Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-09@00:27:56 GMT

از چالش کتاب و فضای مجازی تا دشواری هدیه «کتاب»

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۷۶۳۹۸

از چالش کتاب و فضای مجازی تا دشواری هدیه «کتاب»

برای شناخت بهتر چالش ها و فرصت های کتابخوانی در ایران می توان پرسش هایی مبتنی بر مشاهدات روزمره طرح کرد و از این رهگذر به درک بهتری از وضعیت کتابخوانی دست یافت.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : هرساله با فرارسیدن هفته کتاب، سیلی از انتقادات به وضعیت کتابخوانی در جامعه ایران مطرح می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این که میزان مطالعه مردم ایران در مقایسه با ژاپنی ها و اهالی اسکاندیناوی چقدر ناچیز است. یا این که فرهنگ کتابخوانی در ایران وجود ندارد و همین به سرانه پایین مطالعه در کشور انجامیده. برخی هم پیکان تیز انتقادات خود را تنها به سوی نهادهای فرهنگی می گیرند و آن ها را مسئول این وضعیت می دانند. با این همه اما هفته کتاب معمولا می آید و می رود و همه چیز در حد کلیات باقی می ماند. در این میان البته نباید از برپایی نشست های تخصصی هفته کتاب با حضور کارشناسان و اهالی نشر به سادگی گذشت که تا حدی خلا طرح مسائل واقعی در این حوزه را جبران می کند.

 

اما در کنار برگزاری نشست های کارشناسی، یکی از راه های شناخت مساله می تواند طرح پرسش هایی باشد که به روشن تر شدن آن کمک می کند. بنابراین مثلا برای شناخت بهتر چالش ها و فرصت های کتابخوانی در کشور می توان پرسش هایی مبتنی بر مشاهدات روزمره طرح کرد و از این رهگذر به درک بهتری از وضعیت کتابخوانی دست یافت. آن چه در پی می آید، تعدادی از این پرسش هاست:

 

 

نقش کتاب در رفع چالش های فردی و اجتماعی

زمانی بود که کتاب تنها مرجع مردم برای کسب آگاهی درباره موضوعی خاص بود، اما حالا وضع فرق کرده و ابزارهای متنوعی برای یافتن پاسخ پرسش ها در دسترس است. از تلویزیون و رادیو گرفته تا اینترنت و شبکه های مجازی، همه و همه در حال پاسخگویی به پرسش های مردم اند. در این شرایط پرسش این است که گروه های مختلف اجتماعی در ایران، در مواجهه با چالش های فردی و اجتماعی و یافتن پاسخ پرسش های خود تا چه اندازه به کتاب ها رجوع می کنند؟ به عبارت دیگر مردم ما برای رسیدن به دانایی کدام مسیر را برمی گزینند: کتاب یا سایر مدیوم ها؟

 

 

کتاب بهتر است یا ...

پرسشی که در بالا مطرح شد، خود به خود پرسش دیگری را مطرح می کند. این که ضعف ها و قوت های کتاب در مقایسه با مدیوم های دیگر همچون رادیو، تلویزیون، سینما، شبکه های اجتماعی و بازی های کامپیوتری چیست؟



به عبارت دیگر با پیشرفت تکنولوژی زمینه های تازه ای برای بهره مندی از خوراک فرهنگی فراهم شده و مخاطب از این پس، مدیوم های بیشتری در اختیار دارد. اما آیا این وضعیت به معنای پایان دوران کتاب و کتابخوانی است یا مدیوم کتاب ویژگی های منحصربه فردی دارد که موجب می شود همچنان در رقابت باقی بماند. آیا می توان گفت کتاب در مقایسه با سایر مدیوم ها نماینده دانایی(دانش عمیق) است؟

 

 

 کتاب به عنوان هدیه
وقتی قرار است به مناسبتی برای دوستی هدیه تهیه کنیم، معمولا با دو چالش عمده روبه رو می شویم. یکی این که هدیه ما دوستمان را خوشحال می کند یا نه؟ و دیگر این که چقدر می توانیم برای خرید هدیه هزینه کنیم؟ این جاست که کتاب به گزینه های مورد توجه ما افزوده می شود.  

 

اما واقعیت این است که خیلی ها این روزها دوست ندارند کتاب هدیه بگیرند. آن ها هدایای کاربردی یا تزیینی را به کتاب ترجیح می دهند. چرا؟ چرا کتاب ها هدیه هایی جذاب و غافلگیرکننده به حساب نمی آیند؟ مشکل از ماست یا کتاب ها؟

 

 

کتاب مناسب، کتاب نامناسب

وقتی از کتاب به عنوان هدیه یاد می کنیم، در واقع آن را به صورت پیش فرض کالایی ارزشمند تلقی می کنیم، حال آن که این نکته، دیدگاه غالب در جامعه ما نیست. اما چرا؟ چرا مردم ما دیگر به کتاب احساس نیاز نمی کنند؟ شاید مهم ترین علت این امر، فراموشی لذت مطالعه در جامعه ما باشد. مطالعه کتاب هایی که مسیر زندگی مان را تغییر داده اند. کتاب هایی که با شخصیت های آن ها گریسته ایم و خندیده ایم. به همین خاطر است که حداقل در این مقطع زمانی نیازمند معرفی کتاب های مناسب اقشار مختلف در جامعه هستیم تا مردم بار دیگر لذت مطالعه را به خاطر بیاورند. اما چگونه باید به هر گروه اجتماعی، کتاب مناسب او را معرفی کرد؟ معیار و سنجه ما برای تشخیص این تناسب چیست؟

 

 

کتاب برای تصمیم سازان

تصمیمات شما در زندگی چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟ زندگی چند نفر در خانواده و محل کار، با تصمیم های شما دگرگون می شود؟ عدد پاسخ شما به این پرسش، میزان اهمیت تصمیم های شما و به همان نسبت سنگینی مسئولیت تان را مشخص می کند. این جاست که لزوم کتابخوانی تصمیم سازان جامعه بیش از پیش خودنمایی می کند تا زمینه ای برای تصمیم سازی عاقلانه و جامع نگر شود. بنابراین پرسش پیشین به صورتی تازه درمی آید: تصمیم سازان چه کتاب هایی بخوانند؟

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته کتاب فضای مجازی کتاب مدیوم ها چالش ها کتاب ها پرسش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۶۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در فضای مجازی باید از ارزش‌های اسلامی دفاع کنیم

رئیس دیوان عالی کشور گفت: در این مقطع زمانی جهاد فی سبیل الله و حفظ این نظام الهی بر همه ما واجب است و اگر در این زمینه کوتاهی کنیم عندالله مسئولیم. امروز جهاد تنها مبارزه تن به تن نیست بلکه در فضای مجازی باید از ارزش‌های والای امت اسلامی دفاع کنیم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام منتظری در جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور با بیان اینکه امروز فضای مجازی یکی از بسترهای مقابله دشمن با مبانی و ارزش های اسلامی و به دنبال سوءاستفاده در ضربه به اسلام، آموزه های دینی و انقلاب است، گفت: دشمنان امروزه از فضای مجازی برای تحقق خواسته‌های نامشروع خود استفاده و با سرمایه گذاری در این زمینه سعی در تخریب باورهای دینی و اخلاقی مردم دارند، لذا در حال حاضر یکی از جلوه های جهاد فی سبیل الله این است که انسان بتواند در این فضا به نبرد با تبلیغات دشمن بپردازد.

وی ادامه داد: در این مقطع زمانی جهاد فی سبیل الله و حفظ این نظام الهی بر همه ما واجب است و اگر در این زمینه کوتاهی کنیم عندالله مسئولیم. امروز جهاد تنها مبارزه تن به تن نیست بلکه در فضای مجازی باید از ارزش‌های والای امت اسلامی دفاع کنیم.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: قضات شریف با قلم خود می توانند در زمره مجاهدان فی سبیل الله و در عرصه جهاد تاثیرگذار باشند و از طریق احقاق حقوق مراجعان، پاسخگویی توأم با گشاده رویی و تکریم به ارباب رجوع و صدور حکم عادلانه در این مسیر نقش آفرین باشند.

منتظری در پایان با اشاره به اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به رفح خاطرنشان کرد: جنایات صهیونیست‌ها در غزه و رفح با پشتیبانی آمریکا، تقابل با اسلام است و این رژیم به خوبی نشان داد که به هیچ یک از ارزش‌های دینی، اخلاقی و حتی شرف انسانی پایبند نیست و ان شاءالله به زودی مضمحل و نابود خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سیاهچاله‌ای به نام اینستاگرام
  • در فضای مجازی باید از ارزش‌های اسلامی دفاع کنیم
  • مسابقه کتابخوانی هشت‌بهشت با ۳۵ جایزه ویژه به‌ مناسبت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • داغ شدن هشتگ رفح در فضای مجازی
  • حکم محمود مهرابی قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است
  • تیپ خاص ناصر حجازی در فضای مجازی داغ شد!
  • بلینکن: فضای مجازی، دلیل انتقادات گسترده از اسرائیل است!
  • شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود
  • حمامی که کافه کتاب شد
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند