Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@14:25:36 GMT

ثبت دریاچه نمک در فهرست میراث ملی

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۹۱۳۷۴

ثبت دریاچه نمک در فهرست میراث ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، این ثبت ملی در 11 نامه جداگانه از سوی وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی به استاندار قم و درباره 8 درخت، یک دریاچه، یک گنبد نمکی و یک کوه استان ابلاغ شده است.

در یکی از این نامه ها که از سوی علی ‌اصغر مونسان به بهرام سرمست و درباره درخت چنار کهنسال شهر کهک نوشته شده آمده است:

«در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث ‌فرهنگی کشور، مصوب دی ‌ماه ۱۳۸۲ و آیین ‌نامه اجرایی آن مصوب چهارم مرداد ۱۳۸۴ به شماره ۲۶۹۷۵/ت ۳۲۹۱۵ ه، هیئت محترم وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی، «درخت چنار کهنسال کهک» واقع در «استان قم، شهرستان قم، بخش کهک، شهر کهک، داخل شهر، میدان چنار» پس از تشریفات قانونی لازم به شماره ۵۰۸ مورخ ۹۷/۱۱/۹ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید که ابلاغ می ‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

همچنین در ادامه این نامه آمده است: «اثر مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت این وزارت است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این وزارت خواهد بود.

هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود، ممنوع است.»

«درخت چنار روستای آمره قم» واقع در روستای آمره بخش خلجستان، «دو درخت چنار کهنسال روستای وشنوه» واقع در محوطه امامزاده هادی روستای وشنوه دهستان فردو بخش کهک و «درخت توت کهنسال روستای وشنوه» واقع در محله سرتخت این روستا از دیگر مواردی است که در نامه های جداگانه وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی به استاندار قم به عنوان میراث طبیعی ملی ثبت شده اند.

همچنین سه درخت دیگر این فهرست شامل درخت توت کهنسال، درخت گردوی کهنسال و درخت چنار کهنسال است که به ترتیب در روستای شاه اسماعیل دهستان فردو بخش کهک، روستای کرمچگان دهستان فردو بخش کهک و همچنین روستای بنابر دهستان قاهان بخش خلجستان واقع شده اند.

در عین حال مورد دیگر از این موارد ثبت میراث طبیعی به «گنبد نمکی قم» واقع در بخش جعفرآباد و کیلومتر 25 جاده قم – ساوه اختصاص دارد.

در این نامه ها از «دریاچه نمک» و «کوه دو برادران» نیز به عنوان دو میراث طبیعی ملی دیگر نام برده شده است.

انتهای پیام/2258*40

منبع: فارس

کلیدواژه: استان قم میراث طبیعی میراث طبیعی ملی درخت های کهنسال دریاچه نمک گنبد نمکی درخت چنار کهنسال میراث طبیعی ملی بخش کهک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۱۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای قطع درختان در بوستان قصر چیست؟

اخیراً فیلمی در فضای مجازی  به نمایش در آمده است که نشان می‌دهد شهرداری منطقه ۷ در باغ موزه قصر تعدادی درخت را قطع کرده است و این طور وانمود می‌کند که گویی شهرداری به دنبال قتل عام درختان و دشمنی با آنهاست! - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی شهرداری منطقه 7 در اطلاعیه ضمن تشکر از حساسیت شهروندان نسبت به حفظ و نگهداشت فضای شهر که همواره مورد تاکید شهرداری تهران بوده، اعلام کرد: این نهاد مردمی که خود را خادم مردم می‌داند هر ساله هزینه‌های هنگفتی برای نگهداشت و توسعه فضاهای سبز شهر تهران می‌کند، به اطلاع شهروندان تهرانی که به حق و بدون تعارف ولی نعمتان کارکنان شهرداری هستند می‌رساند. 

13 اصله درخت طبق نظر پزشک گیاه، مبتلا به آفت پوست‌خوار و چوب‌خوار شده بود و ضرورت قطع این درختان توسط پزشک گیاه به اداره فضای سبز اعلام گردید و سپس این موضوع با ارائه مستندات پزشکی در کمیسیون ماده 7 طرح گردید و اعلام شد که برای حفظ سایر درختان آن محوطه و نیز حفظ جان عابران و شهروندانی که این محوطه تردد می‌کنند، قطع این درختان اجتناب‌ناپذیر است، و کمیسیون بر اساس مستندات پزشک گیاه و نیز سایر کارشناسان، رای به قطع این درختان داد. 

در نتیجه بر خلاف فضاسازی رسانه ای که قطع این درختان را در جهت بی‌توجهی به نگهداشت فضای سبز توسط شهرداری تلقی می‌کرد، واقعیت این است که برای حفظ فضاهای سبز شهری و طبق قوانین موجود و با نظر کارشناسان معتبر این اتفاق موجود است و در صورت لزوم تمامی اسناد و مدارک به انتشار در خواهد آمد. 

از سوی دیگر با توجه به این که آفت چوب خوار تنه درخت را به تدریج  از داخل پوک می‌کند در فصولی که در شهرمان باد و طوفان وجود دارد شکستن و افتادن این درختان به جان و مال شهروندان آسیب می‌زند همچنان که اخیرا دو درخت به دلیل باد سقوط کرد و علت هم این بود که این دو درخت دچار آفت چوبخوار شده و از درون پوک بودند. 

در پایان ضمن تشکر از آن دسته از شهروندانی که با دغدغه حفظ و نگهداشت فضای سبز شهری تحت تاثیر این فیلم و خبر نگران شده بودند اعلام می کند که حساسیت افکار عمومی نسبت به نگهداشت فضای سبز شهری یک سرمایه ارزشمند برای شهرداری و خادمان شهر است و ضمن ارج نهادن به این نگرانی، به صورت کامل پاسخگوی تمامی دغدغه ها و نگرانی ها در این زمینه هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • یک روش ساده برای تکثیر درخت کاج در خانه (فیلم)
  • قطع درختان در محدوده باغ موزه قصر
  • ماجرای قطع درختان در بوستان قصر چیست؟
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد
  • بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد
  • نامزدهای مورد حمایت شورای وحدت در دور دوم انتخابات مجلس اعلام می شود
  • آیین نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند