Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@08:43:15 GMT

تاکید آلمان بر تداوم تحریم تسلیحاتی عربستان

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۸۶۱۵۳

تاکید آلمان بر تداوم تحریم تسلیحاتی عربستان

به گزارش ایرنا، در حالی که «عادل الجبیر»  وزیر مشاور در امور خارجه عربستان طی روزهای گذشته با سفر به برلین برای لغو تحریم تسلیحاتی ریاض از سوی آلمان، با مقام های  این کشور دیدار و گفت و گو کرد، اما نمایندگان پارلمان آلمان (بوندستاگ) می گویند قصد ندارند رای به لغو این تحریم بدهند.

خبرگزاری د.پ.آ. امروز (یکشنبه) گزارش داد که مذاکرات در بین احزاب دولت ائتلافی آلمان برای تمدید ممنوعیت صادرات اسلحه به عربستان اکنون در جریان است و این در حالی است که حزب سوسیال دموکرات (SPD) به هیچ وجه لغو آن را در دستور کار ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«گابریلا هاینریش» معاون رئیس فراکسیون پارلمانی این حزب در بوندستاگ به خبرگزاری د.پ.آ. گفت: «بدون یک چرخش اساسی در رویکرد عربستان در قبال جنگ یمن صادرات اسلحه ای وجود نخواهد داشت و تحریم باید ادامه داشته باشد.»

به گفته وی، برای گروه پارلمانی SPD روشن است که توقف صادرات حداقل تا پایان دوره قانونگذاری کنونی باید تمدید شود. «ما به یک بازنگری سیاسی در زمینه صادرات اسلحه آلمان نیاز داریم ، زیرا سلاح یک کالای اقتصادی عادی نیست.»

بر این اساس اسلحه سازان آلمانی پیش از توقف صادرات به عربستان تجارت خوبی داشتند. در سال ۲۰۱۷ ، عربستان با حجم واردات ۲۵۴ میلیون یورویی همچنان ششمین کشور مهم دریافت کننده تسلیحات آلمان بود. با وجود تحریم، باز هم می توان اجزای محصولات مشترک را از طریق  سایر کشورها به عربستان صادر کرد. به عنوان مثال در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ ، دولت فدرال اجازه تحویل هواپیماهای جنگنده یوروفایتر و تورنادو را که مقصد آنها عربستان سعودی بود، داده است.

اکنون پس از دو سال تحریم تسلیحاتی علیه عربستان سعودی، مقام های ریاض مدعی اند که علاقه خود به تسلیحات ساخت آلمان را از دست داده اند.

الجبیر در گفت وگو با خبرگزاری د.پ.آ. آلمان ، ممنوعیت صادرات اعمال شده توسط دولت فدرال را نادرست و غیر منطقی خواند و مدعی شد کشورش برای رفع نیازهای نظامی خود به سلاح های آلمانی احتیاجی ندارد.

عربستان که همراه با امارات، بحرین، سودان، مصر و کویت در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی تجاوز به کشور یمن را آغاز کرد و تصور می‌کرد در همان روزهای ابتدایی بتواند دروازه‌های صنعا را فتح کند، اکنون با قدرتمند شدن نیروهای «جنبش انصارالله» هر روز به باتلاق این جنگ بیشتر فرو می‌رود و در اندیشه تامین سلاح‌های پیشرفته است.  

آنچه از سخنان اخیر این مقام سعودی نتیجه‌گیری می‌شود این است که وی نتوانسته دولت آلمان را برای کمک تسلیحاتی به عربستان راضی کند و این موضوع خشم و عصبانیت ریاض را برانگیخته است.  

برچسب‌ها تحریم یمن عربستان سعودی آلمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تحریم یمن عربستان سعودی آلمان تحریم یمن عربستان سعودی آلمان اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۶۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند/ گروسی به ایران می‌آید

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه جریان مخرب و صهیونیستی در حال القای صلح آمیز نبودن برنامه هسته ای ایران است، یادآور شد که رافائل گروسی گفته نشانه ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد.   به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هفته آینده اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای برگزار می‌شود، اظهار کرد: حدود ۴۷۷ مقاله ارائه شده، ۱۸۰ ارائه خواهیم داشت که توسط شرکت کنندگان غیرایرانی ارائه خواهند شد. گروسی مدیرکل آژانس نیز به عنوان مهمان ویژه در این کنفرانس حضور خواهد داشت و سخنرانی می‌کند.   وی ادامه داد: در المپیاد مخترعین جهان در سوئیس، از مدارس انرژی اتمی ما شرکت کرده بودند و ۵ دانش آموز ما ۵ مدال به دست آوردند و ایران مقام اول را کسب کرد.   رئیس سازمان انرژی اتمی، درباره حل مسائل پادمانی با آژانس اظهارکرد: همواره در حال تعامل و گفت‌وگو درباره مسائل پادمانی هستیم. تاکنون ۲ مکان باقی مانده و ۲ مکان حل و فصل شده درباره دو مکان در حال گفت و گو هستیم،  بیانیه اسفند ۱۴۰۱ از نظر ما پابرجاست و براساس آن تعامل داریم. اما این بیانیه توسط جریان مخربی که در غرب علیه ایران اقدام می کند، زیرسوال رفته است، ما اما بر این بیانیه تاکید داریم.   وی همچنین تاکید کرد : آقای رافائل گروسی اعلام کرده است در ایران دیدارهایی خواهند داشت و من هم با وی دیدار دارم و مطمئن هستم که ابهامات برطرف می شود و در چارچوب پادمان و ان پی تی روابط خود را با آژانس تقویت می‌کنیم.   اسلامی درباره همکاری با آژانس در خصوص بازرسان آژانس تصریح کرد: ما ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند. بازدید آنها در حال انجام است. استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است و این مساله سیاسی نیست و ما در فرایندهای همکاری با آژانس این موضوع را مکرر اثبات کرده و آنها هم به آن اذعان دارند.   وی درباره اظهارات گروسی درباره برنامه تسلیحاتی ایران نیز تصریح کرد: این ها موضعگیری نیست و سوال خبرنگار است و جریان مخرب و صهیونیستی در حال القای این است که برنامه ایران صلح آمیز نیست. گروسی گفته نشانه ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کریمی قدوسی : برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد، «نصف روز» زمان لازم داریم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد

دیگر خبرها

  • چراغ سبز لندن به تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با اسرائیل
  • هشدار ۵۷ عضو کنگره آمریکا به بایدن درباره حمایت تسلیحاتی از تل‌آویو
  • فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه
  • تاکید کشورهای عربی و اروپایی بر پایان جنگ غزه و راه‌حل ۲دولتی در نشست ریاض
  • اسلامی: ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند/ گروسی به ایران می‌آید
  • عربستان قیمت نفتش را افزایش داد
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • شکایت نیکاراگوئه از آلمان برای ارسال سلاح به اسرائیل در لاهه رد شد
  • وضع مقررات برای استفاده تسلیحاتی از هوش مصنوعی
  • پیگیر لایحه امنیت شغلی کارگران هستیم | با تهدید‌ها و تحریم‌ها نمی‌توانند ملت را متوقف کنند