Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@23:10:10 GMT

تصمیم اروپا برای مداخله بیشتر در تحولات لیبی

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۹۲۲۹۰

تصمیم اروپا برای مداخله بیشتر در تحولات لیبی

یک روزنامه آلمانی با استناد به اظهارات جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تصمیمات این اتحادیه برای دخالت بیشتر در تحولات لیبی خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "دی ولت" آلمان، شرایط در لیبی مدتی است که در مسیر رو به جلویی پیش می رود. آخر هفته گذشته 75 نماینده شرکت کننده در مذاکرات تونس توافق کردند که در 24 دسامبر انتخابات در این کشور برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود 3 هفته پیش هم هیات های طرف های درگیر در لیبی در مذاکرات ژنو به توافقی برای آتش بس فراگیر دست یافتند.

حالا اروپاییان روی تحولات جدید در لیبی واکنش نشان داده و اعلام کرده اند که دیگر نمی خواهند خطای گذشته خود را تکرار کنند. به نوشته روزنامه "دی ولت" آلمان سال های زیادی اتحدیه اروپا تنها به عنوان تماشاگر به مناقشات در لیبی در جلوی در خانه خود نگاه می کرد و زمینه را برای روسیه و ترکیه برای پیشبرد منافع قدرتی خود فراهم می کرد.

بر اساس اطلاعات روزنامه "دی ولت" آلمان اتحادیه اروپا می خواهد به این روند پایان دهد و "جوزف بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می خواهد در یک ویدئو کنفرانس وزرای دفاع اروپا که جمعه آینده برگزار می شود بر لزوم مداخله بیشتر اروپا در لیبی تاکید کند.

سفیران مسئول اتحادیه اروپا در کمیسیون موسوم به نمایندگان دائمی هفته گذشته از این مسئله مطلع شدند. در یادداشتی در این صورتجلسه آمده است که جوزف بورل می خواهد به تحولات لیبی و بخصوص نقش احتمالی اتحادیه اروپا در حمایت از مکانیزم نظارت بر آتش بس به رهبری سازمان ملل بپردازد.

البته این مسئله هنوز مشخص نیست که نقش اروپا در این راستا چگونه خواهد بود. بورل یک مصوبه شورای امنیت سازمان ملل برای نظارت بر آتش بس در لیبی را انتظار دارد. روسیه و چین هم باید با این مسئله موافقت کنند. بورل بر این عقیده است که این مسئله اهمیت دارد که این عملیات نظارتی به رهبری اروپا نبوده بلکه تحت فرماندهی سازمان ملل انجام شود.

پشتیبانی مالی از فعالیت های نظارتی سازمان ملل و یا تهیه داده ها و اطلاعات شناسایی از طرف اروپا انتظا می رود.

توافق لیبیایی‎ها درباره روز برگزاری انتخاباتتوافقات نشست کمیته مشترک نظامی در شهر سرت لیبیواکنش دادگاه بین‌المللی کیفری به استفاده از مین علیه شهروندان در لیبیبرگزاری انتخابات، عفو عمومی و بازگشت پناهندگان لیبیایی دستور کار نشست تونس

"دیوید مک لیستر"، رئیس کمیسیون امور خارجی پارلمان اروپا هم دراین باره گفته است: اگر قرار است اروپا به عنوان یک بازیگر جهانی موثر و معتبر شناخته شود به اراده قوی و واقعی از طرف کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای عهده داری مسئولیت در زمینه سیاست خارجی نیاز است.

مذاکرات لیبی در تونس روز یکشنبه بدون تعیین دولتی جدید که ناظر بر انتخابات احتمالی سال آتی در این کشور باشد به پایان رسید.

استفانی ویلیامز، معاون نماینده سازمان ملل در لیبی با اعلام پایان مذاکرات گفت که هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.

75 شرکت کننده ای که طی روزهای گذشته از سوی سازمان ملل برای دیدار در تونس انتخاب شده بودند، قبلاً توافق کرده بودند که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در 24 دسامبر سال آینده برگزار شود.

اما این مذاکرات بدون توافق بر سر یک مجری واحد که به گفته ویلیامز برای رسیدن به انتخابات ضروری است، پایان یافت.

این مقام بین المللی پس از پایان مذاکرات در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "10 سال درگیری در یک هفته حل نمی شود."

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی افزود، نمایندگان طرف های لیبیایی در روزهای آینده گفتگوهای مجازی درخصوص دولت جدید را از سر می گیرند. نمایندگان همچنین در مورد مسئله قانون انتخابات گفتگو خواهند کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

مذاکرات در تونس در پی آتش بس توافق شده در ماه گذشته بین دو طرف درگیر لیبی، یعنی دولت وفاق ملی که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده و ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر آغاز شد اما بسیاری از لیبیایی ها همچنان شک دارند که تلاش های صلح می تواند به ناآرامی ها و خونریزی نزدیک به یک دهه در این کشور پایان دهد.

لیبی از سال 2014 بین ارتش ملی در شرق و دولت وفاق ملی در غرب این کشور تقسیم شده است. ترکیه از دولت وفاق ملی حمایت می کند، در حالی که امارات ، روسیه و مصر از ارتش ملی لیبی حمایت می کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار لیبی اتحادیه اروپا اخبار لیبی اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا سازمان ملل آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۲۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجارستان جلوی کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان را گرفته است

یکی از منابع دیپلماتیک اعلام کرد، مجارستان جلوی کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان را گرفته است.

به گزارش ایسنا، پس از ماه‌ها رایزنی، اتحادیه اروپا اوایل سال جاری میلادی برای تصویب کمک‌های «غیر کشنده» از «موسسه صلح اروپایی» خود که یک صندوق ویژه‌ برای تقویت ظرفیت دفاعی شرکای اتحادیه اروپاست، اقدام کرد.

به نقل از پایگاه خبری azatutyun، پیش‌نویس این طرح مربوط به اواسط آوریل سال جاری میلادی درخواست مبلغ ۱۱ میلیون دلار را برای ارائه به ارتش ارمنستان در دو سال و نیم آتی دارد. این مبلغ قرار بود با هدف برپایی یک بیمارستان صحرایی و دیگر تاسیسات لجستیکی برای یکی از واحدهای نظامی در نظر گرفته شود. اختصاص این مبلغ نیازمند تایید و حمایت تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

یکی از منابع اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت، مجارستان هفته‌هاست که این تصمیم را وتو کرده و خواستار تخصیص کمک‌های مشابه به جمهوری آذربایجان شده است. سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به امید غلبه بر این بن بست، در حال بررسی خواسته‌های بوداپست هستند.

اوایل آوریل سال جاری میلادی، الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان به قدرت‌های غربی بابت مسلح کردن ایروان هشدار داده بود.

علی‌اف مدت‌هاست که با ویکتور اوربان،‌ نخست وزیر مجارستان روابط گرمی دارد.

مجارستان برخلاف دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از باکو در قضیه درگیری قره باغ دفاع کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • اتحادیه اروپا در هیچ حوزه سیاسی درست عمل نکرده است
  • تحولات جهانی به سود ایران است
  • مجارستان جلوی کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان را گرفته است
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • آخرین تحولات و جزئیات مذاکرات قاهره از زبان منبع فلسطینی
  • سیتی به مصاف تیم بدون مربی می‌رود!
  • تورم بیشتر برای انگلیسی‌ها در سایه کنترل‌های جدید برگزیتی
  • نامه رهبر انقلاب به دانشجویان منشا تحولات عظیم اروپا و آمریکا شد
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است