Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@23:03:39 GMT

دهنو؛ قطب کاشی هفت رنگ

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۸۹۴۶۸

دهنو؛ قطب کاشی هفت رنگ

ایسنا/اصفهان در منطقه دو اصفهان محله‌ای هست به نام دهنو که از دیرباز قطب کاشی هفت رنگ ایران بوده و تاکنون، آن‌طور که بایدوشاید شناسانده نشده. هفته نکوداشت اصفهان فرصتی است برای پرداختن به این محله و هنر ممتاز آن.

فریبا زارعان، رئیس اداره فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری منطقه دو اصفهان دربارۀ محله دهنو می‌گوید: منطقه دو یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهری اصفهان است که بافت سنتی آن از دیرباز تا به امروز حفظ‌شده و این منطقه، محله دهنو را نیز در خود گنجانده؛ محله‌ای که در آن بیش از ۱۰۰ کارگاه کاشی هفت رنگ وجود دارد که ۹۵ باب آن توسط خود اهالی محل مدیریت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه می‌دهد: کاشی در معماری سنتی ایران و به‌ویژه اصفهان، استفاده زیادی داشته است، به همین خاطر از دیرباز هنرمندان کاشی‌کار دهنو، این حرفه را دنبال می‌کرده‌اند و هنوز هم به روش سنتی کارشان را انجام می‌دهند.

زارعان خاطرنشان می‌کند: متأسفانه وجه ممیز این محله تاکنون مغفول مانده و به‌درستی شناسانده نشده است، به همین خاطر تصمیم گرفتیم در هفته نکوداشت اصفهان، نمایشگاهی را با نام «کاشی هفت رنگ» در کتابخانه مرکزی و گذر فرهنگی چهارباغ برگزار کنیم تا مخاطبان از نزدیک با شیوۀ تولید آن آشنا شوند و حتی رنگ کردن و قرار دادن کاشی در کوره را نیز تجربه کنند.

رئیس اداره فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری منطقه دو اصفهان می‌گوید: متأسفانه روز گذشته متوجه شدیم که بحث برگزاری نمایشگاه به خاطر محدودیت‌های تازه‌ای که به‌تبع شیوع ویروس کرونا اعلام‌شده، هم در کتابخانه مرکزی و هم در گذر چهارباغ منتفی شده است و ناگزیریم که این برنامه را به زمانی دیگر موکول کنیم.

او یادآور می‌شود: تجلیل از هفت پیشکسوت هنر کاشی هفت رنگ، برنامه دیگری است که طی هفته نکوداشت اصفهان مدنظر داریم و طبق توافقات اولیه قرار شده مراسم آن روز ۲۹ آبان ماه برگزار شود اما هنوز هم به‌صورت صددرصدی مشخص نیست که بتوانیم این برنامه را در موعد مقرر برگزار کنیم یا خیر.

زارعان می‌افزاید: اساتیدی که قرار است در این برنامه از آن‌ها تجلیل شود، کهن‌سال هستند و متأسفانه دو تن از آن‌ها طی روزهای گذشته از میان ما رفتند. ازآنجاکه معتقدیم باید تا زمانی که این هنرمندان در قید حیات هستند از آنان تجلیل شود، ساخت یک مستند را هم در دستور کار خود قرار دادیم.

رئیس اداره فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری منطقه دو اصفهان تصریح می‌کند: این مستند کوتاه که از معرفی محله دهنو شروع می‌شود و در ادامه به معرفی پیشکسوتان هنر کاشی هفت رنگ و نحوه تولید این کاشی‌ها می‌پردازد، اکنون در مرحله تدوین است و به‌زودی در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

او خبر می‌دهد: کتابی دربارۀ تاریخ شفاهی و فرهنگ‌عامۀ منطقه دو اصفهان نیز در حال تدوین است که در آن به هنر کاشی هفت رنگ هم پرداخته‌شده و امیدواریم که بتوانیم سال آینده در هفته اصفهان از این کتاب رونمایی کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری کاشی صنایع دستی هفته نکوداشت اصفهان منطقه دو اصفهان کاشی هفت رنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۹۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از فرهیختگان شهر در منطقه ۱۵ اصفهان

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان گفت: در هفته فرهنگی اصفهان بیش از ۳۰ عنوان برنامه در این منطقه پیش‌بینی و اجرا شده است که یکی از مهم‌ترین و پرشورترین این برنامه‌ها جشن «دروازه آفتاب» همراه با تجلیل از فرهیختگان شهر بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هوشنگ نظری‌پور در ویژه برنامه جشن بزرگ دروازه آفتاب در پارک کوثر خوراسگان اظهار کرد: در هفته فرهنگی اصفهان بیش از ۳۰ عنوان برنامه در منطقه ۱۵ پیش بینی و اجرا شده است که یکی از مهم‌ترین و پرشورترین این برنامه‌ها ویژه برنامه جشن دروازه آفتاب بود که با رویکرد تاریخی و اصفهان شناسی با استقبال چشمگیر و چند هزار نفری شهروندان مواجه شد.

وی افزود: تجلیل از چهره‌های اثر گذار اجتماعی از دیگر اهداف این ویژه برنامه بود که طی آن از ۲ نفر از فرهیختگان شهر «علی امینی» به عنوان نخبه ورزشی جانبازان و «استاد نادرقلی نادری رارانی» به عنوان نویسنده و پژوهشگر تاریخی قدردانی و تکریم شدند.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان تصریح کرد: علی امینی متولد سال ۱۳۴۴ محله پزوه خوراسگان است که در دوران دفاع مقدس در کنار حاج حسین خرازی در جبهه‌های حق علیه باطل مشغول نبرد بود و در چند عملیات دچار مجروحیت شد و به درجه جانبازی نائل آمد؛ او بیشترین درصد جانبازی استان اصفهان را دارد و یک دست و دوپای وی در حین جنگ و در عملیات‌های مختلف دچار مجروحیت و قطع شده است، اما با رو آوردن به ورزش به صورت حرفه‌ای بیش از ۵۰۰ مقام و رتبه در سطح مسابقات استان، کشور و در مسابقات بین‌المللی کسب و با رکوردشکنی بیش از ۳۵ سال است که در رشته‌های مختلف ورزشی مشغول به افتخار آفرینی بوده است و بیشترین مقام بین المللی را با ۹ عنوان و کسب مدال‌های رنگارنگ در مسابقات شنای جهانی سال ۲۰۱۶ به دست آورده است.

نظری‌پور درباره شخصیت استاد نادرقلی نادری‌رارانی گفت: استاد نادری رارانی در سال ۱۳۱۷ شمسی در روستای تاریخی راران دیده به جهان گشود و پس از شش سال تحصیل در خوراسگان برای طی کردن مقطع متوسطه عازم اصفهان شد و افتخار آشنایی و شاگردی استاد جلال الدین همایی را به دست آورد و پس از آن برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به تهران رفت و از آن پس برای تحقیق و پژوهش در فرهنگ‌های مختلف بشری، آثار، موزه‌ها و کتابخانه های معتبر رهسپار کشورهای گوناگون جهان شد. استاد نادری رارانی ۱۰۴ اثر مکتوب در رابطه با قرآن، تاریخ، ادبیات و هنر به رشته تحریر درآوردهاست و آخرین اثر خود را با عنوان گذرگاه زندگی در حدود ۷۰۰ صفحه به یونسکو اهدا کرده است.

کد خبر 748247

دیگر خبرها

  • اجرای پویش کاشی حرم در لرستان
  • رفع مشکلات معابر خاکی و پرتردد محله شهدای صفری
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • تجلیل از فرهیختگان شهر در منطقه ۱۵ اصفهان
  • خاندانی از تبار و نوادگان حذیفه‌بن‌یمان در طرشت
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • چگونه خنجر شمر به قصر محمدیه رسید؟
  • اختصاص هزار میلیارد ریال بودجه عمرانی ویژه منطقه ۳ اراک
  • احداث زیرگذر حصه شمالی در ۱۴۰۳
  • 5 تفاوت اساسی در کاشی و سرامیک - کاویان سرام