Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی از افزایش ۱۹ درصدی اعتبارات عمرانی استان خبر داد و این در حالی است که این رقم در برابر تورم چند صد درصدی مصالح فاصله بسیار زیادی دارد و موجب عقب افتادگی استان از مسیر توسعه خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، به اذعان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، این استان از مسیر توسعه دور افتاده و اکنون به جای ایستادن در رتبه های اول تا سوم، در رتبه های دهم تا یازدهم دست و پا می زند و حتی رتبه 13 را هم در اعتبارات سال های گذشته تجربه کرده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در نشست دیروز شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان شرقی، از بی توجهی به جایگاه آذربایجان شرقی در اختصاص بودجه انتقاد کرد و گفت: نحوه توزیع اعتبارات سالانه توسط سازمان برنامه بودجه کشور که رقمی از پیش تعیین شده برای استان‌ها است، مورد انتقاد است.

وی با بیان اینکه متاسفانه استان آذربایجان شرقی در میزان اعتبارات استان دهم است، ابراز داشت: مبنای تخصیص اعتبارات در سازمان برنامه و بودجه شاخص خاصی ندارد و ملاک را برای اعتبارات، سال‌های قبل در نظر می گیرد که در رقم اعتبار نظرات استان‌ها را دخالت نمی دهند که این باعث می شود آخر سال در استان با مشکلات مالی مواجه شویم.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: جایگاه فعلی استان در بهره‌مندی از بودجه سالیانه کشور، متناسب با شاخص‌هایی همچون جمعیت، محرومیت و دوری از پایتخت نیست که باید برای بهبود این جایگاه تلاش کنیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با کمک و همراهی نمایندگان مجلس رایزنی‌های لازم برای افزایش سهم استان از بودجه انجام می‌شود، گفت: حجم عظیمی از بودجه سالانه استان، صرف پرداخت حقوق و سایر هزینه‌های جاری می‌شود که امیدواریم سیاست‌های لازم برای تامین اعتبار اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، تکمیل زیرساخت‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مورد توجه مسئولان کشور قرار گیرد.

???? رتبه اعتبارات استان آذربایجان شرقی از سال 84 تا 99

سالرتبه اعتبارات هزینه ایرتبه اعتبارات تملکرتبه کل اعتبارات847768576686796878778897789988908111091910109297109399109491099591099691011979131198811119981010

از سوی دیگر، داود بهبودی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اخیرا در اظهار نظری، بر عقب ماندگی تاریخی توسعه آذربایجان شرقی تاکید کرده و اذعان داشته: میانگین رشد اقتصادی استان نسبت به میانگین کشوری پایین است.

اما چرا رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در سال پایانی مدیریت خود این مطالب را عیان کرده و در سال های قبل، این رویکرد را نداشته تا رسانه ها و نمایندگان پیگیر مشکلات باشند، حای تعجب دارد، هرچند قدرت چانه زنی اصفهانی ها، گیلانی ها، سمنانی ها و کرمانی ها در سال های اخیر در مراکز بودجه ریزی کشور افزایش یافته و این باعث شده آذربایجان شرقی به جای رتبه های دوم و سوم در رتبه 10 و 11 رقابت کند.

نمایندگان استان هم که در دوره های گذشته، بیشتر با وجود داشتن کرسی نایب رئیسی به این جایگاه رضایت داده اند، جای علامت سوال بزرگتری را ایجاد می کند.

همچنین بهبودی، بی توجهی های متعدد به استان آذربایجان شرقی از سوی تهران را واقعیت دانسته و گفته بود: الگوی توسعه ایران مرکز - پیرامون بوده و همه استان های توسعه یافته بطور مستقیم و غیرمستقیم از امتیاز نزدیکی به مرکز بهره مند شده اند.

راهکار نماینده مجلس برای تامین بودجه عمرانی کشوربودجه عمرانی استان قم امسال 13 درصد کاهش یافتبرنامه جدید برای تخصیص 87هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی/ 8 محور طرحهای وزارت راه در راستای جهش تولیدمنتخب مردم ایلام در مجلس یازدهم: باید نظام بودجه‌ریزی اصلاح شود / ‌بودجه عمرانی باید افزایش پیدا کند‌سهم هر ایلامی از بودجه عمرانی 99 چقدر است؟

به گزارش تسنیم، بخشی از این مشکلات که به گفته مدیران استان، به دلیل کم توجهی به این استان بوده و وجود نگاه توسعه ای کاریکاتوری باعث شده در استانی که آب ندارد، صنایعی مانند فولاد را که به شدت به آب نیاز دارد، در یک استان خاص که مدیران زیادی در کرسی های مدیریتی تراز اول کشور دارد، احداث کرده و اکنون موضوع انتقال آب به این استان به یک تنش جدی اقتصادی و اجتماعی با سایر استان ها تبدیل شده و همچنان بر این نگاه کاریکاتوری در پایتخت اصرار جدی وجود دارد.

استان آذربایجان شرقی با وجود سرمایه های عظیم نیروی انسانی که به دلیل نبود کار کافی از این استان کوچ کرده اند و باعث پایین نشان دادن نرخ بیکاری شده، اکنون در اولویت توجه مرکز قرار ندارد و استانی دیگر که به دلیل عدم اشتغال بیکاران در خارج از استان، نرخ بیکاری خود را بالا نشان داده در اولویت قرار داده شده در حالی که اگر اشتغال کافی در آذربایجان شرقی ایجاد شود، شاغلان این استان به وطن خود باز خواهند گشت و شاید بسیاری از هزینه های اجتماعی و فرهنگی و حتی اقتصادی منطقه کاهش چشمگیری یابد.

بر همین اساس، باید در تدوین برنامۀ بودجه آذربایجان شرقی، مدیران استان پیشنهادات واقعی تری را در برنامه بگنجانند، از سوی دیگر، اکنون توپ در زمین نمایندگان استان است و باید سهم استان را در قانون بودجۀ نخستین سال قرن پانزدهم شمسی به سطح قابل قبولی برسانند و از تدوین و اجرای برنامه و بودجه کاریکاتوری جلوگیری کنند.

گزارش از جواد رسولی

انتهای پیام/111/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان آذربایجان شرقی آذربایجان شرقی بودجه عمرانی رئیس سازمان برنامه ریزی استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۲۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۶ درصدی سرقت‌ها در آذربایجان شرقی

سردار محمدی در جلسه قرارگاه پیشگیری و مقابله با سرقت استان آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش ۱۶ درصدی وقوع سرقت‌ها در استان اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون در سایه تلاش‌های مضاعف پلیس استان و رعایت آموزش‌ها و هشدار‌های پلیسی توسط شهروندان وقوع سرقت‌ها ۱۶ درصد کاهش و همچنین افزایش ۲۱ درصدی در کشف سرقت‌ها حاصل شده است. 

وی اظهار کرد: در بررسی‌های به عمل آمده در فروردین‌ماه امسال خوشبختانه روند کنترل و کاهش سرقت‌ها در استان مطلوب بود که امیدواریم با همین روند تا پایان سال ادامه دهیم. 

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های پلیس استان موضوع سرقت‌ها است افزود: پیشگیری اجتماعی، رعایت نکات امنیتی و توجه دادن به هشدار‌ها و توصیه‌های پلیسی مورد تاکید بوده چرا که پیشگیری اجتماعی تکمیل‌کننده پیشگیری انتظامی است.

وی با اشاره به کاهش ۱۶ درصدی سرقت‌ها از ابتدای امسال تاکنون خاطرنشان کرد: با تلاش ماموران پلیس آگاهی و همکاری کارکنان انتظامی در سطح استان بیش از ۵۶ درصد سرقت‌ها در این مدت منجر به کشف شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • اعتبارات طرح‌های آبرسانی دو سال اخیر استان مرکزی با بودجه عمرانی ۱۰ سال استان برابری می‌کند
  • کاهش ۱۶ درصدی سرقت‌ها در آذربایجان شرقی
  • پیشرفت ۹۸ درصدی طرح‌های عمرانی با اعتبارات آلایندگی در بندرماهشهر
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو /بودجه شرکت های دولتی و طرح های اعتبارات عمرانی تصویب شد
  • موافقت مجلس با جدول اعتبارات طرح‌های عمرانی در بودجه ۱۴۰۳
  • مجلس با جدول اعتبارات «طرح‌های عمرانی» موافقت کرد
  • تصویب جدول اعتبارات طرح‌های عمرانی
  • ادارات لرستان سهم اعتبارات وزارتخانه‌ای را تا پایان اردیبهشت مشخص کنند
  • وضعیت اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای لرستان هر چه سریع‌تر مشخص شود