Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجموعه‌ی ۱۶ جلدی «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» اثر علی ‌خانجانی با معرفی ۸ هزار روایت شفاهی به ثبت رسیده از قصه‌های ایرانی، از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

به گزارش  گروه آموزش خبرگزاری برنا ، این مجموعه حاصل تلاش پنج ساله‌ ۷۰نفر از کارشناسان، پژوهش‌گران و ویراستاران است. در این مجموعه بیش از ۸هزار روایت از قصه‌های شفاهی مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته است و به جرأت می‌توان گفت که تقریباً تمامی قصه‌ها و افسانه‌های اقوام ساکن در ایران زمین پس از بررسی ۲۲۲منبع مختلف در این مجموعه گردآوری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین؛ این مجموعه‌ علاوه بر معرفی راویان، نویسندگان و گردآورندگان قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی و درج خلاصه روایت‌های جمع‌آوری شده، اطلاعات ارزشمندی درباره‌ بن‌مایه‌ی هر قصه، پیام‌های اصلی و فرعی قصه‌ها، شخصیت‌های انسانی و غیرانسانی موجود در هر قصه را عنوان می‌کند.

بر اساس این گزارش؛ یافته‌های دیگر پژوهشی شامل دعاها، سوگندها، نفرین‌ها و دشنام‌ها از دیگر مواردی است که در این مجموعه به مخاطب ارائه می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از فعالیت‌های تحقیقی و رفتارشناسی اقوام و جوامع بر اساس قصه‌ها و افسانه‌های هر دیار باشد.

نویسنده کتاب «هنر قصه‌گویی» می گوید: اولیای تربیتی اعم از والدین، معلمان، مربیان و تمامی علاقه‌مندان به قصه‌گویی مخاطب این مجموعه‌اند و افراد به راحتی می‌توانند قصه‌های مورد نظر خود را با توجه به بخش پند و اندرزهای الفبایی شده و موجود در «پندستان» این مجموعه خیلی سریع شناسایی کنند و مسیر کوتاه‌تری برای دسترسی به قصه‌های مورد نظر خود و شنوندگانشان داشته باشند.

علی خانجانی اضافه کرد: شناساندن ارزش‌های فرهنگی نهفته در قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی به مجامع بین‌المللی و قصه‌پژوهان جهانی از ضروری‌ترین نیازهایی بود که از سال‌ها پیش احساس شده بود ولی متأسفانه به دلیل طبقه‌بندی نشدن قصه‌ها و افسانه‌های ما بر اساس یک فهرست جهانی و قابل قبول، پیش از این نتوانسته بودیم که مسیری برای ورود قصه‌ها و افسانه‌هایمان به مجامع جهانی داشته ‌باشیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه با شکل‌گیری «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» و اختصاص کد بین‌المللی برای هر قصه، این مهم نیز محقق شد و قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی نیز بر اساس فهرست بین‌المللی «آرنه تامپسون» مجهز به کد بین‌المللی شدند و از این پس می‌توانند به مؤسسات معتبر قصه‌پژوهی از جمله «مؤسسه گوتینگن» در آلمان که دربردارنده‌ی بیش از ۴۰۰هزار روایت از سراسر جهان است، راه‌یابی داشته ‌باشند و در اختیار قصه‌پژوهان قرار گیرند.

گفتنی است؛ این مجموعه با شمارگان ۱هزار و ۲۰۰نسخه منتشر شده و هر یک از جلدهای آن ۹۰هزار تومان قیمت دارد. علاقه‌مندان می‌توانند این آثار را از تمامی فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فروشگاه اینترنتی کانون به نشانی shop.kpf.ir و فروشگاه‌های عرضه‌ی محصولات فرهنگی تهیه کنند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شب یلدا قصه داستان یلدا قصه ها و افسانه بین المللی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۵۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، به همت گروه فلسفه خانه اندیشمندان علوم انسانی و انتشارات سروش، جلسه رونمایی و گفتگو پیرامون مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین برگزار می‌شود.

سخنرانان این جلسه عبارتند از سید حسن حسینی، استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، مسعود طوسی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و علیرضا رحیمی مدیرعامل انتشارات سروش.

همچنین در این جلسه، گروه مترجمان این مجموعه ۹ جلدی زهرا زرگر، صبا فریدونی، جواد درویش، نیما نریمانی، محمد ابراهیم مقصودی و طه عبداللهی حضور دارند.

جلسه رونمایی و گفتگو پیرامون مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

حضور برای عموم علاقمندان در این جلسه آزاد و رایگان است.

کد خبر 6090444

دیگر خبرها

  • « از خزر تا خلیج فارس»، ویژه برنامه کانون پرورش فکری بندرگز
  • نوجوانان بوشهری بر بال آهنین به سودای پرواز پرداختند
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی آغاز شد
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی