Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-07@10:33:58 GMT

فروش واکسن کرونا موجب سقوط طلا می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۸۱۱۵۰

فروش واکسن کرونا موجب سقوط طلا می‌شود؟

رویداد۲۴ تا پایان سال 2020 اولین واکسن کرونا به بازار عرضه می‌شود و حالا سال 2020 آخرین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد.  شرکت داروسازی «فایزر» هفته گذشته از کشف واکسن کرونا با قابلیت پیشگیری 90 درصدی خبر داد و اعلام کرد که داده‌های اولیه از تزریق واکسن کرونا به داوطلبان، حاکی از ایمن بودن واکسن این شرکت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این واکسن که موفقیت آن خوش‌بینی فراوانی در جهان به وجود آورده اکنون در فاز سوم آزمایشی است و به ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر داوطلب شرکت در این مرحله تززیق می‌شود. شرکت فایزر گفته پیش‌بینی می‌کند تحویل این سفارش از اواخر سال جاری میلادی آغاز شود و تا پایان سال 2012 بیشتر از یک میلیارد دوز از این واکسن را به سراسر جهان می فروشد. حالا اتحادیه اروپا اعلام کرده که 300 میلیون دوز از این واکسن را پیش خرید می کند.

تا پیش از این کرونا موجب شده بود که سرمایه‌گذاری‌های جدید در اقتصاد جهان متوقف شود و صندوق جهانی پول رشد منفی را حتی برای اقتصادهای بزرگ جهان پیش‌بینی کند.

همین مساله موجب شده بود که تقاضا برای خرید طلا افزایش داشته و قیمت جهانی آن شیب صعودی را پشت سر بگذارد. با این وجود برخی تحلیلگران اعتقاد داشتند که مهار کرونا می‌تواند تجربه سقوط قیمت جهانی طلا در سال 2011 را تکرار کند.

در سال 2011 که بهار عربی رخ داد قیمت هر اونس طلا که تا آن زمان به 1800 دلار رسیده بود، با سقوطی شدید تا 1080 دلار رسید و تا سالها روی همین حدود قیمت نوسان کرد.

علت ریزش طلا در آن سالها کاهش شدید تقاضا در بازارهای عربی بود که یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان این فلز ارزشمند به شمار می‌آیند. گزارش‌های آن زمان حاکی از نصف شدن تقاضای طلا در بازار مکه و کاهش 40 درصدی تقاضا در بازار مقدونیه بود. حالا اما با مهار کرونا آیا این اتفاق دوباره تکرار می‌شود؟

بیشتر بخوانید: زلزله در بازار طلا/ ریزش بزرگ رقم خورد

سقوط قیمت طلا چقدر محتمل است؟

قیمت طلا در بازار ایران به بهای دلار و قیمت جهانی طلا بستگی دارد و سقوط بهای جهانی طلا می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بازار ایران داشته باشد. محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر به تجارت‌نیوز می‌گوید که احتمال تکرار سقوط طلا در سال 2011 بسیار ضعیف است.

او توضیح می‌دهد که شیوع کرونا موجب رشد منفی اقتصاد جهان شده است که علت آن کاهش ارزش پول ملی آن کشورهاست و چون مهار کرونا و تقویت اقتصاد و ارزش پول ملی کشورها زمان‌بر است، احتمال کمی وجود دارد که طلا دوباره سقوط کند زیرا کشورها برای حفظ ارزش پول ملی پشتوانه طلایشان را تقویت کرده‌اند و به زودی ذخایر طلایشان را به بازار عرضه نمی‌کنند.

عبادلله محمدولی، رییس سابق اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا هم با کشتی‌آرای هم عقیده است. او می‌گوید که احتمال سقوط شدید قیمت طلا را بسیار ضعیف می‌داند زیرا بهای طلای جهانی سالیان سال ثبات نسبی داشته و با شیوع کرونا جهش شدیدی نداشته است که حالا دچار سقوط شدید شود.

منبع: تجارت نیوز لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 واکسن کرونا قیمت طلا قیمت سکه واکسن کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۱۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از توانیر، مسعود خانی مجری طرح‌های بهینه سازی شرکت توانیر افزود: اگر مشارکت هر چه بیشتر در فروش انرژی در بازار بورس که می‌تواند به دریافت نقدی بلافاصله صورتحساب منجر شود را با بازاری که در آن شرایط فروش نقدی وجود ندارد، مقایسه کنیم قطعاً شرایط بهتر و مناسب‌تری است هرچند که این موضوع نیز قابل درک است که نمی‌توان از شرکت توزیع انتظار داشت وقتی امکان خرید در بازار عمده فروشی با نرخ مشخصی را دارد، در بازار بورس نقدی به قیمت بالاتری از قیمت بازار، برق را خریداری کند و این انتظار نمی‌تواند انتظار به جایی باشد.

وی با اشاره به درخواست نیروگاه‌ها برای افزایش قیمت‌های بازار تاکید کرد: این موضوع در اختیار توانیر نیست، بلکه باید از طریق هیأت تنظیم بازار برق پیگیری شود و مصوبات آن نیز به تأیید وزیر محترم نیرو برسد.

به گفته وی، این موضوع که فروش نیروگاه‌ها در بورس به قیمت کمتر از بازار منجر به کاهش سود حسابداری شرکت در صورت‌های مالی می‌شود و این مشکل به ویژه برای شرکت‌هایی که بورسی هستند حادث می‌شود که باید به مجمع و سهامداران خود درباره کاهش سودشان توضیحات ارائه کنند، موضوعی است که شاید درست به نظر برسد، اما می‌توان از این زاویه به موضوع نگاه کرد که شرکت‌ها با دریافت نقدینگی زودتر نسبت به حالت فروش در بازار، می‌توانند در کسب‌وکارهای موازی مشارکت کنند و با منابع حاصل از منافع ناشی از این کسب و کارها کاهش سود را به راحتی جبران کنند. در این صورت شرکت از این بابت هم نباید دغدغه‌ای داشته باشد، هر چند که به‌کارگیری منابع نقدی در کسب و کارهای دیگری نیازمند تغییر رویکرد در مدیریت نیروگاههای بورسی است.

کد خبر 6097401 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد
  • از خرداد ماه، قیمت حبوبات کاهش می‌یابد
  • قیمت حبوبات از خرداد کاهشی می‌شود
  • سبزیجات در مدار گرانی+جدول
  • قیمت خودرو امروز ۱۷ اردیبهشت + جدول
  • قیمت خودرو امروز ۱۷ اردیبهشت +جدول
  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟