Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@08:34:57 GMT

سرنوشت حمل و نقل عمومی در پساکرونا

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۸۹۲۶۶

سرنوشت حمل و نقل عمومی در پساکرونا

پاندمی کرونا طی کمتر از یک سال، زندگی بشر را به طور کامل متحول کرده، مرگ‌ها زیادی را در پی داشته، انسان‌ها را خانه‌نشین کرده و زیان‌های جبران‌ناپذیری بر اقتصاد جهانی به جای گذاشته است.

به گزارش سرویس ترجمه عمومی، اگرچه پاندمی کووید-۱۹ زندگی تمام انسان‌های سراسر کره خاکی را تحت تاثیر قرار داده است، اما در این میان، افرادی هستند که در مواجهه با این بحران همه‌گیر، آسیب‌پذیرتر عمل کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال، مردم در بسیاری از نقاط دنیا کار خود را از دست داده‌اند و از منبع درآمدی دیگری برای تامین مایحتاج خود برخوردار نیستند. این در حالی است که بسیاری از مردم نیز به خاطر ترس از سوار شدن بر وسایل حمل و نقل عمومی و محرومیت از داشتن خودروی شخصی، توان رفتن به محل کار خود را ندارند و بیشتر اوقات خود را به صورت بیکار در کنار سایر اعضا خانواده سپری می‌کنند. در این میان کارکنان بخش‌های وسایل حمل و نقل عمومی نیز با رکود اقتصادی جبران‌ناپذیری مواجه شده‌اند چرا که تقاضای این وسایل به طور چشمگیری کاهش یافته است.

در گزارشی که در کلانشهر دیترویت آمریکا انجام شد، بسیاری از مردم شاکی بودند که ساعت‌ها منتظر رسیدن اتوبوس‌ها می‌مانند تا بتوانند خود را به محل کارشان برسانند. این در حالی است که هر بار در پی شدت گرفتن مقررات اعمال شده برای مهار ویروس کرونا، این وضعیت بدتر و مانع از حضور به موقع افراد بسیاری در محل کار خود می‌شود. رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی نیز که اغلب سیاه‌پوستان و بومیان آمریکای لاتین هستند، نیز از کاهش تقاضای این وسایل بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند چرا که اغلب منبع درآمد دیگری ندارند. به همین دلیل، شهردار دیترویت در تلاش است برای دوران پساکرونا، حمل و نقلی پایدار و مقرون به صرفه ایجاد کند تا از یک سو نیازهای مردم و از سوی دیگر درآمد کارکنان و رانندگان تضمین شود.

تغییر نگرش مدیران سیستم‌های حمل و نقل عمومی

آژانس‌های حمل و نقل عمومی باید در عملکرد خود دسترسی برابر شهروندان، به خصوص افراد آسیب‌پذیر و امینت آنان را در راس برنامه‌های خود قرار دهند و استراتژی‌هایی برای افزایش مقرون‌به‌صرفگی این وسایل به کار گیرند. از سوی دیگر، روسای این آژانس‌ها باید رویکردهای سنتی خود مبنی بر استفاده از اتوبوس و قطار شهری را کنار بگذارند و با توجه به نیاز ساکنان در هر نقطه از شهر، وسایل حمل و نقل عمومی متنوعی را مورد استفاده قرار دهند. به عنوان مثال، گزارشی که از مردم دیترویت طی پاندمی کرونا ارائه شد، نشان داد که اغلب ساکنان این شهر هنگام سوار شدن بر اتوبوس‌ها، از ایمنی کافی برخوردار نیستند و این در حالی بود که برخی نیز مدعی شده بودند هزینه رفت و آمد با اتوبوس برای آن‌ها سنگین است.

پیش از این، بسیاری از شهرهای جهان با چنین چالش‌هایی روبرو شده و برای رفع آن‌ها اقداماتی را در پیش گرفته بودند. به عنوان مثال، برنامه‌ریزان کلانشهر پکن مسیرهای جدیدی برای اتوبوس‌های کم‌ظرفیت طراحی کرده‌اند و به طور مرتب بر حداقل تعداد مسافرانی که از طریق این وسایل حمل و نقل جدید به مقصد می‌رسند، نظارت می‌کنند. در بسیاری از شهرهای آمریکایی  نظیر دیترویت نیز برنامه‌های دوچرخه اشتراکی رایگان است و به همین دلیل، مردم می‌توانند در بحران‌هایی نظیر کرونا که استفاده از وسایل نقلیه عمومی خطرناک محسوب می‌شود، از دوچرخه برای تردد داخل شهری بهره گیرند.

آزمایش و ارائه راه حل‌های جدید

درست هم‌اکنون، یعنی در دوران کرونا، بی‌تفاوت بودن نسبت به مشکلات ناشی از این پاندمی برای حمل و نقل بسیار خطرناک‌تر از تلاش برای یافتن راه حل است. در واقع، استارتاپ‌ها باید وارد عمل شوند و از وقوع هر گونه بحران بیشتری خودداری کنند و با اتخاذ رویکردهای جدید، سازگاری بیشتری بین پاندمی امروز و مشکلات به وجود آمده برای حمل  و نقل عمومی شوند. اگرچه آزمایش الگوها و خدمات جدید اغلب خطرات و چالش‌های زیادی در پی دارد، با این حال، آژانس‌های حمل و نقل می‌توانند با پروژه‌های کوچک آزمایشی کار خود را آغاز کنند و در صورت موفقیت آن‌ها را گسترش دهند.

برنامه‌ریزان دیترویت با استفاده ازاین رویکرد در تلاشند راه حل‌های جدیدی را برای حمل و نقل شهری مورد آزمایش قرار دهند تا شاید مشکلات کارمندان و سایر افراد شاغل را در این زمینه به حداقل برسانند. طراحان شهر در ابتدای کار از این افراد خواستند نیازهای خود از وسایل حمل و نقل عمومی را بیان کنند و سپس با توجه به ایده‌های ارائه شده، راه‌حل‌های جدیدی را مورد آزمایش قرار دادند. از مهم‌ترین اقداماتی که در این زمینه صورت گرفت، اشتراک دوچرخه‌های معمولی، الکتریکی، اسکوتر و سایر وسایل حمل و نقل غیر موتوری بین مردم بود که البته پیامدهای مثبت زیادی نیز از سوی شهروندان دیترویتی در پی داشت.

تغییر معیارهای اساسی موفقیت

تا قبل از انتشار ویروس کرونا، عملکرد سیستم‌های حمل و نقل بر نیازهای شخصی افراد  و رانندگان مقدم بود، اما پاندمی کووید-۱۹ نشان داد که این نگرش کاملا اشتباه است. به طور کلی، هدف سیستم‌های حمل و نقل عمومی، ارائه خدمات معتبر به حداکثر شهروندان است اما با برداشته شدن قرنطینه‌های کرونایی، هنجار جدیدی در این زمینه شکل گرفته است. در واقع، پاندمی کرونا نشان داد که امنیت و راحتی مردم بر استفاده بهینه از وسایل حمل و نقل عمومی مقدم است و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی خاصی نیز در پی دارد.

ایجاد تغییر در معیارهای اساسی موفقیت به راحتی امکان‌پذیر نیست و  می‌تواند منجر به شکل‌ گرفتن چالش‌هایی درتغییر فرهنگ، قدرت ریسک، اتخاذ معیارهای جدید موفقیت شود. این تغییرات به مرور زمان می‌تواند بهبود چشمگیر پویایی شهری، به خصوص برای جوامع محروم را در پی داشته باشد و مشکل اغلب شهروندان بدون خودرو را در تردد حل کند.

کد خبر 455695

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کلانشهرهای جهان ویروس کرونا حمل و نقل عمومي دیترویت دوران پسا کرونا پكن شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق وسایل حمل و نقل عمومی حمل و نقل کار خود راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۹۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تخلف سرعت بیش از ۴۷۹ هزار وسایل نقلیه در مازندران

محسن هاشمی رئیس مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران گفت: از حدود ۶۱ و نیم میلیون تردد پایش شده در فروردین ماه امسال بیش از ۴۷۹ هزار تردد با سرعت غیرمجازثبت شده است که در این آمار حدود نیمی از تخلفات مربوط به تخلف سرعت غیرمجاز متوسط وسایل نقلیه در طول محور‌ها بوده است.

او افزود: مطالعات تصادفات نشان دهنده این است که سرعت غیرمجاز یکی از دلایل اصلی تصادفات در استان مازندران می‌باشد لذا کنترل رفتار مخاطره آمیز رانندگان به ویژه سرعت غیرمجاز در محور‌های استان می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از وقوع تصادفات با شدت بالای منجر به فوت و جرح داشته باشد.

هاشمی گفت: این اداره کل محور‌ها و مقاطع پرحادثه را به سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور مجهز کرده است و از کلیه کاربران جاده‌ای تقاضا داریم در تمامی طول مسیر با رعایت سرعت مجاز تردد نمایند تا ایمنی تردد خود و سایر رانندگان را حفظ کرده و به سلامت به مقاصد خود برسند.

در حال حاضر ۱۳۶ سامانه به بهره برداری رسیده و طی سال جاری نیز توسعه این سامانه در دستور کار اداره مدیریت راه‌ها قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • کشف ۸ دستگاه خودرو و موتورسیکلت سرقتی از ۴ استان در کرمان
  • (ویدئو) آینده مبهم خودروهای نمادین؛ جیپنی‌ها به آخر خط رسیدند
  • کیفیت هوای سلماس ناسالم برای گروه‌های حساس 
  • رفع توقیف بیش از ۲۴ هزار وسیله نقلیه در قم
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۴۵۰ هزار وسایل نقلیه در مازندران
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۴۷۹ هزار وسایل نقلیه در مازندران
  • روایت یک معلم درحوزه تدریس به دانش آموزان خاص
  • وقتی ب ام و به سرنوشت پراید و آر دی دچار بوده! (عکس)
  • تجهیز نگهبانان دامداری‌ها به وسایل ارتباطی
  • اقدامات ایمنی مهم در زمان باران و سیلاب