Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، هرساله خیل عظیمی از زائران و مجاوران از راه‌های دور و نزدیک میهمان صحن و سرای رضوی شده و در کنار زیارت شمس الشموس (ع) و انجام فریضه نماز از خدمات و امکانات متنوع آستان قدس رضوی بهره‌مند می‌شوند.

این امکانات از چلچراغ‌های روشن رواق‌ها، فرش‌های قرمزرنگ پهن شده در صحن‌ها و زائربر‌های برقی تا خدمات جدید دوران مقابله با بیماری کرونا همچون توزیع ماسک بین زائران و مجاوران و ضدعفونی کردن سطوح در حرم مطهر رضوی، همگی در پرتوی خیراندیشی شیرزنان و بزرگمردان واقف و ناذر این بارگاه ملکوتی فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهربانانی که دلی به بزرگی دریا دارند و میزان عشق و ارادتشان به حضرت رضا (ع) مثال‌زدنی است.

بی‌شک هر کدام از این واقفان داستانی متفاوت برای روایت دارند. در این مجال، میهمان منزل لیلی رستمی یکی از واقفه‌های آستان قدس رضوی در مشهد مقدس شدیم تا با داستان وقف منزلش که تنها دارایی‌اش در این دنیاست بیشتر آشنا شویم. در ادامه بخشی از گفت‌وگوی صمیمانه را با این بانوی دریادل هفتاد و هشت ساله می‌خوانید.   هدیه‌ای ناقابل   وقتی از حرم مطهر رضوی مقابل در آبی‌رنگ منزل بانو رستمی می‌رسیم، باد ملایم پاییزی می‌وزد. با رویی خوش درِ منزلش را به رویمان باز می‌کند. بیشتر صورتش در پشت ماسک پنهان شده است، اما می‌توان شوق این دیدار را در نگاهش دید.

وقتی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وارد منزلش می‌شویم، سفره‌ای که در وسط اتاق پهن شده و به گفته خودش رسم عید تربتی‌هاست، جلب نظر می‌کند. به ویژه که با گذاشتن چند عدد ماسک سفید، حال و هوای کرونایی هم بدان بخشیده است. با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در خانه ساده و گرم این بانو می‌نشینیم و گفت و گو آغاز می‌شود.

وی اصالتاً اهل تربت حیدریه است، اما نزدیک به ۵۰ سال می‌شود که در مشهد ساکن است. همسرش به دیار باقی شتافته و اکنون تنها زندگی می‌کند.

این بانو گفت: «چون فرزند و وارثی ندارم، تصمیم گرفتم منزلم را بر حرم آقا علی بن موسی الرضا (ع) وقف کنم. امیدوارم این هدیه ناقابل را این امام بزرگوار قبول کنند.» او سواد ندارد، اما از شیرزنانی است که همیشه زندگی‌اش را خودش مدیریت کرده است. حتی مراحل اداری وقفش را در دو سال گذشته با مراجعه به موقوفات آستان قدس رضوی پیگیری کرده و توانسته مدارک لازم را برای انجام این اقدام نیک‌اندیشانه فراهم کند تا توشه‌ای برای آخرتش شود.
بیشتر بخوانید زنان واقف ایران در حرم رضوی/ مرحوم بیگم آغاخانم ذوالقدر، قدیمی‌ترین واقف حرم مطهر رضوی
همچنین بانو رستمی اولین نفر در خانواده‌اش است که در مسیر وقف قدم گذاشته است. او با اشاره به اینکه خانواده اش از انجام این وقف مطلع هستند، ادامه می‌دهد: «حتی زمانی که همسرم زنده بود به ایشان گفتم می‌خواهم خانه را وقف کنم.»

بانو رستمی، عرصه و اعیان این یک باب منزل مسکونی در مشهد مقدس را با تمامی متعلقات و منضمات شرعیه و عرفیه آن بر آستان مقدس حضرت ثامن الائمه (ع) مصالحه کرده تا در زمان حیات، منزل در اختیار خودش باشد و پس از درگذشتش واگذار و وقف آستان قدس رضوی شود.

برطبق نیت این بانو، درآمد این موقوفه پس از درگذشتش برای نیاز‌های ضروری بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) و اماکن متبرکه آن امام همام صرف خواهد شد.

همچنین این واقفه خراسانی درباره برکات وقفش گفت: «تحت پوشش کمیته امداد هستم، اما خدا را شاکر هستم زندگی‌ام می‌گذرد. من به حدی به علی بن موسی الرضا (ع) اعتقاد دارم که هر زمان مشکلی دارم می‌روم درِ خانه ایشان را می‌زنم و درخواست‌هایم را از آقا می‌خواهم.»

دیوار‌های منزل این بانو به تصویر‌های گنبد طلایی بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) مزین است او افزود: «هر روز صبح که بیدار می‌شوم و چشمم به این عکس‌ها می‌افتد، قلبم به این آستان ملکوتی وصل می‌شود. حرم مطهر رضوی هم زیاد می‌روم. اگر هفته‌ای دو روز حرم مطهر نروم، انگار چیزی گم کرده‌ام. من عاشق آقا علی بن موسی الرضا (ع) هستم.   دی ماه سال گذشته، چهارمین همایش تجلیل از واقفان و ناذران آستان قدس رضوی در چهار سال اخیر با اعطای هدایایی به رسم یادبود به آنان در تالار قدس حرم مطهر امام هشتم (ع) برگزار شد. بانو رستمی از جمله هشت واقفی منتخبی بود که نامش در مراسم خوانده شد تا هدیه اش را از شخص تولیت آستان قدس رضوی دریافت کند. او نتوانسته بود در این مراسم حضور به هم رساند، اما این هدیه را از موقوفات آستان قدس رضوی گرفته است.

وقتی درباره این همایش از او می‌پرسم، این واقفه به گوشه اتاقش اشاره کرده و بیان کرد: «وقتی هدیه را دیدم، خیلی خوشحال شدم.» در گوشه دیگری از اتاقش، کتاب‌های مرتبط با سیره رضوی و عکس‌هایی از مکه مکرمه به چشم می‌خورد.

اوتصریح کرد: «اگر یک نفر ثروت و توان مالی داشته باشد، از نظر شرعی مسئول است و باید به دیگران کمک کند. به خصوص الان که شرایط زندگی سخت شده است، اگر مردم به هم کمک کنند خیلی خوب است. من الان چیزی ندارم، اما اگر توان مالی داشتم حتما مسئولیت فرزند صغیری را که پدر و مادر ندارد، قبول می‌کردم.»

منبع:تسنیم   انتهای پیام// ف.ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آستان قدس رضوی واقف خیراندیش ویروس کرونا حرم مطهر رضوی آستان قدس رضوی حرم مطهر رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۷۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است

سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی دوشنبه شب و در جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا (ع) با ابلاغ سلام رییس دولت سیزدهم به کارگران و خانواده آنان گفت: رهبر انقلاب کارگر ایرانی را ستون فقرات تولید کشور می‌دانند و در روایات اسلامی نیز به جایگاه پر اهمیت نیروی کار و کارگر توجه بسیاری شده است به گونه‌ای که پیامبر اسلام (ص) بر دست پینه بسته کارگران بوسه می‌زند.

وی افزود: همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان کارگری و کارفرمایی اشاره شد، از نگاه اسلام کارگر صاحب ارزش و کرامت است و این موضوع نشان از تفاوت دیدگاه اسلام با سایر تمدن‌ها و جوامع دارد که به کارگر صرفا نگاه ابزاری دارند.

مرتضوی توجه به امنیت شغلی، آتیه، مسکن و سایر موضوعاتی که موجب آسایش خاطر کارگران شود را از دغدغه‌های مهم دولت مردمی بر شمرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص وضعیت مظلومان فلسطینی نیز اظهار داشت: هم اکنون شاهد هستیم که مردم فلسطین به خاطر دفاع از خاک و حق حیات خود، موردشدیدترین حملات و تجاوزات رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته اند و این اقدامات ظالمانه با حمایت دولت‌های غربی در حال رخ دادن است.

مرتضوی اظهار کرد: غذای مردم فلسطین اکنون همراه با خون است و وجدان‌های مردم جهان کجاست که این ظلم را برنتابند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در حاشیه این مراسم و در گفتگو با خبرنگار اظهار کرد: آستان قدس رضوی افتخار مشارکت در حوزه تولید را دارد و این در حالی است که در کنار زیارت، فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و توجه به نیاز جامعه در دهه‌های بعد از انقلاب مورد توجه قرار گرفته و تولیت نیز در این زمینه اقدام کرده است.

مصطفی فیضی افزود: آستان قدس رضوی افتخار دارد با شرکت‌های و کارخانه‌های متعدد در زمینه‌های متعدد با جمعیت بیش از ۱۴ هزار کارگر در ارتباط باشد تا نیاز‌های خود و جامعه تامین شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • کاروان حرم مطهر رضوی به مناطق محروم گیلان می‌رود
  • هرمزگان میزبان ۳۰۰ برنامه بزرگداشت دهه کرامت
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی