Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@03:21:34 GMT

دکتر فیرحی؛ اندیشمند کرامت‌اندیش

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۷۷۹۶۰

دکتر فیرحی؛ اندیشمند کرامت‌اندیش

صادق میرویسی نیک؛ انسان‌ها با کرامت انسانی شان انسان می‌شوند، کرامتی که با آزادی و حق متفاوت بودن معنا می‌شود و سیاست دقیقاً جایی است که این کرامت باید تضمین شود. دین، اخلاق و فلسفه می‌توانند در مورد این کرامت و بایسته‌های آن سخن بگویند، اما نمی‌توانند آن را تضمین کنند.

تاریخ بشر سرشار است از دین اندیشان و فیلسوفانی که در مقام نظر از کرامت انسان سخن گفته‌اند و در مقام عمل خود به ماشین سرکوب کرامت انسانی بدل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل این امر نیز بیش از هرچیز به راهبرد غیرسیاسی آن‌ها مربوط است که خواسته‌اند با ابزار‌های غیرسیاسی نظیر، خشونت، اجبار، سرکوب و ایدئولوژی لباس کرامت را بر قامت رشید و رعنای انسانیت بپوشانند. در نتیجه نه کرامت بلکه حقارت برجای گذاشته‌اند، و حقارت چیست جز این که انسانیتِ انسان‌ها را از آن‌ها سلب کنیم؟! همان حق آزادی و متفاوت بودن را.

با این مقدمه به یک تعبیر مشکله ایران در دوران مدرن اش نیز حفظ دین و در عین حال کرامت انسانی انسان‌ها در ساحت سیاست بوده است. استاد فیرحی نیز به معنی واقعی کلمه دل آشوب این دشواره بود.

او دین را ستون هستی اجتماعی و هویتی ما می‌دانست، اما در تمایز با تجدّد گرایانی که بر نفی دین در سیاست انگشت می‌گذاشتند و سنت‌گرایان فقهی که جامعه را، چون ذهن دین اندیش خود قلمداد می‌کردند، در صدد بود تا بر اساس مفاد و مواد دیانت اسلامی راه استقلال سیاست را از درون دیانت بگشاید و خاک سیاست را برای رویش بذر کرامت آماده سازد.

این راهی است که مرحوم علامه نائینی با شهامت به آن مبادرت ورزید و پس از اندک تلاش‌های مرحوم طالقانی در زمانه ما دکتر فیرحی پرچم دار آن بود. راهی که به تعبیر شاملو «سخت بود و جانکاه، اما یگانه بود و هیچ کم نداشت».

دکتر فیرحی به معنای واقعی کلمه فقیه، اندیشمند و نظریه پرداز کرامت انسانی در ساحت سیاست بود. او به معنی واقعی کلمه در دامن دیانت نشسته بود و به کرامت انسانی انسان‌ها می‌اندیشید، و به زعم بنده همین امر است که او را از حوزه به دانشگاه می‌کشاند تا در کلاس سیاست مشق کرامت کند و در نهایت نیز به معلم کرامت آموز بدل شود.

ذهن او محملی بود که پس از اساتیدی، چون دکتر عنایت، دکتر بشیریه و دکتر طباطبایی‌ها روح سرگردان اندیشه سیاسی را در خرابه‌های نظام دانشگاهی مان به دوش می‌کشید. اندیشه‌های سترگ او می‌تواند نهیبی بر کالبد خفته و نیمه جان سیاست در زمانه ما باشد.

*پژوهشگر حوزه اندیشه سیاسی

منبع: فرارو

کلیدواژه: کرونا قیمت دلار داود فیرحی اندیشمند دینی کرامت انسانی کرامت انسان انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۷۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عیادت مدیرعامل باشگاه استقلال از مهدی مهدی پور

مهدی مهدی پور که به دلیل آسیب دیدگی ناچار به عمل جراحی شد، بلافاصله پس از عمل جراحی، فیزیوتراپی و برنامه‌های درمانی را شروع کرد.

مهدی پور هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا حوالی ساعت ۱۸ در کلینیک دکتر صادقی مشغول درمان است و امروز علی خطیر مدیرعامل باشگاه استقلال با حضور در این کلینیک، از ستاره مصدوم استقلال عیادت کرد.

 مدیرعامل باشگاه استقلال ضمن قدردانی از زحمات دکتر مجید صادقی و علی ادبی، فیزیوتراپ مخصوص مهدی مهدی پور، برای این آبی پوش آرزوی سلامتی کرد و گفت امیدوار است هر چه زودتر مهدی مهدی پور را سلامت و سرحال در میادین فوتبال ببیند.

مهدی مهدی پور و پدرش که از فوتبالیست‌های سرشناس استان اصفهان و ذوب آهن بود نیز از علی خطیر تشکر کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • موفقیت به لطف حجاب و ۳ فرزند
  • در 5 دقیقه با عینک زدن خدافظی کنید!
  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود
  • درخشش خبرنگار خبر خورستان در جشنواره استانی ره آورد سرزمین نور
  • جواب ترسناک دکتر ایرانی؛ انسان امکان تولید دایناسور دارد! | فیلم
  • صحبت های زهره هراتیان درباره درگذشت دکتر اشرفی: هر مسابقه‌ای باید تحت نظر فیفا باشد؛ آمبولانس و دکتر آنجا نبود!
  • عملکرد هلال احمر در تسکین آلام رنج‌دیدگان قابل تحسین است
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • عیادت مدیرعامل باشگاه استقلال از مهدی مهدی پور
  • برنامه بی‌واسطه با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی