Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@15:36:50 GMT

باید واکسن برای نقاط حفاظت‌شده کرونا تولید شود

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۸۱۵۵۶

باید واکسن برای نقاط حفاظت‌شده کرونا تولید شود

ایسنا/همدان عضو هیئت علمی گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان گفت: موج سوم کرونا همراه با جهش‌هایی در این ویرس بوده که توانسته اثرگذاری بیشتری داشته و میزان مرگ و میر را افزایش دهد.

دکتر محمد طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به طور کلی فرآیند تغییرپذیری و جهش در ویروس ها یک فرآیند لاینفک بوده و همیشه اتفاق می‌افتد اما در برخی ویروس‌ها مانند ایدز، سرماخوردگی و آنفلوآنزا این جهش زیادتر است و ویروس‌ها نیز تمایلی برای اصلاح آن ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

طاهری تصریح کرد: این نوع ویروس، تغییرات و رویکردهای جدیدی را هر سال ایجاد می‌کنند بنابراین بدن انسان هر ساله یک تیپ جدید از آن را دریافت می‌کند.

وی در رابطه با واکسن‌های تولید شده برای این نوع ویروس، توضیح داد: واکسن هایی که برای این ویروس‌ها تولید می شوند مربوط به ویروس های سال گذشته است، در حقیقت مجموعه ای از انواعی که بیشترین شیوع داشتند را جمع کرده و واکسن آن را تولید می‌کنند چراکه این احتمال وجود دارد آنهایی که از قبل بودند، مجدداً بیماری‌زایی ایجاد کنند.

این استادیار باکتری‌شناسی با بیان اینکه ویروس کرونا هم تغییرات ژنتیکی ایجاد می‌کند، مطرح کرد: تغییرات ایجاد شده اگر با بدن میزبان خود، سازگار باشد و بتواند در بدن فرد زنده بماند، جهش هایی ایجاد می‌کند که منجر به تغییراتی در ویروس می‌شود. این تغییرات می‌تواند باعث تکثیر سریع ویروس شده و التهابات ریوی را بیشتر کند بنابراین برای بیمار اثرات مخرب تری دارد.

وی بیان کرد: وقتی می‌گوییم موج سوم کروناویروس با طیف اثرگذاری بیشتر و دامنه‌ گسترده‌تر با میزان مرگ و میر بیشتر شروع شده یعنی جهش هایی در این ویروس ایجاد شده که توانسته این اتفاقات را در بدن میزبان خود به وجود بیاورد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در رابطه با نحوه تولید واکسن برای این ویروس هوشمند، بیان کرد: به طور کلی واکسن ها برای برای نقاطی از ویروس تولید می شوند که در حقیقت نقاط حفاظت شده هستند یعنی تغییرات شامل حال آن قسمت ها نمی‌شود.

وی افزود: ژن حفاظت شده، ژنی است که تغییرات در آن موجب مرگ ویروس می شود پس هیچ وقت تغییر نمی کند بنابراین برای تولید واکسن کروناویروس، علم انسان باید پیشرفت زیادی داشته باشد تا بتواند واکسن را در ارتباط با نقاط حفاظت شده ویروس تولید کند. 

طاهری در پایان خاطرنشان کرد: اگر علم به این مرحله برسد یعنی واکسنی برای قسمت حیاتی ویروس که تغییرناپذیر است پیدا کند، می توانیم ویروس را از بین ببریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس واکسن کرونا همه باهم علیه کرونا دانشگاه علوم پزشكي واکسن حفاظت شده ویروس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۱۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»

معاون آموزش و مشارکت‌‎های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فیلم سینمایی زندگی شهید محیط زیست، «هوشنگ نصیری» در راستای ترویج فرهنگ ایثار، میهن‌دوستی و توجه به محیط‌زیست تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، نورالله مرادی اظهار کرد: زندگی شهید هوشنگ نصیری با هدف اشاعه فرهنگ شهادت و توجه به مقوله محیط زیست در قالب یک فیلم ساخته خواهد شد.

وی افزود: این فیلم سینمایی با همکاری معاونت استان‌های سازمان صداوسیما، مرکز صداوسیمای استان خوزستان و اداره کل محیط‌زیست استان خوزستان و با راهبری معاونت آموزش و مشارکت‎‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‎ زیست ساخته خواهد شد.

معاون آموزش و مشارکت‌‎های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: شهید نصیری از اولین شهدای محیط زیست در جنگ تحمیلی هستند که با توجه به ویژگی های فردی و اخلاقی نیازمند توجه ویژه به‌عنوان الگوی فرهنگی و محیط زیستی بودند.

مرادی با اشاره به اهدای یک جلد کلام‌الله مجید به خانواده شهید محیط‎ زیست، هوشنگ نصیری توسط مقام معظم رهبری تأکید کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نشانه تکریم و احترام به شهدای محیط زیست، سال گذشته در کنگره بزرگداشت شهدای محیط‌زیست در اهواز یک جلد مصحف شریف را به خانواده این شهید بزرگوار اهدا کردند که توجه جدی افکار عمومی و رسانه‌ها را به خود جلب کرد و این امر باعث شد تا ایده اولیه تهیه این فیلم در معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی ایجاد شود.

وی تهیه فیلم، مستند، کتاب و سایر محصولات فرهنگی از زندگی شهدای محیط‌بان را از راهبردهای اصلی معاونت آموزش و مشارکت‎های مردمی در سازمان حفاظت محیط‌زیست دانست و اضافه کرد: شهدای محیط‌‎بان در خط مقدم ترویج فرهنگ ایثار و وطن دوستی قرار دارند و ما باید به‎ عنوان متولیان حوزه فرهنگ و آموزش در انعکاس سبک زندگی، باورها و تلاش‌های این عزیزان در حفاظت از محیط‌زیست کشور تلاش بیشتری داشته باشیم.

معاون آموزش و مشارکت‌‎های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بودجه این فیلم سینمایی مستند توسط سازمان حفاظت محیط زیست تأمین خواهد شد، گفت: در تهیه این فیلم از عوامل درجه یک و حرفه‌ای سینمای کشور استفاده خواهد شد تا تأثیرگذاری و ماندگاری این مجموعه سینمایی در اذهان عمومی جدی و عمیق باشد.

کد خبر 749130

دیگر خبرها

  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن
  • اعتراف «آسترازنکا» برای اولین‌بار درباره عوارض جانبی خطرناک واکسن خود
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت