Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:41:06 GMT

کتاب می‌تواند محور گفت‌وگو با دیگران باشد

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۹۲۵۹۲

کتاب می‌تواند محور گفت‌وگو با دیگران باشد

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی،‌ نشستی اینستاگرامی با حضور جعفر توزندجانی، ‌نویسنده حوزه کودک و نوجوان و نازیلا نوبهاری شاعر و نویسنده ساکن جزیره به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد.

جعفر توزنده‌جانی متولد ۱۳۴۱ در نیشابور و فعالیت داستان‌نویسی را در حوزه ادبیات کودکان و نوجوان با رادیو کرمان در سال ۱۳۵۸ شروع کرد و از سال ۸۰ نیز در تهران ساکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 او بیش از ۳۵ عنوان کتاب به چاپ رسانده که از میان آنها می‌توان به کتاب‌های «چرا دریا عصبانی نمی شود»، «افسانه پادشاه»، «کرمی که هیولا شد» و «مهمانی دیوها» نام برد.

توزنده‌جانی در این نشست ضمن ارزشمند دانستن هفته کتاب، گفت: متاسفانه مطالعه و اهمیت کتاب  برای عده‌ بسیاری محدود به همین هفته است.

توزنده‌جانی که چندین دوره عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بوده است، وضعیت امروز نشرکودک و نوجوان را بهتر از نشر بزرگسال می داند و می‌گوید:‌ ارتباط بچه‌های امروز با کتاب بیشتر است و قشر متوسط جامعه به حوزه ادبیات کودک و نوجوان توجه ویژه ای می‌کنند و هر کتابی را نمی خرند . حتی امروزه از راهنمایی و مشاوره کارشناسان این حوزه برای یک انتخاب درست کمک می گیرند. 

وی حضور نویسندگان در مدرسه‌ها را یک اتفاق بزرگ دنیای امروز در حوزه مطالعه دانست که به ارتباط نویسنده با دانش‌آموز کمک بسیاری می‌کند و باعث شناسانده شدن بیشتر نویسندگان ایرانی می‌شود. همچنین این مساله باعث می‌شود تا کودک و نوجوان به خرید کتاب و ارتباط‌گیری بیشتر با دنیای مطالعه وا داشته شود.

توزنده‌جانی با اشاره به تجربه خود در این زمینه گفت: در یک مقطعی با هدف ارتباط بیشتر با بچه‌ها ۷۰ بازدید از مدارس انجام دادم که استقبال خوبی هم از آنها به عمل آمد. هرچند که برخی مدیران سلیقه‌ای عمل می‌کنند و اجازه حضور به من ندادند.

 این نویسنده دنیای کودکان امروز را با گذشته بسیار متفاوت دانست و تاکید کرد: ارتباط مستقیم با کودکان به شکل‌گیری بستری برای مطالعه و ارتباط‌گیری بیشتر مخاطب کودک و نوجوان با آثار نویسنده منجر می‌شود. خصوصا که به نویسنده در شناخت دنیای کودک و نوشتن آثاری که به جذب بیشتر مخاطب بینجامد کمک می‌کند. توزنده‌جانی همچنین در خصوص جایگزینی فیلم به جای کتاب گفت: اینها هر کدام رسانه‌ای جدا از هم هستند؛‌ زیرا زبان سینِما تصویر است و دید بصری را می‌تواند قوی کند اما زبان ادبیات کلمه است و بعد شنیداری و درک افراد را رشد خواهد داد. حضورپررنگ‌تر مروجین کتاب و توانمندسازی آنها به درک چنین تمایزهایی می‌تواند کمک کند.

مجتبی توزنده‌جانی با بیان این که کتاب می تواند محور گفت‌وگو با دیگران باشد افزود: کتابدارها اگر به صورت تخصصی کار کنند می توانند کمک بزرگی برای افرادی باشند که به کتابخانه مراجعه می‌کنند. افرادی که کتاب دوست دارند اما نمی‌دانند چه کتابی بخوانند. اگر کتابدار آگاه باشد ممکن است زندگی افراد با راهنمایی یک کتاب خوب به آنها تغییر کند.

توزنده‌جانی در ادامه صحبت هایش توصیه‌ای برای افراد علاقمند به نویسندگی داشت و گفت:  نویسندگی یک حرفه است و آن را باید به صورت جدی و تخصصی دنبال کرد. خواندن و نوشتن بهترین راه نویسنده شدن است. از طرفی مواجهه یک نویسنده با کتاب باید متفاوت از دیگران باشد؛ به این معنا که همه ابعاد کتاب را بررسی کند و به راحتی از کنارش نگذرد. اگر نویسنده کتابی نخواند و یا خوب نخواند هرگز نمی‌تواند خوب بنویسد و این راز تبدیل شدن به یک نویسنده است.

برچسب‌ها کیش معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش هفته کتاب جزیره کیش کتاب کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کیش معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش هفته کتاب جزیره کیش کتاب کتابخوانی کیش معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش هفته کتاب جزیره کیش کتاب کتابخوانی اخبار کنکور کودک و نوجوان توزنده جانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۲۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «آن روی دیگران» نوشته کئوتر ادیمی به تازگی با ترجمه آذر نورانی توسط نشر نیستان منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب روایتی از الجزایر معاصر است که بحران‌های اجتماعی و فرهنگی بسیاری را از سر گذرانده است.

کوثر عظیمی (کئوتر ادیمی) نویسنده معاصر الجزایری‌الاصل، در اولین داستانش از زندگی خانواده‌ای صحبت می‌کند که انگار فقط در سختی‌ها و تلخی‌های روزمرگی‌هایشان با هم شریک‌اند. در داستان پیش رو، هر شخصیت فرصت دارد بخشی از دغدغه‌هایش را برای خواننده بازگو و او را با خلوت خود همراه کند. تلاقی رخدادها و چندصدایی روایت‌ها از جذابیت‌های اصلی این رمان است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«… بابا ما را ول نکرده است. قرار است برگردد. برمی‌گردد. مامان می‌داند. برای همین جلوی پنجره منتظر می‌نشیند و دستش را در موهایم می‌کند. او برمی‌گردد و من دیگر موهای سفید نخواهم داشت. موهای سفید نبود باباست. آن‌ها روزهای بدون بابا هستند. همین‌که برگردد، موهای سفید هم می‌روند.»

این‌کتاب با ۷۲ صفحه و قیمت ۸۵ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6090717 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود و دیگران تلاش کند
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟