Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی گفت: امروز در شرایط جنگ فرهنگی دشمن نیازمند تجهیز کردن و تقویت ابزارهای فرهنگی برای مقابله با این جنگ هستیم و کتاب به‌عنوان یک ابزار فرهنگی قوی جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد که باید به آن بیش از گذشته توجه شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بابک روزبه مسئول ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی در گفتگو با دیارآفتاب؛ با اشاره به هفته کتاب و کتاب خوانی گفت:  امروز در شرایط جنگ فرهنگی دشمن نیازمند تجهیز کردن و تقویت ابزارهای فرهنگی برای مقابله با این جنگ هستیم و کتاب به عنوان یک ابزار فرهنگی قوی جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد که باید به آن بیش از گذشته توجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از مسائلی که در کتاب دفاع مقدس امروز به شدت به آن نیاز داریم بحث نیاز شناسی در کتاب دفاع مقدس است که اگر بتوانیم در حوزه دفاع مقدس نیازشناسی جامعه را به خوبی تشخیص دهیم قطعاً در روند بهبود فرهنگ جامعه و تقویت فرهنگ دفاع مقدس مؤثر عمل کرده ایم.

روزبه اظهار کرد: امروز آنچیزی که در برای تقویت کتاب در حوزه کتاب دفاع مقدس نیاز است تبلیغات آثار تولیدی است چراکه آثار بسیار خوبی در طی این سال ها تولید شده اما به جهت اینکه ناشناخته مانده اند مردم و خصوصا جوانان نتوانسته اند از آنها بهره مندی لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در این خصوص بیان کرد: در حوزه فرهنگ دفاع مقدس و مشخصا ادبیات و کتاب دفاع مقدس مقام معظم رهبری یک راه روشن و کاملا شفاف مقابل ما قرار داده اند که ما باید این هنر را داشته باشیم که از رهنمودهای ایشان به خوبی و البته به موقع استفاده کنیم چراکه ایشان در طول سال به مناسبت های مختلف دغدغه های خود را نسبت به فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس مطرح کردند که نمونه آخر این رهنمودها در سخنرانی ۳۱ شهریور بود.

مسئول ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی با تأکید بر اینکه دفاع مقدس گنجینه تمام معارف ، اتفاقات و حماسه‌های ناب است، گفت: به همین جهت می‌توان آثار و تولیدات بسیار خوبی از این گنجینه برای نسل جوان تولید کرد و اینکه مقام معظم رهبری افزایش صد برابری کتاب دفاع مقدس را مطالبه کردند یک امر کاملاً به حق و شدنی است و لذا ما به عنوان فعالان این حوزه باید این امر مهم را به تحقق برسانیم.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب کتاب در کشور بیان کرد: متأسفانه امروز وضعیت کتاب در کشور شرایط مناسب و خوبی ندارد و بخشی از آن به دلیل مشکلات اقتصادی و بخشی از آن هم به دلیل کم کاری های فرهنگی و البته دلایل دیگری هم وجود دارد.

برای معرفی و تبیین فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس نیازمند یک اقدام بزرگ و جهادی هستیم

روزبه افزود: امروز برای معرفی و تبیین فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس نیازمند یک اقدام بزرگ و جهادی هستیم چراکه دفاع مقدس یک حماسه عظیم است و برای معرفی آن باید عزمی قوی داشت و اگر بتوانیم در این مسیر به خوبی گام برداریم قطعا ادبیات دفاع مقدس و کتاب دفاع مقدس می تواند پرچم دار ادبیات و کتاب در جهان باشد.

وی با اشاره به اینکه کتاب های دفاع مقدس به دو بخش اسنادی ، تاریخی و هنری و فانتزی تقسیم بندی می شود که بخش دوم بیشتر برای سبد خانواده مد نظر است، گفت: در خصوص تهیه کتاب های اسنادی وتاریخی به جهت کمبود زمانی که وجود دارد نیاز است با دقت بیشتری روند تهیه آنها تسریع شود و بخشی از مسئله تحریف به این بخش از کتاب ها بر می گردد که باید آنها را از تحریف نجات دهیم و این نیازمند یک اقدام شایسته است.

مسئول ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی افزود: اما نکته ای که امروز باید بیشتر به آن توجه شود بحث بالا بردن آثار کتاب دفاع مقدس در بخش ادبی و هنری است که باید کیفیت تولیدات را بالا ببریم تا بتوان آنها را در سبد خانوار جایگذاری کرد.

وی با اشاره به مشکلات این حوزه گفت: یکی از مطالباتی که امروز عمده فعالان فرهنگی دارند بحث جلوگیری از موازی کاری در حوزه کتاب و ادبیات دفاع مقدس است چراکه هم اکنون دستگاه ها و ادارت مختلفی در این خصوص فعالیت دارند که اگر مشارکت و کیفی سازی میان کلیه این دستگاه ها اتفاق بیفتد قطعا شاهد آثار و برکات بسیار زیادی خواهیم بود.

روزبه تهیه کتاب در حوزه دفاع مقدس را نیازمند یک کار کارشناسی شده و کاملا تخصصی خواند و افزود: متأسفانه در برخی از شرایط شاهد هستیم کتاب در حوزه دفاع مقدس با شتاب زیاد و بدون در نظر گرفتن مولفه ها تهیه می شود که باید در این خصوص اقدامات لازم اندیشیده شود تا شاهد افزایش کیفیت باشیم.

جای خالی جشنواره کتاب سال دفاع مقدس به وضوح دیده می شود

وی با تأکید بر کیفی سازی جشنواره های مربوط به دفاع مقدس بیان کرد: متأسفانه به جهت پایین بودن برخی از جشنواره هایی که در حوزه کتاب و ادبیات دفاع مقدس انجام می شود شاهد اقبال و استقبال کم از آنها هستیم و این نیازمند این هست که مشوق های لازم برای شرکت در جشنواره ها دیده شود تا همه علاقمندان به دفاع مقدس بتوانند در این جشنواره ها شرکت کنند.

مسئول ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی با بیان اینکه امروز جای خالی کتاب سال دفاع مقدس در استان و کشور به وضوح دیده می شود،گفت: ما برای اینکه بتوانیم در میان نویسنده های دفاع مقدس ایجاد انگیزه داشته باشیم باید این مسئله را جدی بگیریم و این یک نیاز مهم جامعه فرهنگی دفاع مقدس محسوب می شود.

وی با اشاره به گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس بیان کرد: امسال با توجه به گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس اتفاقات بسیار خوبی در حوزه کتاب و ادبیات دفاع مقدس هم در سطح استان و هم در سطح کشور شاهد هستیم که خوشبختانه این اتفاقات و رویدادها توانسته تاکنون آثار و خیرات زیادی داشته باشد و اقشار بیشتری را تحت تأثیر بگذارد.

روزبه با اشاره به برنامه های دراین راستا گفت: برگزاری بیست و دومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس نخل و زیتون و نهمین دوره داستان های کوتاه دفاع مقدس و مقاومت اسلامی و جایزه ادبی یوسف از جمله مهمترین برنامه های مهم چهل سالگی دفاع مقدس است که از کلیه علاقمندان دعوت می کنیم در این دو رویداد مهم شرکت کنند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین رونمایی از ۹ عنوان کتاب که ۶ عنوان در حوزه دفاع مقدس و ۳ عنوان در حوزه نقش فرماندهی حضرت امام(ره) در دفاع مقدس است که کتاب ها شامل پدر محبوب من، هم صدا با باران، عبور از سیم خاردار ، نیم روز عاشورایی، داس اشمال  در ۲ جلد و ۳ عنوان کتاب با محوریت نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و رونمایی از ۱۷ عنوان کتاب صوتی از جمله برنامه های مهم در راستای گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس است که در هفته گرانیگاه استان مرکزی در گرامیداشت چهل سالگی دفاع مقدس( از ۱۷ تا ۲۳ آبان ماه) انجام خواهند شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ادبیات دفاع مقدس حوزه دفاع مقدس دفاع مقدس کتاب دفاع مقدس دفاع مقدس نیاز حوزه کتاب دفاع مقدس نیازمند یک جشنواره ها کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۲۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب

«موسیو کمال» داستانی است از زندگی جوانی فرانسوی به نام ژروم است. او بعد از مسلمان شدن در جنگ تحمیلی ایران شرکت می‌کند.

به گزارش مشرق، بهزاد دانشگر با کتاب «موسیو کمال» به نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران می‌آید. این کتاب داستانی است از زندگی جوانی فرانسوی به نام ژروم. او بعد از مسلمان شدن برای تقویت باورهای دینی خود به ایران سفر می‌کند، در قم درس طلبگی می‌خواند و در آخرین روزهای جنگ تحمیلی به آرزوی دیرینش می‌رسد و می‌شود تنها شهید اروپایی دفاع مقدس.

در بخشی از این کتاب می‌خوانید:

«گفت: مادرت برات بمیره! پس تو چرا هیچ زنی دنبال تابوتت نیست قربونت برم؟!» یکدفعه انگار همه ساکت شدند. نفس نمی‌کشیدیم انگار. به خودمان آمدیم. همه‌مان مرد بودیم. یک تعدادی سیاه آفریقایی. یک تعدادی با جثه‌های ریز مالزیایی. چندتایی سرخ و سفیدِ ترک. بقیه هم ایرانی؛ اما همه مَرد. بعد یکی از بین جمعیت در آمد گفت: مادرش مرده خانوم. اگه نمرده بود هم، نمی‌تونست بیاد بالا سر بچه‌ش. همه کس‌وکارش فرانسه‌ن. زن زیر لب ذکری گفت و بعد گفت: پس برید اون‌طرف تا من بیام به‌جای مادرش براش گریه کنم.»

«ژروم ایمانوئل» معروف به «کمال کورسل» ۹ آوریل ۱۹۶۴ در پاریس از مادری فرانسوی و پدری تونسی چشم به جهان گشود. پدرش با نام محمد از مهاجرین تونسی بود که برای کار به فرانسه آمده و در همانجا ماندگار شده بود. ژروم به تبعیت از مادرش آیین مسیحیت را برگزیده بود. وی در دوران نوجوانی سفری به تونس داشت و در آنجا با اسلام آشنا شد و در سن ۱۷ سالگی به دین مبین اسلام و مذهب اهل تسنن گرایش یافت.

شهید کورسل، مسیر طولانی از پاریس تا مرصاد، از مسیحیت تا تشیّع، از زندگی در قلب اروپا تا شهادت در جنگ میان ایران اسلامی و همه دنیای کفر را در هفت سال طی کرد و نامش به عنوان تنها شهید اروپایی دفاع مقدس ثبت شد.. مزار مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای علی‌بن‌جعفر (ع) قم، قطعه ۱۸ ردیف دوم قرار دارد.

دیگر خبرها

  • «سروان شوذب مشکینی» زیر تیغ نقد
  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور
  • معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است
  • ضرورت الگوسازی و معرفی بانوان ایثارگر و شهید به نسل جوان
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود
  • جمهوری اسلامی؛ عصر شکوفایی ادبیات اقوام/ شیرنوایی نابغه ای که ناشناخته مانده است