Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتشار لیست شروط میزبانی جام ملتهای آسیا از سوی کنفدراسیون فوتبال قاره و تطبیق آن با شرایط فعلی ایران چه در حوزه ورزش و فوتبال و چه در مورد امکانات و زیرساخت های اساسی کشورمان نشان می دهد که ارسال نامه درخواست میزبانی از سوی فدراسیون بدون رییس فوتبال تنها یک شوی تبلیغاتی طنزگونه بوده است.

به گزارش تابناک ورزشی، فوتبال ایران که سالهاست با بحران شدید سوء مدیریت مواجه است و تا گلو در باتلاق بدهی و فساد فرو رفته، چندی پیش با امضای دبیرکل تشکیلات پرحاشیه خود، وارد گود رقابت با چهار کشور درخواست کننده میزبانی جام ملتهای آسیا رفته است اما این اقدام تنها در حد ارسال یک نامه و شاید پر کردن چند فرم اداری پیش رفته است و مطمئنا با اولین حضور بازرسان ای اف سی برای بازدید از امکانات کشورمان، مشخص خواهد شد که هیچ برنامه ریزی و آمادگی قبلی برای پذیرش مسوولیت برگزاری بزرگترین رویداد فوتبالی قاره آسیا وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورزش ایران نزدیک به نیم قرن پس از برگزاری دو دوره جام ملتهای فوتبال و یک دوره بازی های آسیایی در تهران پیش از وقوع انقلاب اسلامی، اکنون نشانی از تجهیزات و زیرساخت های سابق را ندارد و حتی برای برگزاری یک لیگ استاندراد با عنوان «حرفه ای» نیز با چالش های اساسی روبروست.

مطالعه مجموعه شرایط میزبانى از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در جزوه‌ای ٢٨ صفحه‌اى از سوی AFC به ۵ کشور نامزد میزبانی این مسابقات از جمله ایران اعلام شده و نحوه برگزارى جام ملت‌هاى ۲۰۱۹ امارات به عنوان الگوى ایده‌آل مورد توجه قرار گرفته است.

در چشم انداز جام ملت‌های ۲۰۲۷ بر ضرورت استفاده از امکانات مدرن و پیشرفته همچنین زیرساخت‌هاى مجهز و منطبق با استانداردهاى روز فوتبال جهان تاکید شده است، تاسیساتی که فوتبال ایران به طور واضح فاقد آن است و هنوز از امکانات پنجاه سال پیش استفاده می کند.

بر اساس شرایط جدید اعلام شده ، کشور میزبان باید حداقل ۸ ورزشگاه مجهز و پیشرفته با تمام شرایط مدنظر AFC را معرفى کرده و یک ماه قبل از آغاز رسمى مسابقات به کمیته برگزارى رقابت‌ها و نمایندگان کنفدراسیون تحویل بدهد.

فقط در همین بند ، فوتبال ایران به شدت با فقر دست و پنجه نرم می کند. بهترین ورزشگاه پایتخت ایران، پس از بارها ترمیم و بازسازی، اکنون با پوسیدگی های عظیم مواجه است و نشست بخشی از استادیوم سابقا 100هزارنفری که حدود هفتاد هزار صندلی بیشتر ندارد، بشدت از نمونه های مدرنی که در کشورهای جنگ زده ای همچون عراق ساخته شده، عقب افتاده است. ورزشگاه امام رضا(ع) در مشهد یکی از معدود استادیوم هایی است که شاید بتواند شروط امروز برگزاری رقابت های بین المللی فوتبال را پاس کند. ورزشگاه هایی نظیر یادگار امام تبریز، نقش جهان اصفهان ، پارس شیراز و غدیر اهواز به وجود گذشت سالها از مراسم افتتاح شان، با کمبودهای عجیب و پرتعداد دست به گریبان هستند و بودجه لازم برای نگهداری و تجهیز آنها تامین نشده است.

طبق شرایط ابلاغی کنفدراسیون؛ حداقل ظرفیت مورد نظر این ۸ استادیوم، باید ۲۰ هزار تماشاگر باشد البته ورزشگاه بازى‌هاى افتتاحیه و نیمه نهایى باید حداقل ظرفیت حضور ۴۰ هزار تماشاگر را داشته باشد. استادیوم بازى فینال هم با ظرفیت حداقل ۵۰ هزار تماشاگر مورد تایید قرار مى‌گیرد.

اما وقتی به بندهای بعدی می رسیم، در می یابیم که خواسته ها با شرایط امروز فوتبال ایران فاصله طولانی تری پیدا می کند. در بخش امکانات تمرینى، AFC با توجه به حضور ۲۴ تیم در جام ملت‌ها خواستار معرفى ۲۴ زمین مجهز با کیفیت چمن زمین اصلى مسابقات شده است! این زمین‌ها نباید بیش از ۳۰ دقیقه با محل اقامت هر تیم فاصله داشته باشد. همچنین لازم است تمام امکانات و زیرساخت‌هاى استاندارد مورد نیاز در تمرین از جمله رختکن مجهز و کامل نیز براى این کمپ‌هاى تمرینى در نظر گرفته شود.

این شرط درحالی مطرح شده است که تیم های برتر فوتبال ایران نظیر پرسپولیس و استقلال نیز هنوز یک زمین تمرین استاندارد و ثابت برای خود ندارند و در طول فصل مجبور به اجاره نشینی و کوچ مداوم هستند. کیفیت چمن ها بسیار نازل و البته بسیار دور از ورزشگاه اصلی شهر هستند.

در حوزه امکانات اقامتى AFC خواستار معرفى حداقل ۳۰ هتل ۵ ستاره در کشور میزبان شده تا براى ۲۴ تیم شرکت کننده، میزبانى از ستاد برگزارى مسابقات، عوامل اجرایى AFC، تیم‌هاى داورى، میهمانان ویژه و شخصیت‌هاى رسمى بین المللى در نظر گرفته شود. فاصله این هتل‌ها با کمپ‌هاى تمرینى و ورزشگاه‌های محل برگزارى مسابقات باید منطبق با استانداردهاى ذکر شده باشد.

شرایط و ویژگى‌هاى فرودگاه‌هاى بین‌المللى یا داخلى در شهرهاى میزبان مسابقات نیز بخش دیگرى از الزامات را در بر مى‌گیرد که بر اساس آخرین استانداردهاى بین المللى حوزه حمل و نقل و گردشگرى تنظیم شده است.

هتل ها، راه های زمینی ، متروها ، قطارهای برون شهری ،هواپیماها و فرودگاه های ما با آنچه مدنظر مقامات انتخاب کننده در کنفدراسیون فوتبال آسیاست، فاصله ای بعید دارد و این تعداد هتل منطبق با استانداردهای گردشگری روز دنیا که بر اساس ستاره های واقعی با مقیاس جهانی برآورد می شود، در ایران وجود ندارد. واگن های شهری ما فرسوده است و تحریم ها باعث شده که با بحران کمبود واگن روبرو باشیم. همچنین این میزان از قطار برای جابجایی 24 تیم حاضر در مسابقات در کنار همراهان ، مسوولان برگزاری ، داوران و حتی هواداران تیم های ملی کشورها اصلا مهیا نیست. 

ایران، هند، عربستان، قطر و ازبکستان نامزد میزبانی این بازی‌ها هستند. میزبان نوزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا سال ۲۰۲۱ معرفی خواهد شد و قطع به یقین مسوولان فوتبال ایران هیچ امیدی به تصاحب میزبانی جشن بزرگ فوتبال آسیا نبسته اند چرا که خوب می دانند این تقاضا تنها یک نمایش برای بازی با افکارعمومی است و محال است در حضور کشورهای تا دندان مجهز، چنین مسوولیت سنگینی را بر دوش فوتبال عقب مانده ایران که به لطف استعدادهایش هنوز سرپاست، بگذارند.

نویسنده: صادق لودریچه

منبع: تابناک

کلیدواژه: داود فیرحی ایمن الظواهری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 احمد دادبین جواد اژه ای جام ملتهای آسیا میزبانی جام ملتها تابناک ورزشی داود فیرحی ایمن الظواهری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 احمد دادبین جواد اژه ای فوتبال ایران جام ملت جام ملت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۰۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات بوکس در ملایر در حال برگزاری است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، حضور بیش از ۲۰۰ ورزشکار در مسابقات بوکس قهرمانی نوجوانان کشور و انتخابی تیم ملی که به میزبانی ملایر در حال برگزاری است.

این مسابقات با حضور ۳۳ تیم از ۳۱ استان کشور به میزبانی ملایر در حال برگزاری ایست و تا دهم اردیبهشت ماه نیز ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • تاج: میزبانی تایلند عالی بود
  • جلسه کمیته فوتسال آسیا به رهبری تاج
  • برگزاری دومین نشست کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی AFC به ریاست تاج
  • تصمیم مهم کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی آسیا با ریاست تاج
  • جلسه فوتسال و فوتبال ساحلی AFC با ریاست مهدی تاج
  • ارشیا مصدقی در ماده پرش با نیزه ششم شد
  • سهمیه ایران در مسابقات باشگاهی آسیا مشخص شد
  • مسابقات بوکس در ملایر در حال برگزاری است
  • بهترین قطار برای سفر شما کدام است؟ راهنمای انتخاب قطار مناسب
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری کاهش یافت | پیرترین پدر و مادرها در اولین فرزندآوری کدام استان زندگی می‌کنند؟