Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نماینده مجلس با انتقاد از توقف طرح برخورد با عرضه کنندگان پوشاک قاچاق گفت: کمیسیون قضایی مجلس درباره چرایی توقف این طرح نامه‌ای را خطاب به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تدوین کرده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طرح جامع مقابله با عرضه پوشاک قاچاق در استان تهران و هشت استان هدف در سال 97 اجرایی شد اما نزدیک به یک سال است که این طرح متوقف شده و در نتیجه آن بسیاری از مغازه‌های عرضه کننده پوشاک برند محرز قاچاق به پاساژ‌ها و مراکز خرید بازگشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته به گفته مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این طرح دستاوردهای مهمی همچون تغییر رفتار بیش از 70 درصدی فروشگاه‌های هدف و تنزل گروه کالای پوشاک از نظر حجم قاچاق از رتبه اول در سال 96 به رتبه‌های پایین‌تر در سال 97 به همراه داشته است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

با وجود اینکه این ستاد از سال 97 مکلف به برخورد و کشف پوشاک قاچاق بوده است و در برهه‌ای نیز توانسته بود به شکل موفق این طرح را اجرایی کند اما در سال99 و همزمان با بحران ارزی کشور به ناگاه اجرای این طرح معلق شد. حمید‌رضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره علت توقف ناگهانی این طرح گفته است که تولیدکنندگان نساجی و پوشاک از ترس پرداخت مالیات، از شفاف سازی میزان تولیدات خود خودداری کردند و تا وقتی پوشاک تولید داخل، شناسه دار نشود مبارزه با قاچاق این کالا بی نتیجه است.

پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا در برهه‌ای که این طرح با موفقیت توانسته بود عرصه را بر قاچاقیان تنگ کند، بهانه‌ای تحت عنوان عدم شفافیت تولیدکنندگان پوشاک وجود نداشته است؟ علاوه بر این، در کنار کم‌کاری‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نبود عزم جدی از سمت وزارت صمت برای نصب شناسه کالا به مقصود احراز پوشاک قاچاق از غیر قاچاق، بر روی پوشاک داخلی و خارجی هم مشکل مضاعفی بوده که دامن‌گیر ادامه یافتن این طرح شده است.

بهرام شهریاری نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک پیش از این در گفت‌و‌گو با خبرگار تسنیم با تأکید بر اهمیت نصب شناسه کالا برای شناسایی پوشاک قاچاق گفته بود که در صورت اجرا شدن طرح شناسه کالا، دیگر بهانه‌ای برای عدم برخورد با برند‌های محرز قاچاق در حوزه محصولات پوشاک باقی نمی‌ماند و مسئولان ذی‌صلاح می‌توانند با توزیع کنندگان پوشاک قاچاق برخورد کنند.

مطالبه گری مجلس در مورد توقف طرح مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با در ‌‎گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با انتقاد از توقف طرح برخورد با برند‌های محرز قاچاق پوشاک گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال گذشته طرح برخورد با عرضه کنندگان پوشاک محرز خارجی قاچاق را شروع کرد اما این طرح به بهانه‌ی حوادث آبان‌ماه سال گذشته متوقف کرده و تاکنون نیز فعالیتی را در این زمینه انجام نداده است.

وی با بیان اینکه با شروع طرح جمع‌آوری برندهای قاچاق از سال97 به مرور سبب شد تولیدات داخلی جایگزین برندهای خارجی در فروشگاه‌ها شود و فرهنگ استفاده از پوشاک داخلی گسترش پیدا کند، افزود: اما متاسفانه ناگهان این طرح امسال متوقف شده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در حال حاضر نامه‌ای توسط کمیسیون قضایی مجلس خطاب به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تدوین شده است که در آن درباره علت این کم‌کاری سوال شده است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با عنوان اینکه متأسفانه سالانه نزدیک 1.8 میلیارد دلار قاچاق پوشاک و منسوجات در کشور رخ می‌دهد گفت: این مسئله باعث شده در شرایط فعلی کمبود منابع ارزی، مبالغ هنگفتی از کشور خارج شود.  عرضه عیان پوشاک قاچاق از یک سو به شکل مستقیم صنایع نساجی و پوشاک و از سوی دیگر تولیدات خانگی و زنان سرپرست خانوار را تحت شعاع قرار داده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قاچاق کالا مجلس اتحادیه فروشندگان پوشاک قاچاق پوشاک قاچاق کالا مجلس اتحادیه فروشندگان پوشاک قاچاق پوشاک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پوشاک قاچاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۴۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت

 مسعود میرزایی شهرابی در این نامه نوشته است: دانشگاه‌های ایران اسلامی به عنوان حافظان آموزش عالی و آزاداندیشی، باید به عنوان سنگری برای تبادل آزاد نظرات و ایده‌ها عمل کنند.

وی ادامه داد: در این نامه نگرانی دانشجویان و استادان دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز دانشگاه‌ها علیه جنگ غزه و به طور مشخص تر، اقدامات و سیاست‌های بی‌رحمانه اسرائیل اعلام شده است.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: اقدامات خشنی که برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد این مسائل مهم حقوق بشری انجام شده، نگران کننده است. این نه تنها قداست و حرمت آزادی آکادمیک را تحت الشعاع قرار می‌دهد، بلکه مانع تلاش جمعی ما برای دستیابی به حقیقت و عدالت می‌شود.

وی در ادامه آورده است: با توجه به تأثیر مخرب جنگ بر زندگی انسان‌های بی‌گناه از جمله کودکان، این وظیفه اخلاقی ما است که نقض اقدامات حقوق بشری را محکوم کنیم و در مورد این نگرانی‌ها، فوری و حیاتی گفت‌وگوی باز جهانی را تشویق کنیم.

میرزایی ادامه داد: به عنوان آموزگاران باید از آرمان صلح و عدالت دفاع کنیم و اطمینان حاصل کنیم که جوامع دانشگاهی ما فضای امنی برای تحقیق انتقادی و حمایت از آنها هستند، از همه دست اندرکاران خواسته می‌شود که قاطعانه از این اصول حمایت کنند تا بر تعهد خود نسبت به آزادی اندیشه و کرامت انسانی تاکید کنیم.

حمایت از مردم غزه و اعتراض‌ها به سیاست‌های دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حمایت همه جانبه از رژیم اسرائیل، این بار از سوی اقشار مختلف دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا آغاز شده است. از زمان شروع اعتراض‌ها به جنگ اسرائیل در غزه با عنوان «جنبش همبستگی با غزه» از دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا و سرایت آن به سایر دانشگاه‌های آمریکا بر اساس گزارش رویترز، حدود ۵۵۰ نفر دستگیر شده اند.

این اعتراض‌ها در پی حمایت‌های همه جانبه دولت بایدن از اسرائیل و کشتار بی وقفه مردم غزه به تلافی شکست این رژیم در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و نیز عدم اجرای هرگونه آتش بس فوری و به منظور پایان دادن به کمک‌های نظامی و امنیتی واشنگتن به تل آویو صورت گرفته است.

«جو بایدن» رییس جمهور آمریکا پنجم اردیبهشت ماه، قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی یف را امضا کرد.

لایحه کمک ۹۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، اسرائیل و تایوان پس از ماه‌ها تاخیر و اختلاف ابتدا در مجلس نمایندگان و سپس مجلس سنای این کشور به تصویب رسید و با امضای بایدن به قانون تبدیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۵۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان اردبیل
  • نامه اعتراضی نمایندگان مجلس به وزیر کشور+جزئیات
  • جریمه قاچاقچی پوشاک در شیراز
  • رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • دستور ستاد مبارزه با قاچاق برای ساماندهی مبادلات طلا
  • گزارش وزارت بهداشت از سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک
  • وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است
  • کشف کالا‌های قاچاق ۵۶ میلیاردی در اردبیل