Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@20:13:15 GMT

رونق اقتصادی در گرو توسعه صادرات و ایجاد اشتغال

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۹۲۴۰۸

رونق اقتصادی در گرو توسعه صادرات و ایجاد اشتغال

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، شهرستان جهرم به واسطه پتانسیل‌های بالایی که در حوزه کشاورزی به‌ویژه مرکبات دارد، این ظرفیت را در خود می بیند که در آینده ای نزدیک به یک منطقه صادرات‌محور تبدیل شده و توان رقابت در سطح کشوری و حتی بین‌المللی را پیدا کند.

این در حالی است که منابع عمده مرکبات و نخیلات در شهرستان‌های همجوار جهرم از جمله قیروکارزین، خفر، داراب و فسا واقع شده که ضمن هم‌افزایی در بخش عرضه مواد اولیه، موقعیت مناسبی در جهت  راه‌اندازی صنایع فرآوری، صنایع بسته بندی و تکمیلی و همچنین صنایع بالادستی و پایین‌دستی این حوزه فراهم خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

طبیعی است، شکوفایی چنین ظرفیتی تنها در سایه ایجاد زیرساخت های مناسب، فراهم می شود که از یک سو فضای مساعدی برای سرمایه گذاری باشد و از سوی دیگر حمایت تمام و کمال از سرمایه گذاران را وظیفه اصلی خود بداند.

نظر به پتانسیل‌های موجود در استان فارس و جنوب این استاد پیشنهاد ایجاد زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی در جهرم با هدف بالفعل کردن فرصت های موجود ارائه شد. 

مطالعات طرح جامع و تفصیلی این منطقه در سال ۱۳۹۱ آغاز و با هدف گسترش و توسعه صنعت و افزایش اشتغال در شهرستان جهرم و شهرهای همجوار ادامه یافت و با تصویب مطالعات جامع طرح و تفصیلی، فرآیند ایجاد زیرساخت‌ها و تاسیسات زیربنایی منطقه از سال ۹۵ آغاز شد و امروز به ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی فاز اول رسیده است.

پیام فخرو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: از جمله مهم‌ترین زیرساخت‌ها در منطقه ویژه جهرم، فرصتی است که تحت عنوان منطقه ویژه اقتصادی که شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه کشور پس از مطالعات فنی و اقتصادی و آمایش سرزمینی و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، به منطقه استراتژیک جهرم در جنوب استان فارس اعطا کرده است. 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم افزود: واضح است بخشی از این امتیاز کم نظیر در سایه قرارگیری جهرم در مرکز ثقل خط فرودگاهی استان فارس، قرارگیری در مسیر ترانزیت اصلی شمال به جنوب و نزدیکی به بندر شهید رجایی و دسترسی به مواد اولیه خام توجیه یافته است.
 
وی با بیان اینکه شرط لازم در جهت بهره‌گیری از چنین امتیازی، تلاش برای فراهم کردن هر چه سریع‌تر زیرساخت های لازم برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی خلاصه می‌شد، خاطر نشان کرد: فرآیندی که از سال ۹۵ آغاز شده و با همه مشکلات و محدودیت‌های مالی که در این مدت کشور را درگیر کرده بود، اکنون به نقطه پایان رسیده است.

فخرو بیان داشت: در منطقه ویژه اقتصادی جهرم تمامی زیرساخت‌ها ایجاد شده است و آماده میزبانی از تمامی سرمایه گذاران صنعتی و اقتصادی کشور است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم از آمادگی میزبانی صنعتگران و کارآفرینان شهرستان و کشور خبر داد، گفت: خدماتی از جمله تسهیل در واردات و صادرات با کمک گمرک مستقر در منطقه، کاهش هزینه های ترانزیتی و خدمات انبارداری با توصل به بندر خشک جهرم و مشوق های مالی و غیرمالی مناسبی را به سرمایه گذاران و کارآفرینان ارائه خواهیم کرد.

یکی از راهکارهای اصلی رونق اقتصادی، توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، محرومیت زدایی و کاهش موانع قانونی است که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و تجاری-صنعتی با این هدف تاسیس شده‌اند.

اگر برخی موانع مهم دیگر از جمله موانع تسهیلاتی برای ورود سرمایه گذاران از پیش پای این قطار برداشته شود، نتیجه نهایی آن رونق اقتصادی این منطقه و نهایتا  توسعه بیش از پیش شهرستان و استان خواهد بود.

اگر دولت و دیگر نهادهای توجه ویژه به تولید و سرمایه گذار داشته باشند قطعا در همین امسال که سال «جهش تولید» نامگذاری شده است می‌توان قدم‌های مهم و بزرگی برداشت.

اما با توجه به افزایش رو به روز اقلام و اجناس مختلف کمتر شخصی پا به عرصه تولید و صنعت می‌گذارد و اگر قیمت‌ها کنترل شود تا موجب ایجاد واسطه‌گری و دلالی نشود در همین مدت کم باقی مانده تا پایان سال جهش تولید هم می‌شود اقدامات خوبی در حوزه تولید صورت بگیرد.

انتهای پیام/ ن

منبع: فارس

کلیدواژه: جهش تولید جهرم اشتغال رونق تولید اشتغازایی دولت مجلس استان فارس قیر خفر منطقه ویژه اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی سرمایه گذاران زیرساخت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۲۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرن بیست و یکم قرن گردشگری

صدای ایران/حميد سعادتی-بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، صنعت گردشگری در حال تبدیل شدن به بزرگترین و پرسودترین صنعت در سطح جهان است. در حال حاضر، 11٪ به تولید ناخالص داخلی (GDP)، 10٪ در اشتغال، 5٪ به صادرات، و 5٪به سرمایه گذاری جهانی کمک می کند.

رشد سریع صنعت گردشگری بسیاری از کارشناسان را بر آن داشته است تا قرن بیست و یکم را قرن گردشگری بدانند.

از منظر اقتصادی، گردشگری بین المللی درآمد قابل توجهی برای کشورها ایجاد می کند. توسعه گردشگری نقش مهمی در تشویق سرمایه گذاری زیرساختی، تامین درآمد دولت و ایجاد فرصت های شغلی مستقیم و غیرمستقیم در سراسر جهان ایفا می کند.

کشورهای پیشرفته و توسعه یافته اکنون اهمیت اقتصادی گردشگری را درک می کنند. آنها به دلیل هزینه های اولیه ای که گردشگران برای خدمات مصرفی انجام می دهند، آن را یک منبع مالی می دانند. در نهایت این امر به رشد و توسعه اقتصادی کمک می کند.

با این حال، برای کشورهای در حال توسعه، توسعه گردشگری می تواند چالش هایی مانند نرخ بالای بیکاری، محدودیت منابع ارزی و اتکای بیش از حد به یک بخش اقتصادی را نیز به همراه داشته باشد.

اهمیت گردشگری از نظر تولید و اشتغال همواره مورد تاکید بوده است. در سطح جهانی، گردشگری 70% صادرات و30%صادرات خدمات را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، 10٪ به تولید ناخالص داخلی جهان (GDP) کمک می کند.

توسعه گردشگری منجر به رشد اقتصادی و اشتغال در مناطق مقصد می شود. همانطور که گردشگران تقاضای نهایی خود را برای محصولات افزایش می دهند، هم بخش های مرتبط با گردشگری و هم بخش های غیر گردشگری تولید را گسترش می دهند. در نتیجه رشد اقتصادی رخ می دهد و تقاضا برای نیروی کار نیز افزایش می یابد. رشد اقتصادی ناشی از ایجاد اشتغال به کاهش فقر و بهبود توزیع درآمد در جوامع کمک می کند.

شایان ذکر است که از هر ده شغل در سراسر جهان، یک شغل مربوط به گردشگری است. توسعه گردشگری به طور قابل توجهی بر تنوع اقتصادی تأثیر می گذارد و به دستیابی به اهداف اقتصادی در کشورها کمک می کند.

به طور خلاصه، گردشگری یک صنعت بزرگ جهانی است که درآمد قابل توجهی را برای کشورها به ارمغان می آورد. به عنوان یک محرک اقتصادی حیاتی عمل می کند، تنوع در فعالیت های اقتصادی را تقویت می کند و بستر مناسبی را برای دستیابی به اهداف اقتصادی فراهم می کند.

دیگر خبرها

  • رونق ورزش کارگری نیاز به سرمایه‌گذاری کارخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی دارد
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد
  • بازوان توانمند کارگران تضمین کننده توسعه و رونق تولید در جامعه است
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • گامِ مهم «جهاددانشگاهی» برای رشد اقتصادی کرمانشاه
  • مشارکت دانشگاه آزاد در ایجاد پایانه صادراتی مهران
  • احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود