Web Analytics Made Easy - Statcounter

آسیه رحیمی با بیان این که شستن دست با صابون یا ژل‌های ضد میکروبی برای کاهش انتقال بیماری‌های عفونی از جمله کووید ۱۹ مؤثر است، اظهار کرد: صابون ها، شوینده‌ها و ضد‌عفونی‌کننده‌ها می‌توانند طیف وسیعی از میکروب‌های عفونی را غیرفعال کنند یا آن‌ها را از بین ببرند در نتیجه خطر ابتلا به عفونت در فرد یا انتقال غیرمستقیم به شخص دیگر کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه کووید ۱۹ یک عفونت تنفسی است که راه انتقال آن اساساً از طریق انتشار ذرات ویروس کرونا توسط سرفه یا عطسه است، تصریح کرد: قطرات بزاق سهم بسیار مهمی در انتشار این بیماری دارند. زمانی که یک فرد سرفه یا عطسه می‌کند این ذرات برروی سطوح می‌نشیند و در صورت تماس سطوح توسط سایرین می‌تواند بیماری زا باشد. همچنین در مطالعات صورت گرفته نشان داده شده افرادی که بهداشت دهانی ضعیف تری دارند میزان پنومونی در آن‌ها بیشتر است این امر به این دلیل رخ می‌دهد که وقتی محیط دهان آلودگی بالایی داشته باشد میکروب‌ها به داخل ریه آسپیره و در ریه باعث ایجاد التهاب و بیماری می‌شوند. در پروتکل‌ها به شستن دست بیشتر اشاره شده در حالی که شاید بتوان گفت: به دلیل ارتباط مستقیم حفره دهان با ریه، بهداشت دهان نیز بسیار حائیز اهمیت است، اما به نقش رعایت بهداشت دهان، آنچنان پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: مطالعات نشان داده که غدد بزاقی زبان حفره بینی و لوزه‌ها بیشترین گیرنده‌های ACE-۲ را دارند؛ ویروس ابتدا در بینی و دهان تکثیر می‌شود و سپس به قسمت فوقانی دستگاه تنفسی راه می‌یابد. استفاده از خمیر دندان در حین مسواک زدن باتوجه به اینکه این محصول حاوی مواد شوینده است می‌تواند همان نقش صابون رادر میکروب زدایی از دست‌ها ایفا کند.

رحیمی خاطرنشان کرد: داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیف تری دارند، علایم وخیم تری از بیماری کرونا را تجربه کرده اند و میزان مرگ و میر درآن‌ها بر اثر کرونا بالاتربوده است. این مطالعات اهمیت بهبود بهداشت دهان و دندان در هنگام ابتلا به عفونت کووید ۱۹ به منظور کاهش بار باکتریایی در دهان و خطر عفونت را خاطر نشان می‌کند. همچنین در بیمارانی که به فرم شدید کووید ۱۹ مبتلا شده بودند؛ مارکر‌های التهابی بالاتر بود.

وی یادآور شد: بهداشت نامناسب دهان و دندان باید به عنوان یک عامل خطر برای عوارض کرونا، به ویژه درکسانی که دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی عروقی هستند، در نظر گرفته شود.

رحیمی ادامه داد: یکی از نکاتی که در مورد سالمندان حائزاهمیت است شستن و رعایت بهداشت پروتز‌های دندانی است، زیرا میکروب‌ها به راحتی در این وسایل کلونیزه و تکثیر می‌شوند بنابراین باید حتماً شب‌ها هنگام خواب این پروتز‌ها از دهان خارج شوند و در یک لیوان آب نمک قرار گیرند و روزی ۲ بار با مسواک و صابون مایع شسته شوند.

عضو هئیت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان این که در مطالعه‌ای که پیرامون کاهش بزاق و خشکی دهان صورت گرفته از آن به عنوان یک عامل خطر بالقوه برای عفونت کووید ۱۹ یاد شده است، تصریح کرد:. بزاق انسان مایع بسیار پیچیده‌ای است که نقش مهمی در پیشگیری از عفونت‌های ویروسی و محافظت در برابر آن‌ها دارد، زیرا حاوی تعداد زیادی پروتئین و پپتید با اثرات ضد ویروسی است. مطالعات قبلی اثرات ضد ویروسی برخی از این پروتئین‌ها را علیه ویروس‌های مختلف کرونا به ثبت رسانده است. علاوه بر این، گزارش شده است که چنین پروتئین‌هایی از تکثیر سایر گونه‌های ویروس کرونا جلوگیری می‌کنند بنابراین منطقی است که تصور کنیم این پروتئین‌های بزاقی در برابر ویروس کووید ۱۹ نیز ممکن است اثری مشابه داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بعضاً کادر درمان به مدت طولانی ممکن است در زمان شیفت‌های ICU هیچ ماده خوراکی نخورند و حتی آب ننوشند همین امر باعث کاهش جریان بزاق شده و می‌تواند موجبات پوسیدگی، تکثیر ویروس و سایر بیماری‌های دهان را فراهم آورد بنابراین توصیه می‌شود از نیاشامیدن به مدت طولانی خودداری شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از بیماران مانند کسانی که از اسپری‌های آسمی استفاده می‌کنند یا افراد مبتلا به فشارخون بالا، بیماران دیابتی، افرادی که سابقه رادیوتراپی سرو گردن دارند و افرادی که از دارو‌های آرام بخش استفاده می‌کنند نیز مستعد خشکی دهان هستند و به نظر می‌آید که باید بیش از پیش به بهداشت دهان خویش توجه کنند.

این متخصص تشخیص بیماری‌های دهان گفت: همچنین بیمارانی که از دارو‌هایی مانند کورتون استفاده می‌کنند نیز باید به این امر توجه کنند، زیرا کورتون‌ها باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شوند بنابراین باید سعی کرد تا جایی که می‌شود حجم میکروب ورودی را کاهش داد و بهداشت دهان به دقت رعایت شود.

با بیان اینکه یکی از مهمترین کارکرد‌های حفره دهان، سالم بودن گرفتن آن به عنوان سدی در برابر انواع بیماری‌ها وکاهش میزان میکروب ورودی به بدن است، تأکید کرد: با توجه به مطالب مطرح شده به نظر می‌رسدکه مسواک زدن با خمیر دندان به مدت دو دقیقه حداقل دو بار در روز باید توسط دندانپزشکان، رسانه‌ها و پزشکان مورد تاکید قرار گیرد. حتی شست وشوی دهان نیز مانند شستشوی دست‌ها بعد از مراجعه به منزل باید انجام شود. این امر در مورد افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به COVID-۱۹ هستند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا علائم کرونا کووید ۱۹ عفونت تنفسی پارسی خبر دهان و دندان بهداشت دهان بیماری ها کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۸۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس عبادی گفت: ۲۱ هزار نفر از پرستاران که بخش عمده آنها در دوران کرونا نیرو‌های طرحی بودند، استخدام شده اند و در حال حاضر جذب پرستاران در مراکز درمانی در اولویت وزارت بهداشت است .

 


وی با بیان اینکه تعداد محدودی از پرستارانی که در مناطقی که مجوز استخدام در آنها وجود ندارد، برای جذب باقی مانده‌اند ، افزود: در حال حاضر، ۲۰۹ هزار کادر درمان اعم از پرستار، اتاق عمل، هوشبری، بهیار و کمک پرستار در مراکز درمانی وزارت بهداشت، بخش خصوصی، تأمین اجتماعی و نیرو‌های مسلح مشغول خدمت هستند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین از تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران خبر داد و گفت: این لایحه دارای ۳۱ ماده است که یک ماده آن به جذب پرستارانی که بحران‌هایی مانند کرونا، در خدمت نظام سلامت هستند، اختصاص دارد و امیدواریم با تصویب آن در مجلس بتوان اقدامات موثرتری برای این قشر زحمتکش برداریم.
عبادی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستاری یکی از چالش‌های جهانی است، افزود: با افزایش پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌ها و تسهیلاتی که برای استخدام و تبدیل وضعیت آنها در حال انجام است، چنانچه قانونگذار از این بابت به نظام سلامت کمک کند، امیدوار خواهیم بود تا چند سال آتی مشکل کمبود پرستار در کشور کاهش یابد.

دیگر خبرها

  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • باکتری‌های درون دهان از تعداد کل انسان‌های زمین بیشتر است!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ اردیبهشت
  • برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • فلوراید تراپی بیش از ۷۶ هزار نفر از دانش آموزان روستایی خوزستان
  • دانش آموزان روستایی خوزستان فلوراید تراپی شدند
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند