Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، «محمد کریم الخفاجی» وزیر کشاورزی عراق درباره مطالب منتشر شده در محافل عراق درخصوص سرمایه گذاری سعودی ها در مناطق جنوبی و غربی عراق گفت: عربستان قصد سرمایه گذاری در صحرای غربی، المثنی و نجف اشرف را داشتند.

وی تصریح کرد: آنها می خواستند قطب (کِشت) و دامپروری در مساحت ۵۰ تا ۶۰ هزار دونم (هر دونم برابر با ۲۵۰۰ متر مربع) راه اندازی کنند که نیازمند به تامین پایدار آب برای یک دوره ۵۰ ساله بود زیرا می خواستند برای هریک از پروژه ها بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند اما وزارت منابع آبی عراق تامین این میزان آب را غیرممکن دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری العهد عراق یکشنبه شب به نقل از الخفاجی افزود: بر این اساس، توافقی در مورد سرمایه گذاری سعودی حاصل نشده است.

از دو هفته پیش گزارش هایی از احتمال واگذاری میلیون ها هکتار از بیابان های استان های الانبار، نجف اشرف، المثنی و بصره عراق به عربستان سعودی برای سرمایه گذاری منتشر شده و ریاض نیز یکشنبه هفته جاری یک هیات بلند پایه از تعدادی از وزیران امنیتی، اقتصادی و خدماتی را برای توسعه روابط دو جانبه، به بغداد اعزام کرد.

ولیعهد عربستان متعاقب حضور این هیات سعودی در بغداد، با نخست وزیر عراق تماس گرفته و خواهان توسعه روابط بین دو کشور در بخش های مختلف شد.

عراق و عربستان سعودی در جهت کمیته مشترک دو جانبه در ۱۴ اکتبر گذشته (۲۳ مهرماه ۹۹) در ریاض برای سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در عراق بحث و گفت وگو کردند که در آن از سرمایه‌گذاری ۲.۹ میلیارد دلاری عربستان در طرح‌های مختلف در عراق پرده برداشته شد و «خالد بتال النجم» وزیر برنامه‌ریزی عراق نیز از وجود شش هزار طرح پیشنهادی مناسب سرمایه‌گذاری سعودی‌ها به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار سخن گفت.

محافل سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق انتقادهای گسترده ای به نوع رویکرد اقتصادی دولت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور مطرح کرده اند. این محافل درباره پیامدهای امنیتی، سیاسی و دینی حضور عربستان در قالب سرمایه گذاری در عراق با توجه به سابقه بد این کشور در برخورد با کشورشان هشدار می‌دهند و این حضور را تهدیدی برای امنیت ملی عراق می دانند.

عراق در طول سال های بعد از جنگ آمریکا از سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد قربانی عملیات هزاران تروریست سعودی بود که با ورود به عراق دست به کشتار مردم این کشور زدند.

برخی کارشناسان امنیتی عراق می‌گویند که دستکم ۱۵ هزار تروریست سعودی انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و ۵ هزار نفر از آنها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کردند.

به گفته این کارشناسان، عربستان سعودی تروریست‌ها را اعزام و یا دستکم چشم خود را به روی گسیل شدن آنها به عراق بست. سعودیها تاکنون از خانواده‌های قربانیان عراقی حملات تروریست‌های سعودی عذرخواهی نکرده و غرامت نپرداخته است.

برچسب‌ها سرمایه گذاری خارجی عربستان سعودی بغداد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سرمایه گذاری خارجی عربستان سعودی بغداد سرمایه گذاری خارجی عربستان سعودی بغداد اخبار کنکور سرمایه گذاری سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۷۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت

ویدیویی از بارش عجیب برف در طائف عربستان در نهمین روز از اردیبهشت سال 1403 را ببینید./هم میهن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  •  سخنگوی حماس : تکذیب ادعای خروج برخی رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق تبادل اسرا
  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه