Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-28@02:55:37 GMT

جهش ژنتیکی کرونا آن را آسیب‌پذیرتر می‌‌کند

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۸۸۶۱۰

جهش ژنتیکی کرونا آن را آسیب‌پذیرتر می‌‌کند

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که جهش کروناویروس می‌تواند به آسیب‌پذیرتر شدن این ویروس منجر شود و آن را در برابر واکسن حساس‌تر کند.

به گزارش شریان نیوز،به نقل ازمدیکال اکسپرس، پژوهشگران «دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل» و و دانشگاه ویسکانسین-مدیسن «در پژوهش جدیدی نشان داده‌اند که کروناویروس طوری جهش یافته که توانسته ‌است به سرعت در سراسر جهان گسترش یابد، اما جهش یافتن این ویروس می‌تواند به آسیب‌پذیرتر شدن آن در برابر واکسن منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

رشته جدیدی از کروناویروس موسوم به D۶۱۴G در اروپا ظاهر شد و به متداول‌ترین نوع کروناویروس در جهان تبدیل شده است.

بررسی این گروه پژوهشی نشان می‌دهد که D۶۱۴G نسبت به کروناویروسی که در چین ظاهر شد، سریع‌تر تکثیر می‌شود و قابلیت انتقال بیشتری دارد. همین ویژگی‌ها، میزان همه‌گیری آن را افزایش می‌دهند.

پژوهشگران، نکات مثبتی را نیز در بررسی‌های خود یافتند. بررسی‌های آن‌ها نشان داد اگرچه این رشته از کروناویروس سریع‌تر منتقل می‌شود، اما در آزمایش روی حیوانات، به بیماری شدیدتری منجر نشده و نسبت به دارو‌های مبتنی بر پادتن حساس‌تر است.

یافته‌های این پژوهش، اطلاعاتی را نیز در مورد نحوه تکامل کروناویروس ارائه می‌دهد. "رالف بریک از پژوهشگران این پروژه گفت: ویروس D۶۱۴G در سلول‌های اپیتلیال بینی تکثیر می‌شود که نقش مهمی در انتقال بیماری از انسان به انسان دارند.

این گروه پژوهشی باور دارند که گسترش D۶۱۴G به این دلیل صورت می‌گیرد که این رشته از کروناویروس، توانایی پروتئین خوشه‌ای را برای افزایش می‌دهد تا راه ورود به سلول را باز کند.

جهش D۶۱۴G ضربه‌ای را به پروتئین خوشه‌ای وارد می‌کند تا آن را به باز کردن راه ورود به سلول ترغیب کند. بدین ترتیب، ویروس می‌تواند به درون سلول راه یابد و به هسته آسیب‌پذیر آن برسد.

باز شدن راه ورود به سلول، نفوذ پادتن‌هایی را که برای ناتوان کردن ویروس تجویز می‌شوند، سهولت می‌بخشد.

پژوهشگران، بررسی خود در مورد این کروناویروس منحصر به فرد را روی همستر‌ها انجام دادند تا تکثیر و انتقال ویروس اصلی و نوع جهش‌یافته آن را ارزیابی کنند. آن‌ها در بررسی‌های خود دریافتند که این ویروس جدید نه تنها ۱۰ برابر سریع‌تر منتقل می‌شود، بلکه نسبت به انواع دیگر کروناویروس، عفونی‌تر است.

پژوهشگران، کروناویروس را به تعدادی همستر انتقال دادند و سپس هشت همستر سالم را در قفسی دیگر در کنار قفس همستر‌های آلوده گذاشتند. این بررسی نشان داد که یک عامل انتقال در این میان وجود دارد، زیرا همستر‌ها با هم تماس نداشتند، اما هوا می‌توانست بین قفس‌ها انتقال یابد.

پس از این مرحله، پژوهشگران به بررسی تکثیر ویروس در همستر‌های گروه دوم پرداختند و دریافتند که ویروس از راه هوا منتقل شده‌است، اما زمان انتقال متفاوت بود.

انتقال ویروس جهش‌یافته به شش مورد از هشت همستر، طی دو روز رخ داد و تا روز چهارم به همه آن‌ها منتقل شد، اما ویروس اصلی با وجود اینکه همه همستر‌ها تا چهار روز در معرض آن قرار داشتند، تا دو روز منتقل نشد.

وشیهیرو کاواوکا از پژوهشگران این پروژه گفت: ما دیدیم که امکان انتقال ویروس جهش‌یافته از راه هوا نسبت به ویروس اصلی بیشتر است و همین موضوع، دلیل چیرگی آن بر انسان را توضیح می‌دهد.

پژوهشگران، آسیب‌شناسی هر دو رشته از کروناویروس را نیز مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که بار ویروسی و نشانه‌های بیماری ناشی از هر دو رشته، مشابه است. این نشان می‌دهد که اگرچه ویروس جهش‌یافته، سریع‌تر انتقال می‌یابد، اما بیماری بدتری را به همراه ندارد.

پژوهشگران هشدار دادند که شاید این نتایج آسیب‌شناسی، در پژوهش‌های انسانی، به همین صورت نباشد.

کاواوکا گفت: کروناویروس، یک پاتوژن کاملاً جدید برای انسان است و پیش‌بینی تکامل آن دشوار خواهد بود. در حال حاضر، انواع جدیدی از کروناویروس در حال ظهور است و ما باید برای حفظ سلامت عمومی، به بررسی و درک تکامل و جهش آن‌ها ادامه دهیم.

منبع: شریان

کلیدواژه: جهش یافته همستر ها سریع تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۸۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از وصل‌شدن آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق تحت تأثیر سیلاب استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  زیرکوه، مهدی دوستی صبح امروز در بازدید از مناطق سیل زده زیرکوه اظهار داشت:  16 روستا و 14 پاسگاه مرزی با جمعیت متأثر 7200 نفر درگیر پیامدهای سیلاب شدند که در حال حاضر مشکل آب شرب این روستاها به صورت موقت برطرف شده است.

وی ادامه داد: اکیپ‌های عملیاتی از مرکز استان و شهرهای همجوار در کنار اکیپ های مستقر در شهرستان زیرکوه در سه شبانه روز بصورت مستمر تلاش نموده و با توجه به خرابی جاده های مواصلاتی و خساراتی که برای شبکه برق شهرستان پیش آمد، آبدار شدن روستاها با مشکلاتی همراه شد که خوشبختانه با تلاش شبانه روزی همکاران قطع آب روستاها مرتفع شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه کارشناسان شرکت در حال برآورد خسارات ناشی از سیلاب به صورت دقیق هستند تصریح کرد: حدود 50 کیلومتر از خطوط انتقال نیاز به اصلاح خط و تعمیق و تعویض لوله دارند و برآورد خسارت حدود 50 میلیارد تومان می باشد. باید برخی از خطوط انتقال آسیب دیده به صورت ویژه اصلاح گردد تا در تابستان مشکلی برای تأمین آب شهروندان نداشته باشیم.

وی ادامه داد: حساس ترین خط آسیب دیده، 8 کیلومتر لوله 300 جی آرپی بمرود_ حاجی‌آباد است که به صورت کامل از بین رفته است، ضمن اینکه خطوط انتقال مجتمع آهنگران هم به صورت جدی آسیب دیده است.

مدیرعامل آبفای استان خراسان جنوبی تأکید کرد: در حال حاضر آب موردنیاز شهروندان تنها از یک خط تأمین می‌گردد، لذا اصلاح این خطوط قبل از  تابستان بسیار حیاتی خواهد بود.

انتهای پیام/250/

دیگر خبرها

  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو به طبیعت
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو از جوامع انسانی به طبیعت
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند