Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@18:10:47 GMT

برآورد تولید ۶۰۰ هزار تن محصول از شهرک‌های کشاورزی

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۹۵۴۹۶

برآورد تولید ۶۰۰ هزار تن محصول از شهرک‌های کشاورزی

«علی اشرف منصوری» روز دوشنبه در نشست خبری وظیفه شرکت شهرک‌های کشاورزی را ایجاد زیرساخت‌ها و واگذاری اراضی در حوزه‌های دامپروری، طیور، گلخانه، شیلات  و منابع طبیعی و اراضی ملی  دانست افزود: شهرک‌های کشاورزی بهشت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است که به طور مستمر در حال ارایه خدمات به سرمایه گذاران در این حوزه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی بهترین راهکار برای افزایش بهره وری منابع آب و خاک را توسعه گلخانه‌ها برشمرد و اظهارداشت: بنابراین به دنبال توسعه واحدهای گلخانه‌ای در شهرک‌های کشاورزی هستیم، به طور مثال پیش از این میزان گلخانه های در استان اردبیل  یک تا دو هکتار بود اما اکنون در مغان به یک هزار و ۶۰۰ هکتار رسیده است.

منصوری گفت: همچنین در بحث اشتغالزایی در استان ها، هیچ فعالیتی به اندازه کشت گلخانه ای تاثیرگذار نیست، زیرا  به طور متوسط ایجاد هر هکتار گلخانه حداقل برای ۱۰ نفر اشتغال ثابت و در بخش برداشت محصول برای ۲۰ تا ۳۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه این بستر برای سرمایه گذاران در بخش کشاورزی آماده است، افزود: ایجاد این شهرک‌ها نقشی در تامین امنیت غذایی کشور و کمک به تولیدات داخلی و صادرات خواهد داشت.

طرح یک فوریتی مجلس برای رفع موانع شهرک‌های کشاورزی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی گفت: در پی جلسه‌ای با کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی قرار شد با توسعه شهرک‌های کشاورزی، آنها علاوه بر حضور در عرصه داخلی در عرصه های جهانی نیز نقش داشته باشند، بنابراین طرح یک فوریتی برای کمک به توسعه شهرک‌های کشاورزی و رفع موانع تنظیم و به مجلس ارایه شده که  در حال بررسی این موضوع هستند.

واگذاری ۵۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی طی دو سال

منصوری افزود: تاکنون هشت هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی در قالب شهرک های کشاورزی به سرمایه گذاران واگذار شده که عمده این واگذاری ها به میزان پنج هزارو ۶۰۰ هکتار مربوط به دو سال اخیر (سال‌های ۹۸ و ۹۹ ) بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه دام و طیور نیز شهرک هایی را آماده واگذاری داریم که درخواست های ارایه شده از سوی سرمایه گذاران بررسی و مجوز صادر می شود به طوری که در حال حاضر ۱۱ هزار هکتار پرورش میگو در کشور انجام می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی اضافه کرد: همچنین در شهرک های کشاورزی ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار عرصه را برای این منظور مطالعه و آماده کرده ایم و در این زمینه نیز اطلاع رسانی های کافی صورت گرفته و آماده حضور سرمایه گذاران است.

به گفته وی، این عرصه ها سه برابر عرصه هایی است که در حال حاضر در کشور فعال هستند.

خلعیت دو هزار  هکتار اراضی کشاورزی غیرفعال

منصوری با اشاره به واگذاری های انجام شده در حوزه شهرک‌های کشاورزی گفت: در بحث کنترل و نظارت، تاکنون دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی که فعالیتی در آن صورت نگرفته بود را خلع ید کردیم و بقیه در فراخوان های بعدی برای جذب سرمایه گذار جدید اطلاع رسانی می شود.

وی اضافه کرد: همانگونه که یکروزه به سرمایه گذاران مجوز فعالیت در شهرک‌های کشاورزی را می دهیم، در صورت عدم فعالیت یکروزه هم واگذاری را خلعیت می کنیم.

ارایه ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی

وی در بخش تسهیلات بانکی شهرک های کشاورزی گفت: تاکنون یک هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران پرداخت شده و از افرادی که قرارداد دارند خواهشمندیم برای شروع فعالیت خود با مراجعه به بانک ها وثایق و الزامات مورد نیاز آنها را فراهم کنند.

به گفته وی، سود تسهیلات بانکی این بخش برای مناطف کم برخوردار ۱۲ درصد، برای مناطق برخوردار ۱۴.۵ درصد و برای سایر فعالیت ها از جمله دام و طیور و شیلات و صنایع تبدیلی  ۱۵ درصد است.

هزینه ۴ تا ۲۰ میلیارد تومانی ساخت هر هکتار گلخانه

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی به افزایش حداقل دو برابری هزینه احداث گلخانه‌ها طی سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: اکنون برای ساخت هر هکتار گلخانه بین چهار میلیارد تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه لازم بوده، این درحالیست که بخش عمده تجهیزات زیرساختی و دستگاه ها در داخل کشور تولید می شود و نیازی به واردات تجهیزات از کشورهای خارجی نیست.

منصوری اضافه کرد: البته طی دو سال اخیر قیمت محصولات صادراتی با توجه به نوسان نرخ دلار پنج تا ۶ برابر رشد داشته که با وجود هزینه های ساخت گلخانه ها صرفه اقتصادی دارد.

وی با بیان اینکه فعالیت شرکت شهرک‌های کشاورزی در دولت یازدهم کلید خورد و عمده فعالیتش مربوط به سال ۹۶ است، گفت: اکنون ۱۹۷ شهرک در عرصه‌های ملی داریم که عمده اراضی از لحاظ سطح مربوط به استان اردبیل است.

به گفته وی، بخش تولید آبزیان این شهرک‌ها در استان هرمزگان و دام و طیور مربوط به استان گلستان است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی فصلنامه علوم و فنون کشت های گلخانه ای کاظم خاوازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی کاظم خاوازی وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی کاظم خاوازی اخبار کنکور مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی سرمایه گذاران اراضی کشاورزی تسهیلات بانکی گلخانه ها عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۵۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب احداث ۲شهرمولد کشاورزی در بوشهر

ایسنا/بوشهر استاندار بوشهر با اشاره به تصویب احداث دو شهرک مولد کشاورزی به مساحت بیش از ۲ هزار هکتار در استان گفت: در ساخت و اجرای این شهرک‌های مولد و واگذاری اراضی آن به جامعه هدف تسریع شود.

به گزارش ایسنا ، احمد محمدی‌زاده ظهر امروز شنبه در جلسه شهر مولد استان بوشهر با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرایی‌شدن نخستین شهر مولد کشاورزی استان بوشهر گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم در این شهر مولد در دستور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در استان بوشهراحداث 2 شهر مولد مصوب شده است، گفت: شهرک مولد اول نهایی شده و حدفاصل دلوار تنگستان و بوشهر قرار دارد.

استاندار بوشهر شهر مولد یادشده را بنام دلیران تنگستان اعلام و بیان کرد: این شهر در سواحل خلیج‌فارس منطقه دلوار تنگستان قرار دارد و این مجموعه در مساحت 850 هکتار اجرایی شده است.

محمدی‌زاده با تأکید بر تسریع در اجرا این طرح و واگذاری اراضی آن به جامعه هدف گفت: اراضی شهر مولد دلیران تنگستان از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به امور اراضی و سپس به شرکت شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر منتقل می‌شود.

وی با قدردانی از همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی و نظارتی در اجرایی‌شدن این طرح اضافه‌کرد: در مجموع در 2 شهر مولد کشاورزی استان بوشهر 2 هزار و 50 هکتار زمین مصوب و اجرایی شده است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه 850 هکتار اراضی ساحلی استان مربوط به شهر مولد اول و یک‌هزار و 200 هکتار دیگر به شهر مولد دوم اختصاص دارد گفت: شهر مولد کشاورزی دلیران تنگستان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) اجرایی شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: در شهرهای مولد، زندگی و کار در کنار هم ویژه خانواده‌ها طراحی شده که نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار جوانان بومی استان بوشهر دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصویب احداث ۲شهرمولد کشاورزی در بوشهر
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان