Web Analytics Made Easy - Statcounter

حقانی از دریافت ۲۶۵ اثر علمی در چهار گروه رساله سطح چهار، رساله دکتری، کتاب و مقالات علمی پژوهشی به همایش کتاب سال بانوان خبرداد و گفت: مراسم اختتامیه مجازی این همایش روز پنجشبه ۲۹ آبان با سخنرانی آیت الله العظمی نوری همدانی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، خانم «ریحانه حقانی» در نشست خبری اختتامیه دومین همایش ملی کتاب سال بانوان که پیش از ظهر امروز(دوشنبه 26 آبان) در پژوهشگاه حضرت معصومه(س) جامعه الزهرا(س) برگزار شد، به ارائه گزارشی از این همایش پرداخت و اظهار داشت: همایش ملی کتاب سال بانوان یکی از بزرگترین رویدادهای علمی پژوهشی است که از دو سال قبل در جامعه الزهرا(س) کلید خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) افزود: مراسم اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان قرار بود سال گذشته برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا به امسال موکول شد و اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان روز پنجشنبه 29 آبان ساعت 10 تا 12 به صورت مجازی برگزار می شود.

 

وی با اشاره به سخنران ویژه مراسم اختتامیه خاطرنشان کرد: بعد از اختتامیه نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان که با حضور مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی برگزار شد، فراخوان دومین همایش در دستور کار قرار گرفت. امسال نیز اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان با پیام تصویری مرجع تقلید جهان تشیع، حضرت آیت‌الله نوری همدانی برگزار می‌شود.

 

حقانی در ارتباط با موضوع و اهمیت و ضرورت این همایش یادآور شد: کسی نمی تواند انکار کند که رخداد مهمی در عرصه تألیف کتاب هایی که توسط بانوان صورت می گیرد و ما خلاهایی در بحث های تألیفی بانوان داشتیم و این همایش شایسته ای است که از جایگاه حوزوی که جامعه الزهرا(س) و قدمت زیادی که جامعه الزهرا(س) در عرصه تربیت بانوان و طلاب علوم دینی دارد، شایسته بود که این همایش در حوزه تألیف کتاب در حوزه بانوان برگزار شود.

 

وی اضافه کرد: ما در برگزاری این همایش، هدف های متعددی داشتیم که با توجه به این اهداف، در آغاز راه هستیم، بحث شناسایی معرفی مؤلفان بانو و نیازهای تألیفی بانوان یکی از اهداف مهم ما است و در واقع ما رویکرد موضوع محوری آن را در نظر داریم که بحث تألیف و موضوع زن و خانواده است.

 

رئیس کمیته عملی همایش کتاب سال بانوان خاطرنشان ساخت: در همایش اول که سال 97 برگزار شد، محدودیت زمانی برای دریافت آثار نداشتیم و تمامی آثار بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی و آثار منتشر شده بانوان و آقایان با موضوع زن و خانواده دریافت شد و این فراخوان را با گستره مناسبی شروع کردیم ولی برای همایش فعلی صرفا آثاری را قبول کردیم که در دو سال قبل چاپ شده باشد، لذا طبیعتا نسبت به دوره اول دریافت آثار، کمتر بود.

 

وی با بیان این که در مجموع 265 اثر به دبیرخانه دومین همایش کتاب سال بانوان ارسال شد، ابراز داشت: در نخستین همایش کتاب سال بانوان به دلیل عدم محدودیت زمانی برای آثار دریافتی، بیش از 600 اثر به دبیرخانه همایش ارسال شد، اما در دومین همایش کتاب سال بانوان، با توجه به اینکه فقط آثار منتشر شده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ مورد پذیرش قرار گرفت، آمار قابل ملاحظه ای است.

 

معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) بیان داشت: مجموع آثار تألیف شده، 247 اثر شامل 115 کتاب، 27 رساله (دکتری و سطح4) و 65 مقاله علمی پژوهشی، یک اثر تصحیح و تعلیق، 17 اثر ترجمه و 36 اثر خارج از موضوع همایش بود؛ 92 اثر پس از ارزیابی اولیه به مرحله ارزیابی تفصیلی راه یافتند و پس از دو نوبت ارزیابی تفصیلی و ارسال آثار به کمیته علمی، در نهایت 23 اثر حائز رتبه بندی شدند.

 

حقانی با بیان این که دبیری علمی این همایش را دکتر پارسانیا از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه برعهده داشتند، ابراز داشت: در مجموع، 184 نفر در این همایش شرکت کردند که 171 نفر آنان بانوان حوزوی و دانشگاهی و 13 نفر آقا بودند  و ما در دومین همایش کتاب سال بانوان در 10 گروه علمی دریافت آثار داشتیم.

 

وی با بیان این که آثار دریافت شده در 10 گروه علمی ارسال شده است، گفت: این ده گروه علمی، اخلاق و عرفان، ادبیات و هنر، تفسیر و علوم قرآن، زن و خانواده، علوم اجتماعی و جامعه شناسی، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم حدیث، فقه و حقوق، فلسفه و کلام و همچنین تاریخ، سیره و تراجم بود و  بیشترین فراوانی آثار دریافتی ما در سه عرصه کلان زن و خانواده، تفسیر و علوم قرآن و منطق، فلسفه و کلام بود، به ویژه در حوزه زن و خانواده آثار ارزشمندی دریافت شد.

 

رئیس کمیته علمی همایش کتاب سال بانوان در ادامه عنوان کرد:‌ باید به این نکته اشاره کنیم که امروز جامعه الزهرا به یک مرکز بزرگ علمی و پژوهشی و فرهنگی تبدیل شده که انتظارات زیادی از آن وجود دارد،‌همچنانکه امروز از پایین ترین سطح آموزشی یعنی پیش از ابتدایی تا دوره ابتدایی،‌متوسطه و علوم حوزوی و دانشگاهی در این مرکز ارائه می شود و تولیدات علمی زیادی نیز از سوی پژوهشگران این مرکز ارائه شده است.

 

وی در پایان خاطرنشان ساخت:‌ انصافا با حضور حجت الاسلام والمسلمین مدنی تحولات زیادی در جامعه الزهرا رخ داده است، همچنانکه بر خلاف رویه حوزه های علمیه برادران و خواهران که تا سطح چهار بیشتر تدریس نمی شود،‌در جامعه الزهرا(س) دوره سطح پنج با فقه های تخصصی نیز راه اندازی شده است.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: همایش کتاب سال بانوان مدیر جامعه الزهرا س جامعه الزهرا س قم جامعه الزهرا س زن و خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۴۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کنفرانس فیزیک بنیادی ایران به میزبانی قم

یعقوب نوروزی، مسئول برگزاری ششمین کنفرانس فیزیک بنیادی ایران روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: ما در راستای تحقق شعار سال به دنبال افزایش استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی اساتید و دانشجویان هستیم و اعتقاد داریم که برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های تخصصی در رشته‌های مختلف علمی، به طور حتم عامل مهمی برای رسیدن به این هدف است.

وی افزود: کنفرانس فیزیک بنیادی ایران نیز با همین هدف با حضور اساتید برجسته این رشته و ارائه مقالات منتخب، دوازدهم و سیزدهم اردیبهشت جاری در دانشگاه قم برگزار می‌شود و ما این روند را به صورت مستمر در سال جاری ادامه خواهیم داد، به نحوی که تا پایان سال حداقل در هر ماه شاهد برگزاری یک همایش ملی مهم در رشته‌های مختلف علمی در دانشگاه قم خواهیم بود.

مسئول کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ادامه داد: دانشگاه قم بر اساس رسالت علمی و پژوهشی خود با سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور و بسیاری از دانشگاه‌های معتبر خارجی همکاری دارد و ما تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های علمی این دانشگاه در همه حوزه‌های مورد نیاز کشور، یافته‌های پژوهشی کاربردی را ارائه دهیم.

همچنین در این نشست، دبیر اجرایی کنفرانس فیزیک بنیادی ایران، گفت: برای برگزاری این کنفرانس از مدت‌ها قبل، طرح نوشته و اعضای کمیته‌های علمی و اجرایی مشخص شدند، همزمان با نهاد‌های تخصصی این موضوع همچون انجمن فیزیک ایران نیز مکاتبات و هماهنگی‌های لازم صورت پذیرفت.

سید وحید موسوی افزود: در ادامه اقدام‌های لازم برای کسب اعتبار علمی مورد نظر کنفرانس انجام و سایت و پوستر آن طراحی شد، در ادامه کار ثبت نام از متقاضیان صورت پذیرفت و ما در روز همایش میزبان ۱۶۰ شرکت کننده به صورت حضوری و مجازی خواهیم بود.

وی ادامه داد: ۲۰ مقاله تخصصی به این کنفرانس رسیده‌است که پس از انجام ارزیابی‌های لازم، ۲ مقاله از سوی نویسندگان آن به صورت سخنرانی و چهار مقاله نیز به صورت پوستر ارائه می‌شود. همچنین در این کنفرانس که با حضور استاد مهدی گلشنی (فیزیک‌دان و نظریه‌پرداز برجسته ترتیب می‌یابد) علاوه بر ارائه مقالات شاهد ۱۰ سخنرانی از سوی اساتید برجسته فیزیک خواهیم داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • برگزاری کنفرانس فیزیک بنیادی ایران به میزبانی قم
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • دومین سمپوزیوم بین‌المللی تنش و اضطراب در مشهد برگزار می‌شود
  • برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه
  • اختتامیه دومین جشنواره شهید آوینی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود
  • اختتامیه دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی «عروسک‌خونه»
  • اختتامیه دومین دوره جشنواره عروسک‌خونه
  • برگزاری همایش هوش مصنوعی و طلا و جواهر در یزد
  • برگزاری همایش "پیاده روی خانوادگی " در بوستان جنگلی سرخه حصار
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد