Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدصادق اکبری ظهر یکشنبه در حاشیه نشست مسئولان قضائی استان و تشریح عملکرد دستگاه قضائی استان در ۱۸ ماه گذشته اظهار داشت: در مجموع ۳۳ حوزه قضائی سراسر استان، تعداد ۵۸۶ قاضی مشغول به خدمت هستند و به عبارتی به ازای هر پنج هزار و ۷۵۰ نفر یک قاضی وهر هزار و ۱۵۸ نفر، یک کارمند مشغول خدمت رسانی قضائی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل دادگستری استان اظهار داشت: موجودی پرونده‌های استان مازندران در پایان سه ماهه اول سال گذشته، ۱۹۸ هزار و ۶۴۸ فقره پرونده بوده که با کاهش ۴۶.۳۲ درصدی در پایان مهر ماه سال جاری به تعداد ۱۳۴ هزار و ۱۶۸ فقره پرونده کاهش یافته است؛ همچنین موجودی شعب با مانده نامتعارف (بیشتر از ۲۰۰ فقره پرونده) کاهش ۳۸ درصدی داشته است.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به اهمیت ابلاغ الکترونیک بیان کرد: درصد ابلاغ الکترونیک در خرداد ماه سال گذشته به میزان ۸۸ درصد بوده که با تلاش مجموعه دادگستری استان، میزان ابلاغ الکترونیک به ۹۵ درصد افزایش پیدا کرده است و امید است تا با برنامه ریزی های انجام شده و تلاش همکاران تا پایان سال جاری ابلاغ الکترونیک به ۹۷ درصد افزایش یابد.

این مقام عالی قضائی در ادامه با بیان اینکه یکی از اهداف و رسالت‌های دستگاه قضائی در دوره تحول ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه است، اظهار داشت: در خرداد ماه سال گذشته، پرونده‌های منتهی به صلح و سازش در استان هزار و۵۵۳ فقره بوده که با تلاش مجموعه قضائی استان و به ویژه شوراهای حل اختلاف، با افزایش ۱۰۹ درصدی به میزان ۳ هزار و۲۵۸ فقره پرونده در مهرماه سال جاری رسیده‌ایم.

رئیس کل دادگستری استان مازندران با تاکید بر اینکه استان مازندران یکی از ۳ استان با حجم بالای پرونده در دادگاه تجدیدنظر است، تصریح کرد: در پایان سه ماهه نخست سال گذشته، موجودی پرونده‌های دادگاه تجدیدنظر ۱۸ هزار و ۲۰۰ فقره پرونده بوده که با اجرای به موقع وصحیح بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مصوب ریاست محترم قوه و همچنین تلاش و پشتکار مجموعه دستگاه قضائی استان، موجودی پرونده در دادگاه تجدیدنظر با کاهش ۶۰ درصدی به ۷ هزار و ۱۷۹ پرونده تقلیل یافت، البته با برنامه ریزی و تلاش مستمر، دستگاه قضائی استان بر آنست تا که این موجودی تا پایان سال ۹۹ به ۴ هزار فقره کاهش پیدا کند.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به کاهش ۱۲ درصدی پرونده‌های اجرای احکام کیفری در مقایسه با خرداد سال گذشته اظهار داشت: پرونده‌های در حال اجرا تا زمانی که مرحله اجرا به پایان نرسد جزو پرونده‌های جریانی و موجودی شعبه محسوب می‌شود که با توجه به مدت محکومیت و حبس در برخی پرونده‌ها و همچنین روند طولانی نهایی شدن و آماده شدن برای اجرا در پرونده‌های محکوم به قصاص و اعدام این روند کاهش در اجرای احکام نسبت به شعبات دیگر آهسته تر است.

رئیس کل دادگستری مازندران در پایان با تاکید مجدد بر اجرای به موقع و درست بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مصوب ریاست محترم قوه قضائیه و بهبود شرایط زندان و مددجویان گفت: دستگاه قضائی استان در راستای تأکیدات ریاست محترم قوه قضائیه از تمامی ظرفیت‌های خود برای کاهش جمعیت کیفری و افزایش درصد مرخصی‌ها استفاده کرده و با امید به خدا و تلاش همکاران روند کاهش جمعیت کیفری ادامه خواهد داشت.

کد خبر 5072130

منبع: مهر

کلیدواژه: دادگستری مازندران محمد صادق اکبری دادگاه ویروس کرونا شیراز شیوع کرونا آمار کرونا بوشهر گرگان کرمانشاه بارش باران محدودیت های کرونایی شهرکرد ستاد ملی مقابله با کرونا هفته کتاب مجلس شورای اسلامی شهرستان کرج دستگاه قضائی استان ابلاغ الکترونیک فقره پرونده پرونده ها سال گذشته ماه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۳۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به ۳ هزار پرونده موضوع ماده ۴۷۷

معاون قضایی قوه قضاییه گفت: در سال گذشته ۳ هزار و ۸۸۰ فقره پرونده وارده مربوط به اعمال ماده ۴۷۷ داشته‌ایم که به ۳ هزار و ۳۲۶ فقره رسیدگی شده است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین صادق رحیمی در نشستی که در سالن جلسات شهید سلیمانی با حضور مستشاران قضایی این معاونت تشکیل شد، درباره آمار پرونده‌های وارد شده و مختومه شده مرتبط با پرونده‌های خاص و خصوصاً تحلیل آمار مربوط به تجویز اعمال ماده ۴۷۷ ق. آ. د. ک معطوف به مباحث مطروحه در جلسه ویدئو کنفرانس با روسای کل دادگستری‌ها در تاریخ ۳۰ فروردین و در حضور رئیس قوه قضاییه داشتند، گفت: حسب آمار در سال گذشته ۳ هزار و ۸۸۰ فقره پرونده وارده مربوط به اعمال ماده ۴۷۷ داشته‌ایم که در مجموع (با لحاظ هزار و ۹۷۱ فقره پرونده موجودی ابتدای سال) به ۳ هزار و ۳۲۶ فقره رسیدگی و اظهارنظر شده است و در نهایت با تجویز اعاده دادرسی ۵۸ درصد (هزار و ۹۲۲ فقره) پرونده واصله مخالفت و با ۴۲ درصد (هزار و ۴۰۴ فقره) آن‌ها موافقت شده است.

معاون قضایی قوه قضاییه ضمن تبیین آسیب‌های موجود، پیرامون ضرورت دقت در مطالعه پرونده‌ها، نحوه تهیه گزارش‌ها، استدلال‌های قضایی و توجه به نکاتی که قطعاً و جزماً موجب اشتباه در صدور آرا شده است مواردی را به مستشاران قضایی یادآوری و تأکید کرد: نگاه و قلم شما مهم است و جلوی آرا مخدوش را می‌گیرد. 

در بخش دوم این نشست قضایی فرهادی، معاون پارلمانی و امور مجلس وزیر دادگستری نیز حضور داشته و باتوجه به سؤال قضایی مطروحه در مورد پرونده‌هایی که وزارت دادگستری محکوم به پرداخت از بیت المال می‌شود، پاسخ داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مرگ مشکوک قاضی دادگستری در آمل
  • قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل
  • ۲۰ درصد پرونده های محاکم مازندران مربوط به اراضی کشاورزی است
  • رسیدگی به ۳ هزار پرونده موضوع ماده ۴۷۷
  • کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری
  • هوشمندسازی حداکثری و عدم ارجاع پرونده‌های ناقص
  • ماجرای کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین خواری
  • ماجرای کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری
  • چهار راهبرد سند تحول برای کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه
  • جذب نزدیک به ۴۰ قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی