Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه میشیگان با استفاده از نوعی نانوذرات توانستند سرطان مغز را در موش‌های آزمایشگاهی درمان کنند.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، برای دانشمندانی که بیماری‌های مغز را درمان می‌کنند، سخت‌ترین کار عبور از موانع طبیعی بدن، نظیر سد خونی مغز برای رسیدن به عضو مورد نظر است. به‌ تازگی دانشمندان دانشگاه میشیگان می‌گویند که نانوذرات به آن‌ها اجازه می‌دهد از سد مغز خونی که تقریباً نفوذ ناپذیر است، عبور کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این موفقیت به محققان حوزه سرطان این فرصت را می‌دهد تا دارویی جدید برای از بین بردن تومور‌های مغزی ارائه دهند.

گلیوبلاستوما شایع‌ترین و کشنده‌ترین شکل سرطان مغز در بزرگسالان است. آمار این بیماری در برخی کشور‌ها همچنان در حال افزایش است. متوسط طول بقا در بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما حدود ۱۸ ماه است. کمتر از پنج درصد بیماران پس از تشخیص، می‌توانند بیش از پنج سال عمر کنند.

دستیابی به موفقیت با استفاده از نانوذرات، این امکان را به پزشکان می‌دهد تا دارو را به ‌صورت داخل وریدی به بیمار تزریق کنند. این نانوذرات که حاوی داروی نابودکننده سلول‌های سرطانی است، قادر به عبور از سد خونی مغزی و هدف قرار دادن تومور‌های بدخیم تشکیل شده در مغز هستند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه میشیگان می‌گوید با ترکیب این روش درمانی و پرتو درمانی، هفت موش از هر هشت موش که تحت این روش درمانی قرار گرفتند، از سرطان نجات پیدا کردند. از همه مهم‌تر این که وقتی این هفت موش نجات یافتند دوباره به گلیوبلاستوما مبتلا شدند، سیستم ایمنی بدن آن‌ها از رشد مجدد سرطان جلوگیری کرد.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است. یورگ لاهان نویسنده اصلی این مقاله گفت: «این نتایج برای ما شبیه به معجزه است. در جایی که انتظار داریم برخی از سطوح رشد تومور را شاهد باشیم، سلول‌های سرطانی تشکیل نشدند. من بیش از ۱۰ سال در این زمینه کار کرده‌ام و چنین چیزی ندیدم.»

محققان معتقدند که تزریق نانوذرات حاوی دارو‌های سرطانی نه‌تن‌ها ضربه مهلکی به تومور اصلی مغز وارد می‌کند، بلکه به سیستم ایمنی بدن بیمار کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را شناسایی کرده و به آن‌ها حمله کند.

ماریا کاسترو، یکی از نویسندگان این مقاله تصریح کرد: «این گامی بزرگ به‌ منظور پیاده‌سازی بالینی این فناوری است. این اولین تحقیقی است که توانایی تحویل دارو‌های درمانی را به‌صورت سیستمی یا داخل وریدی نشان می‌دهد که می‌تواند از سد مغز خون برای رسیدن به تومور‌ها نیز عبور کند.»

پروتئینی به نام آلبومین سرم انسانی یکی از معدود ترکیبات خونی است که قادر است با موفقیت از سد مغزی عبور کند. محققان از این پروتئین برای ساخت نانوذرات جدید استفاده کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سرطان مغز فناوری نانو نانو ذرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۰۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه کاخ باکینگهام درباره وضعیت سلامتی چارلز سوم

کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای مدعی شد که به‌دنبال پیشرفت در روند درمان سرطان پادشاه انگلیس، او بخشی از ملاقات‌ها و وظایف عمومی خود را از سر خواهد گرفت.

به گزارش مهر، کاخ باکینگهام با اعلام پیشرفت روند درمان سرطان چارلز سوم، پادشاه انگلیس، اعلام کرد که او بخشی از وظایفش را که به ملاقات‌های عمومی اختصاص دارد، از سر خواهد گرفت.

سخنگوی کاخ باکینگهام گفت: تیم پزشکی پادشاه از پیشرفتی که در روند درمان حاصل شده، رضایت دارد و نسبت به تداوم بهبود وی خوش‌بین است. برنامه درمانی ادامه خواهد یافت، اما رضایت پزشکان از روند درمان به اندازه‌ای است که پادشاه حالا می‌تواند بخشی از دیدار‌های عمومی خود را از سر بگیرد.

براساس اعلام باکینگهام، چارلز در ماه ژوئن از امپراطور ژاپن میزبانی خواهد کرد. همچنین ششم مه (۱۷ اردیبهشت) نخستین سالروز تاجگذاری چارلز خواهد بود.

چارلز سوم از اوایل فوریه به‌دلیل ابتلا به سرطان تحت درمان قرار دارد. رسانه‌های انگلیسی در روز‌های اخیر در گزارش‌هایی ضدونقیض از وخامت حال چارلز خبر داده بودند. این اخبار تاجایی پیش رفته است که برخی رسانه‌ها، اعلام کردند که تیم «برنامه‌ریزی مراسم خاکسپاری» چارلز سوم که مدت زیادی از تاجگذاری‌اش نمی‌گذرد، در شرایط آماده‌باش قرار دارد!

دیگر خبرها

  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • بیانیه کاخ باکینگهام درباره وضعیت سلامتی چارلز سوم
  • بیانیه کاخ باکینگهام درباره چارلز پس از گزارش‌های ضدونقیض
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است