Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استانها-روند افزایشی و نگران‌کننده ابتلا، بستری و فوتی کرونا و تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان‌ها در استان فارس نگرانی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز را به دنبال دارد به گونه‌ای که احتمال استفاده از بیمارستان‌های صحرایی قوت گرفته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، کووید 19 با سرعت بالا در حرکت است و همه برای کند شدن این ویروس منحوس از بیمارستان‌ها گرفته تا خانه‌های بهداشت و مراکز سلامت در روستا‌ها در تلاش هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اینکه آمار فوتی‌های کرونا در کشور 5 رقمی شده، اما باز هم عده‌ای نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سهل‌انگاری می‌کنند و این روز‌های کرونایی را به فراموشی سپرده‌اند و این بیماری را برای همسایه می‌پندارند.

9 ماهی است که کرونا بساط خود را در جهان و کشورمان پهن کرده است و این بیماری خطرناکتر از قبل شده است، اما گویا بسیاری از مردم فکر آن را نمی‌کنند که کرونا از آنچه تصور داریم به ما نزدیک‌تر است و بیخیال نسبت به آمار مبتلایان و مرگ‌و میر‌های کرونایی در شهر حضور پیدا می‌کنند.

برای مهار جولان کرونا در این روز‌های پائیزی شیوه نامه تعطیلی مشاغل گروه 2، 3 و 4 تا ساعت 18 چندروزی است اجرا شده است، اما علی رغم تشدید محدودیت‌ها از سوی ستاد مقابله با کرونا و تاکید مسئولان وزارت بهداشت بر حفظ فاصله اجتماعی، اما همچنان شاهد حضور جمعیت بی‌دلیل مردم بدون استفاده از ماسک و بی‌توجه به موازین بهداشتی در بازارها، نقاط شلوغ شهر و پارک‌ها هستیم.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث وخامت علائم بیماری کرونا!آخرین آمار کرونا در ایران| فوت 459 نفر در 24 ساعت گذشتهفعالان فرهنگی ماندگارترین تصاویر همدلی در دوران کرونا را رقم زدند

در ماه‌های آغازین امسال استان فارس در حوزه کنترل و مدیریت شیوع بیماری کرونا توانست به خوبی عمل کند، اما طی ماه‌های اخیر به دلیل عادی انگاری‌ها و کمرنگ شدن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، شاهد بالاترین آمار تعداد مبتلایان و قربانیان ناشی از کرونا در استان هستیم که موج گسترده این بیماری زحمتی مضاعف برای کادر درمان به همراه خواهد داشت.

ویروس منحوس کرونا به کوچک و بزرگ رحم نمی‌کند و تاکنون چراغ خاموش خانواده‌های بسیاری را داغدار کرده است. با وجود گذشت 9 ماه از شیوع این بیماری هنوز هیچ دارو و یا درمانی نه تنها در استان و کشور بلکه هیچ جای جهان تولید نشده است.

همچنین به دنبال روند افزایشی و نگران‌کننده ابتلا، بستری و فوتی کرونا و تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان‌ها در استان فارس، هیئت مدیره نظام پزشکی شیراز، روسای انجمن‌هیا پزشکی و روسای بیمارستان‌های خصوصی از استاندار فارس خواستار قرنطیه کامل استان شدند.

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از شیراز با ابراز تاسف از اینکه 27 شهرستان فارس در وضعیت قرمز یا ویژه و 9 شهرستان در وضعیت نارنجی یا هشدار به سر می‌برند، اظهار داشت: کادر بهداشت و درمان در خستگی مطلق نیازمند همراهی مردم هستند.

وی با تاکید بر اهمیت در خانه ماندن و قرنطینه افراد مبتلا به کروناویروس در قطع زنجیره انتقال، توصیه کرد: مردم استان فارس در صورت مشاهده تردد بیماران مبتلا به کروناویروس در سطح جامعه و خارج از قرنطینه خانگی، می‌توانند با شماره‌های 1819 و 1590 تماس بگیرند تا پیگیری‌های لازم از سوی مراجع ذیصلاح اعمال شود.

همتی در ادامه در خصوص شرایط بازگشت به کار افراد مبتلا به کرونا، گفت: طبق بخشنامه ابلاغی به ادارت و سازمان‌ها پس از (دو هفته، 14 روز) افراد باید به سرکار خود بروند و نیازی به انجام دوباره تست نیست و این طبق پروتکل سازمان جهانی بهداشت است.

وی از تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های دولتی این استان برای بستری بیماران کرونایی خبر داد و گفت: در حال حاضر از تمامی مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز بهره برده‌ایم و در سناریو دوم مجبور به استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی خواهیم بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در سناریو سوم و در صورت نیاز از ظرفیت بیمارستان‌های ارتش و بیمارستان صحرائی استفاده خواهیم کرد، ادامه داد: از کل مبتلایان به بیماری کرونا 10 درصد از افراد کادر بهداشت و درمان هستند.

به گزارش تسنیم علاوه بر رعایت اصول بهداشتی پرهیز از خروج غیرضروری از منزل، عدم حضور در دورهمی‌ها و مراسمات از مهمترین عوامل پیشگیری از انتشار ویروس و ابتلا به بیماری کروناست و برای قطع زنجیره کرونا نیاز است مردم مراقبت‌ها را جدی‌تر بگیرند.

گزارش از مریم رضایی

انتهای پیام/424/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی شیراز ظرفیت بیمارستان ظرفیت بیمارستان ها بیماری کرونا استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۳۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد

مدت‌هاست که مشخص شده است قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

به گزارش مدیسن نت، تحقیقات تازه ژنتیکی اکنون افرادی را که ممکن است آسیب پذیرترین وضعیت در این خصوص داشته باشند نشان می‌دهد.

تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی ۸۰۰ بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلا به این بیماری در معرض ۱۰ آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال ۱۹۷۴ در معرض این بیماری بودند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند.

دکتر «برنت فوگل»، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی، توضیح داد که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با ظهور پارکینسون مرتبط است.

این مطالعه نشان داد که انواع مرتبط با فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت کش‌ها قرار داشتند بیشتر بود.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار ضایعات در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن طولانی در معرض آفت کش‌ها رخ می‌دهد.

همانطور که ترکیبات سمی- از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌ها با پارکینسون مرتبط است- در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند، می‌توانند در آنچه که به نام اجسام لویی در بافت‌ها شناخته می‌شوند، نیز تشکیل شوند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع جسم لویی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند.»

وی افزود: «به صورت روزانه، این گونه‌ها تأثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به ابتلا به بیماری پارکینسون شوند. به این حالت تعامل ژن-محیط زیست گفته می شود».

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم».

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • رقم هدیه روز معلم مشخص شد
  • زیرساخت‌های درمانی مرکز استان سمنان نیازمند توسعه
  • پرخطرترین شغل ها برای کارگران
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ها در غزه از دست مقامات در رفته است
  • فوت یک پزشک بر اثر مصرف مشروبات الکلی!
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • چند طرح درمانی در خراسان شمالی افتتاح شد