچنین از طرح دیگری سخن گفت که هدفش بهینه‌سازی زیرساخت‌ها و خیابانهاست.

مهنّد جباره، یکی از وکلای فلسطینی، گفت برای این طرح از ۲۰ سال پیش برنامه ریزی می‌شد، اما فقط ۶۰ روز به فلسطینیان مهلت اعتراض داده شده است. جباره گفت این طرح ساکنان اصلی را از هرگونه مشارکی در مشخص کردن وضع محله‌ها و جا‌هایی که در آن‌ها سکونت دارند محروم می‌کند و بر زندگی بیش از ۳۰۰ هزار فلسطینی تأثیر خواهد گذاشت و جلوی گسترش جمعیتی (فلسطینیان) را می‌گیرد، زیرا ساکنان این منطقه حق دارند فقط پنج طبقه بسازند، اما شهرک‌نشینان صهیونیست در غرب قدس حق دارند تا ۱۶ طبقه بسازند.

نقش امارات در اجرای این طرح:

ولر ناحوم، معاون اسرائیلی شهرداری قدس، پس از بازگشت از امارات در ماه گذشته فاش کرد شماری از شرکت‌های اماراتی برای سرمایه گذاری در طرح دره سیلیکون اعلام آمادگی کرده‌اند.

این اعلام آمادگی با توجه به شتاب‌زدگی ابوظبی برای عادی‌سازی روابط در زمینه‌های مختلف از ملزم کردن شرکت بنادر دبی برای حمل و نقل حجاج فلسطینی، گشودن خط دریایی حمل و نقل به بندر اشغالی حیفا، بازاریابی برای مشروبات اسرائیلی تولید شده در شهرک‌های اشغالی جولان سوریه و بازاریابی برای سیب‌زمینی‌های اسرائیلی در تره‌بار‌ها جای تعجب ندارد.

ناحوم در گفتگو با روزنامه اسرائیلی «مکور ریشون» گفت: شماری از بازرگانان و شرکت‌های اماراتی برای سرمایه‌گذاری و کمک، به شدت ابراز علاقه و اشتیاق کردند به خصوص آنکه به نفع ماست برای ساکنان این محله‌ها اشتغالزایی کنیم.

نکته قابل تأمل در صحبت‌های ناحوم آن است که به گفته وی آنچه اماراتی‌ها را به بهانه بهبود وضع اقتصادی ساکنان قدس برای سرمایه گذاری در این شهر به حرکت در آورده است، قطع کردن بازو‌های ترکیه است.

ناحوم گفت اطلاعاتی را درباره نفوذ ترکیه در میان ساکنان قدس به اماراتی‌ها ارائه کرده است. این مقام اسرائیلی گفت ترس اماراتی‌ها را از تحرکات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، (از طریق برخی انجمن‌ها در قدس) احساس کرده است.

اوگفت اماراتی‌ها که به این جزئیات واقف نبودند برای سرمایه‌گذاری در این طرح به شدت ابراز علاقه کردند، زیرا فعالیت‌های ترکیه را با مشکل مواجه خواهد کرد. 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی امارات قدس شهرک سازی رژیم صهیونیستی امارات قدس شهرک سازی برای سرمایه گذاری سرمایه گذاری اماراتی ها محله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۵۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان

حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان، نتیجه‌ای عینی از شکست راهبرد نظامی در سیاست خارجی ایالات متحده پس از ۱۱ سپتامبر بوده است.

آمریکا نه‌تنها هزینه بسیار زیادی را برای سقوط حکومت طالبان و استقرار یک دولت دست‌نشانده در کابل صرف نمود، بلکه در نهایت نیز بی آنکه توان حفظ و بقای آن را داشته باشد، وادار به مذاکره با همان دشمنی شد که به قصد نابودی‌اش به افغانستان لشگر کشیده بود و این سرزمین را در اختیار طالبان رها نمود.

گزارش‌های متعددی از رسانه‌ها و اندیشکده‌های آمریکایی به پیامدهای خسارت‌بار حضور نظامی آمریکا در افغانستان اشاره داشته‌اند. به گزارش «اندیشکده آمریکایی صلح»[1] نتیجه 20 سال اشغال‌گری آمریکا این بود که علاوه بر 2324 نظامی و 3917 پیمان‌کار آمریکایی، به قتل بیش از 70 هزار نظامی افغانستانی و 46319 غیرنظامی این کشور منجر شد. هم‌چنین بسیاری از مردم افغانستان، به خصوص زنان و کودکان، مستقیماً طی حملات هوایی و پهپادی آمریکا به مناطق مسکونی و غیرنظامی کشته شدند. در این خصوص می‌توان به گزارش تارنمای آمریکایی «ریلایف‌وب»[2] اشاره داشت که اذعان کرده طی سال‌های 2016 تا 2020، حداقل 2122 غیرنظامی از جمله 785 کودک در حملات هوایی آمریکا در افغانستان کشته شدند. در واقع اگر آمار اندیشکده «شورای روابط خارجی» را در نظر بگیریم، حضور بیش از 100 هزار نظامی آمریکایی و هم‌چنین 130 هزار سرباز از 50 کشور عضو ناتو در افغانستان، جز مرگ و ویرانی برای افغانستان، ثمری نداشته است[3].

علاوه بر این، به گزارش «اندیشکده واتسون»[4] 20 سال پس از اشغال افغانستان، نه‌تنها رفاه و آبادی به این سرزمین بازنگشت بلکه 92 درصد از جمعیت این کشور با ناامنی غذایی مواجه هستند و 3 میلیون کودک در معرض خطر سوءتغذیه حاد قرار دارند. آژانس‌های رسمی حاکمیتی در آمریکا نیز به پیامدهای ویران‌گر حضور آمریکا در افغانستان اشاره کرده‌اند. در این زمینه، «دفتر ویژه برای بازسازی افغانستان»[5] وابسته به کنگره آمریکا، بیان داشته که واشنگتن در ایجاد امنیت پس از اشغال، ناکام ماند و هرج‌ومرج ناشی از اشغال افغانستان توسط آمریکا موجب افول دمکراسی، عقب‌ماندگی اقتصادی و فرار سرمایه از این کشور شد.

مؤسسه «موزه جنگ» طی یادداشتی با اشاره به ناکامی آمریکا در مبارزه با تروریسم طی اشغال افغانستان، بیان می‌کند که «پس از 20 سال درگیری، طالبان دوباره کنترل افغانستان را در دست دارد»[6]. «اندیشکده ویلسون» نیز طی گزارشی بیان کرده که افغانستان، پس از دو دهه، بیش از گذشته مستعد بروز تروریسم شده است. زیرا علاوه بر گروه‌های قدیمی‌تر مانند القاعده؛ شاخه خراسان داعش نیز طی این سال‌ها در افغانستان رشد کرده است[7].

در زمینه اقتصادی نیز «اندیشکده چتم‌هاوس» اقرار کرده که «طالبان یک دولت ورشکسته را به ارث برده است». در واقع دولت‌های وابسته به آمریکا از کارآمدی و کفایت لازم برای اداره کشور برخوردار نبوده‌اند. به گزارش این اندیشکده، افغانستان حتی در دوران اشغال آمریکا نیز «افغانستان در چند شاخص اجتماعی و اقتصادی، مانند شاخص توسعه انسانی، در پایین‌ترین رتبه در جهان قرار داشت، به دلیل جنگ ویران شده بود و دولت وابسته به کمک‌های مالی خارجی و گرفتار نهادهایی ضعیف و فاسد بود».

 

 

 

 

[1] https://www.usip.org/publications/2022/11/afghanistan-was-loss-better-peace

[2] https://reliefweb.int/report/afghanistan/40-all-civilian-casualties-airstrikes-afghanistan-almost-1600-last-five-years

[3] https://www.cfr.org/backgrounder/taliban-afghanistan#chapter-title-0-4

[4] https://watson.brown.edu/costsofwar/costs/human/civilians/afghan

[5] https://www.sigar.mil/interactive-reports/what-we-need-to-learn/

[6] https://www.iwm.org.uk/history/afghanistan-war-how-did-911-lead-to-a-20-year-war

[7] https://www.wilsoncenter.org/blog-post/threat-terrorism-afghanistan-post-2021

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077620 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • رفع نیاز‌های فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • (ویدئو) فوران یک آتشفشان در اندونزی و تخلیه ساکنان
  • دکتر ابراهیمی فرارسیدن سالروز تأسیس بانک سپه را تبریک گفت
  • رژیم صهیونیستی: حزب‌الله از مرزها دور نشود جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم
  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ
  • فوران دوباره کوه «روآنگ» در اندونزی
  • دردسر بزرگ برای اسرائیل؛ کمین های جدید و پشیرفته حماس | ویدئو
  • حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان
  • هشدار به ساکنان ایلام
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم