Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@01:53:23 GMT

جادوی ابر و مه در جنگل توسکستان

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۹۶۵۲۵

جادوی ابر و مه در جنگل توسکستان

به گزارش ایرنا؛ منطقه گردشگری توسکستان در دامنه شمال شرقی البرز و ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی گرگان از ابتدای روستای توسکستان تا دشت‌ سرعلی آباد به طول تقریبی ۳۵ کیلومتر در امتداد جاده گرگان - شاهرود واقع است.

این منطقه در مجاورت ۲ ناحیه کم فشار (دشت گرگان) و پر فشار (منطقه ابر) قرار گرفته و به همین سبب و اختلاف ارتفاع و در نتیجه اختلاف دما توده های ابر به صورت سیال در ارتفاعات مختلف در حال فراز و فرود هستند و با خلق چشم اندازی منحصر به‌فرد یکی از جاذبه های اصلی گلستان در بسیاری از روزهای سال به شمار می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جاده پرپیچ و خم و چشم اندازهای بکر و آبشارهای کوچک و بزرگ و چشمه سارها و آبشارهای متعدد و وجود اسب های وحشی (یلخی) در دشت های مرتفع اوبن و اولنگ نیز از دیگر جاذبه های منطقه توسکستان است.

به گفته محمد کریمی از کارشناسان محیط زیست گلستان؛ بطور معمول در مناطقی مانند محدوده سرعلی آباد به سمت توسکستان به دلیل اختلاف محسوس ارتفاع علاوه بر تغییرات مخصوص آب و هوایی، مجموعه کم نظیری از گونه های مختلف گیاهی و جانوری وجود دارد.

وی بیان کرد: اختلاف ارتفاع و شیب بالا در این زیستگاه ها سبب می شود پوشش منطقه طیف زیادی از گونه های علفی ، بوته ای و درختچه ای را در خود جای دهد و در نتیجه امکان تماشای حیات وحش در بازه‌های مختلف سال فراهم شود.

دهیار روستای توسکستان در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: جاده توسکستان - شاهرود مسیر منحصر بفردی است که توجه به زیبایی منطقه به ویژه چشم اندازهای آن شامل انبوه ابرها می تواند به رونق صنعت گردشگری انجامیده و موجب ایجاد اشتغال و درآمد برای بومیان و روستانشینان شود.

حمید عرب اظهار داشت: علاوه بر آن با متنوع کردن فعالیت های اقتصادی و ایجاد حس مشارکت میان روستاییان می توان بسیاری از مشکلات این سکونتگاه های در معرض مهاجرت را حل کرد.

سید ابوالفضل جلینی یکی از بومیان منطقه نیز با اشاره به ظرفیت گردشگری طبیعی منطقه و حیات وحش مانند کَل، بز و مرال در حاشیه جاده گردشگری توسکستان گفت: معرفی این ویژگی ها به گردشگران به شرط فراهم بودن زیرساخت و مراقبت دقیق از طبیعت، به پایداری اشتغال و سکونت جوامع محلی خواهد انجامید.

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری گلستان هم در گفتگو با ایرنا معتقد است: مه و امکان تماشای طیف گسترده ای از ابرهای جوشان یکی از مزیت‌های گردشگری کم نظیر توسکستان است که این منطقه را از دیگر عرصه های جنگلی استان گلستان متمایز می‌کند.

جبرئیل نوکنده اظهار داشت: حفظ این چشم انداز منحصربفرد در گرو جلوگیری از راه اندازی تاسیسات ناسازگار با طبیعت و امکانات مدرن وابسته به گردشگری است.

جنگل‌های منطقه توسکستان بعنوان بخشی از پناهگاه حیات وحش هیرکانیا از غنی ترین اکوسیستم‌های گلستان محسوب می شود بطوری‌که بیش از صدها گونه پرنده، پستاندار، خزنده زندگی کرده و ده ها گونه درختی و بوته‌ای در این عرصه وجود دارد.

گنجشک سانان، سار، دارکوب، قرقاول خزری، کبک، بلدرچین، کبوتر جنگلی، شاهین، قوش، قرقی، عقاب و جغد، از گونه های پرندگان و مرال، شوکا، گرگ، گراز، خرس، روباه، شغال، سمور، تشی، خارپشت، موش جنگلی، خرگوش، گربه وحشی، گورکن از گونه های پستانداران ساکن این زیست بوم هستند.

درختان این جنگل ها از نوع مختلط پهن برگ حاشیه جنوب دریای خزر است که با آب و هوای نیمه مدیترانه ای و مرطوب سازگار هستند.

بلوط، توسکا، ممرز، افرا، انجیلی، زبان گنجشک، بارانک، سرخدار، شمشاد، لرگ، لیلکی، خرمندی، آزاد و انجیلی به عنوان مشهورترین درختان و ازگیل، زالزالک، زغال اخته، الوچه وحشی، انار، خاس و کوله خاس به عنوان درختچه‌های این جنگل‌ها است.

توجه به توسعه گردشگری در محور توسکستان یکی از راه های میان‌بر برای دست یابی به توسعه پایدار و ایجاد مشاغل هم سو با طبیعت و محافظ محیط زیست در گلستان و نیازمند توجه و برنامه ریزی هر چه بیشتر متولیان اعم از بخش دولتی و خصوصی است.

عکس‌های این گزارش توسط محمد مهیمنی از فراز ابرها در ارتفاعات هیرکان و توسکستان گرفته شده است.

برچسب‌ها استان گلستان گردشگری گرگان جنگل های هیرکانی پروندهٔ خبری آتش‌سوزی در جنگل‌های توسکستان گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان گلستان گردشگری گرگان جنگل های هیرکانی استان گلستان گردشگری گرگان جنگل های هیرکانی اخبار کنکور جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۶۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی

محمد مهدی برومندی در همایش بزرگداشت هفته گردشگری میمند با بیان اینکه مشکلات منطقه میمند در دست بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: طی جلسات آتی مشکلات این منطقه بررسی می‌شود.

او افزود: بخش کشاورزی امروز در نوک جنگ اقتصادی قرار دارد و اهداف دشمن سفر‌ها های مردم است همچنین کشاورزان سخت کوش ما غذای سالانه کشور را تامین می‌کنند همچنین بیش از ۶ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات است.

برومندی با بیان اینکه استان فارس از لحاظ کشاورزی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد و در این بخش بهای سنگینی را داده است، ادامه داد: ۱۲ درصد غذای کشور توسط استان فارس تامین می‌شود و ۳۶۰ هزار هکتار باغ و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول باغبانی، فارس را در رتبه اول باغبانی ایران قرار داده است که فرصت‌های بسیاری را به همراه دارد.

معاون امور باغی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکخ همه باید با تعامل در حل مشکلات سهیم باشند، خاطرنشان کرد: در حوزه باغبانی ۲۶ میلیون تن محصول تولید می‌شود و سهم گیاهان دارویی نیز قابل توجه است. 

بنابه گفته این مقام مسئول، ۵۰۰ هزار تن گیاهان دارویی سالیانه از مزارع کشورمان برداشت می‌شود و ۳۰ هزار هکتار زیر کشت گل محمدی بوده که ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در فارس است و در میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی داریم که محصول بسیار ارزشمندی است.

او تاکید کرد: امروز گردش مالی دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار در زمینه گیاهان دارویی است که سهم کشور ما در این گردش مالی کمتر از ۱ میلیارد دلار است که نشان می‌دهد باید به یک کشاورزی مدرن برسیم.

برومندی با بیان اینکه گیاهان دارویی پایه مواد غذایی، دارویی و بهداشتی قرار می‌گیرد، گفت: ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاه دارویی در ایران وجود دارد که فرصتی بسیار مغتنم است و ۳۶۰ گونه گیاه دارویی منطقه میمند دارد که می‌تواند هر کدام پایه دارو باشد.

معاون امور باغی وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های این وزارت خانه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در وزارت خانه جهاد کشاورزی به سمتی می‌رویم که از مدرن‌ترین روش‌ها در اسانس گیری استفاده کنیم و ابر پروژه‌ای تعریف کردیم که عصاره بل کیفیت لازم را برای عطر تولید کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی
  • (تصاویر) ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان؛ از قلعه اجنه تا جنگل خودکشی!
  • برگزاری پنج دوره تخصصی توانمندسازی مشاغل گردشگری در گلستان
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول