Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایام هفته کتاب در سال جاری مصادف شده با حضور حداکثری کودکان، مادران و حتی پدران در خانه به منظور مصونیت از کرونا. سهم کودکان از کتاب‌خوانی در این ایام چیست؟ - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم- حمید روشن‌ضمیر| در یادداشت قبلی که در آستانه ایام هفته کتاب در خبرگزاری تسنیم منتشر شد به ضرروت ایجاد یک پیوست رسانه‌ای درباره ایام هفته کتاب صحبت کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین بهانه در صفحه اجتماعی یکی از ناشران و کتابفروشان به مطلبی برخورد کردم مبنی بر اینکه از قضا مهمترین و شلوغ‌ترین روزهای کتابفروشی‌ها ایام برگزاری نمایشگاه کتاب است و نه هفته کتاب!

این ناشر و کتابفروش عنوان کرده بود که هر ساله در ایام اردیبهشت ماه تمامی فضای رسانه‌ای و عمومی کشور درباره کتاب صحبت می‌کنند: تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، فضای مجازی و حتی تبلیغات شهری و سیستم فرهنگ و حمل‌ و نقل عمومی کشور. یک موضوع که کتاب و کتابخوانی است مجالی ده روزه پیدا می‌کند تا اهمیتی کمی بیشتر از آنچه در روزهای دیگر سال دارد پیدا کند و در این فضا مخاطبان نیز تهییج شده و به خرید کتاب روی می‌آورند؛ هم از نمایشگاه و هم از کتابفروشی‌ها.

حالا حکایت این روزهای ماست و هفته‌ای که اسمش برای کتاب است اما رسمش جز تکرار اتفاقاتی بی‌ثمر نتیجه‌ای در بر ندارد. در خبرها و در ذیل اعلام برنامه‌های این هفته آمده بود که برگزاری طرح یارانه‌ای فروش کتاب موسوم به پاییزه، برگزاری مراسم تولد خبرگزاری موسسه خانه کتاب و ادبیات که خبرگزاری تخصصی کتاب به شمار می‌رود و یا برگزاری نشست‌هایی در محل خانه کتاب و ادبیات که مجری برنامه‌های هفته کتاب است در زمره برنامه‌های این هفته است.

در تمامی این رویدادها به موضوعی که اشاره نشده، تعییج و پاسخ به نیاز مخاطبان درباره چگونگی انس با کاب و خرید آن در وضعیت خاص این روزهای کشور است. از سویی صنف ناشران خود را ناتوان از ایجاد یک حرکت عمومی در قالب ارائه  پیشنهادی جذاب و همگانی و واحد از سوی اعضایش برای ترغیب مردم به خریدکتاب نشان داده است و از سوی دیگر نهاد دولتی برگزار کننده مراسم هفته کتاب هنوز دور یک میز نشستن و صحبت کردن چند مولف و مترجم و فعال فرهنگی و یک مجری درباره موضوعات دست چندم و بی‌اهمیت را راهکار فعالیت ترویجی در حوزه کتاب می‌داند و جالب اینکه همین برنامه‌های جاری نیز محلی از اعراب در رسانه‌های نوین و پرمخاطب و شبکه‌های اجتماعی ندارند و همه اینها یعنی نبود همان پیوست رسانه‌ای.

ایام هفته کتاب در سال جاری مصادف شده با حضور حداکثری کودکان، مادران و حتی پدران در خانه به منظور مصونیت از کرونا. سهم کودکان قرنطینه شدن از کتاب‌خوانی در این ایام چیست؟ مادران و پدران چطور می‌توانند باب آشنایی با آثار خواندنی و محبوببرای فرزندان و حتی خودشان را در این ایام باز کنند؟ رسانه‌های همگانی، مجازی و بودجه‌های تبلیغاتی و برنامه‌های ترویجی هفته کتاب چقدر برای همین یک موضوع اهمیت قائل می‌شوند؟ فرصت‌ها و زمان‌های خالی و کسالت‌آور قرنطینه چرا از سوی مسئولان فرهنگی به عنوان زمانی طلایی و بکر برای آشتی دادن و پیوند بیشتر جامعه ایرانی با مطالعه به کار گرفته نشده است؟ پاسخ از نظر نگارنده روشن است: عادت کسالت‌بار به برنامه‌هایی که تنها و تنها شیوه سهل شده اجرایش تجربه شده و نیاز به جسارت تجربه کردن‌های نو ندارد و نیز نبود اتاق فکر خلاق در تدوین برنامه‌ها و نبود اعتقاد به تغییر سامان فکری جامعه و نیز عدم شناخت آن و در نتیجه بی‌توجهی به برنامه‌ریزی برای این اتفاق با چنین رویکردهایی است که ایام هفته کتاب کماکان اگر نگوییم به کسالت‌آورترین ایام در زمینه ترویج مطالعه و کتابخوانی در کشور که به یکی از بی‌اهمیت‌ترین و کم خاصیت‌ترین آن در میان برنامه‌های فرهنگی جاری سالانه در این زمینه مبدل شده است.

حاشیه فرهنگ| خسارت‌های نبود پیوست رسانه‌ای برای هفته کتاب

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هفته کتاب هفته کتاب ایام هفته کتاب برنامه ها رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۷۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات برنامه دهه کرامت

رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت دهه کرامت گفت: همه اعتاب مقدسه و دستگاه‌های فرهنگی در یک اتاق عملیات تمام عیار برای عملیات بزرگ فرهنگی در دهه کرامت برنامه ریزی کردند - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام خداداده رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت دهه کرامت در دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دهه کرامت را یکی از مهم‌ترین و جریان آفرین ترین مناسکی دانست که در اقصی نقاط کشور دنبال می شود و گفت: شاید بتوان گفت دهه کرامت بعد از ماه های محرم و صفر و برخی از مناسبت‌های ماه مبارک رمضان یکی از مهمترین جریانات فرهنگی کشور محسوب می‌شود که در همه محلات، مساجد و هیئات مذهبی برنامه های ویژه ای به مناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و ولادت امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

توجه ویژه به خانواده در دهه کرامت

وی افزود: اگر حجم بزرگ برنامه‌ها و جریان آفرینی این ایام با برنامه ریزی و دقت لازم صورت گیرد، می‌تواند در فرهنگ عمومی تأثیرگذاری بسیاری داشته باشد؛ ضمن اینکه تلاش شده است در این ایام به موضوع «خانواده» از سوی دستگاه ها و متولیان فرهنگی اهتمام ویژه ای صورت گیرد، چرا که این دهه بهترین زمان برای  ارائه مفهوم خواهری، دختری، برادری، مادر و پدر بودن است و لازم است، خانواده ها نسبت به مناسبت های این ایام اهتمام داشته باشند.

3500 زائر پیاده در دهه کرامت عازم مشهد می‌شوند

خداداده ادامه داد: این موضوع مهم است که بدانیم احمد بن موسی (ع) چه رابطه عاطفی با برادرشان داشتند تا ما با الگوبرداری از این بزرگوار محبت خود را نسبت به برادر بیشتر کنیم و چه روزی بهتر از روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) برای نشان دادن ارادت خود نسبت به برادر؛ از این رو ضرورت دارد که جامعه اسلامی نسبت به این روزها بازآفرینی، مرور و بازشناسی داشته باشند و این الگوها به جامعه ما معرفی شود.

حجت الاسلام خداداده با اشاره به عنوان شعار امسال دهه کرامت در سال 1403 با عنوان «با شما سربلندیم» برگرفته از روایتی از امام رضا (ع)، خاطرنشان کرد: ستاد بزرگداشت دهه کرامت برای هر روز این دهه نیز عنوانی را انتخاب کرده است، تا بتوانیم در سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) جایگاه ایشان را معرفی کنیم، زیرا کریمه اهل بیت(ع) هجرت‌شان به قم علاوه بر دیدار با برادر یک هجرت سیاسی و احیای شریعت و مبارزه سیاسی تلقی می‌شد.

40 نهاد دینی و اجتماعی عضو دهه کرامت

وی در ادامه با اشاره به اینکه 40 نهاد دینی و اجتماعی عضو ستاد بزرگداشت دهه کرامت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هستند، خاطرنشان کرد: همه اعتاب مقدسه و دستگاه‌های فرهنگی در یک اتاق عملیات تمام عیار برای عملیات بزرگ فرهنگی در دهه کرامت برنامه ریزی کردند، تا سرور و نشاط و بعد معنوی زیبایی های این ایام در عرصه فرهنگی مورد توجه قرار گیرد، چرا که برخی ما را متهم می کنند، مجالس عزا در جامعه رونق دارد و با شکوه برگزار کردن جشن‌های دهه کرامت می تواند ضمن بار معنوی در جامعه نشاط و سرور هم به همراه داشته باشد.

تدارک بیش از 120 هزار عنوان برنامه در سراسر کشور

ایشان از تدارک بیش از 120 هزار عنوان برنامه فرهنگی، علمی، ورزشی و خدماتی همزمان با ایام دهه کرامت در سراسر کشور خبر داد و افزود: آیین آغاز جشن های دهه کرامت صبح روز 20 اردیبهشت در آستان حضرت فاطمه معصومه (س) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری آغاز می شود.

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از تدارک 360 عنوان برنامه از سوی آستان مقدسه کریمه اهل بیت (ع) خبر داد و گفت: پنجمین کنگره بین المللی امام رضا (ع) 24 و 25 اردیبهشت با حضور شخصیت‌های علمی، بین المللی و دینی در مشهد مقدس برگزار می شود.

اجتماعات چندهزارنفری دخترانه

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت از برگزاری جشن های بین المللی کاروان های زیر سایه خورشید در دو هزار نقطه ایران و جهان با حضور خادمان رضوی خبر داد و گفت: جشن تکلیف دختران و اجتماع دخترانه در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) و 200 نقطه  کشور به صورت همزمان به صورت همزمان برگزار می شود؛ ضمن اینکه اجتماع بهترین دختر دنیا و نیز اجتماع پنج هزار نفری دانشجویان دختر در شهرهای مختلف برپا می شود.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای ۵۰۰ عنوان برنامه در ایام دهه کرامت در استان فارس
  • جزئیات برنامه دهه کرامت
  • با ۱۴ اثر جدید به نمایشگاه کتاب می‌آییم/ غرفه انتشارات را هرروز به یکی از شهدا اختصاص دادیم
  • شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود
  • حمامی که کافه کتاب شد
  • پویش نقالی شاهنامه در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود
  • نمایشگاه کتاب به مثابه پارک برای گشت‌وگذار نیست!
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • خبر‌های رسانه شانزدهم اردیبهشت