Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@12:31:54 GMT

علائمی که زنگ خطر قند خون بالا هستند

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۷۷۵۵۷

علائمی که زنگ خطر قند خون بالا هستند

ایران اکونومیست-دبیر انجمن علمی دانشجویی دانشکده بهداشت و ایمنی درباره دیابت در کودکان و علائم آن توضیح داد.

آرزو دهقانی دبیر انجمن علمی دانشجویی دانشکده بهداشت و ایمنی اظهار کرد: دیابت نوع یک بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود. در این نوع دیابت، بدن دیگر انسولین تولید نمی‌کند و در نتیجه فرد به دیابت نوع اول دچار می‌شود که باید برای ادامه حیات خود اقدام به تزریق انسولین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر حدود یک میلیون دویست هزار کودک و نوجوان زیر ۱۹ سال در جهان به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند و سالانه ۱۲۹ هزار نفر به این آمار افزوده می‌شود.

دهقانی گفت: افرادی که دچار این بیماری می‌شوند معمولاً لاغر بوده و علائمی همچون مصرف بیش از حد معمول آب، دفع بیش از حد ادرار به طوری که ممکن است حتی در طول شب نیاز به دفع چند بار ادرار داشته باشند، کاهش وزن، ضعف و خستگی شدید، دل پیچه و استفراغ، دید مبهم، خوب نشدن زخم‌ها و تغییرات قاعدگی در دختران نشان می‌دهند.

دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریتها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ،بیان کرد: با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان سن ۰ تا ۱۹ ساله در حدود ۲۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، در سال ۲۰۱۷ تقریبا ۸۰۰ هزار کودک دیابتی تحت تاثیر بلایا قرار گرفته و آواره شده اند. کودکان و نوجوانان همواره به دلیل ویژگی‌های فیزیکی، سنی، روانی و فکری جز گروه‌های آسیب پذیر در بلایا و حوادث محسوب می‌شوند. با توجه به شرایط و آمار اعلام شده مراقبت از کودکان دیابتی در زمان بروز بلایا بسیار ضروری است.

دبیر انجمن علمی دانشجویی دانشکده بهداشت و ایمنی بیان کرد: اگر دارای کودک مبتلا به دیابت هستید در صورت بروز بلایا و حوادث به مسئول سلامت منطقه اطلاع دهید. مورد اول تزریق به موقع انسولین است. لطفا کپی نسخه آخر انسولین کودک خود را در کیف نجات خانواده قرار دهید. همچنین به آشنایان و نزدیکان خود وضعیت کودک بیمار خود را شرح دهید تا در سورت نیاز اطلاعات لازم به پزشک منتقل شود.

دهقانی بیان کرد: یکی دیگر از مراقبت‌های ضروری و مورد نیاز در کودکان مبتلا به دیابت خوردن غذای مناسب در زمان مناسب است. کربوهیدرات‌ها بخش حیاتی یک رژیم غذایی متعادل هستند. اما برای افراد مبتلا به دیابت نوع اول بخاطر روش تبدیل آن‌ها به گلوکز از اهمیت بیشتری برخوردارند. دو دسته کربوهیدرات وجود دارند. کربوهیدرات شکر و کربوهیدرات نشاسته. کربوهیدرات شکر همان طور که می‌دانید در غذا‌های شیرین وجود دارند.

دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریتها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کربوهیدرات نشاسته در غذا‌های رایجی مانند سیب‌زمینی، نان، پاستا و حبوبات وجود دارند. این در حالی بوده که در زمان بروز بلایا به دلیل شرایط حاد و اورژانسی توزیع غذا با تاخیر مواجه است و یا حتی ممکن است ناکافی باشد لذا برنامه مرتبی را برای مصرف کربوهیدرات پیش بگیرید و موارد را به تیم‌های سلامت اطلاع دهید. کودکان مبتلا به دیابت باید حداقل سه وعده در روز غذا مصرف کنند. صبحانه، ناهار و شام زود هنگام.. حتما در اولین فرصت به تیم‌های سلامت اعلام کنید که کودکتان مبتلا به دیابت نوع یک است.

دهقانی ادامه داد: فعالیت فیزیکی نیز برای تنظیم قند خون در کودکان ضروری است؛ لذا از کودکان بخواهید در بازی‌های گروهی شرکت کنند و یا حتی به صورت انفرادی ورزش کنند. برای تشویق آن‌ها به فعالیت بدنی خود نیز همراهشان ورزش کنید. ورزش کردن علاوه بر تنظیم خون منجر به کاهش استرس کودکان بیمار در زمان بروز بلایا خواهد شد.

دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریتها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: در زمان بروز بلایا احتمال آسیب دیدن کودکان وجود دارد. آسیب‌هایی همچون بریدگی، شکستگی، پارگی و زخم ها.. یکی از عوارض شایع دیابت نوع یک دیر خوب شدن زخم هاست. در صورت بروز زخم‌ها و با توجه به شرایط حاد و اورژانسی به مرکز سلامت یا تیم اورژانس مراجعه کنید و در صورتی که دسترسی وجود نداشت حتما زخم را با آب تمیز بشویید و با یک دستمال تمیز آن را بپوشانید.

دبیر انجمن علمی دانشجویی دانشکده بهداشت و ایمنی گفت: حمایت‌های عاطفی و روانی در جهت کاهش کاهش استرس کودکان به مدیریت بیماری آن‌ها کمک خواهد کرد که باید توسط اعضا خانواده مورد توجه قرار گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مبتلا به دیابت دیابت نوع زخم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۷۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودکان را از آغوش محروم نکنید/ رابطه بغل کردن با سلامت جسم و روان

بغل کردن از رایج‌ترین انواع ارتباط غیرکلامی‌ و یکی از اعمالی است که می‌تواند منتقل‌کننده بسیاری از احساسات مثبت به خصوص عشق باشد. این کار بر رشد کودکان بسیار موثر است و می‌تواند به سیر بهتر آن کمک کند. بیشتر والدین معتقدند که باید در مرحله اول، نیازهای رایج و سطحی‌تر کودکان مثل غذا، خانه، آموزش و... برطرف شود. با اینکه یکی از اساسی‌ترین خواسته‌های کودک، احساس امنیت، راحتی و محبت است که معمولا بغل کردن بهترین راه برای انتقال آن‌هاست.

در آغوش گرفتن کودکان برای انتقال حس عشق تنها یکی از مزایای این کار است. محققان‌، این موضوع را در ابعاد جسمانی و روانی هم بررسی کرده‌اند که در ادامه مطلب به نتایج آن‌ها می‌پردازیم.

فواید جسمانی

در تحقیقات علمی اثبات شده است که یک آغوش ساده می‌تواند منجر به انواعی از هورمون‌هایی شود که بر ایجاد احساسات مثبت در کودکان بسیار اثر پررنگی دارند. یکی از این هورمون‌ها، اکسی توسین است. این هورمون از هیپوتالاموس مغز ترشح شده و در خون جریان می‌یابد. یکی از ویژگی‌های اکسی توسین، خاصیت ضدالتهابی است که به دنبال آن، استرس و اضطراب کاهش پیدا می‌کند و احساس آرامش و امنیت بیشتر می‌شود. طبق مطالعات گوناگون، بغل کردن و فرآیند ترشح اکسی توسین بسیار سریع و در لحظه اتفاق می‌افتد.  علاوه بر اکسی توسین، ترشح هورمون‌های رشد هم افزایش پیدا می‌کنند. طبق این استدلال علمی، در آغوش گرفتن کودک به معنای حقیقی باعث رشد آن‌ها می‌شود.

از جمله هورمون‌های دیگری که با بغل کردن‌ ترشح می‌شود، می‌توان به دوپامین اشاره کرد. این هورمون، باعث ایجاد شادی، لذت و رضایت می‌شود. ترشح دوپامین از طریق تماس فیزیکی در کودکان، باعث می‌شود فرزندتان بیش از پیش متوجه میزان علاقه شما به خود شود و اعتماد به نفسش بالاتر برود. در آغوش گرفتن کودکان باعث ترشح هورمون کورتیزول می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند تا میزان اضطراب را کاهش دهند. این کار حتی موجب ترشح نوعی مسکن به نام اندروفین می‌شود که احساس شادی را در کودک به وجود می‌آورد.  نیروی بغل کردن به حدی زیاد است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و تعداد گلبول‌های سفید که وظیفه مبارزه با عوامل بیماری‌زای خارجی هستند را افزایش می‌دهد. هورمون دیگری که توسط آغوش ترشح می‌شود، سرتونین است که به کیفیت خواب کودک کمک می‌کند.

فواید روانی

تا اینجا فواید و آثار جسمانی بغل کردن را بررسی کردیم و در این بخش  نگاهی به اثرات آن بر جوانب روانی می‌پردازیم. کودکان هنگامی که در آغوش گرفته می‌شوند، احساس عزت نفس و اعتماد به نفسشان به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد، احساس قدرت می‌کنند و می‌توانند حس امنیت بیشتری را در خود پیدا کنند. طبق تحقیقات علمی، کودکانی که به اندازه نیازشان بغل می‌شوند، کمتر درگیر اختلالاتی همچون افسردگی و انزوا دچار خواهند شد.

یکی دیگر از نتایج قابل ذکر در آغوش گرفتن، جلوگیری از بروز رفتارهای نامناسب و مخرب است؛ به این صورت که کودکان با بغل کردن و در آغوش کشیده شدن، شناخت بیشتری نسبت به خود و احساساتشان پیدا می‌کنند و بهتر می‌توانند آن‌ها را شناسایی و بیان کنند. اگر یکی از دغدغه‌های تربیتی‌تان، داشتن فرزندی اجتماعی‌ با مهارت‌های ارتباطی زیاد است، آغوشتان را از او دریغ نکنید. بغل کردن، کودک را به فردی تبدیل می‌کند که موقعیت‌ها اجتماعی را بهتر درک می‌کند و می‌تواند با گستره بیشتری از اطرافیانش در ارتباط باشد.

منبع: Daddy simply

ترجمه: تکتم شریفی نژاد تحریریه جوان قدس

دیگر خبرها

  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • کودکان را از آغوش محروم نکنید/ رابطه بغل کردن با سلامت جسم و روان
  • علائمی که نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • آیا می‌توانید در سنین بالا عضلاتتان را بسازید؟
  • راهکارهایی برای کمتر گرسنه شدن
  • آلومینیومی‌ها در کنار کودکان مبتلا به سرطان