Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@19:22:40 GMT

بیایید با «یار مهربان» آشتی کنیم

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۸۱۹۹۳

بیایید با «یار مهربان» آشتی کنیم

همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، برنامه های مختلف فرهنگی و هنری از سوی نهادهای فرهنگی تدوین و تلاش شده سهمی هرچند کوچک در آشتی مردم با کتاب این یار مهربان، ایفا شود.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ کتاب خواندن و مطالعه یکی از ارکان اصلی زندگی و بقای انسان‌هاست. انسان به‌وسیله مطالعه و تفکر در پدیده‌ها و دنیای پیرامون خود می‌آموزد که چگونه در برابر ناملایمات و مشکلات به حیات خود ادامه دهد و چگونه زندگی و حیات را برای خود و دیگر انسان ها راحت‌تر، موثرتر و مرفه‌تر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضرت امام صادق(ع) می‌فرماید: خداوند بر همه نیکان و بدان با دادن توانایی خواندن و نوشتن و حساب کردن منت گذاشته است؛ اگر این توانایی نبود آنها همه چیز را به هم در می‌آمیختند.

 

مطالعه در لغت به معنای نگریستن به چیزی و تفکر درباره آن و درک کردن و وقوف به آن معنا می‌شود و دین اسلام یکی از ادیانی است که بیشتر از هر دین و مذهب دیگری به کتاب و لزوم مطالعه توجه نشان داده و بیش از هر دین دیگری انسان‌ها را به مطالعه و خواندن و اندیشیدن فراخوانده است. تاریخ هیچ تمدنی، خالی از کتاب و کتابت نبوده ‌است، همه فرهنگ‌ها با کتاب آغاز می‌شود و با کتاب رشد می‌کند و در این میان دین اسلام پیشگام تمام ادیان بوده است.

 

دین اسلام و کلام‌‌الله مجید برای مطالعه و کتابخوانی و کسب علم ارزش و اعتبار خاصی قائل شده است. اهمیت کتابخوانی در اسلام به‌ قدری است که معجزه پیامبر اکرم(ص) از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس هم اولین آیاتی که بر پیامبر(ص) نازل شده با امر به خواندن و کلماتی از قبیل کتاب، قلم و علم همراه شده و بدین ترتیب نقطه‌ آغاز رسالت و دعوت اسلامی بر مبنای خواندن و مطالعه شکل گرفت.

 

وضعیت كتاب و كتابخوانی در ایران یكی از دغدغه های مهم مقام معظم رهبری در چند سال گذشته بوده و ایشان همواره توجه جدی به كتاب داشته اند و در مناسبت های مختلف بیاناتی را در زمینه فرهنگ كتابخوانی و مطالعه ایراد فرموده اند از جمله:

 

«مساله‌ مطالعه و كتابخوانی مهم است. در جامعه‌ ما بی‌اعتنایی به كتاب وجود دارد. گاهی آدم می‌بیند در تلویزیون از این و آن سؤال می كنند: آقا شما چند ساعت در شبانه‌روز مطالعه می كنید، یا چقدر وقت كتابخوانی دارید؟ یكی می گوید پنج دقیقه، یكی می گوید نیم ساعت! انسان تعجب می كند. ما باید جوانان را به كتابخوانی عادت دهیم، كودكان را به كتابخوانی عادت دهیم؛ كه این تا آخر عمر همراهشان خواهد بود. كتابخوانی در سنین بنده - كه البته بنده چندین برابر جوان ها كتاب می خوانم - غالباً تأثیرش به مراتب كمتر است از كتابخوانی در سنین جوان ها و شما عزیزانی كه اینجا حضور دارید. آنچه كه همیشه برای انسان می ماند، كتابخوانی در سنین پایین است. جوانان شما، كودكان شما هرچه می توانند، كتاب بخوانند. (بیانات درباره فرهنگ كتاب ‌خوانی در جوانی20 مهر91)»

 

تمام این سخنان و تأکیدات نشان می دهد باید بیش از پیش نسبت به ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی همت گمارد که البته با توجه به موضوعیت فرهنگی این مهم اما نباید از این نکته غافل شد که برای نیل به توسعه و پیشرفت به ویژه در حوزه فرهنگی نه تنها باید نهادهای فرهنگی و متولی پای کار باشند بلکه باید مابقی نهادها هم به کمک بیایند و تلاش کنند در این راستا قدم بردارند چرا که در عصر حاضر یكی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر كشوری میزان مطالعه و كتاب خوانی مردم آن جامعه است.

 

بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ آبان ماه آغاز شده و تا ۳۰ آبان ماه با شعار «دانایی؛ مانایی» ادامه دارد که هرچند شیوع ویروس کرونا این مهمان ناخوانده باعث شده برخی برنامه های تجمعی به این مناسبت برگزار نشود اما تلاش شده با سوق دادن برنامه های تبلیغی و فرهنگی به سمت فضای مجازی، مردم به ویژه جوانان را با کتاب و کتابخوانی آشتی داد و سرانه مطالعه را قدری افزایش داد.

 

اجرای طرح سراسری عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی به صورت غیرحضوری

 

یکی از برنامه های ملی به مناسبت هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که به همت نهاد کتابخانه ها اجرایی شده، طرح سراسری عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور از طریق سامانه یکپارچه مدیریت کتابخانه های عمومی کشور «سامان» به آدرس www.samanpl.ir است.

 

این طرح سراسری باتوجه به شیوع ویروس کووید ۱۹، به صورت غیرحضوری خواهد بود و بر این اساس افرادی که قصد استفاده از عضویت رایگان را دارند، می‌توانند با مراجعه به سامانه یکپارچه مدیریت کتابخانه‌های عمومی به آدرس http://www.samanpl.ir  فرم درخواست ثبت‌نام را تکمیل کنند و همچنین به منظور تکریم اعضای نهاد کتابخانه‌های عمومی و به دلیل تعطیلی‌های پیش آمده، عضویت همه اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور به مدت یک‌ سال از تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۹۹ به صورت رایگان، تمدید می شود.

 

 

اجرای طرح «وقف کتاب» و «نذر کتاب»

 

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی هم بیش از ۱۰۰ برنامه فرهنگی و هنری تدارک دیده که از جمله آن می توان به معرفی کتب تازه منتشره استان با موضوع دفاع مقدس، برپایی نمایشگاه های تازه های نشر در تمامی کتابخانه های سطح استان، اهدای سه هزار جلد کتاب برای تجهیز کتابخانه های مساجد و اجرای طرح "وقف کتاب" و "نذر کتاب "بین واقفان، برپایی نمایشگاه کتاب در اماکن زیارتی و هماهنگی برای تاسیس و راه اندازی کتابخانه های تخصصی اشاره کرد.

 

رونمایی از کُتب منتشر شده فرهنگیان استان، 11جلد کتاب تالیف اساتید دانشگاه، پنج عنوان کتاب با موضوع مطالعه، جلسه هم اندیشی با ناشران استان و تقدیر از ناشران برتر، راه اندازی دبیرخانه خرید کتاب، اهدا کتاب به باشگاه های کتابخوانی و مراکز فرهنگی و هنری و تبلیغی و مناطق کمتر توسعه یافته، هماهنگی در برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب حمایت از ناشران و کتابفروشان در خصوص ساماندهی های صنفی و اجرای طرح پایتخت کتاب ایران در بجنورد از دیگر برنامه های فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی است.

 

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، طرح کتابگردی مسئولان ارشد استان و شهرستان، تقدیر از کتابداران و کتابخوانان برتر، انتشار و توزیع گسترده بیانیه گام دوم رهبر انقلاب اسلامی در قالب نشریه و مسابقه، کارگاه آموزشی مجازی ویژه روحانیون مستقر و خانواده های آنان و اجرای زنده شعرخوانی شاعران کودک و نوجوان را هم در لیست برنامه ها دارد.

 

 

فعالیت 100 کتابدار در کتابخانه های کانون های مساجد خراسان شمالی

 

ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی هم همگام با سایر نهادهای فرهنگی در راستای توسعه فعالیت های کتابخوانی و مطالعه برنامه های مختلفی در طول سال انجام داده به طوری که در حال حاضر234 کتابخانه در سامانه بچه های مسجد ثبت شده که 54 کتابخانه باز و 180 کتابخانه نیز مخزن دار است و با توجه به اینکه حدود 100 کتابدار در این کتابخانه ها فعالیت دارند، 42 کتابدار در سامانه بچه های مسجد ثبت شده اند.

 

فعالیت کتابخانه تخصصی شهید «سید مرتضی محمدی» به همت کانون فرهنگی و هنری مرصاد  مسجد صفایی بجنورد و راه اندازی پانسیون مطالعاتی با هدف جهت دهی و جذب جوانان به مطالعه و کتابخوانی از جمله فعالیت های ستاد کانون های مساجد به شمار می رود که این پانسیون با رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور محدود افراد  توانسته با اجرای برنامه ها و ارائه خدمات فرهنگی، زمینه مطالعه و ارتقاء علمی نوجوانان و جوانان را فراهم آورد که برگزاری نمایشگاه دائمی کتاب و ارائه تازه های کتاب در این کتابخانه و برگزاری دوره آموزش مجازی کتابداران کتابخانه های کانون های مساجد از دیگر فعالیت های این بخش به شمار می رود.

 

تلاش کانون های مساجد در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی به همین جا ختم نمی شود و در این راستا می توان به کسب عنوان روستای دوستدار کتاب ایران توسط کانون های مساجد روستایی این استان در روستاهای بزنج، ارکان، زوارم، اسفیدان و قلعه خان و طبر در  پنج دوره متوالی این جشنواره  و نیز کسب عنوان مروج برتر کتابخوانی کشور توسط رابط کانون اسفیدان بجنورد اشاره کرد.

 

افتتاح کتابخانه عمومی در روستای بزنج و رونمایی از 25 عنوان کتاب تالیف «هاجر قادری» مدیر کانون معراج السعاده این روستا، توزیع نزدیک به دوهزار جلد کتاب بین کتابخانه های کانون های برگزیده نخستین رویداد ملی فهما از ابتدای سال تاکنون، برگزاری شنبه های کتاب، برگزاری نشست کتابخوانان به صورت مجازی و نیز به صورت حقیقی با حضور محدود افراد و تقدیر از کتابداران نمونه و فعال از دیگر فعالیت هایی است که به همت اعضای کانون های فرهنگی و هنری برنامه ریزی و اجرا شده است.

 

 

سخن پایانی؛ 

كتاب، غذای روح است و اگر مقوّي باشد، می تواند روح را تقویت کند و چه خوب می شود که همه ما حس نیاز به آگاهی و یافتن پاسخ برای پرسش هایی است كه انسان در زندگی فردی و جمعی خود با آن مواجه می شود را بیدار کنیم و به سراغ کتاب برویم؛ قطعا کتاب خوب می تواند ما را برای داشتن زندگی سرشار از موفقیت و پیشرفت یاری رسان باشد و حتی نگاه و مطالبات ما از پیرامون خود را تغییر دهد. به نظر می رسد اگر احساس نیاز به مطالعه در تک تک ما تقویت شود می توان آن روزی را دید که تا همه ما روزی یک کتاب را به پایان نرسانیم، شب را صبح نکنیم.

 

 

پایان پیام/71

منبع: شبستان

کلیدواژه: مطالعه کتاب سرانه مطالعه هفته کتاب کتابخانه های عمومی کانون های مساجد فرهنگی و هنری خراسان شمالی کتابخانه ها اجرای طرح برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۱۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت

به گزارش خبرگزاری مهر، امیراسماعیل آذر نویسنده، پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی میهمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و با حامد علامتی مدیرعامل کانون برای طراحی و اجرای برنامه‌های ترویج شعرخوانی و مشاعره در بین کودکان و نوجوانان گفتگو کرد.

امیراسماعیل آذر مجری برنامه‌های مشاعره محور صدا و سیما در این نشست به دعوت علامتی برای همکاری در حوزه پرورش استعدادهای ادبی و شعری کودکان و نوجوانان ایرانی و ترویج فرهنگ و زبان فارسی در بین بچه‌ها پاسخ مثبت گفت و برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

این شاعر و مترجم دیروز شنبه ۸ اردیبهشت و در جمع مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اهمیت شعر و ادبیات در تربیت کودکان گفت: اگر شعر در وجود کودکان متمکن و جایگزین شود و بچه‌ها با این مفاهیم آشنا شوند آن‌ها در زندگی آینده انسان‌های موفق‌تری خواهند شد. نتیجه یک بررسی گذرا نشان داد که این کودکان در زندگی خود انسان‌های آرام و دور از خشونت بودند و آنان محصول شعرها هستند.

اسماعیل آذر ضمن اظهار خوشحالی از حضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان یک مجموعه ریشه‌دار گفت: من یک معلم هستم و در دانشگاه تدریس می‌کنم اما در همه این سال‌ها کانون همیشه یکی از محورهای ذهن من بوده و هر مجموعه‌ای که پشتوانه نداشته باشد محکوم به فناست اما پشتوانه کانون اندیشمندان و شخصیت‌های بزرگی هستند که سبب رشد این مجموعه شده‌اند و اکنون ما زیر سایه آن‌ها نشسته‌ایم و حرف می‌زنیم.

وی با اشاره به تاریخ کهن قصه و قصه‌گویی در ایران گفت: در برخی از دوره‌های تاریخی و از زمان صفویه، قصه‌گویی به یک منصب تبدیل شد و در دوران قاجاریه هم ناصرالدین شاه، «قصه‌گو» یی ویژه داشته و فخرالدوله دختر او این قصه‌ها را می‌شنیده و می‌نوشته است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: آن‌چه امروز رایج است شعر است که در ایران پشتوانه دارد و در ضمیر ایرانیان نهفته است و همه ما با شعر بزرگ شده‌ایم. در حال حاضر هم با حرکت‌هایی که در حوزه ترویج مشاعره راه انداخته‌ایم خوشبختانه تعداد کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به شعر افزایش قابل توجهی داشته است. بچه‌ها دوست دارند شنیده شوند.

اسماعیل آذر گفت: من کانون پرورش فکری را دوست دارم و معتقدم از آموزش و پرورش و صدا و سیما هم می‌تواند مهم‌تر باشد چرا که این مجموعه می‌تواند انسان بسازد در حال حاضر بسیاری از شعرهای بچه‌ها محصول ذوق آن‌هاست نه دانش و تجربه‌های نو آنان، به همین دلیل باید بچه‌ها را با شاعران قدیمی آشنا کنیم.

پیشنهاد این نویسنده و مترجم، راه‌اندازی جریان مشاعره در مراکز کانون سراسر کشور با استفاده از فناوری‌های جدید و فضای مجازی بود و او اعلام آمادگی کرد تا مربیان کانون در زمینه آموزش شعر به بچه‌ها تحت آموزش قرار بگیرند و شعرهای بسیار ساده و قابل فهم برای کودکان جمع‌آوری و منتشر شود.

برای نسل جدید باید از ابزار هنر و ادبیات مانند شعر، داستان و قصه‌گویی استفاده کنیم

در ادامه حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سخنانی از اسماعیل آذر به‌عنوان یکی از قله‌های مسلّم ادبیات و شعر نام برد و گفت: ما به دنبال این هستیم که از تجربه‌های ایشان استفاده کنیم و درخواست می‌کنیم در ساخت برنامه‌هایی برای کودکان در حوزه شعر و شعرخوانی به ما کمک کنند.

وی افزود: برنامه ترویج شعرخوانی و مشاعره با سه سیاست محوری سال ۱۴۰۳ یعنی مرکز محوری، مخاطب محوری و نوجوان محوری کاملاً مطابقت دارد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری با بیان این که کانون قصد ندارد گرفتار روزمرگی شود، گفت: قصد داریم در این حوزه کارهای ماندگاری را که شمولیت داشته باشد از خود به یادگار بگذاریم. برای نسل جدید باید از ابزار هنر و ادبیات مانند شعر، داستان و قصه‌گویی استفاده کنیم و البته ابزار رسانه که بسیار مهم است.

وی اهمیت ایجاد یک پیوست رسانه‌ای برای تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری را یادآور شد و گفت: کودکان و نوجوانان امروز غرق در گوشی هستند و ما باید از ظرفیت رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی و فضای مجازی برای ترویج ادبیات استفاده کنیم.

علامتی با تاکید دوباره بر این‌که احیا کانون و بازگرداندن آن به دوران درخشان دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی گفت: این امر تصمیمی راهبردی است و قصد داریم هر کار خوبی که انجام شده است ادامه دهیم و تقویت کنیم و اگر می‌بینیم کاری مناسب زمان فعلی نیست، حتماً تغییر خواهیم داد.

اعضا کانون پرورش فکری گنجینه همیشه درخشان عرصه هنر و ادبیات هستند

در ادامه محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری گفت: اعضای کانون پرورش فکری به عنوان گنجینه‌ای هستند که همیشه در رویدادهای هنری و ادبی و سینمایی کشور درخشیده‌اند.

در ادامه سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل، روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری گفت: سیاست کانون گسترش زبان و ادبیات فارسی با بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری است و ما در این زمینه از طراحی برنامه‌های ترکیبی برای کشف استعدادهای نوجوانان در قالب‌های مختلف استقبال می‌کنیم.

در ادامه محمدحسین علی‌مددی دستیار رسانه‌ای مدیرعامل کانون پرورش فکری از حضور اسماعیل آذر در کانون استقبال کرد و گفت: با حضور شما و از راه طراحی برنامه‌های تلویزیونی و بهره‌گیری از قالب‌ها و طرح‌های گوناگون و جذاب، نشر کتاب و… می‌توانیم به گسترش زبان و ادبیات فارسی کمک کنیم.

در ادامه مجتبی حاذق مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری گفت: طرح‌های در دست اجرا این مجموعه مانند کارگاه‌های خوانش متن، یا پروژه استعدادیابی نوجوانان در قالب باشگاه ادبی قاف را ظرفیت‌های مناسبی برای اجرای برنامه مشاعره است.

در ادامه عباس محمددینی مدیرکل نظارت بر انتشارات اظهار امیدواری کرد از دیدگاه‌ها و مشورت‌های اسماعیل آذر برای ایجاد بانک ایده انتشارات و نشر کتاب‌هایی جذاب و موردپسند کودکان و نوجوانان در حوزه اساطیر و ادبیات کهن در کانون بتوانیم استفاده کنیم.

در ادامه مجتبی دانشور مدیرکل نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون از ارائه بیش از یک هزار عنوان کتاب در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توسط کانون پرورش فکری خبر داد و گفت: امسال در نمایشگاه ۶ تا ۸ عنوان کتاب شعر نوجوان هم رونمایی می‌شود. سیاست کانون اکنون تجاری‌سازی محصولات و توزیع آن در همه فروشگاه‌ها و کتاب‌فروشی‌های غیر کانون بوده است. مطمئن هستم با حضور آقای آذر انتشار این کتاب‌ها وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

در پایان این نشست اسماعیل آذر با همراهی مدیرعامل کانون پرورش فکری از کتاب‌خانه مرجع کانون بازدید کرد و به عضویت افتخاری این کتاب‌خانه درآمد.

کد خبر 6091114 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • همیاران مهربان ترافیک به مثابه مشارکت مردم در جهش تولیدات فرهنگی هستند/روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه