Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-01@04:51:29 GMT

ترخیص2میلیون تن کالای‌اساسی هرماه

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۸۶۰۰۴

سخنگوی گمرک گفت: در هفت ماه اول سال جاری ۲۵ قلم کالای اساسی به میزان ۱۳ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۸۰۸ تن به ارزش ۶ میلیارد و ۵۷۶ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۱۵۶ دلار به کشور وارد شده است که نشان از ترخیص یک میلیون و ۹۵۴ هزار و ۵۴۴ تن در هر ماه از ابتدای سال دارد. ناطقان: «سید روح اله لطیفی» اظهار داشت: با هدفمند شدن واردات به کشور و ممنوعیت بیش از ۲ هزار کالا در سال ۹۹، کالاهای اساسی، اقلام ضروری و نهاده و مواد اولیه تولید، عمده کالاهای وارداتی بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: آمارها نشان می دهد از ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن واردات در هفت ماه امسال ۷۰ درصد آن را ۲۵ قلم کالای اساسی تشکیل می دهد و باقی آن شامل نهاده های تولید، اجزا و قطعات ماشین آلات و مواد اولیه تولید بودند.

لطیفی تصریح کرد: این میزان ترخیص کالا در حالی است که در مدت زمان مشابه سال گذشته حجم ترخیص شده ۲۵ قلم کالای اساسی به میزان ۱۴ میلیون و ۲۸ هزار و ۹۴۴ تن به ارزش ۹ میلیارد و ۲۳۶ میلیون و ۱۸۹ دلار بوده است که کاهش ۲ درصدی در وزن را نشان می دهد.

سخنگوی گمرک خاطر نشان کرد: ۲۵ قلم کالای اساسی وارداتی شامل، گوشت قرمز سبک، سنگین و سرد و گرم، چای خشک، دانه های روغنی( سویا) ، روغن های خوراکی نیمه جامد،مایع و خام ، کنجاله سویا، کودهای شیمیایی، خمیر کاغذ، کاغذ روزنامه، کاغذ چاپ و تحریر ، گوشت مرغ، کره با بسته بندی، تخم مرغ، حبوبات، انواع بذر، گندم، جو، ذرت، برنج، شکر خام، داروهای دامی ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی، سموم شیمیایی، لاستیک سنگین، ماشین آلات تولید کننده کالاهای اساسی هستند.

وی با بیان اینکه ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه های روغنی، روغن و داروی ضروری شامل ارز ترجیحی است، افزود: بیشترین سهم وارداتی از میان ۲۵ قلم کالای ضروری، نهاده های دامی شامل ذرت، جو و کنجاله سویا بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک تاکید کرد: در طی ۴۵ روز اخیر و پس از سفر معاون اول رییس جمهور به استان هرمزگان از ۱۱ مهر ماه، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی، ترخیص شده است که از میان ۲۵ قلم مذکور بیشترین سهم را ذرت با بیش از ۳۰ درصد داشته است.

وی افزود: در فروردین ماه بیش از ۲ میلیون و ۴۷ هزار تن، تا پایان خرداد ۶ میلیون و ۸۲۵ هزارتن و تا پایان شهریورماه نیز ۱۱ میلیون و ۸۹۲ هزار تن کالای اساسی از گمرکات کشور ترخیص شده است که با در نظرگرفتن مهر ماه نشان می دهد که روند ترخیص کالاهای اساسی بی وقفه انجام شده است و هیچگاه متوقف نشده است.

سخنگوی گمرک تصریح کرد: جمع خروجی کالاهای اساسی از گمرکات کشور در هفت ماه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ دو درصد کاهش داشته است و نسبت به سال ۹۷ این روند ۲۵ درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص علت توقف کالا در بنادر، لنگرگاه‌ها، شناورها و گمرکات،گفت: عدم تخصیص و تامین ارز، انتقال اسناد و مجوزهای لازم از دلایل اصلی این توقف به شمار می روند اما ارز در این چند ماه مهمترین عامل بوده است، که با وجود تامین برای بیش از ۱۹.۵ میلیون تن کالا از سوی بانک مرکزی و ترخیص آنها توسط گمرک، نزدیک به هشت میلیون تن دیگر به کندی در مسیر انجام تشریفات ترخیص قرار گرفتند.

لطیفی توضیح داد: از بیش از چهار ماه پیش، با وجود اینکه حجم بالایی از کالاهای دپو شده در بنادر به دلایل عدم تخصیص ارز و انتقال اسناد ، هنوز به گمرک اظهار نشده بودند و در حوزه وظایف گمرک قرار نداشتند، مکاتبات بسیاری برای سرعت بخشی به ترخیص کالا و حل مشکلات قبل از گمرک انجام شد که پس از سفر معاون اول رییس جمهور به استان هرمزگان و براساس مصوبات، روند ترخیص کالا سرعت گرفت.

وی افزود: همچنین با مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تاکیدات مقام معظم رهبری در سخنرانی روز میلاد حضرت محمد مصطفی(ص)، همکاری دستگاه های دولتی و حاکمیتی در سه قوه و با تصمیمات ارزی برای تامین ارز مورد نیاز این کالاها، سرعت ترخیص کالاهای اساسی و ضروری از شنبه هفته گذشته سرعت دو چندان به خود گرفت که امیدواریم تا دو هفته دیگر بیش از ۷۰ درصد کالاها ترخیص شوند.

لطیفی خاطرنشان کرد: از دلایل دیگر ماندگاری کالا در بنادر و مقدار کمتری در گمرکات، واردات بیشتر کالاهای اساسی و ضروری نسبت به سال گذشته است که با وجود خروج کالا به میزان مدت مشابه، ورود آن بیش از مدت مشابه بوده و همین امر باعث ایستایی کالا در لنگرگاه ها، اماکن بندری و محوطه گمرکی شده است.

وی افزود: به عبارتی ورودی کالا معمولا برابر است با خروجی و کالاهای ترخیصی، به علاوه کالاهای محوطه بندری و گمرکی ، که در بخش میانی این فرایند، به دلیل واردات بیشتر کالای اساسی و نهاده های تولید به دلایل موصوف، بیش از گذشته کالا در انتظار انجام تشریفات انتقال اسناد، تخصیص و تامین ارز و نهایتا ترخیص کالا بوده است که از میزان هشت میلیون تن کالای موجود در اماکن بندری و گمرکی بین سه تا چهار میلیون تن کالا در حال انجام تشریفات گمرکی برای ترخیص، امری طبیعی است که باید بین ورود کالا، انجام تشریفات و سپس ترخیص کالا ضرب آهنگ منطقی با حداکثر سرعت همراه با انجام اقدامات قانونی با هماهنگی همه دستگاه‌های مرتبط با تجارت، از مرحله ثبت سفارش تا درب خروج داشته باشد. منبع: عصر ایران برچسب ها: ترخیص ، کالای اساسی ، گمرک

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ترخیص کالای اساسی گمرک ۲۵ قلم کالای اساسی میلیون تن کالا کالاهای اساسی انجام تشریفات ترخیص کالا تن کالای هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۶۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قاچاق کالا عملاً روند تولید را مختل می‌سازد

استاندار سمنان با بیان اینکه موضوع احتکار به‌هیچ‌عنوان پسندیده نیست و قاچاق کالا به‌نوعی عملاً روند تولید را مختل می‌سازد، گفت: با کسی در سطح استان در این زمینه تعارف نداریم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سیدمحمدرضا هاشمی عصر امروز در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که در محل سالن جلسات غدیر استانداری برگزار شد، اظهار داشت: بازدید‌ها و نظارت بر انبارها در این بخش برای جلوگیری از احتکار با جدیت در دستور کار قرار داشته باشد.

وی درباره لزوم مقابله با قاچاق کالا و ارز گفت: قاچاق کالا به دلیل سودآوری بالا، زمینه و بستر ایجاد رقابت در بین تولیدات کالاهای داخلی برای ارتقاء کیفیت را از بین خواهد برد‌.

وی از برگزاری منظم جلسات کمیسیون مبارزه قاچاق کالا و ارز استان قدردانی کرد و گفت: تاکنون بالغ‌ بر 95 جلسه در سطح استان تشکیل و مصوبات نیز اجرایی شده است.

استاندار سمنان گفت: کالا و ارز قاچاق شده بدون پرداخت مالیات و عوارض در مدت‌زمان کوتاه در بازار عرضه‌شده و سودآوری بسیاری دارد، لذا این موارد افراد سودجو را به قاچاق سوق می‌دهد.

هاشمی گفت: اشباع کالاهای بی‌کیفیت قاچاق در سطح بازار، عرصه رقابت در بین تولیدات و کالاهای داخلی را از بین می‌برد.

وی با اشاره به آسیب‌های مهم قاچاق کالا گفت: قاچاق کالا به‌نوعی عملاً روند تولید را مختل می‌سازد.

استاندار سمنان از قاچاق سوخت به‌عنوان نوعی دیگر از قاچاق نام برد و گفت: این نوع قاچاق نیز به دلیل سودآوری مورد توجه است.

هاشمی گفت: جلسات قاچاق کالا و ارز برای کشف و جلوگیری از وقوع این مهم باید به‌صورت مستمر و پرقدرت برگزار شود.

انتهای پیام/361

دیگر خبرها

  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • کشف انبار احتکار ۳۳ میلیاردی کالاهای اساسی در بندرعباس
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود
  • قاچاق کالا عملاً روند تولید را مختل می‌سازد
  • ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟
  • کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان
  • ضرب‌الاجل منطقه آزاد قشم برای ثبت انبارهای کالا