Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارتش مصر از آغاز رزمایش‌های مشترک میان مصر و سودان خبر داد که این جدیدترین نشانه‌ از تعمیق روابط امنیتی میان این دو کشور همسایه نیل است.

به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، ارتش مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمایش‌های مشترک که با نام "عقاب‌های نیل ۱" در سودان برگزار می‌شود، تا ۲۶ نوامبر ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رزمایش‌ها شامل تمرین برنامه ریزی، مدیریت فعالیت‌های جنگی و گروه‌های کوماندو که به مأموریت‌های جستجو و نجات می‌پردازند، می‌شود.

منابع گفتند که اسکادران‌های مصری از جمله جنگنده‌های میگ ۲۹/ ام ۲ ساخت روسیه در این رزمایش‌ها شرکت می‌کنند.

این رزمایش‌ها که توسط نیروهای ویژه و هوایی مصر و سودان برگزار می‌شود، اولین رزمایش‌های مشترک از زمان برکناری عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان در سال گذشته است.

این ابتکار عمل نظامی مشترک نیز بعد از کمتر از یک ماه از اعلام آمادگی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جهت برداشتن نام سودان از کشورهای حامی تروریسم صورت می‌گیرد که این اقدام راه را برای پیوستن این کشور آفریقایی به جامعه بین الملل هموار می‌سازد.


این رزمایش همچنین در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای روزافزون در میان کشورهای اطراف روز نیل انجام می‌شود.

درگیری‌ها میان اتیوپی و منطقه‌ای در اریتره که در چهارم نوامبر آغاز گشته است، نیز به کشته شدن صدها تن انجامیده و نگرانی‌هایی را از وقوع جنگ احتمالی در منطقه شاخ آفریقا را به دنبال داشته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سودان عمر البشیر ارتش مصر اریتره رزمایش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۶۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم

حادثه تروریستی مسجد امام زمان شهر هرات یکبار دیگر بحث حضور و فعالیت داعش در افغانستان را در کانون توجه قرار داد،به ویژه این که عملیات اخیر دومین حمله تروریستی یه غیر نظامیان و به طور خاص شیعیان افغانستان در کمتر از 10 روز گذشته بوده است.شواهد و قرائن و پذیرش مسئولیت حمله اول تروریستی در کابل توسط داعش،این گروه را در جایگاه مظنون اصلی حمله به مسجد شیعیان در هرات نیز قرار می دهد .بنابر این لازم است به نکاتی در مورد فعالیت داعش در افغانستان اشاره شود؛                                                 

1)مقامات امارت اسلامی طالبان مدتی است که مدعی نابودی کامل  داعش در افغانستان هستند و تاکید دارند که اگر در این میان مشکلات امنیتی هم وجود دارد،به طور خاص نتیجه کم کاری ،اهمال و حتی دسیسه چینی همسایگان است. اظهارات چند روز قبل "متقی" سرپرست وزارت خارجه طالبان در متهم ساختن سه کشور همسایه به تامین نیرو،انتقال و ترانزیت و در نهایت تجهیز و آموزش داعش دقیقا در همین راستا انجام گرفته و بازتاب  فراوانی یافت.اما عملیاتهای تروریستی اخیر علاوه بر این که استمرار فعالیت داعش در افغانستان را نشان می دهد،این موضوع را هم آشکار می کند که مسئله حضور داعش در منطقه با فرافکنی ،سلب مسئولیت از خود و مقصر جلوه دادن دیگران قابل حل نخواهد بود.در مقابل، نابودی داعش تنها در سایه همکاری ، تعامل  و درک کشورهای منطقه  از ملاحظات سیاسی و امنیتی یکدیگر حاصل خواهد شد؛همان نکته ایی که سفیر جمهوری اسلامی در کابل پس از حملات اخیر و با شریک خواندن کشورها در مبارزه با این تهدید مشترک،مورد تاکید قرار داد.

2)محدود کردن داعش به یک چارچوب سازمانی و تشکیلاتی مشخص،محدود و بسته، چه از جانب طالبان و چه از جانب دیگر کشورهای منطقه اشتباهی بزرگ محسوب می شود ، چرا که داعش یک طرز تفکر و ایدئولوژی است که از ظرفیت جذب و همراهی با اشخاص و گروههای تروریستی  مختلف دیگر در منطقه برخوردار است.دقیقا به همین دلیل است که پاکستان تفاوتی میان داعش و طالبان پاکستانی قائل نمی شود و جمهوری اسلامی گروههای  تروریستی جیش العدل و داعش را در یک راستا می نگرد.در افغانستان هم طالبان این نکته را در نظر بگیرند که بیش و پیش از مبارزه با سازمان و تشکیلات داعش،باید مانع بسط و گسترش تفکرات و ایدئولوژی های داعشی و یا داعش پسند در این کشور شوند.به عنوان نمونه و در بحث شیعیان باید گفت که اگر چه دیدگاهی که حملات اخیر را بر مبنای ایجاد تفرقه میان امارت و شیعیان و یا جمهوری اسلامی ایران تحلیل می کند،کاملا خور تامل به نظر می رسد،اما عملکرد مقامات و مسئولین امارت هم نباید به گونه ایی باشد که تمیز و تشخیص  تفکرات و عملکرد آنها با دیدگاه داعش در مورد شیعیان به دشواری انجام گیرد

دیگر خبرها

  • امضای ۲ سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات 
  • برگزاری نخستین دوره آموزشی مدیریت بحران ویژه مدیران سازمان منطقه آزاد قشم
  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • چین رزمایش دریایی ۹ روزه برگزار می‌کند
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • (تصاویر) دره جنی، منطقه‌ای رمزآلود در شرق ایران
  • برگزاری نخستین جلسه کمیته نظارتی منطقه ۵ اصفهان در ۱۴۰۳