Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-03@03:06:14 GMT

اعتراضات پساانتخاباتی به گرجستان رسید

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۸۰۸۸۰

اعتراضات پساانتخاباتی به گرجستان رسید

هزاران شهروند حامی احزاب اپوزیسیون در گرجستان، در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور به خیابان‌های پایتخت آمدند. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، کشور‌های استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی بار دیگر صحنه ناآرامی شده اند؛ از یک سو در بلاروس شاهد تداوم اعتراضات پسا انتخاباتی هستیم و از سوی دیگر در ارمنستان و جمهوری آذربایجان با وجود توافق صلح از هفته گذشته هنوز اوضاع به طور کامل آرام نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در همین رابطه از هفته گذشته نیز گرجستان صحنه اعتراضات پسا انتخاباتی شده است. این کشور‌ها در دهه گذشته نیز صحنه اعتراضاتی بودند که به انقلاب‌های رنگی منجر شد.

رویترز در این رابطه در گزارشی می‌نویسد: هزاران شهروند حامی احزاب اپوزیسیون در گرجستان در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی دو هفته پیش این کشور به خیابان‌های پایتخت آمدند.

کمیسیون انتخابات گرجستان می‌گوید حزب حاکم «رؤیای گرجستان» با کسب بیش از ۴۸ درصد آرا برنده انتخابات پارلمانی این کشور شده، اما برخی احزاب مخالف و همچنین مردم معترض با «ناعادلانه» خواندن انتخابات اخیر، خواستار رأی‌گیری دوباره هستند.

معترضان مقابل ساختمان پارلمان کشور در تفلیس جمع شده و خواستار برگزاری دوباره انتخابات شدند.

در این اعتراضات، نمایندگان احزاب مخالف از جمله «جنبش متحد ملی»، «گرجستان اروپایی» و شش حزب دیگر حضور داشته و با تقلبی خواندن انتخابات گفته‌اند ترکیب فعلی پارلمان را قبول ندارند و آن را بایکوت خواهند کرد.

قرار است دور دوم انتخابات پارلمانی نیز شنبه هفته آینده برگزار شود، اما رویترز می‌نویسد انتظار می‌رود حزب حاکم باز هم اکثریت کرسی‌های پارلمان را حفظ کند.

پارلمان گرجستان دارای ۱۵۰ کرسی است که ۱۲۰ کرسی از آن به طور متناسب به احزاب پیروز در انتخابات تعلق می‌گیرد. سرنوشت ۳۰ کرسی دیگر که به نامزد‌های مستقل اختصاص دارد که در دور دوم انتخابات مشخص خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گرجستان اعتراضات بلاروس انقلاب رنگی انتخابات پارلمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۰۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند

گروه اقتصاد و درآمد: در لایحه بودجه 1403، 3 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار هزینه ای به عنوان یارانه احزاب اختصاص یافته است.

 

به گزارش جماران، مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اختصاص 3 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار هزینه ای به عنوان یارانه احزاب، در گزارشی نوشت: در این خصوص، مسئله مهم استفاده از سازوکاری مناسب برای توزیع کمکهای مالی بین احزاب است، توزیع یارانه بین احزاب سیاسی توسط وزارت کشور، بدون تعیین ضابطه و چارچوب از سوی قانونگذار، مغایر اصل 85 قانون اساسی است. بنابراین ضروری است ضوابط و مقرراتی برای توزیع عادلانه این یارانه در قانون توسط مجلس شورای اسلامی تنظیم و تصویب شود؛ در غیر این صورت، دادن اختیار به وزارت کشور در این زمینه بدون ضابطه محل اشکال است.

 

بند 8 ماده 11 قانون احزاب نیز رافع ایراد نیست و تاکنون قانونگذار ضوابط و مقرراتی در این خصوص تصویب نکرده است.

 

یکی از راهبردهای معمول برای تقویت و توانمندسازی احزاب و تشکل های سیاسی معاضدت حقوقی و حمایت مالی دولت از احزاب سیاسی است. براساس بند ز ماده 105 قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت موظف است برنامه ریزی های لازم جهت توسعه سیاسی را به گونه ای طراحی کند که تا پایان اجرای قانون برنامه ششم، احزاب و تشکلهای سیاسی مطابق ضوابط قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی، مورد حمایت قرار گیرند.

 

یکی از راههای حمایت از احزاب سیاسی، اختصاص کمک ها و یارانه های دولتی برای آنهاست تا به کمک آن بتوانند سازمان اداری خود را تجهیز و مقداری از هزینه های تبلیغات انتخاباتی خود را تأمین کنند. اما درخصوص تخصیص یارانه به احزاب به منظور حمایت از آنها چند نکته قابل توجه است: اول؛ اعتبار اختصاص یافته به این منظور به قدری اندک و ناچیز است که کمک مؤثری به وضع مالی احزاب سیاسی نخواهد کرد، دوم اینکه صرف پیش بینی کمک مالی به احزاب در بودجه سالیانه، موجب تقویت و توانمندی احزاب و تشکلهای سیاسی نخواهد شد، بلکه مسئله مهم استفاده از سازوکاری مناسب برای توزیع کمک های مالی بین احزاب است.

 

مرکز پژوهش های مجلس تاکید دارد: ضروری است که قانون انتخابات در راستای تقویت نقش احزاب اصلاح شود. با توجه به اینکه سال جاری، به نوعی سال پایان برنامه ششم توسعه و آغاز برنامه هفتم است، شایسته است که وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب طی برنامه ششم توسعه و میزان دستیابی به توانمندسازی احزاب و نتایج کمک های مالی داده شده، به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارائه کند.

         

دیگر خبرها

  • تشدید اعتراضات در مقابل پارلمان گرجستان
  • رقابت جدی ۷ نفر برای کرسی ریاست مجلس به روایت نوری قزلجه /اصولگرایان مجلس دوازدهم «یک فراکسیون سیاسی» نخواهند داشت
  • احزاب لبنانی در انتخاب رییس‌جمهور کشورشان تفاهم و تسریع کنند
  • واکنش مقام اتحادیه اروپا به حوادث گرجستان
  • آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم /رقابت ۹۰ کاندیدا برای فتح ۴۵ کرسی پارلمان
  • تبلیغات نامزدهای دور دوم حوزه انتخابیه کرمانشاه از فردا آغاز می‌شود
  • رقابت ۱۲ نفر برای ۶ کرسی دیگر مجلس در آذربایجان شرقی
  • تشدید تنش در تفلیس/ پلیس با اشک‌آور معترضان را متفرق می‌کند!
  • پلیس و معترضان گرجستانی در تفلیس درگیر شدند
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند