Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به توسعه فضاهای ارائه خدمات ویژه به دانش‌آموزان استثنایی به ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی گفت: یک پارک تحرک و جهت یابی ویژه نابینایان در کشور راه‌اندازی شده است و تعداد این پارک‌ها تا پایان سال جاری به ۲۱ پارک خواهد رسید.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر سیدجواد حسینی در بیست و سومین نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی که با محوریت ارائه گزارش کارشناسی برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانش‌آموزان با آسیب بینایی برگزار شد با بیان اینکه ۱۸۷ محتوای آموزشی برای نابینایان تألیف یا مناسب سازی شده است، اظهار کرد: این تعداد محتوای آموزشی شامل ۱۰۳ عنوان کتاب بریل، ۴۳ عنوان کتاب صوتی و ۴۱ عنوان کتاب درشت خط ویژه تمامی دوره‌های آموزش و پرورش استثنایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تألیف ۲۰ عنوان راهنمای معلم و هفت دستورالعمل ویژه معلمان مدارس خاص و پذیرا از دیگر محتواهای تولید شده در حوزه دانش آموزان با آسیب بینایی است.

حسینی با ارائه آماری از دانش آموزان آسیب دیده بینایی اظهار کرد: ۶۷۲۰ دانش‌آموز آسیب دیده بینایی تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دارند که از این تعداد ۴۵۸۵ دانش آموز در مدارس تلفیقی و۲۱۳۵ دانش آموز آسیب دیده بینایی در ۴۳۲ کلاس درس و ۳۲ مدرسه ویژه نابینایان مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تحول در توسعه رشته‌های تحصیلی و تغییر جهت از شاخه نظری به شاخه مهارتی برای دانش آموزان با آسیب بینایی را از برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: گسترش رشته‌های تحصیلی برای این دانش آموزان از برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است و تاکنون رشته‌های مدیریت خانواده، کامپیوتر و موسیقی مدارس خاص برای این دانش آموزان ایجاد شده است و این دانش آموزان در مدارس عادی نیز می‌توانند در تمامی رشته‌های مورد علاقه خود تحصیل کنند.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه نابینایان نهضت آموزش خط بریل است که تاکنون ۵۰ درصد این برنامه در استان‌ها اجرا شده است و استان‌ها باید بر اساس سهمیه تعیین شده جهت تحقق صد درصدی این برنامه تلاش کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص توسعه فضاهای ارائه خدمات ویژه به دانش آموزان استثنایی بویژه دانش آموزان با آسیب بینایی اظهار کرد: یک پارک تحرک و جهت‌یابی ویژه نابینایان در کشور راه اندازی شده است و تعداد این پارک‌ها تا پایان سال جاری به ۲۱ پارک خواهد رسید همچنین دو اتاق چند حسی در سال جاری افتتاح شده است و تا پایان سال ۱۰ اتاق چند حسی دیگر نیز افتتاح می‌شود.

وی تصریح کرد: ساخت مراکز پیش دبستانی مستقل ویژه نوآموزان با آسیب بینایی یکی از برنامه‌های جدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در استان‌ها است و ساخت یک مرکز مستقل پیش دبستانی برای این نوآموزان در خراسان رضوی آغاز شده است.

حسینی با بیان اینکه برای توسعه زیر ساخت‌ها، امکانات، فضا و تجهیزات استاندارد دانش آموزان با نیاز ویژه اقدامات خوبی در آموزش و پرورش استثنایی انجام شده است، اظهار کرد: بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور مورد نیاز است که از این تعداد ۱۰۳ مدرسه در قالب طرح خشت تا بهشت در هفت ماه گذشته کلنگ زنی شده یا به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: از این ۱۰۳ مدرسه تاکنون ۵۸ مدرسه افتتاح و ۳۱ مدرسه استثنایی و ۱۴ مدرسه خاص اوتیسم در سال جاری کلنگ‌زنی شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه تربیت بدنی دانش آموزان استثنایی از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: یکی از برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی ساخت سالن‌های درون مدرسه‌ای ۲۰۰ متر مربعی در ۳۶۸ مدرسه استثنایی است که فضای کافی دارند.

وی افزود: ۱۵ استان فاقد سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان استثنایی هستند که در سال جاری ساخت ۱۳ سالن در این استان‌ها آغاز شده است.

حسینی در ادامه با بیان اینکه مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان استثنایی در عصر کرونا کارکردهای متعددی علاوه بر خدمات مشاوره‌ای دارند، اظهار کرد: ۴۳ مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمات خود را به اولیا و دانش آموزان استثنایی ارائه می‌کنند که ۹ مرکز مشاوره در در سال ۱۳۹۸ افتتاح شده و ۱۵ مرکز نیز در سال جاری و همزمان با بحران کرونا به بهره برداری رسیده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با ارائه آماری از مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری گفت: ۷۵۲ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری در کشور وجود دارد که ۵۰۰ مرکز آن دولتی و ۲۵۲ مرکز نیز غیر دولتی است. ۷۱ مرکز در سال ۹۸ و ۱۱ مرکز نیز در سال جاری و در ایام شیوع کرونا افتتاح شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه عامل تحول در هر جامعه و سازمانی نیروی انسانی است، اظهار کرد: سازمان‌ها بیش از هر چیزی به منابع انسانی خود وابسته هستند و منابع انسانی مهمترین عامل تحرک هر سازمانی است.

وی در پایان گفت: سازمانی در تمامی عرصه‌ها موفق است که منابع انسانی آن سازمان عامل رشد و پیشرفت یکدیگر باشند.

کد خبر 455764

منبع: ایمنا

کلیدواژه: وزارت آموزش و پرورش رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی مراکز آموزشی و توانبخشی دانش آموزان استثنایی اوتيسم خدمات مشاوره ای شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانش آموزان با آسیب بینایی دانش آموزان استثنایی ویژه نابینایان تا پایان سال سال جاری استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۲۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمودزاده معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با حضور در هنرستان دخترانه فنی و حرفه‌ای روشنگران منطقه ۴ تهران از نزدیک از نمایشگاه آثار و دستاوردهای فرهنگی و هنری دانش آموزان بازدید کرد.

محمود زاده با اشاره به اهمیت بالای مهارت آموزی و فراگیری تخصص در دوران تحصیل گفت: توجه به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و رشته‌های مهارتی شاید تا اندازه‌ای مورد غفلت قرار گرفته بوده که خوشبختانه در دولت سیزدهم عزم و اراده جدی بر تقویت آن وجود دارد و اقداماتی نیز صورت گرفته و در حال انجام است.

وی با اشاره به منویات و تأکیدات جدی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پیرامون توجه به هنرستان‌ها و رشته‌های مهارتی گفت: ایشان در دیدار اخیر خود با کارگران نیز فرمودند که مدارس با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به اشتغال صحیح و راحت جوانان کمک کنند و این نشان از اهتمام ویژه به این حوزه را نشان می‌دهد چرا که هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند آینده شغلی و تحصیلی دانش آموزان را نیز رقم بزنند.

محمودزاده با تاکید بر این سخن مهم که ما باید دالان کنکور را به دالان اشتغال تبدیل کنیم، اظهار کرد: دانش آموزان در محیط مدرسه با یادگیری حتی یک مهارت می‌توانند در آینده نقش بسیار موثرتری را ایفا کنند، با این رویکرد دانش آموزان با تخصص و مهارت افزایی به امنیت شغلی و درآمدزایی نیز نزدیک شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نگرش به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای امروز بسیار تغییر کرده است، تصریح کرد: اکنون اولیا و دانش آموزان انگیزه و علاقه جدی تری به رشته‌های مهارتی دارند و استعدادهای مهارتی بسیار زیادی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای ما مشغول به تحصیل می‌باشند.

وی با اشاره به اینکه دستاوردهای فنی و آثار مهارتی دانش آموزان بهترین تبلیغ برای رشته‌های فنی و حرفه است، گفت: البته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مهارت آموزی مورد تاکید قرار گرفته و وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه و تجهیز رشته‌های هنرستانی گام‌های اساسی برداشته است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با برنامه ریزی های مستمر و پیگیری‌های عملیاتی، امیدواریم که در آینده بتوانیم ۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه را تحت پوشش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای قرار دهیم و آموزش‌های پایه را حتی در مقاطع تحصیلی دبستان در مدارس آغاز نمائیم.

محمودزاده با اشاره به اینکه در سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی نیز توجه به هنرستان‌ها و رشته‌های فنی و حرفه‌ای بسیار مورد تاکید است، گفت: هم در زمینه تأسیس هنرستان‌های ضمیمه اقدامات خوبی در حال انجام است و از موسسین علاقه مند به تأسیس هنرستان غیر دولتی در قالب وام‌های خوداشتغالی از محل تبصره ۱۸ حمایت خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت بالای هنرستان‌های با رشته‌های هنری، گفت: شما دانش آموزان هنرمند که بهترین مبلغ هنر اسلامی و انقلابی نظام مقدس جمهوری اسلامی هستید باید با خلق آثار ارزشمند خود در فضای رسانه‌ای نیز مؤثر باشید و با کنشگری‌های مؤثر پیرامون موضوعات مختلف جامعه نقشی جدی ایفا کنید.

کد خبر 6090359 علی قدمی

دیگر خبرها

  • ۱۵۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش استان کرمانشاه شدند
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • ۲ هزار مشاور در آموزش و پرورش جذب می شوند
  • نمایش دستاوردهای خودکفایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سنندج
  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • استاندار فارس: باید به هنرستان‌ها توجه ویژه‌ای شود
  • ۳۰۲ نفر جذب آموزش و پرورش قزوین خواهند شد
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌