Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به حساسیت بالایی که وجود داشت و اینکه ویروس می‌تواند از طریق ادرار و مدفوع منتقل شود به همکاران آموزش دادیم که چطور پوشک را عوض کنند که مانع از سرایت احتمالی بشوند، خودشان آلوده نشوند و خطری متوجه مددجویان نشود.

ایران آنلاین: خانه سالمندان کهریزک مثل گذشته شلوغ نیست مخصوصا آخر هفته‌هایش که خانواده برای سر زدن به عزیزان‌شان به اینجا می‌آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملاقات تا عادی شدن شرایط فعلا ممنوع است. سالمندان هم قبول کرده‌اند با شرایط جدید کنار بیایند.  شیوع ویروس کرونا جان خیلی‌ها را به خطر انداخته و مسئولان خانه سالمندان با قرنطینه و گندزدایی بخش‌های مختلف این مجموعه سعی کرده‌اند خطر ابتلا ساکنان این خانه بزرگ را به صفر برسانند.

مربیان و پرستاران لباس ایزوله می‌پوشند، ماسک می‌زنند و دستکش به دست می‌کنند. آنها به سالمندان آموزش می دهند که چگونه با رعایت بهداشت خود را از ابتلا به این ویروس خطرناک حفاظت کنند. از طرفی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های این خانه که دلتنگ فرزندان خود هستند این رنج را به جان خریده‌اند تا نه خود به این بیماری دچار شوند نه عزیزان‌شان.

روزهای نخست شیوع کرونا در کهریزک

از 31 بخش آسایشگاه کهریزک دو  بخش شکوفه بنفشه را اختصاص داده‌اند به مددجویانی که به ویروس کووید 19 مبتلا می‌شوند. بخش شکوفه در اختیار زنان است و بنفشه در اختیار مردان.

به گفته دکتر حمیده پورفهیم معاون توانبخشی  و جانشین فرماندهی بحران آسایشگاه کهریزک در روزهای اوج کرونا، بخش‌های این مجموعه به 4 رنگ سبز یعنی کم خطر، زرد، خطر متوسط، قرمز، پر خطر و سیاه یعنی خطرناک تقسیم‌بندی شده بود که در حال حاضر بخش‌ سیاه همچنان فعال است.

مدت زمان قرنطینه کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند در آسایشگاه به دلیل تعداد زیادن مددجویان در بخش‌های مختلف 4 هفته است تا وقتی مددجویی پیدا کرد و به بخش خود منتقل شد هیچ خطری سایرین را تهدید نکند.

دکتر پورفهیم را در محوطه درندشت و سرسبز آسایشگاه ملاقات می‌کنم؛ زنی خوش‌رو که با حوصله پاسخ سئوالاتم را درباره شیوع کرونا، تعداد مبتلایان و اقداماتی که در طول 4 ماهه گذشته انجام داده‌اند، می‌دهد.

پیش از مصاحبه باید بگویم آسایشگاه کهریزک هزار و 750 مددجو دارد که نزدیک به 1100  نفر از آنها نیاز به مراقبت دارند و به اصطلاح پوشکی هستند و حتی قادر به غذا خوردن نیستند و باید مددکاران و مددیاران به آنها کمک کنند. نزدیک به 70 درصد مددجویان با دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند. 65 درصد مشکل فشار خون بالا دارند و 40 درصد نیز بیماری‌ قلبی و عروقی دارند!

خب با این وجود کنترل وضعیت در روزهای کرونایی برای مدیریت چنین مجموعه‌ای با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده است. خانم دکتر پورفهیم از زمان پیک کرونا و کارهایی که برای پیشگیری و کاهش ابتلا در آسایشگاه کهریزک و تجربیاتی که در این مدت کسب کرده است، می‌گوید.

«آسایشگاه کهریزک تهران همانند همه مراکز توانبخشی و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در همه دنیا همه را غافلگیر کرد. در  بطن جامعه دردسر و مشکلات کمتر بود چرا که جوان‌‌ها و کودکان و سالمندان کنار هم زندگی می‌کنند ولی شرایط در این آسایشگاه که هزار و 750 سالمند و معلول زندگی می‌کنند به مراتب سخت‌تر است.

  مراقبت و  اقدامات درمانی در این خصوص کار ما نیست و  ما فقط یک مرکز درمانی کوچک برای برای بیمارهای سرپایی داریم اما همه سعی‌مان را همراه با کمک سایر نهادهای مردمی و دولتی بکار بستیم.

نخستین اقدام ما  از همان زمان این بود که ملاقات‌ها را ممنوع کردیم و از 1500 نیکوکار فقط اجازه دادیم که 16 نفر که همکاری نزدیکی دارند مجوز برای ورود پیدا کنند.

اواخر بهمن ماه و پس از اعلام شیوع کرونا در کشور به  مددجویانی که خانواده داشتند نامه نوشتیم، مددکاران تماس تلفنی گرفتند که عزیزانشان را  در این وضعیت خانه ببرند و برایشان مقدور نبود. از  900 مددجو فقط 15 نفر به خانه برگشتند.

 قرنطینه‌ رو ادامه دادیم و با نظارت بهزیستی و  همکاری علوم پزشکی تهران بصورت رندومی از مددجویانی که علامتی از بیماری داشتند تست می‌گرفتیم. حالا شما حساب کنید چطور می‌توانستیم  بررسی کنیم مددجویی که چهار اندامش حسی ندارد و درد را احساس نمی‌کند.  شناسایی بیماران خیلی سخت بود مخصوصا معلولان ذهنی.

 16 اسفند اولین مبتلا شناسایی شد. این ماجرا را با بهزیستی و وزارت بهداشت گزارش کردیم. تیمی از اداره بیماری‌ها واگیر  وزرات بهداشت به اینجا اعزام شدند.  تمی هم از اپیدمی‌لوژیست‌ها آمدند و آموزش دادند که یاد بگیرم کنترل عفونت چقدر در پیشگیری از این ویروس در انتقال به دیگران اهمیت دارد.

 آنها تاکید داشتند نقش همکاران ما در پیشگیری چقدر پر اهمیت است.  اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت وضعیت‌مان حتما بغرنج می‌شد. متاسفانه چند ده نفری از مددجویان ما در ایام کرونا به خاطر ابتلا به کرونا از دنیا رفتند؛ این تعداد شامل کسانی بود که زندگی نباتی داشتند یا در سن متوسط 83 سال بودند.

فعالیت شبانه‌روزی برای کنترل کرونا

دکتر پورفهیم و همکارانش روزها و شب‌های زیادی را در آسایشگاه برای  مراقبت مددجویان گذرانده اند آن هم در دوره‌ای که کرونای بی‌رحم می‌توانست از کوچکترین راه  خود را به مددجویانی برساند که بی‌دفاع روی تخت دراز کشیده بودند.

دکتر پورفهیم از آن روزها می‌گوید: «بخش‌های آسایشگاه  را تقسیم کردیم. یک بخش قرنطینه داشتیم برای کسانی که علایم کرونایشان مثبت بود که 32 تخت داشت ولی با افزایش آمار  این بخش را به زنان اختصاص دادیم و بخش دیگری با 110 تختخواب برای آقایان مهیا کردیم.

پروتکل‌های وزارت بهداشتی و سازمان بهداشت جهانی را  در آسایشگاه با کمک کارشناسان وزارت بهداشت و پزشکان کهریزک بومی‌سازی کردیم. این جلسات حتی  تا نیمه‌های شب طول می‌کشید  چراکه این موضوع مطرح بود یک بیمار بعد از 14 روز قرنطینه به خانه برمی‌‌گردد و با خانواده خود که به عنوان مثال 4 نفر است برخورد دارد و غذا می‌خورد ولی در اینجا چنین چیزی مقدور نیست. اینجا مددجو وارد بخش می‌شود و تعداد مددجویان زیاد است و به همین خاطر تصمیم گرفته شده مددجوی مبتلا 4 هفته  در قرنطینه بماند.

ما همه همکاران را از 23 اسفندماه قرنطینه کردیم. مددکار، روانشناسان، مددکاران، مددیاران، پزشکان و پرستاران را. یکماه اول، دو هفته  تیم اول ماندند و بعد تیم دوم. حتی خوابگاه همکاران را در بخش‌ها بردیم تا حتی‌المقدور وارد محوطه نشوند و احتمال هرگونه انتقال ویروس را به صفر برسانیم.

شرایط خاصی داشتیم، 1100 مددجوی ما کنترل مراقبت از خود را ندارند و پوشکی هستند و حتی غذا هم نمی‌توانند بخورند. ما برای پیشگیری و کنترل عفونت باید به همکاران آموزش می‌دادیم.  کارشناسان شبکه بهداشت و وزارت بهداشت و پزشکان و پرستاران کهریزک جمع می‌شدند یک کلاس برای آموزش دهنده‌ها می‌گذاشتند و بعد برای سایر همکاران.

آموزش‌ها مثلا این بود که مثلا چطور ماسک استفاده کنیم. چطور دست و پایمان را ضدعفونی کنیم. چطور به مددجویان غذا بدهیم و ... .  آن اوایل ماسک کم داشتیم. این ماسک‌ها را  که می‌بینید خودمان تولید می‌کنیم. کارگاه‌های خیاطی را تعطیل کردیم و در اختیار همکاران قرار دادیم تا ماسک تولید کنند.

 از دوستان وزارت بهداشت کمک گرفتیم که برای تولید ماسک باید چه پارچه‌ای، چه نکاتی و چه پروتکل‌هایی را رعایت کنیم. به همکاران آموزش دادیم از چه ماسک در کجا و چگونه استفاده کنند. اصول خود مراقبتی را یاد گرفتیم تا از خودمان و مددجویان مراقبت کنیم.

 

---

باید بگویم 70 درصد از مددجویان ما دیابت دارند. 65 درصد از مددجویان فشار خون بالا دارند. 40 درصد مشکلات عروق مثل تنگی عروق و سکته قلبی کرده‌اند و از همه مهمتر سن بالا دارند.

با توجه به حساسیت بالایی که وجود داشت و اینکه ویروس می‌تواند از طریق ادرار و مدفوع منتقل شود  به همکاران آموزش دادیم که چطور پوشک را عوض کنند که مانع از سرایت احتمالی بشوند، خودشان آلوده نشوند و خطری متوجه مددجویان نشود. ما خیلی تیم تخصصی نداشتیم ولی سعی کردیم از تجربیات و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت بهره ببریم.»

معاون توانبخشی  آسایشگاه کهریزک در ادامه عنوان می‌کند که روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌اند. آنها روزی 5600 ماسک و  5800 هزار جفت دستکش استفاده می‌کردند آن هم در دوره‌ای که نه ماسک پیدا می‌شد نه دستکش.

وی در ادامه به فعالیت‌های سخت و دشوار همکارانش اشاره می‌کند: «کارمان شبانه‌روزی  بود و  ترس و استرس از ابتلا به این بیماری وظیفه‌مان را حساس‌تر کرده بود. خب با این وجود همکاران جوان من و خانواده‌هایشان زیر فشار زیادی بودند که نکند سلامتی‌شان به خطر بیفتد.  همکاران روانشناس ما با پرسنل و خانواده‌های آنها مدام صحبت می‌کردند تا روحیه آنها تنزل نکند.

کمک‌های بی‌دریغ مردم هم به ما روحیه می‌داد. مردم تا جایی که می‌توانستند کمک کردند از  ماسک و دستکش گرفته تا مواد غذایی.»

پروتکل‌های بهداشتی به حساسیت اجرا می‌شوند

باید به این نکته که هیچگاه هم رسانه‌ای نشده بپردازم. از 915 پرسنل آسایشگاه کهریزک نزدیک به یک سوم پرسنل مبتلا به ویروس کویید 19 شدند که خوشبختانه با اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه مشکل خاصی برای هیچیک از آنها بوجود نیامد. مددکاران و روانشناسان در کنار فعالیت‌های سنگین خود با خانواده و پرسنل مبتلا به کرونا تماس می‌گرفتند و سعی در افزایش روحیه آنها داشتند. حتی این امکان برای پرسنل مبتلا داده شده بود برای قرنطینه و مراقبت می‌توانند به بخش ویژه کهریزک که مخصوص این کار و برای پرسنل تدارک دیده شده است، بیایند.

دکتر پورفهیم با  اشاره به عادی بودن شرایط آسایشگاه کهریزک عنوان می‌کند: «خردادماه شرایط آسایشگاه نسبت به گذشته بهتر شد. از 21 بخشی که تقسیم‌بندی کرده‌ایم که  بخش سبزمان کم خطر، زرد خطر متوسط، قرمز پرخطر و سیاه بخش بسیار خطرناک است  در حال حاضر دو بخش بخش سیاه فعالیت می‌کند که چند ده نفری  در آن بستری هستند.

در بخش قرنطینه روزی 4 بار علایم بالینی و حیاتی بیماران کنترل می‌شود.  ویتامین و زینک و پروتیین برای بیماران تدارک دیده‌ایم که برای بازیابی سلامت مددجویان مبتلاست. عده پرسنل را در این بخش‌ها بیشتر کردیم و رسیدگی‌ها هم مطلوب‌تر است.

برای بیمارانی که هوشیارترند از ظریق تماس‌های اسکایپی با خانواده‌هایشان ملاقات‌های مجازی ترتیب می‌دهیم . از نظر روحی برای حفظ روحیه‌ سایر مددجویان بخش به بخش برنامه‌هایی مثل جشن برگزار می‌کنیم. باید بگویم خودمان را با این ویروس سازگار کرده‌ایم تا بتوانیم کار را جلو ببریم.

کمک‌های تاثیرگذار

به گفته دکتر فهیم‌پور کمک و تعامل برخی از دستگاه‌های دولتی و سازمان و نهادها در کنترل این بیماری در آسایشگاه کهریزک  بسیار تاثیرگذار بوده است. او درباره کمک‌هایی که در طول این چند ماهه به این مجموعه شده است، می‌گوید: «همکاران من برای کنترل این بیماری از جان و دل کمک کردند. بهزیستی به عنوان متولی بسیار حمایت‌مان کرد.  دوستان شبکه بهداشت برای کنترل عفونت، آتش نشانی منطقه 7 برای گندزدایی محیط، نیروهای مسلح  از طریق فروشگاه اتکا مواد مورد نیاز برای گندزدایی در اختیارمان گذاشتند.

---

از دانشگاه تهران و شهید بهشتی و علوم پزشکی ایران متخصصان عفونی و داخلی  و آی سی یو اعزام شد که بخش آی سی یو داشته باشیم. بیمارستان‌ها در پذیرش بیماران خیلی همکاری کردند.  بیش از 40 تن از بیماران را به بیمارستان اعزام کردیم که نیاز به مراقبت‌های خاص داشتند.

گروه های جهادی در تامین مواد غذایی بخصوص آبمیوه کمک می‌کردند و با رعایت موازین بهداشتی در اختیار مددجویان قرار می‌دادیم. فرمانداری و شهرداری کهریزک بسیار لطف داشتند که هر وقت کمک می‌خواستیم بدون فوت وقت حاضر می‌شدند.»

دکتر پورفهیم امیدوار است با کمک همکارانش در آسایشگاه کهریزک و کمک نهادهای مردمی و دستگاه‌های دولتی روند پیشگیری از ابتلا به کرونا در این مجموعه بطور کامل محقق شود و روزی برسد که همانند گذشته خانواده‌ها بتوانند برای ملاقات عزیزان‌شان به کهریزک بیایند.

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: همکاران آموزش آسایشگاه کهریزک وزارت بهداشت خانواده ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۵۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، واکسن کوویدشیلد توسط شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط انستیتو سرم هند تولید شد. این واکسن به طور گسترده در 150 کشور جهان از جمله انگلیس و هند توزیع شد.

برخی مطالعات طی دوران همه گیری کرونا نشان داد این واکسن 60 تا 80 درصد در حفاظت از افراد در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار است اما از آن زمان تاکنون تحقیقات بیشتر حاکی از آن بوده که کووید شیلد ممکن است به ایجاد لخته خون در بدن برخی افراد منجر شود که ممکن است مرگبار باشد.

در همین راستا یک شکایت دسته جمعی از سوی حدود 50 قربانی در انگلیس ثبت و در آن ادعا شد واکسن به مرگ و جراحت شدید افراد منجر شده و شاکیان خواستار 100 میلیون پوند غرامت شدند.

یکی از شاکیان مدعی شده بود پس از دریافت واکسن و ایجاد لخته خونی به جراحت مغزی دائمی مبتلا شده و وی نمی تواند کار کند.

هرچند آسترازنکا در مقابل این ادعا از خود دفاع کرد اما برای نخستین بار در یکی از اسناد دادگاه اعتراف کرد این واکسن در مواردی بسیار نادر به TTS یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی منجر می شود که مشخصه آن ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکت های خون در افراد است.

این اعتراف آسترازنکا با تاکید شرکت در 2023 میلادی مبنی بر این است که قبول نمی کندTTS به طور عمومی در نتیجه تزریق واکسن ایجاد شود، تضاد دارد. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز تایید کرده بود کووید شیلد ممکن است عوارض جانبی مرگبار داشته باشد.

کد خبر 6093330

دیگر خبرها

  • بازدید رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) از آسایشگاه کهریزک
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • طرز پخت پاچه گاو توسط سه پدربزرگ هفتاد ساله هندی (فیلم)
  • ستاره بایرن مونیخ دلتنگ خانه شده است!
  • کمبود ۳۰ درصدی فضای ورزشی در کهریزک/ خانه کشتی افتتاح می‌شود