Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@04:56:29 GMT

فارس من| فراموشی شکار با انتخاب شغل جایگزین

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۷۶۵۶۵

فارس من| فراموشی شکار با انتخاب شغل جایگزین

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اجتماعی| مخاطبان این رسانه با ثبت سوژه‌ای با عنوان کشتار پرندگان مهاجر در شمال کشور در سامانه فارس من با «توضیح پرندگان مهاجری که به شمال کشور مهاجرت می‌کنند با کشتار فجیع رو برو هستند» خواستار پیگیری این سوژه شدند و عنوان کردند که؛ مهمترین خسارتی که به کشور در این خصوص وارد می‌شود نمایش بسیار زشت از ایران در بین دوستداران جهانی محیط زیست است، خواهش داریم قوه قضائیه و نیروی نظامی به این مورد رسیدگی فوری انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکلات بازار فروش پرندگان فریدونکنار، حرف دیروز و امروز نیست و فعالیت این بازار در کنار بحث شکار پرندگان در فریدونکنار استان به یکی از مسائل مهم محیط‌ ‌زیستی تبدیل شده که در این زمینه بر جلوگیری از شکار تاکید شده است.

پاییز که می‌شود بخشی از گونه‌های پرندگان مهاجر راهی طبیعت مازندران می‌شوند که از این تعداد برخی دوره‌ای کوتاه و برخی چند ماهه را در طبیعت استان می‌گذرانند و سپس آهنگ بازگشت می‌کنند، دامگاه شیوه‌ای از صید پرندگان وحشی است که هر ساله با شروع فصل مهاجرت به‌ویژه در شهرستان فریدونکنار انجام می‌شود که در واقع شالیزارهای سطح استان با پاشیدن دان آماده حضور پرندگان مهاجر می‌شود و البته برخی هم سفر بی‌بازگشتی را تجربه کرده و صید شده و پایشان به بازار می‌رسد، بازاری که خیلی معروف است و با آغاز فعالیت هر ساله‌اش خبرساز می‌شود.

 اگرچه سازمان محیط زیست فعالیت این بازار را به هیچ وجه قانونی ندانسته و در ارتباط با فعالیت این بازار قوانینی را برای فروش انواع پرندگان وضع کرده و پیگیری می‌کند، اما شکار همچنان انجام می‌شود درباره چرایی شکار و چگونگی شکار نکردن پرندگان سراغ صیادان رفتیم...

*جایگزینی برای معاش مردم تعریف شود

رضا آزادی‌کناری یک فرد مطلع ‌در این‌باره در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: صید پرندگان به‌عنوان یکی ار مشاغل شاید ۱۰۰ ساله باشد و در این زمینه با منبع درآمد عده‌ای از مردم روبرو هستیم.

این شهروند فریدونکناری می‌گوید؛ از نظر تاریخی صید و شکار، شغل مردم منطقه بوده و هست و با واقعیتی روبرو هستیم که منبع درآمد عده‌ای از مردم است.

وی اضافه می‌کند: اگر بخواهیم منبع درآمد افراد را حذف کنیم باید جایگزینی در این زمینه تعریف کنیم یکی از راه‌های جایگزین این است که مزرعه و یا دامگاه باید تبدیل به منبع درآمد پایداری برای اهالی شود.

*فریدونکناری‌ها موافق روش‌های ظالمانه و غیرمعمول نیستند 

آزادی‌کناری با اعلام اینکه در فریدونکنار کسی با روش‌های ظالمانه و غیرمعمول موافق نیست، تصریح می‌کند: راهش این است مقامات مسؤول مثل محیط زیست این افراد را شناسنامه‌دار کنند، همانگونه دریا صیادان را در قالب پره یا هر روش دیگر شناسنامه‌دار کرده است و اگر شناسنامه‌دار شوند یعنی دارای پروانه هستند و شناسنامه‌دار کردن آنان در حقیقت اعلام روش‌های صید، ساعت و زمان صید و تعیین روش‌های صید است.

وی خاطرنشان می‌کند: وقتی روش‌های صید و شکار مطرح می‌شود، هر کسی خلاف مجوز عمل کرد با آن برخورد شود، پس باید مدیریت کنیم و شرایط را به نفع عامه مردم اصلاح کنیم.

آزادی‌کناری متذکر می‌شود؛ اینکه محیط زیست نگران است نگرانی آنان قابل درک است این پرندگان متعلق به نسل‌های امروز و آینده هستند و در صورت نبود آن اکوسیستم تغییر کرده و برای بشر مضر خواهد بود.

وی در پایان می‌گوید: نگرانی مقامات و کارشناسان هم به‌جاست  اگر قرار است جلوی این افراد گرفته شود باید مشاغل جایگزین تعریف شود تا شغلی پا بگیرد و پس از آن شکار جمع و جور می‌شود.

 

*نگرانی از عدم ساماندهی بازار

صفرعلی بازاری یک فروشنده پرنده در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: سال‌های سال است که در بازار مشغول فروش پرنده هستم و طی این مدت تاکنون این بازار چندین بار نقل مکان کرده است.

وی هم اضافه می‌کند؛ مهم‌ترین موضوع بحث ساماندهی بازار است ولی این موضوع با تغییرات مکان بازار عملا امکان‌پذیر نیست.

*برخی با آغاز فعالیت بازار یک کلاغ چهل کلاغ می‌کنند

وی اضافه می‌کند: طی سال‌های گذشته با آغاز فعالیت بازار در این زمان از سال هیاهو در فضای مجازی آغاز شده برخی توهین‌هایی می‌کنند دو تا هست چند تا رویش می‌گذارند  و هیاهو راه می‌اندازند.

صحبت‌هایی مبنی بر ناامن کردن منطقه توسط مردم و بومیان است ولی باید در پاسخ گفت درنای امید چندین سال است وارد منظقه می‌شود آیا اگر منطقه ناامن بود وارد منطقه می‌شد؟!

*برخی از بازاریان حتی هزینه اجاره را ندارند

امسال که بازار دایر کردیم باتوجه به اجاره زمین و مسقف کردن و سایر اقدامات هزینه‌هایی داشت که برخی حتی پول نداشتند اجاره واحد را کمتر از پنج میلیون تومان است را پرداخت کنند در این بازار افرادی هستند که توانایی تامین معاش خود را ندارند.

*فراموشی شکار با انتخاب شغل جایگزین

بهروز صفایی صیاد دیگری نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس می‌‌گوید: از آبان ماه تا اسفند ماه دامگاه را آماده می‌کنیم و بقیه سال را هم کشاورزی می‌کنیم تا به امور زندگی خود برسیم.

 

وی هم خاطر نشان می‌کند؛ این شغل ما  اجدادی است چندین سال است پدران ما نیز در این زمینه فعالیت داشتند دست به دست گشته تا به ما رسیده است.

زمین ۴۰۰ هکتاری کشاورزی را ۶ ماهه اول سال کشت می‌کنیم و برای ۶ ماهه دوم سال دورش چپر می‌کنیم گندم می‌ریزیم و برای حضور پرندگان مهاجر آماده می‌کنیم تا با صید درصد کوتاهی زندگی می‌گذرانیم.

این صیاد فریدنکناری می‌گوید؛ در تمام فعالیت‌ها با محیط زیست همکاری دارم اگر برای ما شغلی با کمترین درصد حقوق جایگزین شود  ما حتی صید و شکار را برای همیشه فراموش خواهیم کرد.

*ضرورت اعمال محدودیت در فعالیت بازار

کوروس ربیعی مسؤول حیات وحش محیط زیست مازندران درباره آخرین وضعیت بازار فروش پرندگان و نظر محیط زیست درباره اداره فعالیت آن در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: فعالیت بازار فریدونکنار را مجاز تلقی نمی‌کنیم.

وی تصریح می‌کند؛  پیشنهاد دادند فعالیت این بازار هفت روز هفته محدود شود؛ چرا که این بازار محلی برای تبادل فعالیت‌های شکار و صید بوده و هست که باید جمع شود.

مسؤول حیات وحش محیط زیست مازندران اضافه می‌کند: تا زمانی‌که خرید و تقاضا و بازار هست نگاه مردم این است فعالیت مجاز دارند ولی در واقع  چیزی باعنوان اقتصاد شکار همراه با نگاه اقتصادی و بازار باشد را نمی‌شناسیم.

 امسال شکار و صید ممنوع است و طبیعتا فعالیت بازار توجیهی ندارد.

**بنا به گفته مسؤولان محیط زیست مازندران اینکه کشاورز با داشتن زمین بخواهد از حیات وحش برداشت کند در واقع نوعی زیاده‌خواهی است.

*محدودیت در شکار و تعریف شغلی جایگزین برای مردم

محمدمهدی نصیری کناری فرماندار شهرستان فریدونکنار نیز در این‌باره می‌گوید: دام‌های هوایی و شب دام‌ها باید جمع‌آوری شود.

فرماندار فریدونکنار خاطر نشان می‌کند؛ در واقع هر صیاد باید یک روش صید انجام دهد و  فعالیت بازار محدود و تحت نظارت هم به لحاظ زمانی و نحوه فروش باشد.

وی بیان می‌کند: طی بازدید اخیر و همچنین در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان مقرر شد طرحی به محیط‌زیست با نظارت استانداری و فرمانداری در قالب پرنده‌نگری تعریف شود.

نصیری اضافه می‌کند؛ در حال حاضر پرندگان مهاجر وارد طبیعت فریدونکنار شدند که معمولا تعداد پرندگان با توجه به سرد شدن هوا بیشتر می‌شود.

 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: بازار فروش پرندگان فریدونکنار مازندران فریدونکنار گفت وگو با فارس فعالیت این بازار پرندگان مهاجر شناسنامه دار فعالیت بازار منبع درآمد محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۶۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا

فرزاد محمدی  اظهار کرد: موضوع راهبری خوشه‌ها بحثی مفصل است که در این راستا خوشه پلاستیک را در سال ۱۴۰۱ در استان ایجاد کردیم که خروجی خوبی داشت و نیاز‌های این خوشه تامین شدند.

وی از تشکیل کلینیک کسب و کار در استان خبر داد و گفت: با تشکیل این کلینیک، افراد به صورت سیار از واحد‌های صنعتی استان بازدید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان در ادامه با بیان اینکه پایانه صادراتی در استان فعال شده است، بیان کرد: این پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا فعال شده و در صدد هستیم واردات خارج از منطقه نیز از طریق این پایانه انجام شود که خوشبختانه مجوز بهره‌برداری از آن نیز اخذ شده است.

محمدی، امکان دسترسی یکسان تولیدکنندگان به خدمات با هزینه مناسب، کنترل و حفظ کیفیت مطلوب در محصولات جهت رعایت استاندارد‌های بازار‌های صادراتی و بهره‌گیری از خدمات مشاوره تحقیق در بازار به منظور حضور موثرتر در بازار‌های جهانی را از مزیت‌های مهم پایانه صادراتی در استان ذکر کرد.

وی افزود: همچنین به طور جدی پیگیر ایجاد زیرساخت و الزامات منطقه ویژه اقتصادی هستیم تا این منطقه تا پایان سال ۱۴۰۳ به مدار خدماتی وارد شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان گفت: البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، اما در مجموع همه تلاش برای این است که مشکلات حوزه تولید و صنعت استان برطرف شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • قدمت ۱۵۰ ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده
  • گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم
  • آبگرفتگی در بخش‌هایی از شیراز/ سامانه بارشی امشب از فارس خارج می‌شود
  • بهترین روش آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال برای ورود به بازار رمزارزها
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • وزیر ارشاد از ابلاغ مصوبه برپایی بازار هنر ایران خبر داد
  • بارش شدید تگرگ در شیراز /آمادگی تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان
  • فعالیت پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا
  • خاطرات جانباز آزاده‌ای که چهره سال هنر انقلاب فارس شد
  • گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی