Web Analytics Made Easy - Statcounter

تولید واکسن کووید-۱۹ یک موفقیت بزرگ است البته نحوه توزیع آن نیز امری سخت است که در صورت صحیح انجام دادن، آن هم موفقیتی بزرگ به شمار می‌آید.

به گزارش ایسنا و به نقل از فایننشال تایمز، روز دوشنبه هفته گذشته نتایج موفقیت آمیز واکسن کروناویروس توسعه داده شده توسط دو شرکت "بایو ان تک" و "فایزر" سبب شادمانی بسیاری از افراد در جهان شد چرا که نتایج ابتدایی بررسی واکسن این شرکت‌ها، از تاثیر بیش از ۹۰ درصد حکایت داشت اما دمای بسیار سرد مورد نیاز برای ذخیره آن باعث ایجاد رعب و وحشت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان این شرکت اعلام کرده‌اند دمای مورد نیاز برای نگهداری این واکسن دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد(منفی۹۰ درجه فارنهایت) است. البته طبق استانداردهای پزشکی دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد درجه حرارت فوق العاده کمی نیست چرا که بانک‌های اسپرم از نیتروژن مایع با نقطه جوش منفی ۱۹۶ درجه سانتیگراد برای ذخیره سازی استفاده می‌کنند یا برای مثال در موارد سرمازیستی نیز اجساد را در دمای پایین به امید دستیابی به موفقیت پزشکی در آینده ذخیره می‌کنند.

سرمازیستی(Cryonics) دانشی نوبنیاد است که در آن، با پایین‌آوردن دمای بدن انسان یا جانوران، سعی در سالم نگه‌داشتن بدن برای آینده می‌کنند. در این روش، تمام خون بدن را تخلیه و آن را منجمد می‌کنند. تنها با پایین آمدن از دمای منفی ۱۳۶ درجه سانتیگراد، دمایی که در آن آب تشکیل می‌شود(بدون تشکیل بلورهای آسیب رسان یخ)، می‌توان ساختار سلول را سالم نگه داشت.

با این حال دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد برای یک واکسن دمایی معمولی نیست و زیرساخت‌های محدودی برای نگهداری آن وجود دارد البته شرکت فایزر با تهیه مخازن قابل حمل که هم اندازه یک چمدان هستند گامی برای رفع این مشکل برداشته است زیرا آنها از یخ خشک استفاده می‌کنند تا واکسن‌ها را برای بیش از ۱۰ روز در دمای مناسب نگه دارند. یخ خشک شکل جامد کربن دی‌اکسید است و علتی که آن را به این نام می‌خوانند این است که همچون یخ سرد است اما از خود هیچ رطوبتی بر جای نمی‌گذارد. این ماده ذوب نمی‌شود بلکه تصعید شده یعنی با افزایش دما از فاز جامد مستقیما به فاز بخار می‌رود.

این موضوع می‌تواند از جهاتی سبب رونق کار تامین کنندگان فریزر پزشکی باشد. رهبر شرکت "ترمو فیشر ساینتیفیک"(Thermo Fisher Scientific) اخیراً به سرمایه‌گذاران گفته است که تقاضای بسیار زیادی وجود دارد. شرکت "استندر"(Stander) مستقر در نیوهمپشایر نیز سفارشات اولیه را که دریافت کرده گزارش داده است. شرکت "کرایوپورت"(Cryoport) مستقر در تنسی( که توسط شرکت خدمات مالی "بلک استون" نیز حمایت می‌شود) نیز در آزمایشات بالینی نقش مهمی دارد.

البته واکسن‌هایی هم هستند که شرایط ذخیره سازی آنها تا این حد سخت و چالش برانگیز نیست. برای مثال واکسن توسعه یافته توسط شرکت "مدرنا" فقط باید در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد ذخیره شود. دمای یخچال نیز برای واکسن توسعه یافته توسط شرکت آلمانی "کیوروک"(CureVac) مناسب است.

شرکت فایزر قصد دارد سال آینده نسخه پودری واکسن خود را که در دمای بالاتر ثبات دارد به بازار عرضه کند. یک واکسن که توسط شرکت بیوتکنولوژی "اینویو"(Inovio) ایالات متحده تولید می‌شود نیز می‌تواند در دمای اتاق نگهداری شود.

توزیع این واکسن با توجه به نیاز آن به یخچال به این زودی اتفاق نخواهد افتاد اما در صورت رخ دادن این پیشرفت بزرگی خواهد بود. سردخانه و حمل و نقل، چهار پنجم کل هزینه برنامه‌های واکسیناسیون را تشکیل می‌دهد. رویکردهای جدید باعث کاهش هزینه‌ها، بهبود دسترسی و در نتیجه نجات جان میلیون‌ها نفر می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس همه باهم علیه کرونا کرونا در جهان واکسن کرونا دمای منفی ۷۰ درجه درجه سانتیگراد توسط شرکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۰۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای گرم در خراسان رضوی ماندگار است

زهرا آهنگرزاده گفت: در این مدت دمای هوای مشهد به بالای ۳۰ درجه سلسیوس و در مناطق کویری خراسان رضوی تا ۳۳ درجه افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: دمای فعلی مشهد ۲۸ درجه سلسیوس است که طبق تحلیل نقشه‌ها و مدل های هواشناسی امروز بین ۱۸ تا ۳۱ درجه در نوسان خواهد بود.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی دامه داد: از عصر چهارشنبه هفته جاری با نفود سامانه بارشی جدید از گرمای هوا در استان کاسته می‌شود که اطلاعات تکمیلی در موعد مقرر اعلام خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: ابرناکی، افزایش رطوبت هوا و سرعت گرفتن لحظه‌ای وزش باد از دیگر پدیده های جوی است که تا روز چهارشنبه هفته جاری در استان غالب خواهد بود.

آهنگرزاده عنوان کرد: در شبانه روز گذشته، ریوش با کمینه دمای هشت درجه سلسیوس و تایباد با بیشینه دمای ۳۳ درجه به ترتیب سردترین و گرمترین شهرستان های استان خراسان رضوی بوده اند.

به گفته وی، در این مدت کلانشهر مشهد نوسانات دمایی ۱۵ تا ۲۸ درجه سلسیوس را به ثبت رسانده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • وضعیت بارش و دمای هوا تا اواخر خرداد
  • آخرین جزئیات بارش‌ها و دمای هوای تا ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
  • هوای گرم در خراسان رضوی ماندگار است
  • پیش بینی جوی نسبتا آرام و پایدار بر آسمان کرمان
  • رگبار باران در نقاط مختلف کشور 
  • شهرکرد خنک‌ترین مرکز استان کشور
  • بارش باران از امشب در لرستان
  • پیش بینی افزایش نسبی و تدریجی دما در استان گلستان
  • آسمان کرمان دوباره آبی شد
  • وزش باد نسبتا شدید زنجان را فرا می‌گیرد