Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@18:29:42 GMT

هدایت رعد وبرق با لیزر در استرالیا

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۹۳۲۹۰

هدایت رعد وبرق با لیزر در استرالیا

به گزارش ایرنا از روزنامه "سیدنی مورنین هرالد" استرالیا، این تیم بین المللی از محققان با همکاری دانشگاه ملی استرالیا و کانبرا موفق به توسعه پیشگامانه فناوری پرتو لیزری خاصی شده اند که توانایی کنترل مسیر و جهت صاعقه را دارد.

این تیم به سرپرستی دکتر "ولاد لن شِودوف" از دانشکده فیزیک دانشگاه ملی استرالیا اعلام کرد که در تحقیقات خود از پرتوی لیزری استفاده کرده اند که شبیه همان روند صاعقه عمل می‌کند و امکان تخلیه‌های الکتریکی ابرها را به سمت اهداف خاص دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در یک بیانه مطبوعاتی نوشت: با شبیه سازی چند مورد از رعد و برق های گسترده در موقعیت های مختلف جوی موفق شدیم قبل از بروز صاعقه آنرا پیش بینی و مسیر آنرا کنترل و به مکان های امن تر تغییر داده و از حوادث فاجعه بار طبیعی بکاهیم.

براساس این گزارش، از آنجایی که بسیاری از آتش سوزی‌های ویرانگر در کشورهای مختلفی نظیر استرالیا، بنگلادش و برخی کشورهای آفریقایی در اثر برخورد رعد و برق ایجاد می‌شوند، این دستاورد بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

این گزارش حاکی است که فقط طی ۴ ماه گذشته ۷۹ نفر در بنگلادش جان خود را بر اثر بروز صاعقه از دست دادند و برآوردها حاکی است که طی یکسال گذشته این رقم به صدها تن رسیده است، این درحالی است که سالانه گستره عظیمی از جنگل های جهان نیز براثر این آذرخش ها آتش می گیرند و نه تنها با تخریب محیط زیست گیاهی و جانوری حیات موجودات زنده را در معرض خطر جدی قرار می دهند بلکه به اقتصاد کشورهای دارای این منابع طبیعی نیز آسیب های فروانی وارد می کند.

برچسب‌ها آتش سوزی جنگل صاعقه کانبرا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی جنگل صاعقه کانبرا آتش سوزی جنگل صاعقه کانبرا اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۳۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس از ژاپن، کره جنوبی هم خواهان پیوستن به پیمان امنیتی «آکوس» است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ساوث‌چاینامورنینگ، تنها چند هفته پس از گفت‌وگوهای رسمی درباره ورود ژاپن به پیمان «آکوس»، «شین وون سیک،» وزیر دفاع کره جنوبی امروز چهارشنبه اعلام کرد سئول درباره پیوستن به بخشی از این پیمان امنیتی مذاکرات را آغاز کرده است.

پیمان آکوس یک پیمان دفاعی دو مرحله‌ای است که در سال ۲۰۲۱ بین آمریکا، انگلیس و استرالیا به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای عقب راندن از نفوذ فزاینده چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه شکل گرفت.

در حالی که اولین مرحله برای ارائه فناوری زیردریایی هسته‌ای استرالیا به سه هسته اصلی محدود می‌شود، سه کشور عضو احتمال پیوستن سایر کشورها به مرحله دوم یا «ستون ۲» را افزایش داده‌اند که هدف آن اشتراک‌گذاری سایر فناوری‌های نظامی از جمله محاسبات کوانتومی و موشک‌های مافوق صوت است.

وزیر دفاع کره جنوبی در نشست مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه و دفاع استرالیا و کره جنوبی در ملبورن گفت کره جنوبی می‌تواند با قابلیت‌های دفاعی، علمی و فناوری خود به مرحله دوم آکوس کمک کند.

وی دراین‌باره گفت: در جلسه امروز ما همچنین در مورد امکان مشارکت با مرحله آکوس بحث کردیم. ما از فعالیت های مرحله دوم آکوس حمایت می کنیم و از اینکه اعضا کره جنوبی را به عنوان شریک در نظر می گیرند، استقبال می کنیم.

کد خبر 6093972

دیگر خبرها

  • زارع‌پور: از پایگاه چابهار ماهواره به فضا پرتاب می‌کنیم
  • رگبار و رعد وبرق در تهران/ احتمال آبگرفتگی معابر
  • پس از ژاپن، کره جنوبی هم خواهان پیوستن به پیمان امنیتی «آکوس» است
  • کره‌ جنوبی به دنبال عضویت در پیمان «آکوس»
  • کشف فسیل دست نخورده یک گونه کانگوروی عجیب
  • چند کشور غربی به دنبال کاهش فروش تسلیحات نظامی به اسراییل هستند
  • تراژدی جدید برای پناهندگان در نزدیکی جزایر قناری اسپانیا
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • موج گرمای کم‌ سابقه در آسیا و تعطیلی مدارس
  • اوکراین: ۱۰۰ میلیون دلار کمک‌های تسلیحاتی استرالیا در راه است