Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-30@15:34:15 GMT

موشک‌های دوربرد در اختیار داریم

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۸۷۶۶۸

موشک‌های دوربرد در اختیار داریم

به گزارش افکارنیوز،

رهبر منطقه تیگرای در اتیوپی گفت که این منطقه موشک‌های دوربرد بسیاری را در اختیار دارد که می‌تواند هر کجا استفاده شود.

«دبرصیون جبر میکائیل» این اظهارات را به دنبال حمله موشکی روز گذشته از منطقه تیگرای به فرودگاه اسمره پایتخت اتیوپی بیان داشت.

رهبر منطقه تیگرای اتیوپی امروز یکشنبه تایید کرد که نیروهایش، اسمره را شنبه شب با موشک هدف قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منطقه تیگرای، اریتره را به اعزام نیرو به تیگرای برای کمک به نیروهای دولت اتیوپی متهم می‌کند و می‌گوید که نیروهایش با ۱۶ لشکر از ارتش اریتره‌ و همچنین با نیروهای اتیوپی می‌جنگند.

دبرصیون جبر میکائیل  عصر امروز نیز در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:«ما موشک های دوربرد زیادی داریم که می‌توانیم از آن به شکل گزینشی در هر کجا که بخواهیم استفاده کنیم.»

او تعداد موشک‌هایی که روز گذشته از منطقه تیگرای به شهر اسمره اصابت کرد، فاش نکرد، اما گفت:« اسمره تنها شهر اریتره است که هدف گرفته شد و تا زمانی که نیروهای اریتره در اتیوپی با ما می‌جنگند، ما هر هدف نظامی را قانونی می‌دانیم و هدف آتش قرار می‌دهیم.»

رهبر منطقه تیگرای در پاسخ به سوال آسوشیتد پرس درباره احتمال حمله موشکی این منطقه به «آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی گفت: «نمی‌خواهم که بگویم، اما موشک‌های ما دوربرد است.»

جبر میکائیل  با بیان اینکه هیچ تماسی با دولت فدرال اتیوپی نداشته است، گفت: «اتحادیه آفریقا برای ایجاد آتش‌بس فشار میاورد، اما آبی احمد نخست وزیر آماده گوش کردن نیست. او به قدرت نزد خود ایمان دارد در حالی که اوضاع به هم ریخته است و نیاز به یک مداخله بین المللی است.»

او همچنین هر گونه تماس جبهه آزادی بخش خلق تیگرای با اریتره را حتی قبل از شروع درگیری‌ها در اتیوپی رد کرد.

 اریتره و اتیوپی بین سال‌های ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۰ درگیری جنگ با یکدیگر بودند تا بالاخره دو کشور دو سال پیش توافق صلحی را امضا کردند؛ اما  اریتره همچنان با تیگرای خصومت می‌ورزد، آن هم به این دلیل که می‌گوید مقاماتی از این منطقه در جنگ سابق اتیوپی با اریتره سهم بسزایی داشته‌اند.

کشور اتیوپی در ۱۰ روز گذشته بار دیگر شاهد درگیری و بحران بوده تا جایی که نگرانی‌ها از بروز جنگ داخلی در این کشور پرجمعیت آفریقایی تشدید شده است. درگیری‌های خونینی که میان ارتش اتیوپی و نیروهای جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای (تی.پی.ال.اف) که حزب حاکم در منطقه  نیمه‌خودمختار تیگرای به شمار می‌آید، همچنان ادامه دارد.

«آبی احمد» نخست وزیر اتیوپی پس از روی کار آمدن در آوریل ۲۰۱۸، رئیس ستاد مشترک و رئیس سازمان امنیت و اطلاعات ملی این کشور را که از قوم «تیگرای» بود، پس از ۱۷ سال برکنار کرد. تصمیمی که تیگرای آن را اقدامی علیه خود قلمداد کرد.

اختلافات میان آبی احمد و منطقه تیگرای پس از مصوبه پارلمان برای تأخیر انتخابات که قرار بود در ژوئن برگزار شود، افزایش یافت. طبق این مصوبه که به درخواست آبی احمد تصویب شد، دوره نخست‌وزیری تمدید یافت و اقلیم تیگرای نیز این اقدام را بر خلاف قانون اساسی اعلام کرد و «تریا ابراهیم» به عنوان رئیس پارلمان که از قوم تیگرای بود نیز استعفا کرد و دولت «آبی احمد» را دیکتاتوری خواند.

پس از استعفای رئیس پارلمان، افراد دیگری نیز استعفاء دادند و حزب «جبهه مردمی تیگرای» در ژوئن ۲۰۲۰ در کنفرانسی اعلام کرد که به طور مستقل انتخاباتی را در آگوست برگزار می‌کند. این انتخابات برگزار شد و ۲.۷ میلیون نفر نیز رأی دادند. اما دولت مرکزی آن را به رسمیت نشناخت و در مقابل دولت منطقه تیگرای نیز اعلام کرد که دولت مرکزی را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را غیر قانونی می‌داند.

در پی این تنش، دولت مرکزی نیز در سپتامبر گذشته اعلام کرد که درآمدهای مالی را به اقلیم تیگرای تحویل نمی‌دهد. اقدامی که منطقه تیگرای آن را به منزله «اعلام جنگ» قلمداد کرد.

در یک هفته گذشته اقلیم تیگرای از جامعه جهانی خواسته تا به این بحران ورود کند و سپس مدعی شد که دولت مرکزی این اقلیم را به اقدام نظامی تهدید کرده است.

در تاریخ دوم نوامبر نیز اولین درگیری‌های مسلحانه بین طرفین در گرفت و هر یک دیگری را به آغاز آن متهم می‌کنند.

بنابراین برای اولین بار در تاریخ اتیوپی، میان یک اقلیم و دولت مرکزی درگیری مسلحانه رخ داده است و امکان این نیز وجود دارد که منطقه تیگرای بخواهد اعلام استقلال کرده و جدا شود. چرا که طبق قانون اساسی سال ۱۹۹۵ نیز آن‌ها حق چنین کاری را دارند. طبق ماده ۳۹ قانون اساسی «تمامی اقوام اتیوپی حق تعیین سرنوشت و جدایی غیر مشروط دارند.» 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: اتیوپی موشک های دوربرد جامعه جهانی انتخابات اتیوپی جامعه جهانی موشک های دوربرد منطقه تیگرای دولت مرکزی آبی احمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۷۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام اتفاقات منطقه بی ارتباط با خلیج فارس نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری، سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور صبح امروز دهم اردیبهشت ماه، در آئین اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی خلیج فارس اظهار داشت: از دولت دهم تاکنون به این جشنواره تعلق خاطر دارم و دوست دارم در این محفل گرم و صمیمی حضور داشته باشم.

وی افزود: درباره بحث خلیج فارس نظریه پردازان از ایام قدیم به علت منابع انرژی به این منطقه هارت لند می‌گفتند و باور داشتند تسلط بر این منطقه یعنی فرمانروایی بر جهان و بر همین مبنا همواره به دنبال حضور در منطقه هستند و امروز تمام اتفاقات منطقه بی ارتباط به مسئله خلیج فارس نیست.

وی با اشاره به چند سند تاریخی در ارتباط با نام خلیج فارس و تعلق آن به ایرانیان اظهار داشت: یک محقق غربی به نام ژان ژاک پرینی در کتاب خود اعتراف کرده که ملل و طوایف مختلفی بر خلیج فارس استیلا یافتند و فرمانروایی کردند و روزگارشان سپری شد و منقرض شدند اما تنها ایرانی‌ها هستند که با هوش و درایت خود از این میراث‌شان نگهداری کرده و می‌کنند.

حسینی با اشاره به فرهنگ ۸ هزار ساله خلیج فارس نیز گفت: پرتغالی‌ها ۱۱۷ سال بر این منطقه تسلط داشتند اما امام قلی خان با یارانش توانستند این استعمارگران را از منطقه اخراج کنند بر همین مبنا روز ۱۰ اردیبهشت در شورای عالی فرهنگی به نام روز خلیج فارس نامگذاری شد.

وی با اشاره به لزوم شناخت و صیانت از تاریخ و هویت ملی تاکید کرد: استکبار در هر کجا ورود کرد به دنبال تغییر زبان و فرهنگ آن منطقه بود اما ملت ایران در تمام دوره‌ها از هویت ایرانی خود دفاع کردند و استکبار ستیزی خود را نشان دادند.

معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به پیشینه راه‌اندازی جشنواره خلیج فارس گفت: در دولت دهم این جشنواره با محوریت بندرعباس با نگاهی بین المللی ایجاد شد و امید داریم پس از فراز و نشیب‌های برگزاری این جشنواره ابعاد جهانی پیدا کند و ایرانی‌ها در سراسر جهان با آن ارتباط برقرار کنند.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد دریا پایه از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: برای اجرایی شدن این سیاست‌ها، دولت و سایر قوا باید در کنار هم باشند و اقدامات عملی برای بهره وری کامل از ظرفیت ساحل و دریا انجام دهند و توسعه کشور را در سواحل خلیج فارس رقم بزنند.

وی افزود: استان هرمزگان هم برنامه‌های خود را در مورد اجرای این سیاست‌ها به تهران ارسال کند تا با جمع بندی و بررسی و کار کارشناسی در نهایت بتوان از این مزیت خدادادی بهره لازم را برد.

کد خبر 6092080

دیگر خبرها

  • دیشب بر فراز کریمه چه گذشت؟
  • ترور برای بقا
  • نیوزیلند: درخواست پایان اشغالگری اسرائیل
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین/منطقه دونباس اوکراین به زودی سقوط می کند
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • شلیک ۴۰ موشک به سرزمین های اشغالی طی یک روز
  • تمام اتفاقات منطقه بی ارتباط با خلیج فارس نیست
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود
  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان