Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:12:19 GMT

ماسک تنها کافی نیست

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۹۲۶۲۹

ماسک تنها کافی نیست

به گزارش ایرنا هریک از کارشناسان در روزهای اول کرونا نظری داشتند برخی می‌گفتند مردم هم باید ماسک بزنند و برخی نظرشان مخالف بود، شاید چون ماسک به اندازه کافی وجود نداشت معتقد بودند که فقط کادر درمان که با بیماران مبتلا به کرونا سروکار دارند باید حتما از ماسک استفاده کنند.

اینکه مردم ماسک بزنند یا نه برای همه سوال بود، اما در ماه‌های گذشته همه کارشناسان معتقدند ماسک می‌تواند یکی از بهترین ابزارهای پیشگیری از ابتلا به کرونا باشد اما نمی‌تواند تنها ابزار مقابله با این ویروس باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اکنون کارشناسان معتقدند علاوه بر ماسک، مردم باید رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از اجتماعات و شست و شوی مرتب دست ها را به عنوان بهترین  راهکارهای مقابله با ویروس کرونا بدانند وگرنه بخاطر انتشار سریع این ویروس حتی با ماسک هم می توان به آن مبتلا شد.

عباس وحدتی متخصص بیماری های عفونی می گوید: استفاده از ماسک فقط در صورتی مفید است که در کنار آن دست‌ها را به ‌طور مرتب با آب و صابون یا محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنیم، همچنین ماسک باید به‌ محض مرطوب شدن در اثر تنفس تعویض و از مصرف مجدد ماسک‌های یکبار مصرف خودداری شود.

مردم هم درباره استفاده از ماسک نظرات متفاوتی دارند، برخی می‌گویند ماسک بهترین ابزار مقابله با کرونا است چون از اسفند پارسال تاکنون که کرونا هست من مرتب ماسک می‌زنم و خوشبختانه هنوز به کرونا مبتلا نشده‌ام در واقع من کرونا را شکست داده ام. اما برخی دیگر می‌گویند با ماسک هم کرونا گرفتم.

محمد که در یکی از ادارات خرم‌آباد مشغول به کار است می‌گوید: از روزی که کرونا شایع شده است تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده ام و حتی تاکنون لحظه ای بدون ماسک در محل کار و حتی بیرون نبوده‌ام اما بخاطر داشتن علائم کرونا آزمایش دادم که مشخص شد من هم مبتلا شده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: فکر می‌کردم چون ماسک دارم محال است به کرونا مبتلا شوم اما اکنون متوجه شدم که حتی ماسک هم بهترین روش پیشگیری از کرونا نیست، البته ناگفته نماند که در محل کار اغلب همکاران به کرونا مبتلا شده‌اند که پس از اینکه متوجه شدم روزانه از ۲  عدد ماسک سه لایه استفاده می‌کردم اما بازهم فایده نداشت.

وی می‌گوید: به دلیل اینکه همکاران به کرونا مبتلا هستند و حتی برخی از همکارانم بدون علامت ولی مبتلا بودند، من هم بی اطلاع از این قضیه در جمع آنان حاضر می شدم که نتیجه آن ابتلای من به کرونا بود.

مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گویند به جای درمان باید به فکر پیشگیری بود و راه آن هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، شست‌وشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله یک متری، نکات پیشگیرانه‌ای است که باید مدنظر قرار گیرد. 

طبق نظر مسئولان بهداشتی، اگر فرد بیمار و سالم هیچکدام ماسک نزنند، امکان ابتلای فرد سالم ۹۰ درصد است، اگر فرد بیمار ماسک نزند اما فرد سالم ماسک داشته باشد باز ۷۰ درصد امکان ابتلای فرد سالم وجود دارد، اگر بیمار ماسک بزند و فرد سالم ماسک نداشته باشد امکان ابتلای فرد سالم پنج درصد است، اگر هر ۲ طرف ماسک داشته باشند امکان ابتلای فرد سالم تنها ۱.۵ درصد است. 

کماکان راه‌های اصلی پیشگیری از ابتلا به کرونا، بهداشت دست‌ها از طریق شستن مکرر با آب و صابون یا ضدعفونی کردن با محلول‌های ضدعفونی کننده با پایه الکلی، فاصله گذاری فیزیکی (حداقل یک متر در فضای باز و ۲ متر در فضای بسته) و استفاده از ماسک خواهد بود بنابراین استفاده از ماسک به تنهایی برای تامین سطح مناسبی از محافظت، کافی نیست و سایر اقدامات نیز باید در کنار آن انجام شود.

استفاده از ماسک در سطح جامعه اگر با نادیده گرفتن سایر اقدامات اساسی مانند رعایت بهداشت دست‌ها، فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمعات غیرضروری، باعث ایجاد احساس امنیت کاذب شود اثربخشی بهینه و مورد انتظار در پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری را نخواهد داشت.

حمید سوری اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید: تحقیقات نشان می دهد استفاده از ماسک توسط ۲طرف در معرض مواجهه با یکدیگر می تواند ۷۰ تا ۹۵ درصد احتمال انتقال را کاهش دهد اما این دامنه بستگی به نوع کیفیت و طرز استفاده از ماسک دارد، مردم نباید تصور کنند که با زدن ماسک احتمال ابتلا به این بیماری کاملا از بین می رود بلکه برای کنترل و پیشگیری از کرونا باید همه توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

سوری رعایت فاصله گذاری اجتماعی را همچنان ضروری می داند و معتقد است: در اپیدمی های حاد پیش‌رونده مثل کووید - ۱۹ که روند اپیدمیولوژی آن ثابت نیست و طی زمان بسیار تغییر پذیر می باشد، ضروری است سیاست ها و رویکردهای پیشگیرانه، محافظتی و درمانی در دوره های زمانی کوتاه و متناوب به روزرسانی شوند تا احتمال موفقیت برای خاموشی اپیدمی افزایش یابد، در غیر این صورت این موفقیت ها مقطعی و گذرا خواهد بود.

مریم هم که در یکی از ادارات لرستان فعالیت دارد می گوید: من و یکی از همکارانم در اتاق محل کار هر روز از لحظه ورود تا آخرین لحظه از ماسک استفاده می کردیم اما اکنون به کرونا مبتلا شده ام.

وی ادامه می دهد: چند روز قبل که همکارم سرکار نیامد جویای احوالش شدم در تماسی که با او داشتم تعریف می کرد که بدون هیچ علامتی از روزهای قبل، ناگهان سردرد شدید همراه با کمی تنگی نفس گرفته است و به گفته پزشک باید ۱۴ روز در قرنطینه باشد چون علائمش شبیه کرونا است، من هم پس از شنیدن این صحبت ها بیشتر رعایت کردم.

وی اضافه می کند: چون همکارم مبتلا به کرونا بود به همین دلیل همه اتاق را ضدعفونی کردم تا اگر ویروسی هم وجود دارد از بین برود اما متاسفانه با وجود اینکه هر روز ماسک هم داشتم سه روز بعد علائم خفیفی از کرونا در بدنم ظاهر شد، اکنون من هم در قرنطینه هستم و متاسفانه با وجود اینکه روزانه ۲ ماسک در خانه هم می زدم اما ۲ فرزند و همسرم به کرونا مبتلا شده اند و حالا خانوادگی در قرنطینه هستیم.

ایلاد علوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز می گوید: همچنان بنیان پیشگیری از کرونا بر استفاده صحیح از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی است و این ۲ عنصر اصلی پیشگیری و محور کنترل بیماری کرونا هستند، شواهد علمی هم نشان می دهد که این ۲ موضوع تا حد زیادی می توانند از انتقال بیماری جلوگیری کنند، هرچند استفاده از ماسک تا حد زیادی جلوی ابتلای بیماری را می گیرد اما به تنهایی نمی تواند ۱۰۰ درصد از ما محافظت کند و باید، اصولی مانند فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از تجمعات و حضور نداشتن طولانی مدت در فضاهای بسته را رعایت کنیم.  

وی ادامه می دهد: با رعایت همه اصول بهداشتی می توان امیدوار بود که به احتمال زیاد دچار این بیماری نمی شویم و از عوارض آن در امان خواهیم بود، البته حضور طولانی مدت در فضای بسته با تعداد زیاد افراد می تواند خطر ابتلا را افزایش و ما را در معرض بیماری کرونا قرار دهد چراکه در صورتی که افراد حتی با ماسک هم طولانی مدت در فضاهای بسته حضور یابند، در معرض ابتلا هستند.

وی می گوید: نزدیک بودن افراد به هم، افزایش تماس و در نتیجه بیشتر شدن بار ویروسی در فضاهای بسته، آنها را بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار می دهد، به همین دلیل به مردم توصیه می شود هنگام صحبت کردن با دیگران یا تلفن، ماسک را حتما روی دهان و بینی خود قرار دهند و چون برخی افراد عادت دارند چشم یا صورت خود را با دست لمس کنند در دوران کرونایی توصیه می شود این کار را انجام ندهند.

علوی اضافه می کند: یکی از دلایل عمده تاخت و تاز کرونا استفاده نکردن برخی افراد از ماسک است و اکنون میزان پایبندی و پذیرش برخی افراد در رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان، پایین است، همچنین استفاده نادرست از ماسک، می تواند ما را در معرض خطر ابتلا قرار دهد. از این رو، توصیه می شود حتی در هنگام درآوردن ماسک هم اصول بهداشتی رعایت شود و ماسک به هیچ وجه در فضای آزاد رها نشود.

سیدموسی خادمی استاندار لرستان نیز می گوید: وضعیت فوق العاده حادی ناشی از شیوع کرونا در استان داریم به همین دلیل اکنون تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها به حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و با توجه به اینکه در روزهای اخیر، شیوع ویروس در استان شدت بالایی پیدا کرده است از این ایام می‌توان به عنوان بدترین روزهای مقابله با کرونا یاد کرد. 

وی ادامه می دهد: اکنون تعداد مبتلایان به کرونا و فوتی های ناشی از آن افزایش یافته است و اگر پروتکل های بهداشتی از سوی مردم رعایت نشود به سمت بحران پیش خواهیم رفت بنابراین انتظار داریم مردم همراهی و همدلی بیشتری از خود نشان دهند و کمک حال کادر خسته بهداشت و کادر درمان باشند.

استاندار لرستان همچنین می گوید: متاسفانه آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته اخیر روزانه بیش از سه یا چهار برابر هفته‌های قبل، افزایش یافته است حال با توجه به وضعیت حاد کرونا در استان و کمبود امکانات درمانی، مردم بدون ضرورت از خانه خارج نشوند و از شرکت در مراسم ختم و عروسی خودداری کنند.

اگر به فکر جان خود و عزیزانمان هستیم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و بدانیم ماسک به تنهایی نمی تواند اثرگذار باشد، بیایید برای حفظ جانمان از حضور در تجمع پرهیز کنیم، در مراسم عروسی و عزا شرکت نکنیم، در مکان های شلوغ و بسته حاضر نشویم، حتما از ماسک استفاده کنیم و شست و شوی مرتب دست ها را فراموش نکنیم.

از ابتدای شیوع کرونا تا ۲۲ آبان، ۱۳۲ هزار و ۲۱۷ نمونه مشکوک به آزمایشگاه‌های استان ارسال شد که تاکنون ابتلای قطعی ۴۹ هزار و ۳۲۴ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است و از این تعداد ۹۷۵ نفر نیز جان باخته اند.

استان لرستان هم اکنون در وضعیت فوق قرمز شیوع کرونا است و بجز شهر چگنی که وضعیت زرد دارد مابقی شهرهای آن در حالت فوق حاد یا بحرانی هستند.

برچسب‌ها کرونا ماسک فاصله گذاری اجتماعی لرستان محدودیت های کرونا پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ماسک فاصله گذاری اجتماعی لرستان محدودیت های کرونا کرونا ماسک فاصله گذاری اجتماعی لرستان محدودیت های کرونا اخبار کنکور فاصله گذاری اجتماعی پروتکل های بهداشتی استفاده از ماسک ادامه می دهد کرونا مبتلا مبتلا شده مبتلا شد ماسک هم دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۲۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست

فرماندار شهرستان خوروبیابانک گفت: مدیریت بحران این شهرستان از امکانات کافی برخوردار نیست و نیاز اساسی به پزشکان متخصص، مجرب و امکانات پزشکی دارد و این خواسته مردم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، احمدرضا طحانی ظهر امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در جلسه مدیریت بحران شهرستان که با حضور منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان خوروبیابانک با توجه به پراکندگی روستاها و وسعت زیاد آن، نیاز به امکانات امدادی دارد.

وی افزود: در حال حاضر امکانات و تجهیزاتی که برای مقابله با حوادث احتمالی مخصوصاً سیل در شهرستان وجود دارد، بسیار اندک است و در صورت وقوع حوادث، این شهرستان با مشکل مواجه خواهد شد.

فرماندار شهرستان خوروبیابانک با اشاره به مشکلات حوزه بهداشت و درمان، خاطرنشان کرد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان باید این موضوع را در نظر داشته باشند که این شهرستان نیاز اساسی به پزشکان متخصص، مجرب و امکانات پزشکی دارد.

طحانی محرومیت‌زدایی را مهمترین نیاز مردم این خطه از استان اصفهان عنوان و تصریح کرد: با وجود اقدامات بسیار در شهرستان خوروبیابانک، همچنان بحث محرومیت قابل لمس است که انتظار می‌رود برای خروج از مشکلات به این شهرستان توجه ویژه شود.

مسئولان اصفهان صدای مردم خوروبیابانک را نمی‌شنوند

حجت‌الاسلام محمدحسین رمضانی، امام جمعه شهرستان خوروبیابانک نیز تصریح کرد: با گذشت چند سال از افتتاح بیمارستان محروم این شهرستان، مسئولان استانی صدای این مردم را نمی‌شنوند و بارها از تریبون نماز جمعه در این خصوص صحبت شده است.

وی ادامه داد: آنچه که این مردم ولایت‌مدار و شهیدپرور تقاضا دارند تجهیز کامل بیمارستان و حضور پزشک متخصص است.

امام جمعه شهرستان خوروبیابانک گفت: کاهش تعرفه برق منطقه گرمسیری یکی از مطالبات بحق و جدی مردم شهرستان خوروبیابانک است.

کد خبر 748455

دیگر خبرها

  • برای رسیدن به طلای آسیا برنامه داشتم/ اسپانسر دارم اما کافی نیست
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست
  • کافی است انسان باشد!
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • برای حذف پرسپولیس کافی است پنالتی تمرین کنید!
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟