Web Analytics Made Easy - Statcounter

شب اول عملیات محرم برخی از محورها خود را نزدیک دشمن رساندند و زمانی که منتظر حضور یگان های دیگر بودند، بارندگی شدیدی رخ داد و منجر به شکست سد شد و در زمانی که رزمندگان از رودخانه دویرج عبور می کردند، حجم آب بیشتر شد و عملیات را سخت کرد؛ اما رزمندگان اسلام حماسه‌ای آفریدند که جایگاه ایران را در میدان نبرد تثبیت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ عملیات محرم، در محرم الحرم 1361 رخ داد و با توجه به مقارن شدن با این ماه، اسم آن محرم و با توجه نقش پرنگ حضرت زینب (س) در کربلا، رمز عملیات یا زینب (س) انتخاب شد؛ این عملیات تکمیل کننده عملیات فتح المبین و بیت المقدس بود.

بخش زیادی از اراضی و تاسیسات کشور در عملیات فتح المبین که آزاد و بعد از آن عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد.

منطقه شرهانی و جاده های مواصلاتی که میان این دو عملیات بود در تیررس و مورد تهدید دشمن بود و به همین دلیل تصیم گرفته شد که عملیاتی در بین دو منطقه عملیاتی فتح المبین و بیت المقدس انجام تا این مناطق از وجود بعثی ها پاکسازی شود.

یکی از اهداف این عملیات، احاطه داشتن بر روی شهر العماره عراق بود، دلیل آن هم ابن بود که دشمن ناجوانمردانه در شروع جنگ تحمیلی، مناطق مرزی ما را مورد تهاجم قرار داده بود که ایران با این عملیات تهدیدی بر این شهر داشت تا فشاری صدام را بر روی شهرهای مرزی خود کاهش یابد.

این علمیات در 10 آبان 61 شروع شد و یگان های مختلفی از سطح کشور به خصوص اصفهان حضور داشتند و اکثر یگان هایی حاضر در این علمیات از استان اصفهان بودند.

عملیات در چند مرحله پیش بینی شده بود، یکی از مناطق این عملیات رودخانه دویرج بود که یک جریانی آب در این رودخانه بود که پیش بینی شده بود که اگر بارندگی شد حجم آب به گونه ای نشود که مانع تردد رزمندگان باشد، یک سد خاکی در بالادست منطقه عملیات توسط جهاد سازندگی احداث شد و حجم آب کمی که در رودخانه بود پشت این سد جمع شد و هیچ مشکلی برای تردد رزمندگان نبود.

شب عملیات که مرحله اول شروع شد و برخی از محورها خود را نزدیک دشمن رساندند و زمانی که منتظر حضور یگان های دیگر بودند، بارندگی شدیدی در همان شب رخ داد و حجم زیادی از آب که از اتفاعات این رود خانه پشت سد جمع آوری شد که منجر به شکست سد شد و در زمانی که رزمندگان از رودخانه دویرج عبور می کردند، حجم آب بیشتر شد و شرایطی ایجاد شد که عملیات را سخت کرد.

 

باید این الحاق انجام می شد که اگر انجام نمی شد شاید تعداد شهدای ما و یگان های عبور کرده بودند، باعث شهادت و اسارت زیادی از رزمندگان می شد ، به همین دلیل دستور قرارگاه این بود که علمیات با تجهیزاتی که بود، ادامه پیدا کند و ما تا قبل از این عملیات، علمیات آبی-خاکی نداشتیم که تجهیزات و توانایی ها لازم را نداشتیم و به همین دلیل بخشی از رزمندگان گرفتار آب شدند.

سردار مجتبی شیروانیان در این زمینه به خبرنگار صاحب نیوز گفت: 25 آبان روز حماسه و ایثار مردم اصفهان است که مردم شهید پرور و قهرمان اصفهان در این روز 370 شهید علمیات محرم را تشییع کردند.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان اظهار کرد: این علمیات در 10 آبان 61 شروع شد و یگان های مختلفی از سطح کشور به خصوص اصفهان حضور داشتند و اکثر یگان هایی حاضر در این علمیات از استان اصفهان بودند.

وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) در این زمینه فرمودند که در کجای دنیا شهری مانند اصفهان را سراغ دارید که در یک روز 370 نفر را تشییع کنند و همین مردم اعزام و پشتیبانی از جبهه ها را داشته باشند؛ این فرمایشات امام بزرگترین پشتوانه این مناسبت است و نه تنها در هیچ جای دنیا بلکه در هیچ نقطه ای از کشور در هیچ مناسبتی و ایامی مانند این روز در سراغ نداریم.

 

سردار شیروانیان با توضیح اینکه 25 آبان سرمایه ای برای پشتیبانی و تداوم راه انقلاب است، بیان کرد: الگو مدافعان حرم، وطن و سلامت، شهدای و رزمندگان دوران دفاع مقدس است و همچنین اقتدار امروز جمهوری اسلامی ایران مدیون خون همین شهدا است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت این روز و در پاسداشت این مناسبت باید بیش از گذشته تلاش کنیم و از رسانه و خبرنگاران می خواهیم ما را در این زمیه کمک کنند؛ هر سال برنامه های مختلفی را برای بزرگداشت این روز داشتیم، همچنین دو سال مردم شهید پرور استان اصفهان موفق شدند به دیدار رهبر انقلاب بروند و درخواست مردم استان این است که مانند مردم قم هر سال به دیدار رهبری بروند.

پس از گذشت 24 ساعت از آغاز عملیات محرم، تقریباًَ نیروهای جمهوری اسلامی ایران، به اهداف از پیش تعیین شده خود رسیدند؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران در طی چند اطلاعیه مشترک اعلام کردند: «در این عملیات جاده عین‌خوش و دهلران از تیررس نیروهای عراقی خارج شد و بیش از 50 کیلومتر مربع از ارتفاعات حمرین به تصرف نیروهای ایران در آمد و هم‌چنین پاسگاه‌های مرزی حماد، شهاب و عین‌منصور عراق و پاسگاه‌های مرزی بیات، موسیان، نهر‌عنبر و چم‌سری کاملاً آزاد شد و پاسگاه ربوط تامین گردید، و پاسگاه‌های عراقی زبیدات، ابوغریب، شرهانی و مرکز ژاندارمری طیب عراق تخلیه شد و زیر آتش نیروهای ایرانی در آمد و جاده‌های مواصلاتی عراق در شرق عماره، علی‌الغربی به طرف خط مرز در تیررس رزمندگان اسلام واقع شد.»

در نتیجه پس از گذشت یک‌سال و نیم از آغاز جنگ، رزمندگان اسلام توانستند برای اولین بار وارد خاک عراق شده و پاسگاه‌ها و شهرک‌های عراقی تصرف کنند و دست‌یابی به این پیروزی ارزشمند، عراق و حامیانش را مورد تهدید قرار داد و توانایی نیروهای ایرانی را به رخ آنان کشید و وضعیت سیاسی ایران را در مجامع بین‌المللی برای گرفتن امتیاز از کشور عراق بهبود داد.

با توجه به این مشکلات و تعداد زیادی رزمندگان که شهید شدند، این عملیات موفق شد و جبهه میانی بین دو عملیات کامل شد و حماسه عظیمی که رهبر کبیر انقلاب فرمودند که خرمشهر را خدا آزاد کرد، رخ داد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استان اصفهان عملیات محرم پاسگاه ها حجم آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۴۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی در منطقه و جهان داشت

ایسنا/مرکزی فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی گفت: عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی در منطقه و جهان داشت.

سردار سرتیپ دوم پاسدار محسن کریمی در پیش اجلاسیه شهدای آموزش نظامی اظهار کرد: افتخارآفرینی‌های سپاه پاسداران در عرصه‌های مختلف محصول مجاهدت‌ها، روحیه ولایتمداری، انقلابی‌، جهادی و خادمانه پاسداران و بسیجیان و صبر و شکیبایی خانواده‌های آنها و حمایت های ملت بزرگ ایران از این نهاد مقدس است که توانسته دشمنان را در عرصه‌های مختلف شکست دهد.

وی با اشاره به افتخارآفرینی‌های سپاه در عرصه‌های مختلف گفت: پاسداران انقلاب اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته در همه عرصه‌های پاسداری و خدمت به مردم، اولین نفر وارد صحنه می‌شوند و آخرین نفر از میدان خارج می‌شوند و این به برکت ایمان و اعتقاد راسخ نهاد مقدس سپاه به خداوند و نصرت‌های الهی است.

وی افزود: هویت سپاه، انقلابی ماندن و انقلابی زیستن است و نقش‌آفرینی‌های این نهاد مقدس و مردمی موجب بسط پیام و گفتمان انقلاب اسلامی و انعکاس مقاومت و استکبارستیزی ملت بزرگ ایران به نقاط مختلف جهان شده است.

سردار کریمی تاکید کرد: نقش‌آفرینی‌های حماسی و مجاهدانه سپاه پاسداران در عرصه‌های مختلف همواره برای ملت ایران امیدآفرین، آرامش‌بخش، غرورانگیز و برای دوستداران انقلاب ظرفیت‌ساز برای مقابله با تهدیدات بوده که نمونه این مهم در تشکیل جبهه مقاومت با تاسی از اندیشه‌های امامین انقلاب و تدبیر و هوشمندی شهید حاج قاسم سلیمانی بود که برای جهان اسلام امت‌سازی کرد.

وی با بیان اینکه عملیات وعده صادق در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری و مطالبه ملت بزرگ ایران در تنبیه رژیم کودک‌کش، جعلی و جنایتکار صهیونیستی بار دیگر اقتدار مردم ایران را به رخ جهانیان کشاند، گفت: به فضل الهی و دعای خیر شهدای بزرگ مقاومت این عملیات تاثیرات راهبردی را در سطح منطقه و جهان داشت.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی با اشاره به آغاز برنامه‌های دومین کنگره شهدای استان مرکزی بیان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های مهم در استان مرکزی برگزاری کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان بود که در سال ۹۸ اجلاسیه اصلی آن برگزار شد و در طول ۷ سال گذشته این رویداد مهم توانست نمایشگاهی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های عظیم مردم و جوانان استان و تاریخ پر افتخار استان را به نمایش بگذارد.

وی افزود: دستاوردهای کنگره شهدای استان در عرصه‌های مختلف بسیار زیاد و گفتنی است و مهمترین آن بیانات مقام معظم رهبری و تشکر ایشان از اقدامات کنگره است که محصول تلاش جمعی همه بخش‌های استان است و این مسیر پر افتخار باید همچنان با قوت ادامه‌دار باشد.

سردار کریمی تاکید کرد: عملیاتی کردن بیانات مقام معظم رهبری و ادامه راه هدفگذاری‌ها و سیاست‌گذاری‌های ستاد کنگره در گام دوم کنگره مورد توجه بوده و در سال‌جاری با قوت و شتاب بیشتری دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال‌جاری برگزاری چندین اجلاسیه تخصصی را دنبال خواهیم کرد و در رویکردهای مختلف از جمله محرومیت‌زدایی، اجتماعی، خدماتی، فرهنگی، علمی، پژوهشی، هنری، تبلیغاتی، زیرساختی، عمرانی و حمایتی، برنامه‌ها را هدف‌گذاری و اجرایی می‌کنیم. جریان کنگره عظیم شهدای استان متعلق به همه مردم استان مرکزی است و همه می‌توانند در این جریان نقش‌آفرین باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از سپاه روح‌الله استان مرکزی، سردار کریمی خاطرنشان کرد: آموزش عقیدتی و سیاسی در کنار آموزش نظامی از ارکان موفقیت رزمندگان اسلام در طول تاریخ انقلاب بوده و در دفاع مقدس این مهم بسیار مورد توجه بوده که باید تبیین شود و این نیازمند همت و تلاش پیشکسوتان است و جوانان باید علاوه بر بهره مندی از تجربیات و خاطرات پیشکسوتان آنها را در قالب‌های مختلف علمی، پژوهشی و آموزشی مورد استفاده قرار دهند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا: رهبر انقلاب از وضعیت موجود رضایت مطلق ندارند
  • عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی در منطقه و جهان داشت
  • فدوی: دشمن خباثت کند اقدامی بزرگتر انجام می‌دهیم
  • گزارش اختصاصی الجزیره از عملیات‌های دقیق حزب‌الله
  • تداوم عملیات جست و جو برای یافتن کودک غرق شده در رودخانه خرسان
  • عملیات وعده صادق ظهور قدرت اراده ملت ایران بود
  • ناتوانی وشکست استکبارجهانی در برابر اراده ملت ایران بسیار مهم است
  • ارتش رژیم صهیونیستی با تداوم جنگ در غزه موافقت کرد
  • بیت المقدس عملیاتی منجر به آزادسازی پاره تن ایران+فیلم
  • ملاقات محرم با خانواده موسس سپاهان در رفسنجان