Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-04@13:43:36 GMT

محاصره سوسنگرد به روایت اسناد

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۷۷۵۸۰

محاصره سوسنگرد به روایت اسناد

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز تهاجم ارتش عراق، در محور جبهه میانی در خوزستان قرار داشت که ارتش بعثی صدام در همان روزهای آغاز حمله به ایران بارها آن را مورد تهاجم قرار داد. این شهر در روزهای آغاز جنگ تحمیلی مردمی شیعه و عرب داشت که جمعیت‌شان حدود ۱۵ هزار نفر بود. در آن هنگام مردم دشت آزادگان در سوسنگرد و ۱۹۳ روستای این ناحیه به دامداری و کشاورزی مشغول بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ارتش عراق سه بار برای تصرف سوسنگرد تلاش کرد که با مقاومت شدید مردم مواجه شد ولی در حمله سوم شهر در محاصره ارتش عراق قرار گرفت.  مأموریت حمله به سوسنگرد برعهده لشکر ۹ زرهی عراق بود. این لشکر پس از عبور از مرز از تنگه چزابه عبور کرد و بدون مواجهه با مقاومت عمده‌ای به سمت شهر بستان در ۱۷ کیلومتری مرز پیش آمد پس از رسیدن به اطراف بستان نیز پیشروی خود به سمت سوسنگرد را آغاز کرد. فرمانده لشکر ۹ عراق «تالی الدوری» بود که ۵۸ نفر از مردم عرب دشت آزادگان را به دلیل همکاری نکردن با آنها و نافرمانی اعدام کرد.

فرماندهان عراقی اداره شهر اشغال شده را به گروه «جبهه التحریر» سپردند. چهار روز بعد یعنی در ۱۳۵۹/۷/۱۰ رزمندگانی از سپاه اهواز به فرماندهی «علی غیوراصلی» شهر را آزاد کردند و جبهه التحریر را بیرون راندند. پیشروی عراقی‌ها به سوی اهواز ادامه یافت تا این که پاسداران اهواز، شب هنگام ۱۳۵۹/۷/۹ با شبیخون به عراقی‌ها قوای ارتش عراق را مجبور به عقب نشینی کردند و با همکاری هوانیروز و دیگر نیروهای ارتش تعقیب عراقی ها ادامه یافت، طوری که در ۱۳۵۹/۷/۱۰ سوسنگرد آزاد شد.

عراق حملات مجدد خود را از  ۱۳۵۹/۷/۱۷  آغاز و در ۱۳۵۹/۷/۲۱بستان را اشغال و در ۱۳۵۹/۸/۲۴ سوسنگرد را از سه طرف محاصره کرد و وارد آن شد اما ۳۲۰ رزمنده مدافع درون شهر با مقاومت خود مانع سقوط شهر شدند. دو روز بعد در ۱۳۵۹/۸/۲۶ رزمندگان ارتش، سپاه و ستاد جنگ های نامنظم (گروه شهید چمران) به کمک محاصره شدگان آمدند، و بار دیگر شهر را آزاد کردند.

نکته قابل توجه این است که چند ساعت مانده به آغاز عملیات، به دستور بنی‌صدر، تیپ ۲ لشکر زرهی اهواز از شرکت در این عملیات منع شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از اطلاع از دستور بنی‌صدر، در نامه‌ای خطاب به فرمانده آن لشگر ۹۲ زرهی (سرهنگ قاسمی) دستور دادند که طبق تصمیم قبلی، تیپ ۲ در عملیاتی که منجر به آزادسازی سوسنگرد شد، به موقع وارد شود. دکتر چمران دیگر نماینده‌ی امام در شورای عالی دفاع نیز در ذیل همین نامه بر ضرورت اقدام سریع و جلوگیری از اتلاف وقت بیشتر تأکید کرد.

هم‌اکون سوسنگرد بر اساس تقسیمات کشوری مرکز شهرستان دشت آزادگان است. اخیرا جمعیت این شهر بیش از بر ۱۲۰ هزار نفر برآورد شده است. هوای شهر مانند سایر نقاط جلگه‌ای خوزستان گرم می‌باشد. یادمان شهید چمران در دهلاویه و منطقه جنگلی «ام دبس» تپه‌های شنی و جنگلی حد فاصل مزارع کشاورزی شمال رودخانه کرخه از نقاط گردشگری این شهر هستند. تا مدت‌ها یک دستگاه تانک مدل (تی ۷۲) که نشان از جنگِ تَن با تانک مدافعان سوسنگرد بود در بازار این شهر قرار داشت که در اوایل سال ۹۰ این اثر که به ثبت ملی هم رسیده بود به درخواست کسبه، مردم، شورای شهر و شهرداری سوسنگرد به نقطه‌ای دیگر منتقل شد.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1455665

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ۴۰ سالگی دفاع مقدس دفاع مقدس جنگ تحمیلی شهدا ارتش عراق ۱۳۵۹ ۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۷۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه «جاده توسعه» از آغاز 2025 وارد فاز اجرایی می‌ شود

تین نیوز

شرکت کل راه آهن عراق موعد آغاز اجرای پروژه جاده توسعه را اوایل سال 2025 اعلام کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از الصباح، یونس خالد الکعبی، مدیرکل این شرکت گفت که پروژه جاده توسعه، پروژه ای بزرگ و عظیم است و بیش از 66 درصد از طراحی های راه آهن و 50 درصد از طراحی های مسیر زمینی آن انجام شده است.

وی افزود که بررسی خاک حدود هزار کیلومتر با میزان انجام کار 89 درصد در مناطق شمال بغداد تا مرزها و 85 درصد از جنوب بغداد تا فاو انجام شده است.

الکعبی به موافقت 7 استان که آخرین آن صلاح الدین بود با مسیر عبور جاده توسعه اشاره کرد و گفت که تنها موافقت بصره، کربلا و دهوک باقی مانده است.

مدیرکل شرکت راه آهن عراق گفت که در نشست های آتی با ترکیه، مسائل فنی که بسیار شده، مطرح خواهد شد و این مسائل به تفاهمات و توافق بر سر همه جزئیات با پیشرفت کار در این پروژه نیاز دارد.

پروژه جاده توسعه که اواخر ماه مه گذشته توسط محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق اعلام شد، شامل مسیری زمینی و ریلی از عراق به ترکیه و بنادر آن است.

این مسیر از بندر فاو در بصره آغاز می شود و برنامه ریزی شده تا متشکل از یک جاده و راه آهن به طول یک هزار و 200 کیلومتر داخل خاک عراق و اتصال آن به شبکه ریلی ترکیه است.

بودجه این پروژه حدود 17 میلیارد دلار برآورد شده و در 3 مرحله اجرا می شود. مرحله نخست سال 2028 مرحله دوم سال 2033 و مرحله پایانی نیز سال 2050 تکمیل می شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • پایان یورش بیش از ۱۲ ساعته نظامیان صهیونیست به شمال طولکرم
  • پایان یورش بیش از ۱۲ ساعته نظامیان صهیونیست به شمال طولکرم+ فیلم
  • دریچه‌های فاضلاب خیابان ادهم اهواز و دردسر‌های آن برای رانندگان به روایت فیلم
  • ارتش یمن آغاز مرحله چهارم عملیات خود را اعلام کرد
  • روایت رئیس کل دادگستری هرمزگان از فرآیند حل مشکل ۵۱ ساله مردم قشم
  • آیین تکریم آیت الله موسوی جزایری با حضور شیوخ طوایف عراق و خوزستان برگزار شد
  • پروژه «جاده توسعه» از آغاز 2025 وارد فاز اجرایی می‌ شود
  • تصاویر و مستندات جدید از نیکا شاکرمی به روایت خبرگزاری قوه قضاییه/ هشدار؛ تصاویر ناراحت‌کننده است
  • واکنش رسانه اصولگرا به گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی و موضع گیری زیباکلام
  • چرا بی‌بی‌سی آبرو و اعتبارش را به حراج گذاشت؟