Web Analytics Made Easy - Statcounter

قرار است به زودی تهران به مدت دو هفته تعطیل شود؛ این شایعه‌ای است که مدتی است مطرح است و با مصوبه اخیر ستاد ملی مبارزه با کرونا قوت گرفته، اما واقعیت چیست؟
به گزارش «تابناک»، با افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر کووید ۱۹ در کشورمان، تدابیری در دستور کار مسئولان قرار گرفت که ظاهرا یک هدف مشخص را دنبال می‌کند؛ کاهش میزان بیماران ورودی به مراکز درمانی که به تبع آن، مدیریت اوضاع ممکن خواهد شد و از میزان مرگ و میر بیماران کاسته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته این ایده، ایده جدیدی نیست و از ابتدای شیوع بیماری در جهان و اعلام وضعیت همه گیری کرونا، در دستور کار بسیاری از کشور‌ها قرار گرفت و اصطلاح «ایمنی گله ای» را به گوش بسیاری مان آشنا کرد. وضعیتی برای کنترل شیوع بیماری در عین برقراری فعالیت‌های عادی در جامعه و پرهیز از اتخاذ قرنطینه سراسری و فراگیر.
این در حالی است که ایمنی گله‌ای ایده‌ای نبود که در کشورمان مورد تایید قرار گیرد و حتی برخی مسئولان در ضدیت با آن بار‌ها سخنرانی کردند، اما در نهایت شاهد اجرای طرح‌هایی بودیم و هستیم که همخوانی چشم گیری با این شیوه دارد. طرح‌هایی از جمله الزام کسب و کار‌ها به تعطیلی در ساعت ۱۸ هر روز که چیزی جز تلاش برای محدودسازی تردد‌ها و در نهایت کاهش نرخ شیوع بیماری نیست.
دستورکاری ویژه که ظاهرا نتوانسته آن گونه که باید، از شمار مبتلایان به کووید ۱۹ و مرگ در پی ابتلا به این بیماری در کشورمان بکاهد و به گواه آمار، طرحی کم بازده (اگر نگوییم شکست خورده) بوده است. واقعیتی که مسئولان را مجاب به طراحی طرحی جدید کرده است که در نشست این هفته ستاد ملی مبارزه با کرونا در روز شنبه، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصویب شد.  
بر اساس این طرح که «طرح جامع محدودیت‌های کرونایی» نام گرفته، سه دستور کار کلی تصویب شده که قرار است در مناطق سطح یک، دو و سه هشدار به اجرا در آید، به این صورت که در مناطق سطح هشدار قرمز، یک سری محدودیت‌ها به اجرا در خواهد آمد، در مناطق سطح هشدار نارنجی محدودیت‌های کمتری اعمال خواهد شد و مناطق سطح هشدار زرد، محدودیت کمتری به نسبت دو منطقه قبل خواهند داشت.
بر اساس این طرح، دیگر مناطق کشور که در هیچ کدام از سطوح هشدار قرار ندارند، به مانند ماه‌های اخیر، اجرای پروتکل‌ها و رعایت اصولی مانند فاصله گذاری الزامی است و پایش وضعیت همه نقاط کشور، مدام در دستور کار قرار دارد تا اگر وضعیت شیوع بیماری در منطقه‌ای تغییر کرد، سطح بندی آن منطقه تغییر کند و محدودیت‌ها بسته به این تغییر در دستور کار قرار گیرد.
البته این طرح هنوز تکمیل و نهایی نشده و تنها برخی کلیات آن مشخص و ابلاغ شده است. کلیاتی مانند کاهش میزان حضور کارمندان در ادارات به یک سوم در مناطق قرمز، نصف در مناطق نارنجی و دو سوم در مناطق زرد و همچنین منع تردد در سطوح مختلف برای خودرو‌ها از و به مقصد شهر‌هایی که در وضعیت هشدارِ قرمز و نارنجی.
آن گونه که سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا تشریح کرده، کلیه ممنوعیت‌ها و حدود این طرح در روز‌های آتی تعیین و تصویب خواهد شد و از نخستین روز آذرماه، این طرح به مدت دو هفته در سراسر کشور به اجرا در خواهد آمد و بعد در ادامه راه رصد و پایش خواهد شد تا برای تمدید یا حتی تشدید آن تصمیم گیری شود. تصمیم گیری‌هایی که منوط به بررسی نتایج این طرح است.
با مرور این نکات پی خواهیم برد که شایعه یاد شده در ابتدای این گزارش، تا حد زیادی واقعیت دارد و به زودی محقق خواهد شد چراکه تهران به مانند دیگر مراکز استان‌ها در کشورمان، از جمله شهر‌هایی است که در وضعیت قرمز قرار دارد و رهاورد این وضعیت برایش، اعمال شدیدترین محدودیت‌ها خواهد بود. از کاهش میزان حضور کارمندان در ادارات به یک سوم تا منع خروج خودرو‌های پلاک تهران به دیگر شهر‌ها و ورود خودرو‌های با پلاک دیگر شهر‌ها به تهران.
به این محدودیت ها، الزام بسیاری از مشاغل به تعطیلی دو هفته‌ای را هم باید افزود که می‌تواند پایتخت را به مانند دیگر مراکز استان ها، به نوعی رکورد در کسب و کار‌ها دچار نماید و حکم تعطیلی شهر را داشته باشد. تعطیلی‌ای که برخلاف شایعه یاد شده، منحصر به تهران نیست دست کم تا این لحظه در حدود ۱۰۰ شهر در کشورمان بایستی اجرایی شود چراکه ۱۰۰ شهر در وضعیت هشدار قرمز قرار دارند.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: داود فیرحی ایمن الظواهری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 احمد دادبین جواد اژه ای تهران ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل هشدار قرمز نارنجی زرد داود فیرحی ایمن الظواهری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 احمد دادبین جواد اژه ای دستور کار شیوع بیماری محدودیت ها مناطق سطح خواهد شد دو هفته شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۳۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۸۴ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه‌های سلامت با شاخص ۱۵۲ و شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۱۵۴ ناسالم برای عموم (قرمز)، پاسداران با شاخص ۱۱۲، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۱۱۴ و منطقه ۱۵ با شاخص ۱۱۵ ناسالم (نارنجی) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های آتی‌ساز با شاخص ۵۳، امام خمینی با شاخص ۶۳، باغستان شهریار با شاخص ۵۹، پارک رازی با شاخص ۸۶، پردیس با شاخص ۷۴، پونک با شاخص ۵۴، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۶۹، پیشوا با شاخص ۷۳، تهران پارک شکوفه با شاخص ۹۲، چشمه با شاخص ۸۰، دانشگاه تهران با شاخص ۸۶، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۷۶، دماوند با شاخص ۶۹، رباط‌کریم با شاخص ۶۵، ژئوفیزیک با شاخص ۷۳، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

همچنین ایستگاه‌های شریف منطقه دو با شاخص ۹۸، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۸۲، شهرداری منطقه دو با شاخص ۷۲، شهرداری منطقه ۲۱ با شاخص ۸۴، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۷۴، علم و صنعت با شاخص ۷۸، فرمانداری شهرری با شاخص ۹۶، قرچک با شاخص ۸۶، لواسانات با شاخص ۵۵، ملارد با شاخص ۶۱، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۹۹ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۸۷ در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

به این ترتیب، سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۴۵، پاکدشت با شاخص ۴۹، سرخه‌حصار با شاخص ۳۳، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۴۶، قدس با شاخص ۳۵، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۴۹، ورامین با شاخص ۴۳، در موقعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 748224

دیگر خبرها

  • پایداری هوای قابل قبول برای تهرانی‌ها در یک هفته اخیر
  • تعیین تکلیف عوارض و کمیسیون‌های ماده ۵، ۷ و ۱۰۰ در سال ۱۴۰۳
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز شنبه ۸ اردیبهشت / ترافیک در کدام محورها سنگین است؟
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • وضعیت آب و هوای تهران در پایان هفته
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • هشدار زرد؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده
  • وضعیت هوای تهران در تعطیلات پایان هفته
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران نکرد